Google Stadia stödjer inte mobil uppkoppling

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia stödjer inte mobil uppkoppling

Den strömmade speltjänsten Stadia släpps inom kort, men inledningsvis kan en spelsession inte avnjutas utanför Wifi-nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska självklart då det skulle bli skyhöga latenser på mobil, förmodligen så lär dom vänta på 5g

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ajdå... Jag som ville spela quake på mobilen när jag åker buss :s XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ganska självklart då det skulle bli skyhöga latenser på mobil, förmodligen så lär dom vänta på 5g

Skickades från m.sweclockers.com

Förstörde detta inte hela poängen dock?

720p i en stuga där de inte ens finns el är den enda gången jag faktiskt skulle tänka mig att stadia skulle vara en accepabel lösning.

Om man inte tar med sig en laptop dvs.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Både project Xcloud och Playstation Now näms, men inte Gforce Now. Varför? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

På Gotland har man Wi-Fi på bussarna, då borde man ha det i Sverige också?

Ja fast i stora delar av skåne är 4g snabbare.

Permalänk
Medlem

Göra telefon till hotspot, eller har jag missat något att Stadia inte är en fysisk produkt? Ha två telefoner, ett med datasim, den borde väl inte kunna skilja, wifi som wifi tänker jag?
edit:
Ok kontrollern är "konsollen", två telefoner i sådana fall. Eller är 4G så knakigt att den säger ifrån direkt? eller hotspot till laptop och lira där...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Gee, I wonder why

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Förstår dem helt å hållet, men de skulle ju kunna tillåta WiFi och 4G med gigantisk popup ruta med lämplig text som förklarar att det inte finns någon garanti bla bla bla osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Niivpzi: om du har två mobila enheter kommer det gå att använda en Wifi-hotspot på den ena för att spela med den andra, absolut. Men anledningen, gissar jag, till att Google inte stöder mobila uppkopplingar är att latenserna är alldeles för höga. Så om du spelar mot en mobil hotspot kommer det fungera, men upplevelsen blir laggfest och halvkass bildkvalitet. Längre fram när vi spelar med 5G-anslutningar och en ytterligare optimerad Stadia-tjänst kanske mobila uppkopplingar blir görbart, men hösten 2019 lär det inte ge en njutbar upplevelse.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Niivpzi: om du har två mobila enheter kommer det gå att använda en Wifi-hotspot på den ena för att spela med den andra, absolut. Men anledningen, gissar jag, till att Google inte stöder mobila uppkopplingar är att latenserna är alldeles för höga. Så om du spelar mot en mobil hotspot kommer det fungera, men upplevelsen blir laggfest och halvkass bildkvalitet. Längre fram när vi spelar med 5G-anslutningar och en ytterligare optimerad Stadia-tjänst kanske mobila uppkopplingar blir görbart, men hösten 2019 lär det inte ge en njutbar upplevelse.

Personligen har 4G fungerat bättre än många wifi routers man har varit i närheten av, men det är klart ska man ha "negativ latens" lär ju WiFi vara ett krav

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande det är en extremt krånglig modell att förstå, trots allt man läst.

Vad kommer spelen att kosta?
Kommer jag som redan äger hälften av spelen på nått sätt kunna ”synca” in dom spel jag har? Eller måste kunderna köpa samma spel en gång till inne i Stadia?
Om man köper ett spel i Stadia, kommer det då även gå att spela på sin PC?

Ytterst oklart.
Känslan jag får är att svaret på alla mina frågor är NEJ.

Permalänk
Medlem

The Verge är väl ett stort skämt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker fortfarande det är en extremt krånglig modell att förstå, trots allt man läst.

Vad kommer spelen att kosta?
Kommer jag som redan äger hälften av spelen på nått sätt kunna ”synca” in dom spel jag har? Eller måste kunderna köpa samma spel en gång till inne i Stadia?
Om man köper ett spel i Stadia, kommer det då även gå att spela på sin PC?

Ytterst oklart.
Känslan jag får är att svaret på alla mina frågor är NEJ.

