Permalänk
Medlem

Har en Anet A8 som jag har moddat ganska mycket, lagt många många timmar på det. Lite utskrivna delar och gängstänger har gjort den mycket stabilare, bland annat. Och så säkerheten, en mosfet, fastlödda kablar till heatbed (kontakten har tydligen en tendens att kunna börja glappa, inte något man vill). Fläktkylning till nätdelen och lite annat småfix. Flashat in en bättre firmware, minns inte namnet på rak arm men kan kolla upp om någon är nyfiken. Även bytt till bättre linjärlager, de medföljande var ingen höjdare.

Givetvis är den kopplad till mitt smarta hem, så den kan slås av och på när jag inte är i närheten. Styr den med en Raspberry Pi med OctoPi och en billig kamera för runt 80 spänn från wish kopplat till den, så ser man printen utan att behöva gå och kika till den. En led-list lyser upp heatbedden, printar på glasskiva som jag sprayar med hårspray. Fäster bra och är smidigt.

Ingen vacker skapelse, men jag har fått den att printa väldigt bra. Tyvärr har jag inte använt den på några månader nu och mina filament-rullar från Classe har börjat torka, så tråden spricker och går av... Dags att köpa nya till hösten och ta igång några roliga projekt!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Avstängd

Hur länge kan man lagra filament?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur länge kan man lagra filament?

Generellt finns det inget bra svar på din fråga. Det beror helt på typen av filament och hur omgivningen som du lagrar den i ser ut (luftfuktighet och solljus).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Här är en bra guide till felsökning om man har problem med sina prints:
Print Quality Troubleshooting Guide

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur länge kan man lagra filament?

Här är en video där olika åldrande filament testas. Kan vara intressant att kika på.
https://youtu.be/CTrG7OAlsEA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv har jag mina filament i förslutna fuktsäkra lådor från Classe "Dry" med torrboll i. Andra lösningar?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag använder en vanlig Ikea-låda där jag även slänger alla silica-påsar jag fått med filamentrullarna. Har hittills inte haft några problem. Den äldsta rullen är en 1,5 år gammal PETG som fortfarande funkar som den ska.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Finns det någon duktig i Stockholm som gör service på 3dskrivare. Har en nästan helt ny Zortrax 300plus men efter 2 utskrifter har den börjat strula. Testat byta munnstycket samt gjort rent och kalibrerat plattan. Fortsätter att strula. Betalar gärna om någon har kunskap att fixa den.

Har garantin på den men inte supersugen att behöva skicka den till Malmö.. Då den väger 50 kg

Med strula menar jag att den börjar bra men slutar med en röra.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

@miscann:
har du kollat så du inte har lösa rem (belts)? Att motorerna inte blir för varm?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Släpper det från bädden så kan de hjälpa att göra rent med isopropanol. Jag brukar stryka limstift på för att mina pla utskrifter inte ska släppa mitt i.

Permalänk
Medlem

Vanlig PLA eller nått mer exotiskt?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Har läst om och provat köra lite PETG-filament, som ska vara så mycket bättre än ABS.

Mina erfarenheter:
+Fäster bättre mot bädden än ABS
+Warpar sig inte

-Helt hopplös på bridging och topplager.

Just nu behöver jag köra minst 6 topplager och infill (gyroid/3d infill) på minst 40% för att hyfsat stora (några kvadratcentimeter eller mer) ytor ska ens fylla igen hålen i infillet.

Det är i princip 0% bridging, blir bara kladd, tänk ungefär som när man bränner änden på nylonsnöre med en tändare, när den skriver lagren ovanpå infill. Har provat allt från 225 till 240 grader, 240 gick sämst, 225 mycket bättre, men fortfarande samma problem med bridging. Har tyvärr inte ännu bytt till en high-temp extruder, så 240 grader är max.

ABS skriver hur bra som helst, förutom att jag måste köra med raft och därmed får rätt dålig ytfinish på underlagret.

Någon med petg-erfarenheter och har tips på några tweaks?

