Köpråd: Bekväma hörlurar för runt 2-4K. Gillar rock/hårdrock.

Permalänk
Medlem

Köpråd: Bekväma hörlurar för runt 2-4K. Gillar rock/hårdrock.

Ja, rubriken säger väl det mesta. Budget ligger väl runt 2-4papp (inte jättenoga). Jag hade ett par sennheiser 595(?) som jag var tvärnöjd med bra ljud och bra komfort. Jag antar att jag söker liknande, men jag är totalnoob när det kommer till ljud. Jag menar, jag hör ju när det låter bra, men hur man kommer dit är en gåta. Ok, Vi går till grunden:

Sköna, over ear(komfort)
Gärna trådlöst, men inte på bekostnad av något annat, och då måste batteritiden vara bra!
får vara hur fula dom vill, har ingen spegel vid datorn där jag ämnar nyttja dom
Ingen direkt budget, men tänkte max 4k men helst mindre.Blir det ett jättehopp i prestanda från 4 till 5 k, så visst men ser hellre att man hittar ett hyggligt alt runt 2k.

Stort tack på förhand alla grymma eldsjälar!

EDIT: Lägger till lite info. Jag gillar rock/hårdrock om det kan vara till nytta

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad, tråd flyttad->Ljud*

Citat:

Ja, rubriken säger väl det mesta.

Mja, jag råkade att förtydliga den lite grann

Om du gillar Sennheiser-ljudet kan du ju överväga ett par 6xx från (Mass)drop? Är tyvärr inte trådlösa, men jag tycker det är extremt svårt att hitta trådlösa som presterar lika bra som ett par high-end trådade. Har du nån hörlursförstärkare alt. vettigt ljudkort?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frisell:

Ja, rubriken säger väl det mesta. Budget ligger väl runt 2-4papp (inte jättenoga). Jag hade ett par sennheiser 595(?) som jag var tvärnöjd med bra ljud och bra komfort. Jag antar att jag söker liknande, men jag är totalnoob när det kommer till ljud. Jag menar, jag hör ju när det låter bra, men hur man kommer dit är en gåta. Ok, Vi går till grunden:

Sköna, over ear(komfort)
Gärna trådlöst, men inte på bekostnad av något annat, och då måste batteritiden vara bra!
får vara hur fula dom vill, har ingen spegel vid datorn där jag ämnar nyttja dom
Ingen direkt budget, men tänkte max 4k men helst mindre.Blir det ett jättehopp i prestanda från 4 till 5 k, så visst men ser hellre att man hittar ett hyggligt alt runt 2k.

Stort tack på förhand alla grymma eldsjälar!

EDIT: Lägger till lite info. Jag gillar rock/hårdrock om det kan vara till nytta

Helt ärligt, HyperX Cloud Orbit S. Dem är helt insane. Om du vill ha det bästa gaminghörlurarna på marknaden så köp dessa. Dem har teknik inuti sig som man oftast hittar i hörlurar för runt 10k. Dem är inte trådlösa men ljudet du får kommer få dig att tappa hakan. Trust me.

Permalänk
Medlem

Söker du nått liknande kanske dessa duger. Jag har föregångarna (598). De är riktigt bekväma. Jag är hyfsat kräsen med ljudet och tycker de låter grymt bra. Jag driver dem med ett Asus Xonar Essence ST kopplat till en äldre ministereo samt en riktigt gammal EQ. Är sjukt nöjd. Tror inte trådlöst är vägen att gå om man vill ha bra ljud, men jag killgissar bara.

Edit: Det är väldigt subjektivt vad man tycker låter bra, så vad personen efter mig här säger är väldigt sant. Man få helt enkelt pröva sig fram. Kan vara nog så svårt om man inte har en butik som man kan gå till som har massor av olika lurar att pröva. Jag köpte på Netonnet, och där kan man ju inte prova. Jag chansade och fick in en för mig fullträff på vad jag tycker låter bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Bekväma kan väl ingen svara åt dig? Ni har ju inte samma huvudform o storlek. Finns bara ett sätt, vilket gäller ljudet också... Ut o testa! Finns inga genvägar till perfektion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har samma funderingar som TS.
Detta med ljudkort och förstärkare. Behövs det? När i så fall och hur mycket bättre blir det?

Har själv Steelseries arctic 5 inköpta för 2 år sedan. Inget fel på dem, men vill helst ha trådlösa, och med en möjlighet att kunna ha lurarna till min mobil, när jag är ute på stan.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Rubrik förtydligad, tråd flyttad->Ljud*

Mja, jag råkade att förtydliga den lite grann

Om du gillar Sennheiser-ljudet kan du ju överväga ett par 6xx från (Mass)drop? Är tyvärr inte trådlösa, men jag tycker det är extremt svårt att hitta trådlösa som presterar lika bra som ett par high-end trådade. Har du nån hörlursförstärkare alt. vettigt ljudkort?