Det kommer framöver att finnas två typer av prenumerationer: Stadia Pro och Stadia Base, där sistnämnda ska komma någon gång nästa år.

Med Base kommer det inte finnas några spel inkluderade utan här måste alla titlar köpas av Google, vad priset blir är oklart. Base är dock gratis och det kostar alltså inget att spela (strömma) de titlar som köpts, men begränsningen är upplösning på 1080p och stereo-ljud.

Stadia Pro kostar 99 kronor i månaden och då ingår ett spelbibliotek som "uppdateras regelbundet" (lite som Xbox Game Pass med andra ord, där Destiny 2 ingår från början) och då kan användaren köra i upp till 4K UHD-upplösning och med 5.1-ljud. 60 FPS gäller för båda modellerna, men Pro är som sagt det enda som finns att tillgå vid lansering.

Med Stadia Pro kommer andra spel även att kunna köpas till och vissa kommer att rabatteras. Det lär därmed inte bli möjligt att flytta över spel till Stadia, men eftersom Stadia Base är gratis kommer du alltid att kunna köra de spel du köpt där, men bara i strömmat läge alltså

Permalänk
Medlem

Hatar att man måste köpa spelen, hade gärna betalat lite extra i månaden för att allt skulle ingå.

De borde med andra ord lägga till Stadia Pro Plus Kan vi klubba igenom det här och nu?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Hatar att man måste köpa spelen, hade gärna betalat lite extra i månaden för att allt skulle ingå.

De borde med andra ord lägga till Stadia Pro Plus Kan vi klubba igenom det här och nu?

Håller med. Blir lite kaka på kaka. Både betala för spel plus månadskostnad (1080P+).
Har man ingen dator eller gammal burk kanske det lockar ändå men för egen del känns det inte så intressant.
Skulle dock vara kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Håller med. Blir lite kaka på kaka. Både betala för spel plus månadskostnad (1080P+).
Har man ingen dator eller gammal burk kanske det lockar ändå men för egen del känns det inte så intressant.
Skulle dock vara kul att testa.

För mig är det inte bara de du säger, det är också att jag är en person som aldrig köper några spel Är inte särskilt sugen på att lägga, säg 600kr, på att testa ett spel för att se om man kommer gilla det eller inte. Gillar jag inte en serie på Netflix kan jag iaf sluta att kolla på den, men Netflix drar ju in sina pengar ändå.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Håller med. Blir lite kaka på kaka. Både betala för spel plus månadskostnad (1080P+).
Har man ingen dator eller gammal burk kanske det lockar ändå men för egen del känns det inte så intressant.
Skulle dock vara kul att testa.

Det är just det som Xbox, PS4 och Switch också gör. Stadia har dock, till skillnad från konsolerna ingen engångskostnad.

Dessutom kan du skippa månadskostnaden genom att välja gratismodellen som gör att du kan spela i 1080p/60FPS. Rätt imponerande ändå om allt visar sig stämma. Det räcker med att du köper ett enda spel och du får spela 24/7 i hur många år som helst utan extra kostnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

säger bara inte fan värt skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det kommer framöver att finnas två typer av prenumerationer: Stadia Pro och Stadia Base, där sistnämnda ska komma någon gång nästa år.

Med Base kommer det inte finnas några spel inkluderade utan här måste alla titlar köpas av Google, vad priset blir är oklart. Base är dock gratis och det kostar alltså inget att spela (strömma) de titlar som köpts, men begränsningen är upplösning på 1080p och stereo-ljud.

Stadia Pro kostar 99 kronor i månaden och då ingår ett spelbibliotek som "uppdateras regelbundet" (lite som Xbox Game Pass med andra ord, där Destiny 2 ingår från början) och då kan användaren köra i upp till 4K UHD-upplösning och med 5.1-ljud. 60 FPS gäller för båda modellerna, men Pro är som sagt det enda som finns att tillgå vid lansering.

