Intel slår sig själva i kampen om högst spelprestanda med Core i9-9900KS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Kanske för att 2000 serien var rent sagt skräp? Inte så svårt. Och igen: Jämför inte med gamla CPUer som varit urkassa rent prestandamässigt.

Hur många år tog det AMD att ens komma ikapp intels 4 serie? Om man bortser från extra kärnor så är ju inte en 3700X särskilt imponerande jämfört med en 4790K.

En sak jag undrar, hur kommer Ryzen 3xxx serien hålla sig med nästan generation av Grafikkort då folk avråder Ryzen 3 köpare att para CPU med t.ex 2080Ti pga flaskhals?

Hahaha detta är ju patetiskt. Parar 2080Ti med 3900X och bottleneck? Tycker du ska vara tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Intel ger fler FPS över lag. Det enda jag sa är att alla inte spelar lågupplöst. Som jag sa innan, ska jag ligga och mysa och tänka på mina teoretiska FPS i 720p/1080p när jag spelar i 1440p? Varför skulle jag bry mig? Det är som att säga att man ska köpa en 3900X för att den maxar cinebench eller gb5 i MC när man inte kör det själv. Ligga och mysa framför sin brasa och tänka på att man har så mycket teoretisk prestanda. En teoretisk prestanda som man inte använder.

Alla spelar inte lågupplöst! Det finns vissa finsmakare här!

Vissa vill ha sina spel så snygga som möjligt. Andra vill ha sina spel så responsiva som möjligt.
Ta och hoppa ner från din höga häst. Du är inte bättre än någon annan för att du tillhör den första gruppen.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men nu får du ge dig faktist, nu börjar det bli löjligt.

R0 har funnits ute sedan April på 9900K. Samma stepping som den nya KS.

Från Toms: "We do expect other fine-grained improvements, like the improved in-silicon security migrations that come with the R0 die stepping on our -9900KS sample."

Sweclockers egen artikel:

https://www.sweclockers.com/nyhet/27270-intel-core-9000-serie...

Vem ska ge sig egentligen? om det är samma stepping på 9900k och därmed samma kisel så har han ju rätt i sitt ursprungliga inlägg; att 9900k och 9900ks är "samma" kisel.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag jämförde 4790K (lanseringspris $339) med 9900K (lanseringspris pris $499*) med 2700K (lanseringspris $329) med 3900X (rekommenderat pris $499).

D.v.s. i AMDs fall är den senare 52 % dyrare vs 47 % i Intels fall. Att kronan befinner sig i fritt fall är ett separat problem.

* Vad var egentligen lanseringspris för 9900K? Hittade lite blandad kompott, men tog siffran från Wikipedia
Ah, då klarnar det ju helt. Jämfört man 2700X och 3700X (samma antal kärnor/trådar) samt 4790K och 6700K (samma antalet kärnor/trådar) vid samma frekvens så ser ju Zen+->Zen2 en större ökning i Cinebench vid samma frekvens. Men seriöst, att idag bry sig om CB-prestanda är lite som att lägga krut på vilket korpfotbollslag utvecklats bäst. Nvidias RTX serie totalt demolerar CPUer i just denna disciplin så varför ens bry sig om CPU-prestanda här?

Tittar på spel, d.v.s. vad de flesta här på SweClockers trots allt verkar likställa med relevant CPU-prestanda, så är det en större vinst att gå från Haswell->Skylake än från Zen+->Zen2. D.v.s. ditt påstående känns fortfarande inte helt korrekt.

Visst är IPC hos Zen2 och Skylake i praktiken identiskt, men är fortfarande IPC * frekvens som är det slutanvändarna bryr sig om.

Det skrivet: skulle jag bygga en ren spelmaskin är tycker jag fortfarande Intel har ledartröjan. Men själv använder jag datorn primärt till andra saker än spel, därför blev det också en 3900X i stället för 9900K för egen del. Zen har historisk presterat riktigt fint på Linux, tyvärr lämnar AMDs stöd för Linux rätt mycket att önska (samtidigt som Intels stöd numera är exemplariskt), men för en CPU behövs ju rätt lite stöd för tillverkare!

Intel verkar ju göra det. Men tyvärr är det den enda data jag kunnat finna om ämnet. Du har dock rätt i att Intel innehar fortfarande tronen.. mestadels pga. att AMDs ligger fortfarande efter när det kommer till klockfrekvenserna. Däremot ser det ut som att AMD leder i det faktum att de redan fått ut sin första nod på 7nm.. vilket kan innebära att man löst skavankerna med teknologin vid den tidpunkt som Intel väljer att lansera sin 10/7nm nod. Vilket i sin tur kan innebära att Intel kommer få brottas med eventuella problem så som lägre överklockningspotential, klockfrekvenser etc. som kommer med sprillans nya noder medan AMD behöver bara finslipa på sin redan existerande nod och därför har en chans att gå om Intel även i ren prestanda. Så framtiden ser mer ljus ut för AMD än för Intel. Om nu inte Intel lyckas (mot all förmodan) släppa en finslipad 7 nm CPU.. men jag tvivlar.