Tack för hjälpen med placering och förtydligande!

Jag antar att man med massdrop får räkna på dollarpriset + moms/tull. Är det korrekt? Älskade mina gamla Sennheiser, så jag tar gärna ett par nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bekväma kan väl ingen svara åt dig? Ni har ju inte samma huvudform o storlek. Finns bara ett sätt, vilket gäller ljudet också... Ut o testa! Finns inga genvägar till perfektion.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Jo, du har ju helt rätt, men jag bor i en ganska liten stad(Nyköping) där vi har Elgiganten att tillgå, så utbudet är rätt skralt. Det lutar nog åt ett par Sennheiser 599 som någon tipsade om alternativt hd 650. Förslag på ljudkort någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQw7iVmf62ziMX5603ymVv32LM2PB7keWjQETPmg8n4mwJO3wg3

Tack. Jo, du har ju helt rätt, men jag bor i en ganska liten stad(Nyköping) där vi har Elgiganten att tillgå, så utbudet är rätt skralt. Det lutar nog åt ett par Sennheiser 599 som någon tipsade om alternativt hd 650. Förslag på ljudkort någon?

Jag läste bara en sak... Road trip!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag hade ett par sennheiser 595(?) som jag var tvärnöjd med bra ljud och bra komfort.

Jag var i nästan exakt samma sits något år sedan. Hade ett par 595 som jag gillade men efter X antal år höll de på att falla i bitar och ljudet hade blivit obalanserad mellan kanalerna.

Sneglade lite på Massdrops 6xx men drog mig för att lägga en beställning p.g.a. moms/tull och oklara leveranstider. Var och testade senaste varianten av "den beiga" modellen, 599, men blev besviken. Kan ha varit ooptimala förutsättningar att stå och utvärdera så där i butiksmiljö men jag upplevde ljudet som ganska kargt och otrevligt.

Efter att ha sökt vidare lite, kollat recensioner och responskurvor drog jag istället iväg en beställning på ett par Sennheiser HD 579 som jag är supernöjd med. Ljudet är inte lika klart som 595 och är istället åt det dovare, mörkare, varmare, fylligare hållet med bättre bas vilket passar mig perfekt då jag ändå inte gillar för mycket diskant, sibilans och skärande ljud. Byter jag nu tillbaka till mina gamla 595 känns ljudet där väldigt klent och tunt i jämförelse.

Vad gäller ljudkort och förstärkare har jag testat lite i den prisklassen och har inte kunnat hitta några skillnader i ljudkvalitet förutsatt att den integrerade ljudkretsen på moderkortet varit bra och haft inbyggd hörlursförstärkare, vilket gäller flertalet Realtek-kretsar sen ganska många år tillbaka. Med det sagt kör jag ändå en extern DAC/AMP för att ha en manuell volymkontroll nära till hands och kunna routa ljudet via min TV. Körde tidigare en FiiO E10K, nu en SMSL SD793II, båda billigare men dugliga för ändamålet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frisell:

Tack för hjälpen med placering och förtydligande!

Jag antar att man med massdrop får räkna på dollarpriset + moms/tull. Är det korrekt? Älskade mina gamla Sennheiser, så jag tar gärna ett par nya!

Det var därför att jag länkade EU-versionen, från Drop.com:

Citat:

Note: This offer is available to EU members only and is part of an EU shipping test. Price is inclusive of VAT, shipping, and handling and is listed in USD. Your product will be shipped directly to you from Europe with no post-office pickup (some exclusions apply). Delivery is expected within approximately 5 business days.

Finns även HD58X för en lite billigare peng.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Jag var i nästan exakt samma sits något år sedan. Hade ett par 595 som jag gillade men efter X antal år höll de på att falla i bitar och ljudet hade blivit obalanserad mellan kanalerna.

Sneglade lite på Massdrops 6xx men drog mig för att lägga en beställning p.g.a. moms/tull och oklara leveranstider. Var och testade senaste varianten av "den beiga" modellen, 599, men blev besviken. Kan ha varit ooptimala förutsättningar att stå och utvärdera så där i butiksmiljö men jag upplevde ljudet som ganska kargt och otrevligt.

Efter att ha sökt vidare lite, kollat recensioner och responskurvor drog jag istället iväg en beställning på ett par Sennheiser HD 579 som jag är supernöjd med. Ljudet är inte lika klart som 595 och är istället åt det dovare, mörkare, varmare, fylligare hållet med bättre bas vilket passar mig perfekt då jag ändå inte gillar för mycket diskant, sibilans och skärande ljud. Byter jag nu tillbaka till mina gamla 595 känns ljudet där väldigt klent och tunt i jämförelse.

