Veckans fråga: Brukar du importera elektronik från utlandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

En del Amazonprylar var det stor rea på senast inne på en Target i Florida. Plus att det är kul att hugga husgeråd, mat och kryddor samt DayQuil/NyQuil och melatonin när man kan.

NyQuil är narkotikaklassat i Sverige, ja en av ingredienserna då så klart. Tror inte man kommer undan med att säga att man inte visste. Der är ju en utmärkt produkt och funderade på att köpa i USA tidigare i år. Hoppade dock så man nyligen gjorde en drive på jobbet och sade upp folk med ngn typ av brottsregister..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bor på en ö mellan Finland och Sverige, räknas dock som "Finne". När det inte finns grejer här åker vi över till sverige för det är skitbilligt trots diverse skatter

Permalänk

Vad jag kan minnas så har jag endast gjort det en endaste gång, det var när jag beställde en PS3 Dualshock från Kanada, den var nästan hälften så dyr som vad dom kostade inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Handlar väldigt sällan från utlandet då det ofta numera bara skiljer någon hundring eller två i pris på de produkter jag vill ha. Skulle jag beställa något så blir det nog från Tyskland eller UK då det är lättare att hålla koll på vilka legitima aktörer som verkar i de länderna. Är för chicken för att beställa något på chans och sen ha ett helvete med retur/RMA.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Bara om det är prylar som är i praktiken omöjliga att få tag på här hemma, eller löjligt dyra i jämförelse. Numera väldigt sällan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper en hel del elektronik och andra "småsaker" från Tyskland, mestadels Amazon men också andra sidor.
Är billigare och frakten tar ungefär samma tid så varför inte? Har aldrig haft några problem med något jag köpt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

NyQuil är narkotikaklassat i Sverige, ja en av ingredienserna då så klart. Tror inte man kommer undan med att säga att man inte visste. Der är ju en utmärkt produkt och funderade på att köpa i USA tidigare i år. Hoppade dock så man nyligen gjorde en drive på jobbet och sade upp folk med ngn typ av brottsregister..

Skickades från m.sweclockers.com

DXM i det ja. Men, har man köpt för personligt bruk i rimliga mängder går det bra att ta in det. Det är inte för den låga DXM-dosen man vill åt det, utan för att den funkar så bra. Sömnmedlet i NyQuil finns rent som ZZQuil om man bara vill ha hjälp med att sova trots förkylning eller hosta.

Då det är mindre än 3mg/ml av DXM gäller att man som annars alltid får ta in receptfri medicin man köpt i ett icke EES-land. Fast, man vill ju inte trassla till det för sig.

Det är roligare att köpa elektronik! Black Fridaytomten kommer nog med en del godis snart.

Förtydligande.
Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

I came here from Australia not so long ago. I haven't imported into Sweden from elsewhere in Europe yet, but I think I will have to because of availability and price. I use geizhals.eu to search and compare prices. It is like prisjakt.nu for their region and has a much better website. I view the search and shops' websites in Chrome and auto-translate.

----------------------------------

Skrivet av trickeh2k:

Tyskland
Mindfactory och Caseking
GB
Scan

Skrivet av Lodisen:

Mindfactory.de

Skrivet av galenmyra:

Tack, ska kolla in.

Jag märkte att Mindfactory ofta är det billigaste på geizhals.eu, men har nu ett oroväckande lågt kundbetyg. När jag tittade på kommentarerna såg jag att många klagade över minskningar i både prestanda och omsorg för kunder.
----------------------------------

Amazon are also often cheap on geizhals.eu, but I have never bought from there in my life and maybe never will. I prefer to keep real IT stores/warehouses alive rather than an uninformative and poorly organised sell-anything marketplace. I stopped using feebay because they are a greedy giant that dictates to sellers and doesn't care about protections for buyers. I suspect Amazon will also share some of those characteristics but haven't needed to find out.

(This text was a bit complicated and it is beyond my ability to describe accurately in Svenska, so I hope it is OK to put some parts in English.)

Added Lodisen and galenmyra quote, a link and improved some wording.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Precis som med Googles Pixel-telefoner händer det ibland att teknikprylar aldrig lanseras i Sverige. För denna veckas fråga undrar vi därför om ni brukar importera elektronik från utlandet.

Läs hela artikeln här

Beror på, är det PC relaterat så nej, då köper jag bara inom Sverige.