Skrivet av HitGirls:

Svårt att läsa eller? Ryzen 3(xxx) serien inte Ryzen 3.

Nu är väl "Ryzen 3xxx" samma sak som Ryzen 3 eftersom båda innebär serienummer. Tror nog du blandar ihop Ryzen med Zen där det ena är serie och den andra är arkitektur. Alltså Ryzen 3 är Zen 2 medan Zen 3 kommer vara (antagligen) Ryzen 4.

Skrivet av HitGirls:

Kanske för att 2000 serien var rent sagt skräp? Inte så svårt. Och igen: Jämför inte med gamla CPUer som varit urkassa rent prestandamässigt.

Hur många år tog det AMD att ens komma ikapp intels 4 serie? Om man bortser från extra kärnor så är ju inte en 3700X särskilt imponerande jämfört med en 4790K.

En sak jag undrar, hur kommer Ryzen 3xxx serien hålla sig med nästan generation av Grafikkort då folk avråder Ryzen 3 köpare att para CPU med t.ex 2080Ti pga flaskhals?

Nej. 2000-serien var inte "rent skräp". Det var enbart en lite förbättrad nod från den ursprungliga Ryzen. Vilket innebar mer strömeffektivitet men inte någon överdriven prestandaökning. Däremot att 3700X inte skulle vara imponerande mot 4790K är ju ett påstående som borde granskas. Vet inte vad du definierar som "imponerande" MEN i snitt så presterar 3700X kring 52 FPS högre än 4790K där CPUn flaskhalsar. Med andra ord.. 52 FPS i snitt är alltså inte imponerande enligt dig? Detta just med ett 2080 TI.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Intel verkar ju göra det. Men tyvärr är det den enda data jag kunnat finna om ämnet. Du har dock rätt i att Intel innehar fortfarande tronen.. mestadels pga. att AMDs ligger fortfarande efter när det kommer till klockfrekvenserna. Däremot ser det ut som att AMD leder i det faktum att de redan fått ut sin första nod på 7nm.. vilket kan innebära att man löst skavankerna med teknologin vid den tidpunkt som Intel väljer att lansera sin 10/7nm nod. Vilket i sin tur kan innebära att Intel kommer få brottas med eventuella problem så som lägre överklockningspotential, klockfrekvenser etc. som kommer med sprillans nya noder medan AMD behöver bara finslipa på sin redan existerande nod och därför har en chans att gå om Intel även i ren prestanda. Så framtiden ser mer ljus ut för AMD än för Intel. Om nu inte Intel lyckas (mot all förmodan) släppa en finslipad 7 nm CPU.. men jag tvivlar.

Nu är väl "Ryzen 3xxx" samma sak som Ryzen 3 eftersom båda innebär serienummer. Tror nog du blandar ihop Ryzen med Zen där det ena är serie och den andra är arkitektur. Alltså Ryzen 3 är Zen 2 medan Zen 3 kommer vara (antagligen) Ryzen 4.

Nej. 2000-serien var inte "rent skräp". Det var enbart en lite förbättrad nod från den ursprungliga Ryzen. Vilket innebar mer strömeffektivitet men inte någon överdriven prestandaökning. Däremot att 3700X inte skulle vara imponerande mot 4790K är ju ett påstående som borde granskas. Vet inte vad du definierar som "imponerande" MEN i snitt så presterar 3700X kring 52 FPS högre än 4790K där CPUn flaskhalsar. Med andra ord.. 52 FPS i snitt är alltså inte imponerande enligt dig? Detta just med ett 2080 TI.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Om du ändå läste vad jag skrev. Om du tar bort 4 kärnor från en 3700X så kommer den prestera snarlikt en 4790K om inte sämre pga lägre Singlethread. (Jag jämför heller inte en Stock 4790K)

Permalänk
Medlem

9900K är som FX8350 var och 9900KF är som FX 9590 var. Man tog ut det sista man kunde ur serien och höjde TDP till skyarna. Så ja detta är slutet på Intels serie. Ska bli intressant och se vad intel kommer komma med. Kommer de fortsätta med CPUer som har ett chip eller gå över på samma teknik som AMD använder.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Vissa vill ha sina spel så snygga som möjligt. Andra vill ha sina spel så responsiva som möjligt.
Ta och hoppa ner från din höga häst. Du är inte bättre än någon annan för att du tillhör den första gruppen.

