Lanseringsdatum för AMD Ryzen Threadripper 3000 avslöjas

Permalänk
Melding Plague

Lanseringsdatum för AMD Ryzen Threadripper 3000 avslöjas

AMD:s mångkärniga Ryzen Threadripper-familj utökas inom kort med en tredje generation. Nu skymtas lanseringsdatum och tre modellnamn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de lärt sig skapa chipset som inte kräver aktiv kylning! Annars måste man vänta på 10980(intel).

Permalänk
Medlem

Hur är det? Har threadripper idag quad channel? Vill minnas att det saknas men kan ha fel? Med tanke på hur bra Zen 2 mår av höga minnesfrekvenser så vore det kul att se en kombo höga minnesfrekvenser samt quad channel. Samtidigt tror jag AMD är i en position där man inte längre behöver pressa priser så det här blir väl kanske inget alternativ för vanliga entusiaster.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Hoppas de lärt sig skapa chipset som inte kräver aktiv kylning! Annars måste man vänta på 10980(intel).

Fast varför? Vad jag hört så är moderkorten mer eller mindre ljudlösa ändå så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur är det? Har threadripper idag quad channel? Vill minnas att det saknas men kan ha fel? Med tanke på hur bra Zen 2 mår av höga minnesfrekvenser så vore det kul att se en kombo höga minnesfrekvenser samt quad channel. Samtidigt tror jag AMD är i en position där man inte längre behöver pressa priser så det här blir väl kanske inget alternativ för vanliga entusiaster.

Quad channel idag men 3990x kommer enligt ryktet ha octa channel

Edit: minns jag rätt så va det med i veckans the wan show
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Den senaste tiden har det talats om att de nya modellerna inte stöds av äldre moderkort med styrkretsen X399 och att den ersätts av de tre kretsarna TRX40, TRX80 och WRX80."

Snacka om att släta över vad man tidigare rapporterat. Man har tidigare rapporterat att "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort". Har verkligen börjat tvivla på Swec's seriösistet när man publicerar den typen av artiklar, falska Intel slides osv. Man kan självklart göra "fel" eller publicera "overifierade uppgifter", men oförmågan att tydligt gå ut med att man har fel eller tydligt skriva att man inte vet om något är sant när man publicerar det börjar göra att det är svårt att ta någon artikel om en kommande produkt på något direkt allvar. När jag påpekade artikeln med den bevisat falska Intel-sliden så blev svaret i princip bara "vi skall tänka på det i framtiden".

De uppgifter som Swec själva publicerade häromdagen där X399 stod med som platform fanns tillgäng redan när den ursprungliga artikeln som påstod att Threadripper 3000 skulle kräva nya moderkort publicerades.

Det ligger självklart i sakens natur att det finns en osäkerhet när man skriver om produkter som inte släppts eller offentliggjorts ännu. Men varje respektabel journalist går ju iaf ut med rättelser om information som går emot vad man tidigare publicerat framkommer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"Den senaste tiden har det talats om att de nya modellerna inte stöds av äldre moderkort med styrkretsen X399 och att den ersätts av de tre kretsarna TRX40, TRX80 och WRX80."

Snacka om att släta över vad man tidigare rapporterat. Man har tidigare rapporterat att "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort". Har verkligen börjat tvivla på Swec's seriösistet när man publicerar den typen av artiklar, falska Intel slides osv. Man kan självklart göra "fel" eller publicera "overifierade uppgifter", men oförmågan att tydligt gå ut med att man har fel eller tydligt skriva att man inte vet om något är sant när man publicerar det börjar göra att det är svårt att ta någon artikel om en kommande produkt på något direkt allvar. När jag påpekade artikeln med den bevisat falska Intel-sliden så blev svaret i princip bara "vi skall tänka på det i framtiden".

De uppgifter som Swec själva publicerade häromdagen där X399 stod med som platform fanns tillgäng redan när den ursprungliga artikeln som påstod att Threadripper 3000 skulle kräva nya moderkort publicerades.

Det ligger självklart i sakens natur att det finns en osäkerhet när man skriver om produkter som inte släppts eller offentliggjorts ännu. Men varje respektabel journalist går ju iaf ut med rättelser om information som går emot vad man tidigare publicerat framkommer.

var alltid källkritisk och använd dig av flera källor så löser det sig nog ska du se.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

var alltid källkritisk och använd dig av flera källor så löser det sig nog ska du se.

