Crusader Kings III

Crusader Kings III

Gjorde en tråd om att Crusader Kings II blir F2P igår, och idag.. presenterades Crusader Kings III!

https://store.steampowered.com/app/1158310/Crusader_Kings_III...

Har själv aldrig gett mig in i det där träsket, men vet att många håller serien som det bästa Paradox gjort. Någon som är taggad?

Skrivet av emilakered:

Gjorde en tråd om att Crusader Kings II blir F2P igår, och idag.. presenterades Crusader Kings III!

https://store.steampowered.com/app/1158310/Crusader_Kings_III...

Har själv aldrig gett mig in i det där träsket, men vet att många håller serien som det bästa Paradox gjort. Någon som är taggad?

Absolut
Närmare 600h (i princip en nybörjare) i Crusader Kings II.

Lite oroad är jag dock efter misslyckandet med Imperator: Rome. Kollade på steamsidan och jag önskar att de behåller porträttstilen från CK2 istället för vad de har nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Hypen är där.

Lätt det bästa 4X strategispelet någonsin. Hoppas verkligen att de behåller komplexiteten.

Gillar strategi, har dock aldrig spelat CK2, utan mest Total War spelen.
Kan tänka mig att om dom behåller djupet samtidigt som dom ökar användarvänligheten en aning, vilket dom har sagt att dom gjort, kan det bli en hit för fler spelare än CK2.
Avvaktar..helt enkelt pga jag vill se testerna först.

Skrivet av Dinoman:

Hypen är där.

Lätt det bästa 4X strategispelet någonsin. Hoppas verkligen att de behåller komplexiteten.

Så bra alltså? Hmhm. Jag vet inte, har aldrig riktigt lockats. Försökte en del med Stellaris med fastnade inte. Däremot Civ kan jag sänka timtal i utan att andas (typ).

Skrivet av emilakered:

Så bra alltså? Hmhm. Jag vet inte, har aldrig riktigt lockats. Försökte en del med Stellaris med fastnade inte. Däremot Civ kan jag sänka timtal i utan att andas (typ).

Ja problemet med Paradox-spelen är att det krävs en hel del tålamod för att få kläm på alla mekanismer. Det är så djupt många gånger att man blir snurrig. Det är dess svaghet och styrka om du frågar mig.

Vet inte om du redan testat det men tutorials på YT är starkt rekommenderat.

Skrivet av emilakered:

Nja, alltså... CK2 är sjukt bra, men det är inte ett 4X. Jämför du med Civ eller egentligen något annat blir du besviken. Stellaris är 4X, men CK är ... typ grand strategy fast på karaktärsnivå. Kristen feudalsimulator.

Min plan nu är att försöka att glömma det tills det släpps. Men det kommer att bli svårt, tokhajpad i min själ.

Sen tycker jag att bland det roligaste med spelen är att räkna ut hur saker fungerar. Väldigt tillfredsställande att till slut komma på hur det fungerar. Men visst beror det på vad man jämför med.

Senast redigerat 2019-10-21 16:58