Jag spelar PUBG i 120-144Hz+ i 1440p. Vilken grupp tillhör jag då? Jag säger inte att jag är bättre än någon annan, jag säger bara att jag tycker att 1080p är en lågupplöst och förlegat. Varför skulle jag överhuvud taget köra det när jag kan köra en högre upplösning i högre framerates.

Skrivet av jawik:

Även om 99% av alla gamers på planeten i dagsläget skulle spela i 4K så skulle det vara ganska ointressant att ha med 4K i ett CPU-test. 1440 är inte heller speciellt intressant eftersom det inte säger så mycket om CPU-prestanda.

Vem bryr sig om något teoretiskt test när man befinner sig själv i den situationen? Om jag endast spelar i 1440p, varför skulle jag bry mig om ett test i 720p? Man kan ju fråga sig varför man inte kör testerna i 320x240? "Öh, det är ju inte en relevant upplösning". "Nä, inte för dig". Och så är det här. 720p/1080p är ytterst irrellevant för mig. Hur relevant det än är för dig.

Skrivet av HitGirls:

För att det spelar roll för majoriteten av gamers på planeten som inte spelar i 1440 eller 4K?
Bara 3-5% av Steam lirar i 1440p.
Bara 1.6% lirar i 4K.

Tänk då worldwide.

Ja visst man kan också säga att majoriteten sitter på Athlon CPUer fortfarande med ett 6600GT. Men det är helt enkelt faktum att den största delen av gamers lirar i "låga upplösningar" eller snarare, standardupplösningen. En upplösning som är relativt enkel att driva i >144 om man har en sådan skärm. Och det spelar garanterat roll att få säg 160 fps framför 130 i 1080p om man sitter på en 165hzare eller 240hzare. Något som vi i framtiden kommer dras mot. Då 1440p 240hz blir möjligt. Men som sagt, svårt att driva det i 1440.

Mr Worldwide?

64% har 1080p. 1% har 2080/2080 Ti. 4% har 8-kärniga processorer (bl.a 9900K, 2700X, 3xxx). 24% har 2-kärniga CPU:er, 51.53% har 4-kärniga.

Du tycker att man kan välja viss statistik från steam och sedan hoppa över alla skitkort som tvingar folk att köra lågupplöst för att de inte klarar mer. Så, vad är din poäng. Du punkterade ditt eget argument, men antagligen är det så att du har använt samma argument innan någon gång och fått det som svar eftersom du försöker kontra det i förväg. Men det funkar inte nu heller.

0.51% äger ett NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti på Steam survey. 0.9% har ett NVIDIA GeForce RTX 2080.

Men framför allt: Jag spelar PUBG i 144Hz i 1440p. Varför skulle jag bry mig om någon annan upplösning än den som jag har? Det är ju inte för mig? CPU:n hittepåprestanda i en upplösning som jag inte använder påverkar ju inte mig?

"ÅHHHH, MEN DET ÄR JU SÅ MYCKET BÄTTRE I MASSA OLIKA USECASES SOM INTE BERÖR DIG. VARFÖR TYCKER DU INTE DET ÄR VIKTIGT????"

För att de inte påverkar mig, kanske? För ett de är helt teoretiska?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Om du ändå läste vad jag skrev. Om du tar bort 4 kärnor från en 3700X så kommer den prestera snarlikt en 4790K om inte sämre pga lägre Singlethread. (Jag jämför heller inte en Stock 4790K)

Om man lägger till 4Ghz på 3700X så kommer den vara mycket snabbare än 4790K. T.o.m snabbare än en 9900k. Eller hur fungerar denna leken? Får man bara ändra antalet kärnor eller får man hitta på olika frekvenser och IPC också?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har du krav på 144bilder/s så går ofta nivån vid Ryzen 1800X, 2600X eller 2700X. Har du som krav på 60bilder/s så funkar en FX 8350 eller intel 2600 cpu helt ok till många spel.

För er som kräver 240bilder/s så är alla cpuer som säljs idag för långsamma. att snitta på 240 är mer eller mindre omöjligt med dagens cpuer i moderna spel. ,,,,,,,,,,,,

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Har du krav på 144bilder/s så grå ofta nivån vid Ryzen 1800X, 2600X eller 2700X. Har du som krav på 60bilder/s så funkar en FX 8350 eller intel 2600 cpu helt ok till många spel.

För er som kräver 240bilder/s så är alla cpuer som säljs idag för långsamma. att snitta på 240 är mer eller mindre omöjligt med dagens cpuer i moderna spel.

Vad hände med devisen: "genomsnittlig FPS säger ingenting, enda som räknas är lägsta FPS"? Detta blev ju väldigt populärt när 4C/4T modellerna fortsatte har hög genomsnittlig FPS men de började falla igenom på lägsta FPS.

