Lanseringsdatum för AMD Ryzen Threadripper 3000 avslöjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur är det? Har threadripper idag quad channel? Vill minnas att det saknas men kan ha fel? Med tanke på hur bra Zen 2 mår av höga minnesfrekvenser så vore det kul att se en kombo höga minnesfrekvenser samt quad channel. Samtidigt tror jag AMD är i en position där man inte längre behöver pressa priser så det här blir väl kanske inget alternativ för vanliga entusiaster.

Största problemet med Zen generellt är latency som IF skapar. Av det jag sett så behövs det runt 20% mer bandbredd hos AMD för att konkurrera med Intel. I runda tal, om Intel har 4 kanaler på PC4000 så måste AMD köra ca PC5000 för att konkurrera. Och det är också akilleshälen med Zen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Lol, du tror inte folk vill försvara sina produktköp? Och hur vet du att dom som gnäller inte är troll?

Du borde utöva källgranskning. Ingen har klagat på X570s fläktar, de säger att dom inte märks överhuvudtaget.

"Ingen har klagat"
Din källa: Sweclockers forum, eller?

Många som klagat på fläktarna, på flera internet sidor. Men det är väl bara troll, trots att de har antingen bifogade bilder eller cpuz/hwinfo. Förövrigt, går det att justera fläkthastigheten på Asus korten än?

Du har inte ens ett X570 så vet inte varför du tar åt dig ens.

Permalänk
Medlem

Läste att nya 3950x slår Threadripper 2950x med stor marginal i single core men med betydligt mindre marginal i multi. Vilket kan betyda att 3950x är begränsad av bandbredd från ram i vissa laster. Vilket i sin tur kan betyda att det faktiskt kan finnas anledning att köpa en ny threadripper ist, för de som har användning för sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

64 kärnor. Det är ändå rätt jävla coolt.

Jag önskar att jag hade ett usecase för 64 kärnor så att jag hade kunnat köpa en sådan :).

"Vill ha"-faktorn är jääääävligt hög!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Läste att nya 3950x slår Threadripper 2950x med stor marginal i single core men med betydligt mindre marginal i multi. Vilket kan betyda att 3950x är begränsad av bandbredd från ram i vissa laster. Vilket i sin tur kan betyda att det faktiskt kan finnas anledning att köpa en ny threadripper ist, för de som har användning för sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att 2990WX har fler kärnor kan också spela roll i detta fallet så det behöver inte vara minnesbandbredd som spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Att 2990WX har fler kärnor kan också spela roll i detta fallet så det behöver inte vara minnesbandbredd som spelar in.

Han jämförde 3950x och 2950x de har 16 kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle informationen vara sann att AMD släpper en 64/128 cpu till konsumenter redan 2019!! så är det bara till att inse att vi som köpt 8/16 Cpuer kommer att tvingas uppgradera om 2 år om inte CPUn ska bli en flaskhals med kommande spel. När spelutvecklarna ser att all ledig kraft i CPUn så kommer de vilja utnyttja den maximalt.
Så nu hoppas jag att kommande RYZEN 4950X leverera så man slipper att köpa allt nytt om 2 år. Moderkort DDR5 CPU med 32/64 +5GHz

Fast köper man en cpu med 8 kärnor så har man inte användning av 64 kärnor, och har man väl det så har man uppenbarligen inte råd iom att man förmodligen hade köpt en 18+ core cpu i sånt fall.

Och kommer dessa 64 core cpuer så är det nog inget amd förväntar sig sälja allt för många av, utan mer ett sätt att ge intel en ordentlig pung spark! Och visa upp att dom har en produkt som intel inte ens är i närheten av att kunna matcha i pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HitGirls:

"Ingen har klagat"
Din källa: Sweclockers forum, eller?

Många som klagat på fläktarna, på flera internet sidor. Men det är väl bara troll, trots att de har antingen bifogade bilder eller cpuz/hwinfo. Förövrigt, går det att justera fläkthastigheten på Asus korten än?

Du har inte ens ett X570 så vet inte varför du tar åt dig ens.

Jag reagerar bara på folk som anser att personliga åsikter är viktigare än objektiva tester.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

"Ingen har klagat"
Din källa: Sweclockers forum, eller?

Många som klagat på fläktarna, på flera internet sidor. Men det är väl bara troll, trots att de har antingen bifogade bilder eller cpuz/hwinfo. Förövrigt, går det att justera fläkthastigheten på Asus korten än?

Du har inte ens ett X570 så vet inte varför du tar åt dig ens.

Det finns några moderkort där de låter och är dåligt placerade, sen finns det en massa andra moderkort som är helt knäpptysta. Så ... det är alltså som vanligt. Det finns både bra och dåliga moderkort med samma chipset. Överraskande?