Vad gäller ljudkort och förstärkare har jag testat lite i den prisklassen och har inte kunnat hitta några skillnader i ljudkvalitet förutsatt att den integrerade ljudkretsen på moderkortet varit bra och haft inbyggd hörlursförstärkare, vilket gäller flertalet Realtek-kretsar sen ganska många år tillbaka. Med det sagt kör jag ändå en extern DAC/AMP för att ha en manuell volymkontroll nära till hands och kunna routa ljudet via min TV. Körde tidigare en FiiO E10K, nu en SMSL SD793II, båda billigare men dugliga för ändamålet.

Skrivet av Kent:

Det var därför att jag länkade EU-versionen, från Drop.com:
Finns även HD58X för en lite billigare peng.

Tusen tack för era svar, det uppskattas enormt! HD58X verkar klart intressant. Som sagt är jag kacknoob när det kommer till ljud och undrar där med om mitt MSI b450 Tomahawk Max orkar driva lurarna eller om jag ska köpa(och då vilket) ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Tusen tack för era svar, det uppskattas enormt! HD58X verkar klart intressant. Som sagt är jag kacknoob när det kommer till ljud och undrar där med om mitt MSI b450 Tomahawk Max orkar driva lurarna eller om jag ska köpa(och då vilket) ljudkort.

Jag vet inte vad ditt moderkort har för specar på hörlursutgången men HD58x är rätt snälla. De har inte skyhög impedans så de flesta enheter klarar driva dem till rimliga nivåer, även om det såklart går att spela högre med en förstärkare. Om det sedan är tillräckligt starkt för dig är ju svårt att sia om.
De har inte heller jättelåg impedans så det behövs inte en utgång med väldigt låg utgångsimpedans heller för att behålla kontrollen i basregistret.
Enbart utifrån det är ju kanske HD 58x ett säkrare kort än HX6xx. Vilka man föredrar ljudmässigt är såklart personligt. Jag har inte lyssnat på HD6xx, men de ska ju påminna lite mer om HD650, som jag förstått det, medan HD58x påminner om HD660s och har alltså lite mer botten. Inte så att de har överdriven bas på något sätt, men de har lite med stöd i botten.

Jag har ett par HD58x sedan något år tillbaka och är väldigt nöjd. Jag har dock i princip bara haft AKG-lurar innan och inte direkt gillat Sennheiser för att jag tyckt att de låtet lite ljust. Om det är jag som har ändrat smak eller om det helt enkelt är att HD58x passar mig bättre än HD650 ska jag låta vara osagt men HD58x gillar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Tusen tack för era svar, det uppskattas enormt! HD58X verkar klart intressant. Som sagt är jag kacknoob när det kommer till ljud och undrar där med om mitt MSI b450 Tomahawk Max orkar driva lurarna eller om jag ska köpa(och då vilket) ljudkort.

Det moderkortet har Realtek ALC892-krets med inbyggd förstärkare för hörlurar på portarna D/E/F (gissar på att det är den nedre raden). Koppla lurarna till någon av dessa portar och i Realtek-mjukvaran ändra utgångstyp för porten mellan hörlurar och högtalare. Märker du att det blir högre volym när du väljer hörlurar så vet du att förstärkaren är igång och fungerar.

Inte för att säga att det nödvändigtvis räcker om du köper några riktigt tungdrivna hörlurar men det är ju bara testa. Köp lurarna först, är du nöjd, inte hör något bakgrundsbrus och får tillräckligt hög volym så är det ju bara att köra, gör du inte det kan du börja leta ljudkort eller DAC/AMP då.

Permalänk
Medlem

Tack alla underbara medmänniskor. det blev ett par HD58X från drop. Dom ska tydligen skickas imorgon, men jag tror jag kan hålla mig några dagar =P

Det känns fantasktiskt att ha er som support! *Bockar och bugar*

Permalänk
Medlem

Hej igen och åter tack för era tankar. Jag tänkte återkoppla lite då jag anser att det är vad trådar i forum går ut på, man hjälps åt och delar sina funderingar och lösningar.

Jag har nu haft mina HD58X ca en vecka. Det första som slog mig var att dom är jävligt tajta. Alltså på gränsen till små, jag väger in på ca 67 kilogram och 173 cm, liten helt enkelt.

En vecka senare längtar jag efter min "encagement" likt Joppe längtade efter sina brillor. Som ni kan läsa i tidigare inlägg är jag ingen audiofil utan bara en vanlig Svenson med öskan om flärd.

HD58X levererar i mina öron ett ganska "verkligt" ljud med inte så mkt bas. Gillar man chipp-chopp eller vad det heter bör man leta vidare. Jag som gillar killar i spandex som gnuggar små trådar, är du som jag, finns det grejer att hämta här!

Detaljerna är enorma och det är ofta jag spisar samma sång 3 gånger bara för att höra vissa partier.

TL;DR

Tjock mellan öron? Move on. 50cent? Move along.
Slayer? Stay awhile and listen!