Tittar man på lägsta FPS i 1920x1080 samt 2560x1440 i de tester som SweClockers har med ser man att

CPU

1440 (arithmetic)

1440 (harmonic)

1080 (arithmetic)

1080 (harmonic)

9700k

80

75

97

90

9600k

80

76

90

79

7700k

70

64

76

71

3700x

77

72

86

79

2700x

66

61

74

66

1800x

58

54

68

63

Aritmetiskt medelvärde är det "vanliga" medelvärdet. Harmoniskt medelvärde är alltid lika eller lägre än aritmetiskt medelvärde, det skiljer sig mer ju längre enskilda värde faller nedåt.

D.v.s om en CPU faller igenom rejält i någon specifik titel kommer det påverka harmoniska medelvärde mer än det aritmetiska. Poängen med att använda harmoniska medelvärdet skulle då vara att fånga upp att en viss CPU-modell i princip är oanvändbar i vissa speltitlar.

FX8350 testades inte, men givet att en oklockad 2600K klarar sig sämre än 1800X lär det ändå ha blivit en sorglig syn! För en sak ovan visar är att 1800X inte alls sett någon "fine wine" utveckling, det påminner mer om en vinbox som glömts bort i solen... 7700K klarar sig inte heller lysande, men den har trots allt fixat åren sedan 7700K/1800X lanserades något mindre illa.

Och hur var det nu med 1280x720 resultaten, vad visade de vid lansering av 7700K/1800X? 720 resultaten blev en riktigt bra måttstock på framtida utveckling, det trots att spel blivit klart bättre på att utnyttja kärnor sedan dess (vilket borde ha gynnat 1800x mer än 7700K).

En annan sak vi kan se här är: även CPU-modeller som 3700x och 9600k är delvis en CPU-flaskhals även i 2560x1440, i.o.f.s. med 2080Ti, men trots "ultra"- Kör man "medium" är dessa CPUer en flaskhals redan idag. Möjligen är även 9700K en CPU-flaskhals, svårt att veta just nu men 9900KS kanske kan ge en liten vink om detta.

Ovan gör du jämförelsen med 9900KS och FX9590, den jämförelsen haltar betänkligt. Visst drar båda dessa mycket ström, men där slutar likheterna. FX9590 hade trots sin höga frekvens medioker prestanda i de flesta applikationer, 9900KS kommer ligga i topp eller nära absoluta toppen i det mesta.

Inte riktigt detta...

Och så väldigt hemsk verkar ju inte strömförbrukningen vara
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Vem bryr sig om något teoretiskt test när man befinner sig själv i den situationen? Om jag endast spelar i 1440p, varför skulle jag bry mig om ett test i 720p? Man kan ju fråga sig varför man inte kör testerna i 320x240? "Öh, det är ju inte en relevant upplösning". "Nä, inte för dig". Och så är det här. 720p/1080p är ytterst irrellevant för mig. Hur relevant det än är för dig.

Fast det är ju det som är grejen, ett CPU-test i 720p/1080p är mer relevant även för dig än vad ett CPU-test i 1440p eller högre är. Vad du själv spelar i är inte relevant. Om du förstod vad som testades skulle du förstå det.

Men du verkar ha bestämt dig så det känns inte så givande att älta det här. Som avslutning så kan jag tipsa om att vill du se speltester i 1440p så titta på sådana och inte på CPU-tester där spel används som benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fast det är ju det som är grejen, ett CPU-test i 720p/1080p är mer relevant även för dig än vad ett CPU-test i 1440p eller högre är. Vad du själv spelar i är inte relevant. Om du förstod vad som testades skulle du förstå det.

Men du verkar ha bestämt dig så det känns inte så givande att älta det här. Som avslutning så kan jag tipsa om att vill du se speltester i 1440p så titta på sådana och inte på CPU-tester där spel används som benchmark.

Varför finns då 1440p och 2160p med i deras tester av CPU? Jag tippar på att det är för att det visar hela läget.

Ja, det är klart jag har bestämt mig. Jag spelar ju inte i 720p eller 1080p så de siffrorna påverkar ju aldrig mig. Varför skulle vara viktiga på något sätt då? De kanske är viktiga för dig för att du kör i de upplösningarna. Vilken upplösning kör du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad hände med devisen: "genomsnittlig FPS säger ingenting, enda som räknas är lägsta FPS"? Detta blev ju väldigt populärt när 4C/4T modellerna fortsatte har hög genomsnittlig FPS men de började falla igenom på lägsta FPS.