Med Stadia Pro kommer andra spel även att kunna köpas till och vissa kommer att rabatteras. Det lär därmed inte bli möjligt att flytta över spel till Stadia, men eftersom Stadia Base är gratis kommer du alltid att kunna köra de spel du köpt där, men bara i strömmat läge alltså

https://imgur.com/HmlBh6e.jpg

Jo, fast ”bibliotek”? Det står ju ”börjar med destiny 2 collection”. Så Mao ett spel.
Det man hade förväntat sig var ju att -alla- spel ingår.
Tack för din feedback, men som sagt, tycker ändå modellen är oklar. Framförallt eftersom priser på spel saknas fortfarande. Väldigt ”ful” marknadsföring.

Jag hade absolut kunnat tänka mig att använda Stadia, men jag vill ha en modell där jag använder spel jag själv köpt. T ex att jag på något sätt kan ”autha” upp mitt Steam, Epic, Battlenet och alla andra femtielva launchers jag har. Det jag betalar för är alltså endast själva tjänsten att driva spelen.

Antar väl dock att vi som redan har en gamingpc och current-gen konsol inte är den primära målgruppen...

Men sen spelar ju priset roll. Därför jag stör mig på att dom inte säger nått om det. Kommer man kunna köpa AAA för typ 100:- är det ok, men så lär det ju inte heller bli.

En annan tanke: kommer dom ”låsa” ett konto på nått påhittigt sätt?
Account-share vore ju annars väldans intressant för en casual gamer som mig själv.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Måste säga att jag inte tycker det är så "bara" att få ett datacenter i ryggen som kan klämma ut spel i 4K, 60 Hz med HDR. Biblioteket är ju det du köper via Stadia, precis som via exempelvis Steam. Detta fungerar på exakt samma sätt som Steam, fast spelen renderas hos Google och inte lokalt. Du kan inte synca spel mellan olika launchers idag, och förmodligen inte heller via Stadia, då det är en egen plattform.

Ser ingen direkt anledning till att man skulle kunna köpa AAA-titlar för en hundralapp heller, bara för att sedan kunna spela dem med den kvalitet som utlovats, det känns orimligt. Så som upplägget är nu kommer du kunna spela på dator och TV precis som via PC och konsol, och att göra det hela betydligt mer plattformsoberoende känns som nästa stora steg.

Jag tycker konceptet känns rätt enkelt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

@Thursday: Fast vad händer med mina spel den dagen Google lägger ned Stadia för det inte var lönsamt?
Vad händer när Stadia Base helt plötsligt börjar kosta 10 dollar i månaden, och spelen jag betalt fullpris för helt plötsligt hamnat bakom en paywall?

För att förtydliga:
Ska jag betala fullpris för ett spel så vill jag iaf ha valet att kunna spela det på min standalone-pc _också_.
Som sagt, kritiken är kring att man låser fast sina spel i en tjänst som man inte har nån garanti kring hur den förändras.

Jag förstår inte hur man kan argumentera för att det på nått sätt är bra att spelen kostar fullpris och sen blir låsta till Stadia?
Varför skulle jag inte _även_ kunna använda nån typ av "stadia klient" för att installera spelet lokalt på min PC också?

Säg att jag om 2 år får för mig att köpa ett RTX 3080 TI SUPER DUPER. Helt plötsligt sitter jag på svinbra prestanda lokalt, men mitt spelbibliotek är låst hos Stadia.

Iofs är det väl lite samma typ av shitstorm nu när det var Steam(?) som började snacka om att dom anser att man bara "hyr rättigheterna till ett spel" trots att man "köpt" det i deras launcher.

Allra helst vill jag fasen tillbaka till systemet där jag köper en CDKEY som jag använder bäst jag vill.

Men som sagt, det hela kanske löser sig nu kring detta:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...

Helt enkelt, bottom line: Jag gillar inte att man ska betala fullpris för att få ett digitalt spel fastlåst till en enda tjänst.