Permalänk
Medlem

@The-Architect:
Kör själv PETG (Hobbyking Premium PETG) på 230@80 med max 50mm/s i skrivhastighet och fläkten på 30%.
Detta verka funkar för mig med limstift och PEI på skrivplattan.
Har inte provat bridgin på längre än 3cm.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

@zuru1: För mig är det alltså när den ska fylla ovanpå infill översta lagret, det blir ju en form av bridging där med, och då är det inte mycket mer än en par mm alltså.

Att få den fästa i plattan var inget problem, jag sabbade en buildtak-platta första utskriften, det fäste så bra den smälte ihop med buildtak-ytan

Permalänk
Medlem

Har ni något bra tips av 3d printer för att göra miniatyrer, alltså små gubbar eller vapen osv.
Har funderat på resin för bästa kvalitet (blir såklart mindre yta och kladd?) men det verkar finns vanliga 3d printers som gör det bra också.
Skulle vilja ha möjlighet till Thingverse också.

Tack på förhand.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Resin ger som du säger den bästa kvaliteten och den mindre byggytan är kanske inget stort problem för ditt ändamål. Det förutsätter dock att du har plats och möjlighet att hantera hälsovådliga vätskor på ett säkert sätt.

https://youtu.be/Gar2jcRlGTo?t=435

Om det inte funkar för dig så kan kanske en vanlig FDM-skrivare göra jobbet tillräckligt bra ändå. De flesta levereras med ett 0,4 mm munstycke men det finns munstycken ner till 0,2 mm. Det innebär dock kraftigt ökade tider och större risk att munstycket korkar igen under utskriften.

Kolla om det finns en maker-förening i närheten där du bor. Dom brukar ha 3D-skrivare som medlemmar kan använda. Om inte så kan jag nog fixa en testutskrift åt dig och skicka. Vad gäller Thingiverse så ägs sidan av Makerbot men vem som helst kan ladda upp och ner 3D-modeller där oavsett vad man har för skrivare.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

@Sh4d0wfi3nd: Resin ger som du säger den bästa kvaliteten och den mindre byggytan är kanske inget stort problem för ditt ändamål. Det förutsätter dock att du har plats och möjlighet att hantera hälsovådliga vätskor på ett säkert sätt.

https://youtu.be/Gar2jcRlGTo?t=435

Om det inte funkar för dig så kan kanske en vanlig FDM-skrivare göra jobbet tillräckligt bra ändå. De flesta levereras med ett 0,4 mm munstycke men det finns munstycken ner till 0,2 mm. Det innebär dock kraftigt ökade tider och större risk att munstycket korkar igen under utskriften.

Kolla om det finns en maker-förening i närheten där du bor. Dom brukar ha 3D-skrivare som medlemmar kan använda. Om inte så kan jag nog fixa en testutskrift åt dig och skicka. Vad gäller Thingiverse så ägs sidan av Makerbot men vem som helst kan ladda upp och ner 3D-modeller där oavsett vad man har för skrivare.

Ja, det känns kanske som att en vanlig FDM printer är i sin ordning isåfall. 0.2mm för de mest detaljrika och 0.4 eller tom 0.6 för de lite större mindre detaljrika sakerna kanske är på sin plats. Det beror på hur mycket dyrare det är om man ska klara av 0.2mm än 0.4, vill helst inte lägga för mycket och behöva pilla timmar varje gång. Vet du var jag kan leta efter en sån förening? Jag bor i Växjö.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När det gäller 3D-skrivare så kommer det alltid vara visst pill med dom och bäst resultat får du om du är villig att lära dig tekniken och hur du finjusterar hård- och mjukvara. Det tar lite tid i början men du tjänar på det i slutändan. Jag skulle vilja påstå att oavsett vad du väljer så måste du offra något, antingen pengar, utskriftskvalitet eller användarvänlighet. Ju mer du är villig att lära dig desto bättre kvalitet kan du få ur en relativt billig skrivare. Själv ser jag det som ett nöje i sig men om du helst vill slippa sånt, vilket är helt ok, bör du räkna med att lägga mer pengar från början.

