Permalänk

Hjälp mig välja AMD eller Intel

Hej på er,

jag behöver nu er hjälp med att bygga ihop en grym dator med mycket ramminne då den ska användas för videoproduktion samt bildbehandling . Har funderat lite kring i9 processor eller om man ska sikta in sig på AMD. Min budget för databurken ligger på runt 32 000kr. Vad kan jag få för dator för denna summan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Hej på er,

jag behöver nu er hjälp med att bygga ihop en grym dator med mycket ramminne då den ska användas för videoproduktion samt bildbehandling . Har funderat lite kring i9 processor eller om man ska sikta in sig på AMD. Min budget för databurken ligger på runt 32 000kr. Vad kan jag få för dator för denna summan?

Hade kört på 3900x för de du efterfrågar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mycket RAM? Då är det 64gb eller?

Spel Intel
Redigering AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Webmasters

AMD för både spel och redigering, se hela klippet https://www.youtube.com/watch?v=z3aEv3EzMyQ
EDITERAR: förtydligande så att jag slipper mothugg och onödiga kommentarer: Se "HELA" klippet -> mainstream allting AMD ,
för specifika ändamål kan man hitta motiveringar åt båda hållen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

@lappen81

Onödigt att posta sådant när vi alla vet vad som är bäst i spel.
Bara kolla swecs tester mm

AMD för redigering mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Hej på er,

jag behöver nu er hjälp med att bygga ihop en grym dator med mycket ramminne då den ska användas för videoproduktion samt bildbehandling . Har funderat lite kring i9 processor eller om man ska sikta in sig på AMD. Min budget för databurken ligger på runt 32 000kr. Vad kan jag få för dator för denna summan?

Ska du även spela?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@lappen81

Onödigt att posta sådant när vi alla vet vad som är bäst i spel.
Bara kolla swecs tester mm

AMD för redigering mm

EDIT: jag tar inte betet
Totalt meningslöst inlägg från din sida, varsågod skicka testerna till TS im out

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@lappen81

Onödigt att posta sådant när vi alla vet vad som är bäst i spel.
Bara kolla swecs tester mm

AMD för redigering mm

Helt rätt för dem flesta sitter och spelar i 720p med ett 2080ti.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Så mycket BS hela tiden om att 3900X skulle vara bättre än 9900K på redigering. "Productivity" brukar vara syntetiska benchmarks som kan köra parallella trådar som synkas extremt sällan a la Cinebench, inget man gör när man redigerar.
Sanningen är beydligt mer komplicerad. Läs hela artikeln och fundera över var du värdesätter prestanda mest.
https://www.cgdirector.com/best-computer-for-video-editing/

Du skriver ju inte vilken mjukvara du primärt tänkt använda så det blir svårt.

Oavsett så kommer en i9 9900K eller en Ryzen 9 3900X vara mycket väl lämpade. Ryzen har fler trådar och är bättre på multitrådade körningar, i9 har lägre latency mellan kärnorna och presterar bättre i realtidsapplikationer.

Använder du Adobes produkter har de bättre optimeringar för Intel/nVidia än AMD i nuläget.
https://www.youtube.com/watch?v=ofdh-THQFpE

Permalänk
Medlem

För 32000kr och göra annat än att bara spela så skulle jag tagit en ryzen 3900x som cpu iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inget spelande? Då är ju AMDs nya threadripper på G samt Intels halvering av priset på av deras HEDT med 10xxx-serien värt att vänta lite på.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Tycker det är så jävla bedrövligt med all denna pajkastning så fort någon frågar vad dom ska köpa för CPU. Förra gången skrev TS mycket tydligt att han ville spela och ville jaga varje FPS. Ändå blev det typ 7 sidor, i denna tråd skriver TS att han ska redigera. Vi kan väl för enkelheten hålla oss till tester som gjordes här på swe. Dom säger ju att då är AMD mest lämpad. Tycker man inte att sanningen är mer komplicerad blir det ju lite lönlöst att läsa tester. Då skulle ju varje person behöva köpa den bästa riggen av både lagen för den uppgiften och utvärdera själv. Var jag kluven så skulle jag gå på testerna som är gjorda här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

AMD Variant, till detta kommer en ASUS fan extender card för 200:- för att PWM-styra frontfläktarna då den medföljande fläktkontrollern (och fläktarna) suger.