Därav, det vore bättre om jag BETALADE för mig för att ha valet att köra mina Steam-spel i stadia.
Dvs jag ser "Stadia" som ett 100% alternativ till att ha en lokal PC hemma, istället för att jag installerar mitt Steamspel på min dator, installerar jag det i Stadia. Givetvis förstår jag att detta inte funkar i BASE, men jag förstår inte varför jag inte skulle få komma med mina egna spel till Stadia Premium eller vad den nu heter?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det är det samma som att Steam lägger ner och drar tillbaka alla titlar eller att Fortnite-servrarna tas bort pga bristande lönsamhet, eller att de plötsligt börjar ta ut en månadsavgift för att spel Fortnite. Man sitter ju alltid i tjänsteleverantörens knä, oavsett vilken tjänst det gäller, och det faktum att det också gäller Stadia gör inte Stadia varken bättre eller sämre.

Om du planerar att investera i en monster-PC för gaming är det ju bara att göra det och köpa spelen via andra plattformar, planen för Stadia är att man ska kunna spela i 4K/120 Hz framöver, och en sådan spelrigg har de flesta inte råd med eller är ointresserade av att lägga pengar på.

Det är inte bara att publicera ett spel på Stadia så klart, spelen behöver ju anpassas för detta också. Att då skapa en parallell plattform enbart för distribution som sedan dras med precis alla de problem som Stadia föreslås lösa (nedladdningstider, uppdateringar, fusk osv) känns ganska märkligt, speciellt med tanke på att den marknaden redan är överfull med klienter. Då ser jag hellre att man satsar på framtidssäkra lösningar.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Förstörde detta inte hela poängen dock?

720p i en stuga där de inte ens finns el är den enda gången jag faktiskt skulle tänka mig att stadia skulle vara en accepabel lösning.

Om man inte tar med sig en laptop dvs.

ja jo men upplevelsen kommer inte bli nå vidare utan 5g iom att du har på tok för höga latenser på 3g/4g

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Spelsession avnjutas" i samma mening som Stadia, intressant.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker fortfarande det är en extremt krånglig modell att förstå, trots allt man läst.

Vad kommer spelen att kosta?
Kommer jag som redan äger hälften av spelen på nått sätt kunna ”synca” in dom spel jag har? Eller måste kunderna köpa samma spel en gång till inne i Stadia?
Om man köper ett spel i Stadia, kommer det då även gå att spela på sin PC?

Ytterst oklart.
Känslan jag får är att svaret på alla mina frågor är NEJ.

Hur menar du med spela på sin PC? Om du menar lokalt så är svaret nej. På övriga frågor är svaret nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

@BasseBaba: Det är det samma som att Steam lägger ner och drar tillbaka alla titlar eller att Fortnite-servrarna tas bort pga bristande lönsamhet, eller att de plötsligt börjar ta ut en månadsavgift för att spel Fortnite. Man sitter ju alltid i tjänsteleverantörens knä, oavsett vilken tjänst det gäller, och det faktum att det också gäller Stadia gör inte Stadia varken bättre eller sämre.

Om du planerar att investera i en monster-PC för gaming är det ju bara att göra det och köpa spelen via andra plattformar, planen för Stadia är att man ska kunna spela i 4K/120 Hz framöver, och en sådan spelrigg har de flesta inte råd med eller är ointresserade av att lägga pengar på.

Det är inte bara att publicera ett spel på Stadia så klart, spelen behöver ju anpassas för detta också. Att då skapa en parallell plattform enbart för distribution som sedan dras med precis alla de problem som Stadia föreslås lösa (nedladdningstider, uppdateringar, fusk osv) känns ganska märkligt, speciellt med tanke på att den marknaden redan är överfull med klienter. Då ser jag hellre att man satsar på framtidssäkra lösningar.

Ja, och det är ju därför jag inte förstår varför man inte bara kan få en licens där man _även_ äger spelet separat, helt traditionellt... Man betalar ju ändå fullpris.

Jag menar, jag kanske vill sitta och gejma lite på min laptop i sommarhuset där det inte finns bra bredband?

Sen är jag så urbota trött på 4k/60fps-snacket. Jaha? På vilka settings? Allt på low?
Det är ju också en sak som återstår att se. Säger inte att det inte blir bra, men jag hade ju hellre sett marknadsföring som:

4K/60FPS/HDR/ULTRA <- dvs mer info om "settings".
Min PC klarar också 4K i 60 fps, med allt på low...