Ja, men en även en källa bör man kunna ställa krav på. Om inga krav kunde ställas på några källor så faller ju hela idén om att ta till flera källor för att lösa problemet på sig självt. Kommersiella aktörer som publicerar nyheter och artiklar bör ha en vilja och ett ansvar att försöka validera dessas korrekthet och rätta tidigare publicerat material om väsentliga skillnader framkommer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@inquam: Vilken del i "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort" och "Den senaste tiden har det talats om att de nya modellerna inte stöds av äldre moderkort med styrkretsen X399 och att den ersätts av de tre kretsarna TRX40, TRX80 och WRX80" anser du vara felaktig rapportering? Båda säger samma sak. Vi rättar ständigt nyheter om det visar sig att något har blivit fel, men här förstår jag faktiskt inte vad det är du har invändningar mot.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av inquam:

"Den senaste tiden har det talats om att de nya modellerna inte stöds av äldre moderkort med styrkretsen X399 och att den ersätts av de tre kretsarna TRX40, TRX80 och WRX80."

Snacka om att släta över vad man tidigare rapporterat. Man har tidigare rapporterat att "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort". Har verkligen börjat tvivla på Swec's seriösistet när man publicerar den typen av artiklar, falska Intel slides osv. Man kan självklart göra "fel" eller publicera "overifierade uppgifter", men oförmågan att tydligt gå ut med att man har fel eller tydligt skriva att man inte vet om något är sant när man publicerar det börjar göra att det är svårt att ta någon artikel om en kommande produkt på något direkt allvar. När jag påpekade artikeln med den bevisat falska Intel-sliden så blev svaret i princip bara "vi skall tänka på det i framtiden".

De uppgifter som Swec själva publicerade häromdagen där X399 stod med som platform fanns tillgäng redan när den ursprungliga artikeln som påstod att Threadripper 3000 skulle kräva nya moderkort publicerades.

Det ligger självklart i sakens natur att det finns en osäkerhet när man skriver om produkter som inte släppts eller offentliggjorts ännu. Men varje respektabel journalist går ju iaf ut med rättelser om information som går emot vad man tidigare publicerat framkommer.

Fokus för den här artikeln är inte huruvida stödet bryts mellan nya Threadripper och X399, utan den citerade delen är tänkt att fungera som en brygga till det efterföljande stycket. Där förklaras att TRX40 ska göra debut i samband med processorerna som blir tillgängliga den 19 november.

Om du istället är ute efter en artikel specifikt om kompatibiliteten länkas även detta i delen som du citerat. Skulle det vara några felaktigheter i texten får du som vanligt gärna skicka in en rättelse så fixas saken, men här ser jag inte vad som skulle vara felaktigt eller "överslätande". Det har mycket riktigt talats om att X399 får ersättande styrkretsar och att fullt stöd mellan äldre processorer och nya styrkretsar (och vice versa) ser ut att utebli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, men en även en källa bör man kunna ställa krav på. Om inga krav kunde ställas på några källor så faller ju hela idén om att ta till flera källor för att lösa problemet på sig självt. Kommersiella aktörer som publicerar nyheter och artiklar bör ha en vilja och ett ansvar att försöka validera dessas korrekthet och rätta tidigare publicerat material om väsentliga skillnader framkommer.

beror på källan, är det ett flyktigt rykte så ska man ta det med en nypa salt likväl som att det låter för bra för att vara sant. vill man gå direkt till företaget i fråga eller se om forskning stöder det som sagts.
man kan tyvärr aldrig ställa krav på en källa om man inte betalar för att nyheterna är korrekta.

Många aktörer jagar i dag klick och en vilja att sälja så många lösnummer som möjligt, kolla löpsedlarna och vissa rubriker som inte alls är lika "saftiga" som de framstår.

har varit så i de flest tider sen finns det mer eller mindre seriösa tidningar sidor mm som gör nyheter av tweet från anonyma källor eller liknande.

kollar du olika sidor så kan du ofta efter en tid se hur seriösa dom är genom att kolla hur deras rapporteringar stämmer med verkligheten.

jag litar aldrig på någon eller något innan jag har faktan framför mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

64 kärnor. Det är ändå rätt jävla coolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@inquam: Vilken del i "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort" och "Den senaste tiden har det talats om att de nya modellerna inte stöds av äldre moderkort med styrkretsen X399 och att den ersätts av de tre kretsarna TRX40, TRX80 och WRX80" anser du vara felaktig rapportering? Båda säger samma sak. Vi rättar ständigt nyheter om det visar sig att något har blivit fel, men här förstår jag faktiskt inte vad det är du har invändningar mot.