Tittar man på lägsta FPS i 1920x1080 samt 2560x1440 i de tester som SweClockers har med ser man att

CPU

1440 (arithmetic)

1440 (harmonic)

1080 (arithmetic)

1080 (harmonic)

9700k

80

75

97

90

9600k

80

76

90

79

7700k

70

64

76

71

3700x

77

72

86

79

2700x

66

61

74

66

1800x

58

54

68

63

Aritmetiskt medelvärde är det "vanliga" medelvärdet. Harmoniskt medelvärde är alltid lika eller lägre än aritmetiskt medelvärde, det skiljer sig mer ju längre enskilda värde faller nedåt.

D.v.s om en CPU faller igenom rejält i någon specifik titel kommer det påverka harmoniska medelvärde mer än det aritmetiska. Poängen med att använda harmoniska medelvärdet skulle då vara att fånga upp att en viss CPU-modell i princip är oanvändbar i vissa speltitlar.

FX8350 testades inte, men givet att en oklockad 2600K klarar sig sämre än 1800X lär det ändå ha blivit en sorglig syn! För en sak ovan visar är att 1800X inte alls sett någon "fine wine" utveckling, det påminner mer om en vinbox som glömts bort i solen... 7700K klarar sig inte heller lysande, men den har trots allt fixat åren sedan 7700K/1800X lanserades något mindre illa.

Och hur var det nu med 1280x720 resultaten, vad visade de vid lansering av 7700K/1800X? 720 resultaten blev en riktigt bra måttstock på framtida utveckling, det trots att spel blivit klart bättre på att utnyttja kärnor sedan dess (vilket borde ha gynnat 1800x mer än 7700K).

En annan sak vi kan se här är: även CPU-modeller som 3700x och 9600k är delvis en CPU-flaskhals även i 2560x1440, i.o.f.s. med 2080Ti, men trots "ultra"- Kör man "medium" är dessa CPUer en flaskhals redan idag. Möjligen är även 9700K en CPU-flaskhals, svårt att veta just nu men 9900KS kanske kan ge en liten vink om detta.

Ovan gör du jämförelsen med 9900KS och FX9590, den jämförelsen haltar betänkligt. Visst drar båda dessa mycket ström, men där slutar likheterna. FX9590 hade trots sin höga frekvens medioker prestanda i de flesta applikationer, 9900KS kommer ligga i topp eller nära absoluta toppen i det mesta.

Om du sänker inställningarna så kommer många varan nöjda med ett snitt på runt 144bilder/s. Har man dina krav så finns det inga CPUer som klarar 144bilder/s

Liknelsen med FX är att man går "förlångt" och blir "straffad" då TDP går utanför de normala nivåer. +30% i TDP mellan dessa 2 CPUer är mycket med tanke på den lilla prestandan man får. Intel skulle aldrig göra så om de inte kände kniven mot strupen.

Vilket spel syftar du på i din tabell? Eller har du bara plockat lite värden?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Varför finns då 1440p och 2160p med i deras tester av CPU? Jag tippar på att det är för att det visar hela läget.

Ja, det är klart jag har bestämt mig. Jag spelar ju inte i 720p eller 1080p så de siffrorna påverkar ju aldrig mig. Varför skulle vara viktiga på något sätt då? De kanske är viktiga för dig för att du kör i de upplösningarna. Vilken upplösning kör du?

Skickades från m.sweclockers.com

1440p och eventuellt högre finns med i CPU-tester för att det visar när belastningen går över mot GPU. Att till exempel köra ett CPU-test i 4K kommer inte att säga någonting om CPU eftersom i stort sett all belastning ligger på GPU.

Siffrorna i 720p och 1080p påverkar dig på så sätt att du vet hur bra CPU'n kommer att hänga med när du byter till ett kraftigare grafikkort. Förr eller senare har vi säkert grafikkort kraftiga nog att driva 1440p utan att det bromsar något, och när det händer kan vi skippa 720p/1080p när vi testar CPU. Men vi är inte där på länge än.

Just nu kör jag 1080p, men jag siktar på att köpa en 1440p i november/december förutsatt att skärmen jag funderar på är bra nog. Men även efter det kommer jag att titta på 720p/1080p när det kommer till CPU'tester.

När det kommer till grafikkortstester är det däremot en annan sak. Där är 1440p och även 4K väldigt intressant eftersom det är hos grafikkortet belastningen ligger. Att testa ett grafikkort i 720p är ganska ointressant. Kanske det du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vem ska ge sig egentligen? om det är samma stepping på 9900k och därmed samma kisel så har han ju rätt i sitt ursprungliga inlägg; att 9900k och 9900ks är "samma" kisel.