Vi får väl bara inse att vi tycker olika, jag anser att det är orimligt att låsa in köpare i licensmodeller som är dåliga.
Jag hoppas på att rättegången i EU om att ha rätten att sälja sina digitala spel når framgång.
Det skulle ju lösa mina problem. Den dagen jag inte längre vill nyttja Stadia så säljer jag helt enkelt mina spel.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Du köper en licens för att spela på Google Stadia. Om du vill ha DRM-fria spel så är det väl GoG du får vända dig till. Men fortfarande så får du ju bara en licens för att spela på en plattform - PC. Samma sak om du köper ett spel på play station store, nintendo e-store, ios eller vad som. Det är nog spelutvecklarna som får erbjuda licenspaket för att det du vill ha skulle fungera.

Men ja, jag köper kritiken mot att låsa sig in till en tjänst där man binder upp sig till att hyra hårdvara för att få spela. Det finns ju inga garantier för att gratisabonnemanget inte kommer att antingen försvinna eller bli fullt av reklam i framtiden.

Permalänk
Lego Master

Jag fattar inte riktigt.
Måste jag köpa Stadia Premiere Edition för att kunna spela i november? Jag har redan en Chromecast Ultra, men när jag går in för att beställa endast controllern så möts jag av texten:

Citat:

Köp endast Stadia-kontrollen separat om du redan har åtkomst till Stadia via Founder's Edition eller ett Buddy Pass.

Vad betyder det egentligen? Kan jag inte köpa en controller löst och spela på ett gratisabonnemang utan att ha blivit inbjuden? Eller what?

Jag hade gärna bokat ett Premiere Edition, men det känns så bortkastat att skaffa en Ultra till, bara för att.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@BasseBaba:

Du köper en licens för att spela på Google Stadia. Om du vill ha DRM-fria spel så är det väl GoG du får vända dig till. Men fortfarande så får du ju bara en licens för att spela på en plattform - PC. Samma sak om du köper ett spel på play station store, nintendo e-store, ios eller vad som. Det är nog spelutvecklarna som får erbjuda licenspaket för att det du vill ha skulle fungera.

Men ja, jag köper kritiken mot att låsa sig in till en tjänst där man binder upp sig till att hyra hårdvara för att få spela. Det finns ju inga garantier för att gratisabonnemanget inte kommer att antingen försvinna eller bli fullt av reklam i framtiden.

Jo precis, och det är ju det här som är min kritik. Det har börjat bli för grisigt med hur man måste betala för samma spel multipla gånger om man vill spela det på olika plattformar.
Jag tycker "dom" (alla inblandade) borde kunna lösa det på ett sånt sätt att "rätten att spela spelet" tillhör mig, och sen är jag fri att flytta/nyttja den mellan olika plattformar.

Jag kan komma på hur många exempel som helst. Ta ett multiplayerspel som även har en singleplayerdel, där kanske jag vill spela singleplayer på Stadia för att få snacksig grafik, men stör mig på delayen på multiplayer som jag vill spela lokalt på min PC.

Helt enkelt, Stadia som plattform är ett koncept som intresserar mig, men jag vill inte låsa fast mina spel där. Väldigt synd.

Edit:
Tilläggas ska att jag är -väligt- fast i PS4 tänket med skivor. Köper jag ett spel äger jag spelet och gör vad jag vill med det.
Jag är väl ungefär lika emot att digitala spel bara accepteras att dom är "låsta" i den butik man köper dom. Som sagt jag hoppas starkt på att EU dömer att man ska ha rätten att sälja spelet.
Problemet kan ju alltså kokas ned till att tillverkarna verkligen lyckats med att få folk att acceptera att man ska betala fullpris för något som blir låst till ett "konto".

Blir nog till att testa nån dag down the road iaf, om grafiken levererar så blir det ändå billigare att spela vissa stortitlar där än att köpa sig ett high-end gpu.