De närmaste maker-föreningarna jag känner till finns i Nässjö och Jönköping. Nässjö-gänget är en liten grupp som träffas en gång i månaden. De har ett par billiga skrivare men jag såg aldrig någon använda dem de gånger jag var där. Makers Jkpg har två nya Prusa Mk3s. Det är väldigt bra maskiner som är lätta att använda men kostar lite mer. Båda föreningarna finns på Fejan.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

När det gäller 3D-skrivare så kommer det alltid vara visst pill med dom och bäst resultat får du om du är villig att lära dig tekniken och hur du finjusterar hård- och mjukvara. Det tar lite tid i början men du tjänar på det i slutändan. Jag skulle vilja påstå att oavsett vad du väljer så måste du offra något, antingen pengar, utskriftskvalitet eller användarvänlighet. Ju mer du är villig att lära dig desto bättre kvalitet kan du få ur en relativt billig skrivare. Själv ser jag det som ett nöje i sig men om du helst vill slippa sånt, vilket är helt ok, bör du räkna med att lägga mer pengar från början.

De närmaste maker-föreningarna jag känner till finns i Nässjö och Jönköping. Nässjö-gänget är en liten grupp som träffas en gång i månaden. De har ett par billiga skrivare men jag såg aldrig någon använda dem de gånger jag var där. Makers Jkpg har två nya Prusa Mk3s. Det är väldigt bra maskiner som är lätta att använda men kostar lite mer. Båda föreningarna finns på Fejan.

Härligt! Ska kika närmare på det.
Jag har en vän som har en XYZ junior som jag ska provskriva en miniatyr hos. Han skulle även kunna sälja den inkl ett par nya rullar svart plast för 2000. Beroende på kvalitet av prints, är det ett OK pris?
Då skulle jag nog även kunna få lite hjälp med mjukvaran, särskilt då den verkar vara en stängd plattform och inte alls lika öppen såsom tex Ender 3 PRO. Båda dessa är ju "Budget" vilket jag i första hand kikar på men är villig att röra mig uppåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Bra pris jämfört med vad en ny kostar. Kanske inte så bra om du jämför med en ny Ender 3 eller Wanhao i3 plus. Den har ganska liten byggvolym (kanske inte ett problem för miniatyrer men du kommer troligen att vilja ha lite större snart) och ingen uppvärmd platta. Om den inte funkar med valfri slicer så ser jag det som ett stort minus också och jag undrar hur knepigt det är att serva den själv när (inte om) den strular. Jag gillar personligen inte stängda plattformar men det kanske inte är ett problem för dig.

Edit: Förutsätter att det inte är en Junior Pro.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Byter tre oöppnade 1kg rullar Classe ABS som jag inte använder (två svart, en vit) mot två rullar PLA (vilken tillverkare som, färg vilket som, bara de är 1kgs rullar). Linköping. PM:a.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Alla glada printare. Hur gör ni med långa prints, låter ni den printa under natten eller dagen när ni är hemma/borta?

Jag håller på att printa delar till en MPCNC (totalt ca 120h), jag litar inte på min kina-printer alls (speciellt inte efter jag har fått dra om lite sladdar själv då Z-axis slotten på kretskortet gick sönder) så jag kör den endast när jag är hemma. Detta gör att jag bara kan printa en liten del per dag och kör de stora delarna på de helger jag är hemma.

Jag har funderat på att skaffa mig en lite mer kvalitativ printer men tycker de är lite för dyra. Så lanserade prusa sin nya Mini som håller ett rimligt pris. Men jag vet fortfarande inte om jag skulle våga köra den på natten eller när jag inte är hemma. Har kikat på "fire ball extinguisher" som en intressant säkerhetsåtgärd men de verkar som det behöver brinna rätt bra innan den går av.

Hur gör ni med långa prints, vågar ni köra under natten / när ni inte är hemma? Har ni i så fall vidtagit några extra säkerhetsåtgärder för att känna er trygga?