Tyst som attan. Ingen direkt hårdvaruaccelerering men ordentligt med processorkraft.

Motsvarande Intel ser ut så här;

Med Intel Quicksync. Något långsammare minnen då moderkortet inte har snabbare på sin QVL.

Båda moderkorten har PLX-chip så du kan stoppa in en nVME-disk i en PCIe slot utan problem eller ett 10GB nätverkskort också, eller thunderbolt expansionskort. Samma här, behöver ASUS ext fan controller för lägsta ljudnivå/bästa kylprestanda.

Permalänk
Medlem

Intel för spel, AMD för tja, vad ska man säga, "annat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så mycket BS hela tiden om att 3900X skulle vara bättre än 9900K på redigering. "Productivity" brukar vara syntetiska benchmarks som kan köra parallella trådar som synkas extremt sällan a la Cinebench, inget man gör när man redigerar.
Sanningen är beydligt mer komplicerad. Läs hela artikeln och fundera över var du värdesätter prestanda mest.
https://www.cgdirector.com/best-computer-for-video-editing/

Du skriver ju inte vilken mjukvara du primärt tänkt använda så det blir svårt.

Oavsett så kommer en i9 9900K eller en Ryzen 9 3900X vara mycket väl lämpade. Ryzen har fler trådar och är bättre på multitrådade körningar, i9 har lägre latency mellan kärnorna och presterar bättre i realtidsapplikationer.

Använder du Adobes produkter har de bättre optimeringar för Intel/nVidia än AMD i nuläget.
https://www.youtube.com/watch?v=ofdh-THQFpE

Tycker du sammanfattar det bra gällande videoredigering. Här tycker jag prio 1 är prestanda när man jobbar i en timeline. Och då finns det inget svartvitt svar utan beror till hög grad av vilket program man avser använda. Så min åsikt är att videoredigering är för brett, utan kräver noggrannare specificering. Vilket program, vad vill du ffa göra? Dvs inget ”enkelt” svar vad som är bäst utan mer av typen ”det beror på”. Sedan måste jag erkänna att det är fräsigt att vi på bara några år gått från 4 kärnor på vanliga datorer till nu 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tycker det är så jävla bedrövligt med all denna pajkastning så fort någon frågar vad dom ska köpa för CPU. Förra gången skrev TS mycket tydligt att han ville spela och ville jaga varje FPS. Ändå blev det typ 7 sidor, i denna tråd skriver TS att han ska redigera. Vi kan väl för enkelheten hålla oss till tester som gjordes här på swe. Dom säger ju att då är AMD mest lämpad. Tycker man inte att sanningen är mer komplicerad blir det ju lite lönlöst att läsa tester. Då skulle ju varje person behöva köpa den bästa riggen av både lagen för den uppgiften och utvärdera själv. Var jag kluven så skulle jag gå på testerna som är gjorda här.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju inte enkelt eftersom videoredigering är så brett. Du verkar ine gilla andra källor än Sweclockers men dee har faktiskt aldrig gjort en djup analys i ämnet. Här kommer en till extremt bra artikel.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CPU-R...

Precis som Matt Bach på Puget Systems skriver i artikeln (och många youtubers vittnat om) är erfarenheten med stabilitet i Adobes produkter sämre med AMD-processorer än Intel, kan vara väl så viktigt. Nu vet vi fortfarande inte vilken mjukvara TS använder för videoredigering.

Permalänk

Tack för snabba svar till er alla. Det är Adobes programpaket som kommer användas som After Effects, Photoshop samt Premier främst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar och inte har någon 3d-rendering i dina projekt skulle jag bytt till ett 1660 Ti som grafikkort.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5206074

Permalänk
Medlem

Ganska kass SSD-prestanda vid allt annat än Crystal Diskmarks Q32 tester
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-force-mp510-ssd,...

Eller missar jag något speciellt bra med den? Tänk på att både Photoshop och Premiere Pro använder scratchfiler.