Sedan mars eller April är det samma kisel ja. Ingen har sagt nått annat. Men min 9900k är inte samma kisel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Om du ändå läste vad jag skrev. Om du tar bort 4 kärnor från en 3700X så kommer den prestera snarlikt en 4790K om inte sämre pga lägre Singlethread. (Jag jämför heller inte en Stock 4790K)

Det fungerar inte så..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man lägger till 4Ghz på 3700X så kommer den vara mycket snabbare än 4790K. T.o.m snabbare än en 9900k. Eller hur fungerar denna leken? Får man bara ändra antalet kärnor eller får man hitta på olika frekvenser och IPC också?

Tror inte @Yoshman håller med om detta, har för mig att han visat i ett inlägg här på Sweclockers att 9900K presterar bättre i vissa tester när det kommer till SC prestanda i samma Ghz som 3900x.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Vilket spel syftar du på i din tabell? Eller har du bara plockat lite värden?

Tabellerna är "prestandaindex" för lägsta FPS i alla de spel SweClocker testade i sitt 3700x/3900x test. Lägsta FPS är långt oftare CPU-bundet än genomsnittligt FPS (det är långt mer GPU-bundet i lite högre upplösningar/inställningar).

Vad detta då betyder är att, oavsett hur man räknar medelvärdet över lägsta FPS, så är 1800x inte kapabel att ens hålla 60 FPS i 2560x1440 i dagens titlar. Uppenbart att det är just en CPU-flaskhals då 9700K/9600K har en 38 % högre genomsnittlig lägsta FPS i samma upplösning.

Skrivet av sesese:

Om du sänker inställningarna så kommer många varan nöjda med ett snitt på runt 144bilder/s. Har man dina krav så finns det inga CPUer som klarar 144bilder/s

Hur skulle det vara möjligt att nå 144 FPS när du ser från tabellen att CPU-delen är en rätt stor flaskhals även i 2560x1440 "ultra" sett till lägsta FPS?

Visst kan man nå en genomsnittlig FPS på 144 i de flesta spel, dock gäller inte det de senaste och mest krävande AAA-titlar. Effektivt ger harmonisk medelvärde högre prioritet till lägre mätvärden. Detta är användbart för att svara på frågan: vilken FPS kan jag typisk räkna med som ett undre golv?

Tar vi då i stället SweClockers 1280x720 och räknar ut "prestandaindex" där för både genomsnittlig FPS och lägsta FPS får man

CPU

"Prestandaindex" genomsnittlig-FPS

"Prestandaindex" lägsta-FPS

9700k

172

123

9600k

148

102

7700k

137

89

3700x

155

107

2700x

133

92

1800x

127

85

Vad denna tabell visar är att endast med 9700K/9600K/3700X kan man "regelmässigt" räkna med att om man helt tar bort GPU ur ekvationen så når man minst 144 FPS. Ingen av dessa fixar regelmässigt 144 FPS som lägstanivå, men å andra sidan är det just av den anledning man vill ha G-sync/freesync skärmar!

Men det visar också att vi redan nått en punkt där 7700K/2700X/1800X inte längre kan regelmässigt kan nå 144 FPS, det oavsett inställningar.

Och detta är som sagt ett "prestandaindex", räknat så att de mer krävande titlar får mer tyngd. Kommande titlar lär knappast bli mindre krävande, framförallt inte när när nästa generation spelkonsoler börjar rulla ut och de får en rejält behövlig CPU-bump. Ironiskt nog kan en Zen-baserad CPU i konsolerna mer gynna Intel, spel är som redan nämnt en av numera hyfsat få områden där Intel fortfarande har ledartröjan i prestanda (och optimera för "välj specifik CPU-modell" kommer inte hända).

Skrivet av sesese:

Liknelsen med FX är att man går "förlångt" och blir "straffad" då TDP går utanför de normala nivåer. +30% i TDP mellan dessa 2 CPUer är mycket med tanke på den lilla prestandan man får. Intel skulle aldrig göra så om de inte kände kniven mot strupen.

Den är fortfarande rätt mycket hästskit. FX 9590 drog väsentligt mer och den var ändå bara konkurrenskraftig mot mellanklass-CPUer, 9900KS kommer bli den snabbaste CPU pengar kan köpa för t.ex. spel (och finns ett par andra nischer där Intel fortfarande har ledartröjan).

9900KS lär dra rätt likvärdigt med 3900X i "stock" (kolla in 9900K vs 3900X i stock när SweC mätte) och båda dessa får ett rätt värdelöst prestanda/effekt-påslag om man ger sig på att överklocka dem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror inte @Yoshman håller med om detta, har för mig att han visat i ett inlägg här på Sweclockers att 9900K presterar bättre i vissa tester när det kommer till SC prestanda i samma Ghz som 3900x.

Jo, det tror jag. Då skulle 3700X den köra i 8Ghz. Antagligen skulle den gå snabbare då. Och i detta fallet aldrig gå över 50c heller med luftkylning (på kvällar och helger behövs inte ens en processorkylare).