Men när de gäller RC Hobbyn så köper jag i första hand av min Hobby handlare här i Falun i hans butik, andra hand inom EU (UK & USA)
och absolut i sista hand, om jag verkligen måste måste måste ha prylen från kina, men det är flera gånger jag struntat i det för jag vill inte köpa från Kina.

men allt som oftast finns det jag behöver i EU, några enstaka fall jag går bet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Permalänk
Medlem

B & H är ibland en källa till räddning då svenska butiker av flera skäl och orsaker inte kan hålla allt i lager gällande tex. ovanliga kameratillbehör och sladdar till en massa olika märken.

Permalänk
Medlem

Till datorn blir det nog 99% här i Finland eftersom vi verkar ha väldigt bra priser nu om man jämför med de tyska och engelska alternativen som kommit upp här.
Kamerautrustning har jag köpt både från Tyskland och Holland men även från Sverige när priserna har varit rätt men ändå mest i Finland.
Ebay används ibland för diverse grejor som kan vara svåra att hitta.
B&H i new york har fått skicka lite minneskort och tillbehör för analog foto när det klarat sig med låg fraktkostnad.
Det blir en balansgång mellan pris och tillgänglighet och oftast med risken för eventuellt garantibehov på dyrare saker som utgångsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

NyQuil är narkotikaklassat i Sverige, ja en av ingredienserna då så klart. Tror inte man kommer undan med att säga att man inte visste. Der är ju en utmärkt produkt och funderade på att köpa i USA tidigare i år. Hoppade dock så man nyligen gjorde en drive på jobbet och sade upp folk med ngn typ av brottsregister..

Skickades från m.sweclockers.com

oj, får man fråga vilken bransch arbetsgivare huserar i? förstårligt att vid anställning att de kollas upp, men redan anställda som sköter sig?
kan inte anställningslagen så pass bra som jag borde kanske men är de verkligen OK att säga upp folk som blivit anställda trotts att dem finns med i brottsregistret?

eller vill arbetsgivare se om de anställda begått brott under sin anställnings period på företaget?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

(This text was a bit complicated and it is beyond my ability to describe accurately in Svenska, so I hope it is OK to put some parts in English.)

i cant say what others think, but we in Sweden, specially IT ppl on this forum should be skilled enough in their English, and Swedish is not that ezy to learn either so i think it is Okej

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

oj, får man fråga vilken bransch arbetsgivare huserar i? förstårligt att vid anställning att de kollas upp, men redan anställda som sköter sig?
kan inte anställningslagen så pass bra som jag borde kanske men är de verkligen OK att säga upp folk som blivit anställda trotts att dem finns med i brottsregistret?

eller vill arbetsgivare se om de anställda begått brott under sin anställnings period på företaget?

Sjukhus/läkare. Osäker på det lagliga men folk tar hellre ett annat jobb än att tjafsa ifall ngn vill bli av med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag ville ha ett ASRock rack moderkort för att jag ville gå över till AMD i servern så fick jag vackert beställa från Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

(This text was a bit complicated and it is beyond my ability to describe accurately in Svenska, so I hope it is OK to put some parts in English.)

Those of us who went through a Swedish school should be fairly fluent in English, so it shouldn't be any issues at all with you speaking Eng.
If you're having trouble with Eng in Sweden then it's probably with people who isnt from Sweden or are fairly old.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk

Jag brukar inte importera mina delar, jag tycker det känns bättre att köpa i Sverige från en legit butik typ som inet eller webhallen.

Permalänk
Skrivet av WDac:

i cant say what others think, but we in Sweden, specially IT ppl on this forum should be skilled enough in their English, and Swedish is not that ezy to learn either so i think it is Okej

Skrivet av Jocke83:

Those of us who went through a Swedish school should be fairly fluent in English, so it shouldn't be any issues at all with you speaking Eng.
If you're having trouble with Eng in Sweden then it's probably with people who isnt from Sweden or are fairly old.

Thanks. Now I'm less worried if it can be bad netiquette.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Super Älg:

Thanks. Now I'm less worried if it can be bad netiquette.