Jag kan förstå att det är jobbigt att saker går framåt. PCI-E 4.0 genererar mer värme än 3.0. Det bara är så. Du kan ju välja en processor/platform/moderkort som inte ens kan använda något bättre än 3.0 om du vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast köper man en cpu med 8 kärnor så har man inte användning av 64 kärnor, och har man väl det så har man uppenbarligen inte råd iom att man förmodligen hade köpt en 18+ core cpu i sånt fall.

Och kommer dessa 64 core cpuer så är det nog inget amd förväntar sig sälja allt för många av, utan mer ett sätt att ge intel en ordentlig pung spark! Och visa upp att dom har en produkt som intel inte ens är i närheten av att kunna matcha i pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och många andra väljer en rimlig nivå inte en nivå som är efter priset. Skulle jag vetat att en 64/128 skulle komma redan i år så skulle det troligen blivit en TR4 med 32/64 istället eller minst 16/32. 16/32 om AMD skulle sätta orimligt pris på tr4 serien. Min gamla FX8350 som jag köpte när den kom fick byta plats med min 3700X nu så kostnaden/ år relativ låg. Tyvärr så har man fått byta grafikkort många gånger under den tiden jag haft min 8350. (Över 10s grafikkort när jag räknar efter. Blir snbbt många kort när man kör med flera grafikkort samtidigt) 😎

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Det finns några moderkort där de låter och är dåligt placerade, sen finns det en massa andra moderkort som är helt knäpptysta. Så ... det är alltså som vanligt. Det finns både bra och dåliga moderkort med samma chipset. Överraskande?

Jag kan förstå att det är jobbigt att saker går framåt. PCI-E 4.0 genererar mer värme än 3.0. Det bara är så. Du kan ju välja en processor/platform/moderkort som inte ens kan använda något bättre än 3.0 om du vill.

Med tanke på att folk klagar på både Aorus Elite, Pro, Ultra, Master, Taichi, X570-F/E mfl så är det ju ett rätt brett problem. Men likt coilwhine så är väl vissa döva och inte hör det helt enkelt.

Vad har gått framåt? PCIE 4 gör ingen skillnad för en vanlig användare. Grafikkort nyttjar inte ens hela 3.0 i x8 än. Chipset behöver inte ens kylas av en fläkt heller enligt folk som buildzoid och andra tunga killar på bl.a. overclock.net, finns ett moderkorts-geni där snarlik buildzoid.

Förövrigt, har du någonsin skrivit ett inlägg där du inte har en extrem bias eller trollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Med tanke på att folk klagar på både Aorus Elite, Pro, Ultra, Master, Taichi, X570-F/E mfl så är det ju ett rätt brett problem. Men likt coilwhine så är väl vissa döva och inte hör det helt enkelt.

Har x570 Aorus Ultra, efter bios uppdateringen så låter den mindre än mina 140mm Fractal Design chassifläktar.
Om jag minns det rätt så fanns det någon bugg i tidigare biosversion som fick fläkten att gå för fullt.

Numera hör jag bara den när jag sätter igång datorn då den varvar upp direkt, i övrigt är det tyst.
Sedan håller jag med om att det är en dum design, men det är inte ett problem

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HitGirls:

Det är de inte. Högfrekvent ljud.

Exakt skulle aldrig i mitt liv skaffa mobo med fläktar.
Har X299 där fläktar följer med men krävs ej vid usage dom är till för LN2 för få bort fukt och vatten över 5.2GHz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Med tanke på att folk klagar på både Aorus Elite, Pro, Ultra, Master, Taichi, X570-F/E mfl så är det ju ett rätt brett problem. Men likt coilwhine så är väl vissa döva och inte hör det helt enkelt.

Vad har gått framåt? PCIE 4 gör ingen skillnad för en vanlig användare. Grafikkort nyttjar inte ens hela 3.0 i x8 än. Chipset behöver inte ens kylas av en fläkt heller enligt folk som buildzoid och andra tunga killar på bl.a. overclock.net, finns ett moderkorts-geni där snarlik buildzoid.

Förövrigt, har du någonsin skrivit ett inlägg där du inte har en extrem bias eller trollar?

Hmmm? What? Jag sa att det finns både bra och dåliga brädor inom varje serie? Är det ett bias / förutfattad mening? Och att det är bra att PCI-E utvecklas. Är det bias? Annars kan man ta x470, b450 eller vad man än vill. Eller en fläkfri bräda.

Jag uppfattar det som att du menar du att alla brädor är dåliga med x570?

Kan du förklara vad du menar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?