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte.... stänger du av din skrivare?

Nej, de kör konstant. Står i köket. Tänkt att köpa UPS även på de men inte blivit av.
Har inga som helst funderingar på att stänga av dem. 100% on.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Nu förstår jag inte.... stänger du av din skrivare?

Nej, de kör konstant. Står i köket. Tänkt att köpa UPS även på de men inte blivit av.
Har inga som helst funderingar på att stänga av dem. 100% on.

Hehe ja jag brukar faktiskt stänga av min printer.

Är du inte orolig för brand om den står på och printar under natten eller om du inte är hemma?

Permalänk
Medlem

@DrXll: Nej, de står på 24/7. Lika lite som jag oroar mig för datorerna, TVn eller kylskåpet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Min skrivare har alltid en kylfläkt igång och låter ganska ordentligt även när den inte skriver. Båda jag ägt faktiskt, ska vara en säkerhetsåtgärd enligt förståsigpåare i forum.

Så jag stänger av min när den inte printar för att den låter så jävligt annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer på om ni printar under natten än om den bara är påslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min printar typ jämt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har beställt en liten skrivare som kommer imorgon troligen.
Men nu måste jag lära mig göra 3d modeller.
Vilket program är lättast och (billigast) att göra detta i?

Kör med Inventor till mekaniska konstruktioner, som ju brukar ha ganska geometrisk karaktär. Trevligt med parametrisk modellering till sådant också, gör efterarbetet när man kommit till prototypstadiet mycket enklare. Inventor är dock inte direkt att anse som billigt om du måste betala för det själv. Studenter kan få det gratis.

Till mer organiskt formade grejor tycker jag Blender fungerar bättre. Det är också utmärkt om man vill modifiera redan färdiga modeller i .stl-format. Blender är freeware, men låt dig inte luras av den saken, det är en synnerligen kompetent programvara.

Med det sagt, så tycker jag nog inte att det går att utse någon solklar vinnare på alla fronter i den svängen. Inget program är bäst på allt. Det är väldigt situationsbetingat eller vad man ska kalla det, beror helt på vad man modellerar.

Man ska inte heller göra misstaget att tro att ens utveckling beror särskilt mycket på vilket program man använder, att lära sig modellera är en lång process, och i slutändan är det nog ganska hugget som stucket vilken programvara man använder. För att göra den obligatoriska billiknelsen, det svåra är inte att lära sig en specifik bilmodell bra nog för att kunna köra den, det gör man i ett nafs, utmaningen ligger i att lära sig hur trafiken fungerar och lära sig planera sin körning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Hehe ja jag brukar faktiskt stänga av min printer.

Är du inte orolig för brand om den står på och printar under natten eller om du inte är hemma?

Skrivet av Pappy:

@DrXll: Nej, de står på 24/7. Lika lite som jag oroar mig för datorerna, TVn eller kylskåpet.

Nu printar jag förvisso gladeligen när jag är hemifrån eller sover, men man ska ju vara på det klara med att 3D-skrivare jobbar med ganska stora effekter och höga temperaturer även vid normal drift. Man ligger inte så jäkla långt under flampunkten när man printar med vissa plasttyper. Rörliga delar, starka stegmotorer och vibrationer innebär ytterligare ökad risk, bara en sån enkel sak som att nån skruvterminal börjar glappa kan räcka. Det kan också vara lite si och så med säkerhetsfunktioner, kretsdesign, och generell kvalitet i billiga kinaskrivare.

Jag tror det är en god idé att åtminstone iaktta något ökad försiktighet när man håller på med det där. Inte för att jag direkt oroar mig, men misstänker att risken är betydligt större att 3D-skrivaren orsakar en brand än att datorer, TV eller kylskåp gör det. Sedan är förstås risken fortfarande väldigt liten i absoluta tal.

En rätt billig försäkring kan vara att klappa upp en extra brandvarnare ovanför skrivaren. Har en i möbeln min står i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!