Intelnyheten som baserades på en fejkad slide från en presentation såg jag aldrig någon rättelse till. Vare sig i artikeln i sig eller som en efterföljande artikel med rättelse. Jag kan självklart ha missat den, men jag både skickade in information till er om detta och vill minnas att jag länkade till en genomgång av den och dess brister och höll ett öga ute för att se om någon rättelse skulle komma.

Gällande Threadripper så har man skrivit "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort", vilket med de specifikationer vi sett hittills är fel. Efter ett fel är det inte orimligt att tänka sig en rättelse. Några skews ser ut att komma med funktionalitet som stöds av nya styrkretsar. Det är inte samma sak som att "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort".

I artikeln https://www.sweclockers.com/nyhet/28387-nasta-generation-ryze... som kom efter den första artikeln som påstod att "AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort" så publicerar man specifikationer. Här visar man till och med att Sharkstooth är tänkt att fungera på X399 men skriver likväl

"De nya processorerna sällskapas enligt tidigare uppgifter av en reviderad processorsockel. Tredje generationens Threadripper uppges bryta kompatibilitet med sockel TR4 som varit gällande för tidigare Ryzen- och Threadripper-familjer. Anledningen till detta uppges vara att Threadripper 3000 får stöd för åtta minneskanaler, vilket inte stöds med TR4-sockeln."

Så inte ens när man publicerar specifikationer som går emot en tidigare publicerad artikel så reflekterar man över det. Ett stycke i likhet med:

"Tidigare har det rapporterats att de nya processorerna sällskapas av en reviderad processorsockel för att erbjuda stöd för åtta minneskanaler. Uppdaterade uppgifter gör dock gällande att Threadripper 3000 även kommer att släppas i varianter med quad-channel memory och stöd för X399."

Om man endast ser Threadripper 3000 som Castlepeak och helt ignorerar Sharktooth så kan jag förstå texterna, men nu finns ju Sharktooth dock.

Att allt detta inte är självklart blir uppenbart när man läser kommentarerna till artikeln där folk uttryckligen uttrycker förvirring och anspelar på tidigare artiklar och att det ju sagts att X399 inte får stöd. Och det borde vara måttstocken för om man nått fram med informationen eller inte.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

"Den senaste tiden har det talats om att de nya modellerna inte stöds av äldre moderkort med styrkretsen X399 och att den ersätts av de tre kretsarna TRX40, TRX80 och WRX80" anser du vara felaktig rapportering?

Jag tror han avser motsägelsen med tabellen i artikeln från i förrgår, där Sharkstooth listas som kompatibel med både X399 och TRX40. Vad är poängen med kompatibilitet med X399 om inte äldre (existerande) moderkort stöds? Särskilt om X399 nu helt och hållet skulle ersättas av TRX40.

Edit: Ok, nu har tabellen uppdaterats och X399 strukits som stöd för Sharkstooth. Det sätter ju saken i ett annat ljus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Fast varför? Vad jag hört så är moderkorten mer eller mindre ljudlösa ändå så

Skickades från m.sweclockers.com

Rörliga delar tenderar att gå sönder / låta efter några år, inte den lättaste kyllösningen att byta, även om man tagit ut alla komponenter och sedan skruvat bort moderkortet - så återstår problemet, hur byter man? Var hittar man en ny fläkt som passar?

Permalänk
Medlem

Mycket spännande, ser otroligt mycket fram emot det här mer än Intels släpp.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vilket tjafs på denna tråd. Själv hoppas jag att de kommer med några nyheter (många) bryr mig inte ett dugg om bakåtkompabilitet ser det som inget annat än nackdel med tanke på nyheter & framåtskridande. Så hoppas på mycket nytt inte bara allt för många kärnor. U.3 ,TB gärna nåt annat också, men tveksam om det blir så, men snart så vet man.

