Permalänk

@Proluial: Som sagt, pröva att sätta din ljusstyrka på datorskärmen till 58 %, sedan till 100% så ser du hur uppenbar skillnaden är. Det är samma skillnad på 400 vs 700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1966Riviera:

@Proluial: Som sagt, pröva att sätta din ljusstyrka på datorskärmen till 58 %, sedan till 100% så ser du hur uppenbar skillnaden är. Det är samma skillnad på 400 vs 700.

Jag gissar att min nuvarande TV har ca 150nit och den känns inte speciellt mörk.. Men det kanske beror på att man inte har något annat att jämföra sig med?

Permalänk
Medlem

Min nuvarande TV (som är trasig) sitter på ett väggfäste med 200x200. Om jag köper en tv som har ett annan storlek på sitt väggstativ, kommer jag behöva borra nya hål i väggen eller kan man använda dem befintliga hålen?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna TV? Visserligen är priset väldigt högt och långt från min budget, men en QLED hade ju varit riktigt fränt.. Priset hos Elgiganten är tydligen 11 990, men eftersom att de har prisgaranti så måste ju dem matcha priset 8990:- hos HifiKlubben?

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: 700 nits motsvarar 700 stearinljus (1 candela) på 1 kvadratemeter.

Funktionen är lite mer komplex än så. HDR och 700 nits handlar om mindre delar av bilden och i kortare perioder. För HDR handlar det om hur bilden ljussätts baserat på hur ögat fungerar. Vid HDR är 700 nits inte särskilt mycket och 700 nitsare bredvid en 1400 nitsare ser rätt och slätt ganska platt och blek ut.

700 nits vid SDR är makalöst ljusstarkt, något för dig som vill titta på ishockey på altanen mitt på dagen. Ett fåtal LCD-modeller kan nå detta. De flesta LCD och OLED som når 700 nits i HDR kan sällan hålla mer än 300 nits i SDR.

Permalänk
Medlem

@1966Riviera: Svärtan skulle jag inte kalla grå när man har mörkt i rummet men den är ju lite ljusare än till exempel OLED och andra mycket dyrare TV, men jag är nöjd (för det priset). Som sagt så tyckte jag (subjektivt förståss) att denna TV var bland dom bästa bildmässigt jämfört med alla andra TV i samma prisklass på Elgiganten när jag provade.

"@peter_yb: Hur är svärtan på din Toshiba? Jag blev lite nyfiken på den där modellen, den verkar prisvärd. Men IPS-panelen får mig att misstänka att svärtan är grå i mörka rum."

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem min Andersson 55" för 4990:- och har hunnit testa den ett par timmar.
Absolut första intrycken är att fjärrkontrollen är extremt plastig, känns som en leksak.
Menyerna och så har dom knappast lagt ner mer än 5 min på att översätta, grammatiska fel och stavfel överallt.
Ljudet vet jag inget om då jag har en soundbar till den.
Bilden kan jag inte säga så mycket om, har testat 4k med den integrerade Netflix appen, funkar bra.
Har inte hunnit laborera så mycket med den än, men som en första reaktion så är jag jäkligt nöjd med den för det priset!
Får se om det kommer att ändras under helgen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag sitter 3.5 meter från TVn så antar jag att 49” som jag kollade på blir för liten, nästan att 55” blir för litet också... kan det vara värt att köpa sig en 65”? Men för 6-7Tkr kanske det blir svårt och att man istället borde köpa en 55 med bättre bild kvalite?

Vad väger mest, storleken eller bildkvalitén / ljusstyrkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Nu har jag fått hem min Andersson 55" för 4990:- och har hunnit testa den ett par timmar.
Absolut första intrycken är att fjärrkontrollen är extremt plastig, känns som en leksak.
Menyerna och så har dom knappast lagt ner mer än 5 min på att översätta, grammatiska fel och stavfel överallt.
Ljudet vet jag inget om då jag har en soundbar till den.
Bilden kan jag inte säga så mycket om, har testat 4k med den integrerade Netflix appen, funkar bra.
Har inte hunnit laborera så mycket med den än, men som en första reaktion så är jag jäkligt nöjd med den för det priset!
Får se om det kommer att ändras under helgen.

Efter att ha haft teven i ett år så kan jag inte rekommendera den till någon, inte ens min värsta fiende. Bilden är en katastrof och svärtan är fruktanvärt dålig. Netflixappen fungerar knappt alls och tevens inställningar är överlag ett skämt. Dessutom får jag rycka strömsladden någon gång i månaden för att ens få någon bild överhuvudtaget. Nej spara några tusenlappar mer och köp något annat.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Vi köpte precis nyligen Philips 55 pus6704 för 5990:-
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

Hade precis som du inga 10 lax att lägga men tycker ändå att vi fått en hyfsad tv för pengarna. Miltals bättre än vår 10 år gamla 32-tummare Gillar verkligen ambilight. Tycker det förhöjer upplevelsen. Vill du däremot kunna ladda ner egna appar (typ kodi) är det här inte tv:n för dig då den kör på philips egna, lite halvdana operativsystem saphi. Ska du ladda ner appar behöver du antingen köpa till utrustning för det eller skaffa en annan tv. Nöjer du dig däremot med netflix, viaplay och alla de appaaar som finns förinstallerade är det definitivt en tv värd priset. Philips köper sina skärmar från LG och håller hög kvalitet. Köper du samsung så betalar du en slant bara för märket. Som sagt, vi är nöjda med tv:n. Bra bild, enkel interface och ambilight ger lite mervärde enligt mig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugger:

Vi köpte precis nyligen Philips 55 pus6704 för 5990:-
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

Hade precis som du inga 10 lax att lägga men tycker ändå att vi fått en hyfsad tv för pengarna. Miltals bättre än vår 10 år gamla 32-tummare Gillar verkligen ambilight. Tycker det förhöjer upplevelsen. Vill du däremot kunna ladda ner egna appar (typ kodi) är det här inte tv:n för dig då den kör på philips egna, lite halvdana operativsystem saphi. Ska du ladda ner appar behöver du antingen köpa till utrustning för det eller skaffa en annan tv. Nöjer du dig däremot med netflix, viaplay och alla de appaaar som finns förinstallerade är det definitivt en tv värd priset. Philips köper sina skärmar från LG och håller hög kvalitet. Köper du samsung så betalar du en slant bara för märket. Som sagt, vi är nöjda med tv:n. Bra bild, enkel interface och ambilight ger lite mervärde enligt mig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Att de köper OLED-panelerna från LG visste jag om. Jag hade inte koll på att de även köper sina LCD-paneler från LG.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nyllet83:

Att de köper OLED-panelerna från LG visste jag om. Jag hade inte koll på att de även köper sina LCD-paneler från LG.

Philips köper likt alla andra paneler lite här och var på sina budgetmodeller. Därför att de aldrig vill gå ut och specar om det är VA eller IPS:er. Man arbetar med att säkra tillverkningsvolymer. Så kan vara IPS:er och VA-paneler från olika tillverkare baserat på när den tillverkas. Ska man bygga 100.000 PUS6-modeller och endast får 50.000 paneler från LG så måste man komplettera på annat håll.

Av allt att döma verkar det fungera lite som en fiskmarknad. Man bjuder mot varandra på vad fiskebåtarna kommer i land med.