Förvirrar svaret dig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

1440p och eventuellt högre finns med i CPU-tester för att det visar när belastningen går över mot GPU. Att till exempel köra ett CPU-test i 4K kommer inte att säga någonting om CPU eftersom i stort sett all belastning ligger på GPU.

Siffrorna i 720p och 1080p påverkar dig på så sätt att du vet hur bra CPU'n kommer att hänga med när du byter till ett kraftigare grafikkort. Förr eller senare har vi säkert grafikkort kraftiga nog att driva 1440p utan att det bromsar något, och när det händer kan vi skippa 720p/1080p när vi testar CPU. Men vi är inte där på länge än.

Detta är ganska spekulativt, eller hur? Vem vet om framtidens komponenter? Hur många procent snabbare behöver korten vara för att detta skall vara sant? Det är så många procent som vi får på 3 generationer kort va?

Om 3 år har jag kanske redan bytt ut hela min dator 2 ggr.

Skrivet av jawik:

Just nu kör jag 1080p, men jag siktar på att köpa en 1440p i november/december förutsatt att skärmen jag funderar på är bra nog. Men även efter det kommer jag att titta på 720p/1080p när det kommer till CPU'tester.

Välkommen till framtiden!

Skrivet av jawik:

När det kommer till grafikkortstester är det däremot en annan sak. Där är 1440p och även 4K väldigt intressant eftersom det är hos grafikkortet belastningen ligger. Att testa ett grafikkort i 720p är ganska ointressant. Kanske det du tänker på?

Det är ointressant när det inte är något som man själv någonsin kommer att använda. Brukar du köra Cinebench ofta t.ex? Om din processor endast hade varit bra på det och inget annat, hade du hängt upp dig på det benchmarket då och framhävt att det är viktigt för dig? En sak som du aldrig gör?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tabellerna är "prestandaindex" för lägsta FPS i alla de spel SweClocker testade i sitt 3700x/3900x test. Lägsta FPS är långt oftare CPU-bundet än genomsnittligt FPS (det är långt mer GPU-bundet i lite högre upplösningar/inställningar).

Vad detta då betyder är att, oavsett hur man räknar medelvärdet över lägsta FPS, så är 1800x inte kapabel att ens hålla 60 FPS i 2560x1440 i dagens titlar. Uppenbart att det är just en CPU-flaskhals då 9700K/9600K har en 38 % högre genomsnittlig lägsta FPS i samma upplösning.

Hur skulle det vara möjligt att nå 144 FPS när du ser från tabellen att CPU-delen är en rätt stor flaskhals även i 2560x1440 "ultra" sett till lägsta FPS?

Visst kan man nå en genomsnittlig FPS på 144 i de flesta spel, dock gäller inte det de senaste och mest krävande AAA-titlar. Effektivt ger harmonisk medelvärde högre prioritet till lägre mätvärden. Detta är användbart för att svara på frågan: vilken FPS kan jag typisk räkna med som ett undre golv?

Tar vi då i stället SweClockers 1280x720 och räknar ut "prestandaindex" där för både genomsnittlig FPS och lägsta FPS får man

CPU

"Prestandaindex" genomsnittlig-FPS

"Prestandaindex" lägsta-FPS

9700k

172

123

9600k

148

102

7700k

137

89

3700x

155

107

2700x

133

92

1800x

127

85

Vad denna tabell visar är att endast med 9700K/9600K/3700X kan man "regelmässigt" räkna med att om man helt tar bort GPU ur ekvationen så når man minst 144 FPS. Ingen av dessa fixar regelmässigt 144 FPS som lägstanivå, men å andra sidan är det just av den anledning man vill ha G-sync/freesync skärmar!

Men det visar också att vi redan nått en punkt där 7700K/2700X/1800X inte längre kan regelmässigt kan nå 144 FPS, det oavsett inställningar.

Och detta är som sagt ett "prestandaindex", räknat så att de mer krävande titlar får mer tyngd. Kommande titlar lär knappast bli mindre krävande, framförallt inte när när nästa generation spelkonsoler börjar rulla ut och de får en rejält behövlig CPU-bump. Ironiskt nog kan en Zen-baserad CPU i konsolerna mer gynna Intel, spel är som redan nämnt en av numera hyfsat få områden där Intel fortfarande har ledartröjan i prestanda (och optimera för "välj specifik CPU-modell" kommer inte hända).

Den är fortfarande rätt mycket hästskit. FX 9590 drog väsentligt mer och den var ändå bara konkurrenskraftig mot mellanklass-CPUer, 9900KS kommer bli den snabbaste CPU pengar kan köpa för t.ex. spel (och finns ett par andra nischer där Intel fortfarande har ledartröjan).