(självklart e det viktigt med bra journalistik källhänvisning men detta e ju bara rykten, ser inga bekymmer med denna rykteskarusell förutom att folk hela tiden får för höga förväntningar eller fel sådana, men en artikel som denna e ju mest en sammanfattning av den rykteskarusell som pågår & det e ju det vi efterfrågar annars så e det ju bara & vänta tills varor släppts & fått officiella & oberoende tester som vi vet.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Skulle informationen vara sann att AMD släpper en 64/128 cpu till konsumenter redan 2019!! så är det bara till att inse att vi som köpt 8/16 Cpuer kommer att tvingas uppgradera om 2 år om inte CPUn ska bli en flaskhals med kommande spel. När spelutvecklarna ser att all ledig kraft i CPUn så kommer de vilja utnyttja den maximalt.
Så nu hoppas jag att kommande RYZEN 4950X leverera så man slipper att köpa allt nytt om 2 år. Moderkort DDR5 CPU med 32/64 +5GHz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle informationen vara sann att AMD släpper en 64/128 cpu till konsumenter redan 2019!! så är det bara till att inse att vi som köpt 8/16 Cpuer kommer att tvingas uppgradera om 2 år om inte CPUn ska bli en flaskhals med kommande spel. När spelutvecklarna ser att all ledig kraft i CPUn så kommer de vilja utnyttja den maximalt.
Så nu hoppas jag att kommande RYZEN 4950X leverera så man slipper att köpa allt nytt om 2 år. Moderkort DDR5 CPU med 32/64 +5GHz

Om du har råd kan du skaffa en Epyc även som konsument. Men om det är vettigt är en helt annan historia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Fast varför? Vad jag hört så är moderkorten mer eller mindre ljudlösa ändå så

Skickades från m.sweclockers.com

Det är de inte. Högfrekvent ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om du har råd kan du skaffa en Epyc även som konsument. Men om det är vettigt är en helt annan historia.

Ge det några år så kommer hemservermarknaden ha tillgång till rätt galna grejer

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Synd bara att jag har noll behov av mer än typ 6 kärnor. Vill gärna ha en ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om nya cpu inte stöder X399 kretsen är inget att hänga upp sig på.
Kan vara att nya cpu har massa nytt godis i sig som inte fungera på X399 kretsen.
Sitter själv med ROG ZENITH EXTREME moderkort är helnöjd men Vist skulle de vara roligt att kunna smacka i nya cpu i den 😀😀
Vi får vänta och se

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HitGirls:

Det är de inte. Högfrekvent ljud.

Källa?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Folk som har moderkorten?
Glöm inte bort att folk är olika känsliga för ljud, vissa kan t.ex. inte höra coilwhine. Sedan påverkas ljudet av ens chassi.
Samt med tiden så lär moderkortet eller höljet flexas lite så fläkten skrapar emot. Inte helt ovanligt att det kan hända, sker ju på vissa referens gpuer när de saggar.

Permalänk
Medlem

Kul huvudbry om man vill köra flera VMs. Hmm jag har min main och fyra dev-server VMs, hur fördelar jag bäst kärnorna? 16+4x12?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HitGirls:

Folk som har moderkorten?
Glöm inte bort att folk är olika känsliga för ljud, vissa kan t.ex. inte höra coilwhine. Sedan påverkas ljudet av ens chassi.
Samt med tiden så lär moderkortet eller höljet flexas lite så fläkten skrapar emot. Inte helt ovanligt att det kan hända, sker ju på vissa referens gpuer när de saggar.

Okej, så du litar på allt som folk säger på nätet? Länka till seriöst test.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Okej, så du litar på allt som folk säger på nätet? Länka till seriöst test.

Seriöst test. Med sponsrade exemplar menar du? Sponsrade folk kan inte smutskasta sin sponsors produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HitGirls:

Seriöst test. Med sponsrade exemplar menar du? Sponsrade folk kan inte smutskasta sin sponsors produkt.

Lol, du tror inte folk vill försvara sina produktköp? Och hur vet du att dom som gnäller inte är troll?

Du borde utöva källgranskning. Ingen har klagat på X570s fläktar, de säger att dom inte märks överhuvudtaget.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...