No problem, as said previously, i think most people here understand English good enough to read without problem.
You don't need to be afraid to ask if You want something to be translated in English either, nobody will take offense from it.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag köpte min bil i Holland, där var en del elektronik i den.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Köper en del from Amazon.de, lite mindre från nierle.de och Amazon.co.uk; fördelen är att priserna är bättre på minneskort, diverse kablage, osv, så jag slänger in lite sånt när vi ändå köper kläder etc från Amazon. Köper helst Amazon Prime eller motsvarande, så det är Amazon som står för lager och leverans. Föredrar ändå att handla i Sverige så långt det går, men på många saker är prisskillnaden omotiverat stor eller så finns inte produkten. Väldigt enstaka gånger har jag köpt på Wish, nu senast en pryttel till min Nintendo Switch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det händer, när det är en tillräckligt stor prisskillnad, som t.ex. den Oppo UHD bluray-spelare jag köpte från en onlinebutik i UK för flera tusenlappar mindre än billigaste alternativet i Sverige (pga att Oppos regionsprissättning är/var sinnessjuk).

Har köpt produkter som inte funnits i Sverige också, från både Tyskland och UK, men det är väldigt sällan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beställer i första hand från svenska butiker om de har det jag söker och inte skiljer sig så mycket i pris, speciellt om det är dyrare saker som har stor risk att skickas tillbaka pga defekter typ TV och datorskärm (döda pixlar osv).

Hårddiskar, sd-kort och ssd tycker jag ofta är billigare på Amazon.de dock så det köper jag därifrån, funkar kanon. Kommer i brevlådan eller på Posten, precis som om det vore en svensk butik Och med Klarna kortet får man det som en Klarna faktura också, helt kanon.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Det fanns en tid när dollarn var billig, Tradera var ett nytt påfund, tullavgifter non-existent på billiga varor & man kunde sälja saker för tre gånger pengarna här hemma. Those times are long gone.

Importerar bara från EU numera såvida det inte är nödfall/specialgrejer. Det man ev. "sparar" är ofta inte värt det, oavsett produktkategori. Ingen garanti, kassa returer, etc.

Permalänk
Medlem

Köper endast små komponenter utomlands ibland, men alla datorprylar här i Sverige helst från butik ifall något går sönder. Orkar inte på posta och joxxa. Tycker inte teknikprylar är så farligt dyra här det som jag köper. Ska jag tex köpa en SSD så väntar jag oftast på kampanjer här i Svenska butiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kort och gott: Nepp.

Inte värt besväret generellt sett för några procents rabatt.

Det hade varit bilen då. Men det är inget jag "brukar" (dvs, ofta) köper.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja, både när produkten inte finns i Sverige och när den är betydligt billigare i utlandet - dock nästan alltid inom EU.

Permalänk
Medlem

Elektronik tror jag att jag aldrig importerat. Priserna i Sverige är för det mesta rätt bra eller skiljer sig så lite mot priserna på kontinenten att det sällan i min erfarenhet är värt besväret. Jag har en otäck ovana att lägga orimligt mycket pengar på kamerautrustning - något som vi nästan alltid tycks ha bättre priser på än länderna närmast oss på kontinenten.

Skrivet av WDac:

i cant say what others think, but we in Sweden, specially IT ppl on this forum should be skilled enough in their English, and Swedish is not that ezy to learn either so i think it is Okej

For native English-speakers Swedish and Norwegian are often considered the easiest-to-learn languages. Super Älg is in luck, don't send him astray!

Permalänk
Medlem

Både ock, förut uppgraderade jag datorn ofta från tyska etailers såsom Mindfactory, DriveCity, Alternate.de m.fl. men idag så skickar väldigt få tyska företag utomlands sedan skattepolitiken tightades till för utomlandsköp så det har blivit antingen inhemska eller amazon.de beroende vad som ska skaffas då allt är inte billigare och ibland kan det t.o.m. finnas billigare i hemlandet.

Känns som priserna blivit mera utjämnade på senare år iallafall jämfört med Finland, tidigare kunde vi tala om att spara typ 2500 - 3000 kr för kanske runt 10-15 år sen att beställa typ moderkort, processor, grafikkort och kanske minnen och eventuellt en PSU från tyskland men idag kanske det handlar om att spara uppemot 500 - 1000 kr för en sån uppgraderingspaket vilket känns sådär 50/50 om det är värt besväret längre, då ger jag nog hellre mina pengar till inhemska företagare. T.ex. just nu kostar Intel 9900K som billigast 489€ både i Tyskland och Finland.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional