Permalänk
Medlem

240hz ips finns eller kommer?

Hej, Vill köpa gaming monitor detta kvartal. Ska man vänta på IPS 240hz
Sitter på Benq xl2430t TN panel 144hz?

Är kanske 144 hz kanske enough? Vad föredrar pro's?
Är IPS the shiet? Vill både kolla film och gamea. Tycker min nuvarande skärm saknar en verklig färg upplevelse.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det VA som gäller om du vill upp i 240Hz och bryr dig något om färgåtergivning.
Huruvida 144Hz är tillräckligt för dig kan bara du svara på.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Hej, Vill köpa gaming monitor detta kvartal. Ska man vänta på IPS 240hz
Sitter på Benq xl2430t TN panel 144hz?

Är kanske 144 hz kanske enough? Vad föredrar pro's?
Är IPS the shiet? Vill både kolla film och gamea. Tycker min nuvarande skärm saknar en verklig färg upplevelse.

Jag sitter själv på 144Hz men tänkte uppgradera till 240Hz på black friday om jag hittar någon med större prissänkning. Enligt proffsen så gör det stor skillnad eftersom varje millisekund som går att kapa räknas. Jag har inte sett någon IPS med 240Hz men det kanske finns? Jag hade tagit en vanlig TN, men skulle å andra sidan aldrig få för mig att kolla film på datorskärmen. Behåll skärmen du har å köp en TV istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det finns två sorters personer:
- Spelar du mest kompetitiva online spel på hög nivå och vill ha så många teoretiska fördelar som möjligt: 240 Hz, 1080p, TN-panel
- För alla andra: 144 Hz, 1440p(+), icke TN-panel

Jag köpte en 240 Hz skärm och i efterhand hade jag hellre tagit en 144 Hz med högre upplösning. Jag märker ingen enorm skillnad mellan 144 och 240 Hz, jag kan växla fram o tillbaka utan problem. Jämfört med hoppet ner till 60Hz där jag blir illamående av att bara röra runt muspekaren.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
99:e percentilen

240 Hz är fantastiskt trevligt att spela på, men tänk på att det "bara" är 66 % mer än 144 Hz, som är hela 140 % mer än 60 Hz, samtidigt som varje given procentuell skillnad blir mindre märkbar ju högre upp man går.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

240 Hz är fantastiskt trevligt att spela på, men tänk på att det "bara" är 66 % mer än 144 Hz, som är hela 140 % mer än 60 Hz, samtidigt som varje given procentuell skillnad blir mindre märkbar ju högre upp man går.

Kan tänka mig det.
Jag märker dock inte någon direkt skillnad över 120hz.
Känns lite som HDD->SSD->NVMe diskussionen.
60-120hz skillnaden är enorm men 120-240 eller dyligt är mindre märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan tänka mig det.
Jag märker dock inte någon direkt skillnad över 120hz.
Känns lite som HDD->SSD->NVMe diskussionen.
60-120hz skillnaden är enorm men 120-240 eller dyligt är mindre märkbar.

Fast 240Hz handlar kanske inte om skillnader man medvetet uppfattar eller "märker". Möter du någon som är exakt lika bra som du, han på 144Hz och du på 240Hz så kommer du antagligen vinna om alla övriga parametrar är desamma?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Ja de tillfällen kommer nog inte bli så många i ens liv när man räknar lite på skillnaden i tid, men sure jag spelar med den bollen ;=) Allt blir till slut en materialsport.

Men nu till något viktigare. Din julsång som jag just lyssnade igenom ;=)
Var ju ändå lite rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@Chris_Kadaver: Ja de tillfällen kommer nog inte bli så många i ens liv när man räknar lite på skillnaden i tid, men sure jag spelar med den bollen ;=) Allt blir till slut en materialsport.

Men nu till något viktigare. Din julsång som jag just lyssnade igenom ;=)
Var ju ändå lite rolig.

Hah kul att du/någon uppskattar den!
Jag hade inte jättemycket tid för själva produktionen direkt, men kreativiteten och viljan fanns där i alla fall hah.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Men jag tänker på Acer släpper skärmar, 240 ips
Vissa modeller kommer börja säljas på inet 31/10
Jag var intresseras av den 24,5" Nitro XV253Q X

https://m.sweclockers.com/nyhet/28133-acer-presenterar-nitro-...

Update
Fick information att denna skärm släpps första kvartalet 2020.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fast 240Hz handlar kanske inte om skillnader man medvetet uppfattar eller "märker". Möter du någon som är exakt lika bra som du, han på 144Hz och du på 240Hz så kommer du antagligen vinna om alla övriga parametrar är desamma?

Ja, tekniskt sett. Men det är ett hypotetiskt scenario som aldrig kommer ske så det blir krystat som bäst att se det så. Tycker jag iaf.

Felet många gör (enligt mig) när det gäller detta är att man kikar på fördelen i reaktion det ska kunna ge med tex 240hz också. Förstår inte varför riktigt? I teorin ja, men I praktiken kommer det ytterst ytterst sällan avgöra eller ens påverka. Vår reaktionsförmåga räknas väl i tiondelar av sekunder och inte enstaka ms senast jag kollade. Så det är mitt argument gällande den biten.

Men! Det ska sägas att precisionen påverkas desto mer, så fokusera på detta istället och det måste vara detta "pros" syftar på om de tycker det gör stor skillnad. För det kan jag tänka mig att det kan göra. Mer information åt hjärnan när man ska sikta hjälper till. Dvs ju mjukare animationer man siktar mot desto större sannolikhet att man träffar helt enkelt.

Sen som det har nämnts är det ju en del minskad avkastning ju högre upp i frekvens man går också vilket är värt att ha i åtanke innan man bränner ett hål i plånboken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om du ska göra något annat än att spela så välj inte VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah kul att du/någon uppskattar den!
Jag hade inte jättemycket tid för själva produktionen direkt, men kreativiteten och viljan fanns där i alla fall hah.

Vafan, du verkar ju vara en riktigt vettig person. Roliga spex och lirar Quake

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

The Acer Nitro XV253Q X will be available in November in EMEA starting at EUR 419
acers hemsida.
24" IPS 240 hz.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

240 Hz IPS skärm kan vara lika "kass" som 165Hz skärmarna vi nu har haft i åratal, pixel responsen behöver faktiskt ner också, för vem bryr sig om en bild som är för suddig att se.

Permalänk
Medlem

@Sinery:
Kan man läsa sig till om den är kass eller bra och hur "pixel responsen" är?
Serien jag kollar på här, och 24 tummarn slutar på X
https://news.acer.com/acers-new-nitro-xv3-series-monitors-off...

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av odjur:

Kan man läsa sig till om den är kass eller bra och hur "pixel responsen" är?

En specifikation kommer aldrig tala i klartext om produkters kvalitetsnivå utan man måste testa och läsa tester där man på något sätt går igenom eftersläpsnivåerna. Det test alla kan använda för att okulärt jämföra med sin befintliga skärm är testufot: https://www.testufo.com/ghosting

Huruvida de befintliga IPS:erna på 144 och 165 Hz är "kassa" beror helt på perspektivet. En välgjord TN-spelskärm ger som tumregel (ofta, men inte alltid) mindre eftersläp. Ur det perspektivet är en IPS sämre och en typisk VA är "åt h-e sämre".

Vad som sedan är kasst eller inte beror på hur högt varje individ placerar sin ribba. Var din ribba ligger kan du endast avgöra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag sitter själv på 144Hz men tänkte uppgradera till 240Hz på black friday om jag hittar någon med större prissänkning. Enligt proffsen så gör det stor skillnad eftersom varje millisekund som går att kapa räknas. Jag har inte sett någon IPS med 240Hz men det kanske finns? Jag hade tagit en vanlig TN, men skulle å andra sidan aldrig få för mig att kolla film på datorskärmen. Behåll skärmen du har å köp en TV istället?

Frågan är om du möter folk med sådana skills eller hårdvara att en 240hz skärm är motiverad? Annars kanske en finare 144 ger mer?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HoboCop:

Frågan är om du möter folk med sådana skills eller hårdvara att en 240hz skärm är motiverad? Annars kanske en finare 144 ger mer?

Som tumregel är 240 Hz-skärmarna de finare skärmarna. I alla fall när vi talar om TN-paneler och basgamingskärmar. 240 Hz-modellerna har modernare paneler och riktar sig till en prisnivå där det överlag sitter snäppet bättre komponenter. Utbudet av 144 Hz-basgamingskärmar är högst varierande. Säljs fortfarande mycket som är utdaterat med 5-10 år gamma teknik.

Huruvida detta är någon skillnad för de IPS:er som kommer återstår att se. Förhoppningsvis har jag lite konsensus kring detta i början på nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som tumregel är 240 Hz-skärmarna de finare skärmarna. I alla fall när vi talar om TN-paneler och basgamingskärmar. 240 Hz-modellerna har modernare paneler och riktar sig till en prisnivå där det överlag sitter snäppet bättre komponenter. Utbudet av 144 Hz-basgamingskärmar är högst varierande. Säljs fortfarande mycket som är utdaterat med 5-10 år gamma teknik.

Huruvida detta är någon skillnad för de IPS:er som kommer återstår att se. Förhoppningsvis har jag lite konsensus kring detta i början på nästa år.

Jag tror jag förstår hur du menar, men vet också att jag inte var överdrivet tydlig. Vad jag menade med finare är kanske en 1440p eller rent av en 1080p med IPS och klara fina färger på 144hz som är en bra all around skärm istället för en skärm med TN och snäva betraktningsvinklar och dassiga färger till enbart gaming. Det hänger ju som sagt på vad den används till och vad man prioriterar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
CS-mästare

Om 144hz är "enough" är något bara du kan avgöra egentligen. Vilka spel det gagnar dig i och hur ofta du spelar dem? Samt vilken nivå du siktar på, spela för skojs skull eller tävlingsinriktad e-sport? Det får du ställa emot hur bra bild du vill ha när du kollar film.

Pro's föredrar 240hz. Lägger du mest tid framför datorn på att va maximalt competetive i e-sports orienterade FPS-spel så rekommenderar jag att satsa på en 240hz alla dagar i veckan. Det räcker med att flytta muspekaren över skrivbordet för att känna skillnaden på en 240hz vs 144hz.

Men ser du mer på film än du spelar FPS-spel och trivs bättre med en visuell spelupplevelse än att ha alla fördelar vid tävlingsinriktat spel så duger 144hz absolut. Till skillnad från 60hz som inte duger alls för e-sports inriktade FPS-spel 2019, men det är ett sidospår.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att 240hz IPS kan förbättra dom ännu ett steg.
Om 240hz kan hjälpa IPS tekniken så är det bara välkommet.

Har ännu inte sett något riktigt test på 240hz IPS panelerna som finns just nu, hoppas TFTcentral tar in en.
Väldigt nyfiken på hur de är jämfört med LG gl850 som är den snabbaste IPS just nu.
LG kommer även släppa deras 1080p 240hz panel snart.
Och nästa år kommer IPS 1440p 240hz panel ifrån AU.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Vad är AU för företag?

Ye. Jag är redo att jämnföra alternativ. Fortfarande 240hz, Ips, 24" Jag är ute efter.
Jag är inte det största fan'et av gaming design. Jag har en benq idag. Den är kantig och rak. ser jätte bra ut

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

@Nivity: Vad är AU för företag?

Ye. Jag är redo att jämnföra alternativ. Fortfarande 240hz, Ips, 24" Jag är ute efter.
Jag är inte det största fan'et av gaming design. Jag har en benq idag. Den är kantig och rak. ser jätte bra ut

https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/w830/public/field/image/2019/09/acer-nitro-xv3-gaming-monitor-1.jpg?itok=NahXdWea

AU Optronics, Paneltillverkare.
https://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm#i...

Permalänk
Medlem

@odjur: https://en.wikipedia.org/wiki/AU_Optronics

Jag har en 240 hz 1080p TN skärm (bland annat) och skulle aldrig använda den för något annat än just snabbare spel.Och även där skulle jag säga att om spelet är långsamt nog för att du hinner avgöra om grafiken är bra så är det förmodligen fel val där också. Kör man däremot CS GO osv så ger det marginellt bättre flyt. Tycker man kan jämföra det med att se fotboll på TV som är inspelad i 60 hz jämfört med 24/25 hz (sen är det i normalfallet en massa annat som påverkar på TV apparater dock). Det är bättre flyt helt enkelt men det innebär inte att du ser målen eller situationerna bättre än någon som kollar i 24 hz SD.

Däremot tror jag många överdriver de fördelar som det ger, 99,99% av alla spelare kör knappast LAN på eSport event utan spelar online med pingtider på 20-50 ms och då kvittar det ju om man har 1 ms eller 4 ms på sin egen skärm (annat än möjligtvis ifall man spelar mot någon med exakt samma fördröjning i allt övrigt).

Sen är det viktigt att inte blanda ihop frekvens och frames per second, Linus har två oväntat bra videos på ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=tV8P6T5tTYs
https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@odjur: https://en.wikipedia.org/wiki/AU_Optronics

Jag har en 240 hz 1080p TN skärm (bland annat) och skulle aldrig använda den för något annat än just snabbare spel.Och även där skulle jag säga att om spelet är långsamt nog för att du hinner avgöra om grafiken är bra så är det förmodligen fel val där också. Kör man däremot CS GO osv så ger det marginellt bättre flyt. Tycker man kan jämföra det med att se fotboll på TV som är inspelad i 60 hz jämfört med 24/25 hz (sen är det i normalfallet en massa annat som påverkar på TV apparater dock). Det är bättre flyt helt enkelt men det innebär inte att du ser målen eller situationerna bättre än någon som kollar i 24 hz SD.

Däremot tror jag många överdriver de fördelar som det ger, 99,99% av alla spelare kör knappast LAN på eSport event utan spelar online med pingtider på 20-50 ms och då kvittar det ju om man har 1 ms eller 4 ms på sin egen skärm (annat än möjligtvis ifall man spelar mot någon med exakt samma fördröjning i allt övrigt).

Sen är det viktigt att inte blanda ihop frekvens och frames per second, Linus har två oväntat bra videos på ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=tV8P6T5tTYs
https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Det roliga i det du skriver och videon du länkar är att det motsäger sig lite
Den som fick störst förbättring i linus senaste video med shroud osv var the DAD GAMER.
De som fick sämst förbättring var pro gamers

Så den videon visar att bättre gear = bättre för casual gamer än progamer

Personligen handlar det inte om lan, esport blabla.
Jag vill ha det som är utan massa eftersläpningar osv. Märker jag det räcker det att jag inte kan använda det. Bara för många sitter och spelar fps på VA skärmar och inte märker något negativt betyder ju inte det att jag också kan göra det.

Sen handlar det ofta om mer än själva hz bara om man jämför 144 - 240hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det roliga i det du skriver och videon du länkar är att det motsäger sig lite
Den som fick störst förbättring i linus senaste video med shroud osv var the DAD GAMER.
De som fick sämst förbättring var pro gamers

Så den videon visar att bättre gear = bättre för casual gamer än progamer

Personligen handlar det inte om lan, esport blabla.
Jag vill ha det som är utan massa eftersläpningar osv. Märker jag det räcker det att jag inte kan använda det. Bara för många sitter och spelar fps på VA skärmar och inte märker något negativt betyder ju inte det att jag också kan göra det.

Sen handlar det ofta om mer än själva hz bara om man jämför 144 - 240hz skärmar.

Jag kanske minns fel då det var ett tag sedan jag såg videon men om jag minns rätt så capade dom även FPSen och att det var mer som skiljde de olika testriggarna än skärmarna. Sen ska man ha klart för sig att testerna dessutom var rätt statiska - värderar man in saker som game sense, kartkunskap (i fallet med CS GO) osv så blir skillnaden klart mindre. Dessutom påverkar ändringar av upplösning, frekvens osv hur man siktar, iaf för egen del när jag testat att byta mella 144 hz och 240 hz och kört på den ena en längre tid. I praktiken, har jag kört 144 hz i nån vecka och byter till 240 hz utan att göra några andra ändringar så blir jag sämre, men inte för att 240 hz är fel utan för att jag måste anpassa mig till förändringen.

Nu kanske jag låter som värsta proffset här, det är jag tyvärr inte, så för egen del tar jag inga risker utan satsar på hög FPS och frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag kanske minns fel då det var ett tag sedan jag såg videon men om jag minns rätt så capade dom även FPSen och att det var mer som skiljde de olika testriggarna än skärmarna. Sen ska man ha klart för sig att testerna dessutom var rätt statiska - värderar man in saker som game sense, kartkunskap (i fallet med CS GO) osv så blir skillnaden klart mindre. Dessutom påverkar ändringar av upplösning, frekvens osv hur man siktar, iaf för egen del när jag testat att byta mella 144 hz och 240 hz och kört på den ena en längre tid. I praktiken, har jag kört 144 hz i nån vecka och byter till 240 hz utan att göra några andra ändringar så blir jag sämre, men inte för att 240 hz är fel utan för att jag måste anpassa mig till förändringen.

Nu kanske jag låter som värsta proffset här, det är jag tyvärr inte, så för egen del tar jag inga risker utan satsar på hög FPS och frekvens

Videon släpptes för 3 dagar sedan
Ja de hade olika riggar, och ex 60hz/60 fps 60hz/300fps 144hz/144fps osv.

Men min poäng var att den som såg en ökning på alla dessa nivåerna från sämsta till 240hz monitor var just the dad super casual gamer och inte pro spelarna de hade med.

Så bättre hårdvara (240hz/240+ fps) gav mer för en casual spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Videon släpptes för 3 dagar sedan
Ja de hade olika riggar, och ex 60hz/60 fps 60hz/300fps 144hz/144fps osv.

Men min poäng var att den som såg en ökning på alla dessa nivåerna från sämsta till 240hz monitor var just the dad super casual gamer och inte pro spelarna de hade med.

Så bättre hårdvara (240hz/240+ fps) gav mer för en casual spelare.

Hoppade mig fram genom videon då den var rätt lång, men hade super dad ens spelat CS GO innan då, mer än nån enstaka gång? Annars är det ju rimligt att han hade blivit bättre med tiden vad än han spelat med. Han var väl inte med i sista testet heller som jag förstod det.

Skickades från m.sweclockers.com