9900KS lär dra rätt likvärdigt med 3900X i "stock" (kolla in 9900K vs 3900X i stock när SweC mätte) och båda dessa får ett rätt värdelöst prestanda/effekt-påslag om man ger sig på att överklocka dem.

Som du sa så visar du i ultra läga. Sänker du nivån på grafikinställningar så kommer du få mer FPS. men om du tittar på 720 testet så får du en hum om vad CPUn orkar leverera i spelen som är med. Tar du med den aspekten så anser jag att 1800X och snabbare är ok för 144MHz. Samma sak som min gamla FX8350 klarade +60FPS i 4K utan problem då den var kopplad till 3st Fury X grafikkort men jag kunde sällan nå 144MHz oavsett inställningar då CPUn stoppade.

Så ja vidhåller fortfarande att det jag skrev förut stämmer. (givet vis så får du mer prestanda om du har en snabbare CPU men det var inte det vi pratade om utan mellan tummen o pekfingret vad som krävs för 144MHz)

Varför är 9900K och 3900X inte med i ditt exempel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Som du sa så visar du i ultra läga. Sänker du nivån på grafikinställningar så kommer du få mer FPS. men om du tittar på 720 testet så får du en hum om vad CPUn orkar leverera i spelen som är med. Tar du med den aspekten så anser jag att 1800X och snabbare är ok för 144MHz. Samma sak som min gamla FX8350 klarade +60FPS i 4K utan problem då den var kopplad till 3st Fury X grafikkort men jag kunde sällan nå 144MHz oavsett inställningar då CPUn stoppade.

Så ja vidhåller fortfarande att det jag skrev förut stämmer. (givet vis så får du mer prestanda om du har en snabbare CPU men det var inte det vi pratade om utan mellan tummen o pekfingret vad som krävs för 144MHz)

Exakt! Det är en annan väldig bra anledning till varför 1280x720 resultaten är så värdefull. Kör man 1280x720 "ultra" är de en rätt bra proxy för 1920x1080 "high" och eventuellt 2560x1440 "low".

Fast du väljer ju nu helt att blunda från att 1800x (och även 2700x och 7700k) inte är kapabla till att nå ett genomsnitt på 144 FPS ens i 1280x720 "ultra". Hur kan då slutsatsen bli mycket annat än: vi har redan nått en nivå där dessa modeller regelmässigt inte fixar 144 FPS?

Angende FX8350: tvivlar inte en sekund på att den CPUn fixade minst 60 FPS om vi backar ett par år. Bara gå tillbaka till lansering av 1800x/7700k och notera att bara för 2,5 år sedan vara dessa CPUer "onödigt snabba för spel".

1280x720 resultat är nog en rätt dålig proxy till att förutsäga hur dagens CPUer presterar om 7-10 år relativt varandra, men försöker man göra en utsaga på 2-4 år (1-2 GPU-generationer) visar historien att träffsäkerheten är lysande!

2600k kommer gissningsvis visa sig vara rätt unik i hur extremt länge den var fullt tillräcklig som spel CPU. Den CPUn hade ett par saker som ledde till den effekten. Bl.a. att modellen gick att överklocka långt mer än något som existerar idag, dels så var Sandy Bridge ett större lyft över föregående bäst presterande mikroarkitektur än vad vi sett nu (Zen var ett gigantisk lyft över Bulldozer serien, men det vara i en miljö när Skylake redan existerade och presterade ännu bättre).

FX8350 slogs primärt mot 2500k, inte mot 2600k. Kollar vi hur 2600k klarar sig idag är det rätt nedslående läsning... Över de spel SweClockers testade senaste är det flera titlar där 2600k inte ens når 60 FPS i 1280x720 och som värst når lägsta FPS 31 FPS. D.v.s. för dessa titlar är FX8350 i praktiken oanvändbar, den når definitivt inga 60 FPS längre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Detta är ganska spekulativt, eller hur? Vem vet om framtidens komponenter? Hur många procent snabbare behöver korten vara för att detta skall vara sant? Det är så många procent som vi får på 3 generationer kort va?

Om 3 år har jag kanske redan bytt ut hela min dator 2 ggr.

Välkommen till framtiden!

Det är ointressant när det inte är något som man själv någonsin kommer att använda. Brukar du köra Cinebench ofta t.ex? Om din processor endast hade varit bra på det och inget annat, hade du hängt upp dig på det benchmarket då och framhävt att det är viktigt för dig? En sak som du aldrig gör?

När jag vill veta prestandan på en CPU tittar jag på tester som visar CPU'ns prestanda. Du tittar på tester som visar övriga komponenters prestanda.

Jag tror vi kan släppa det här nu för det verkar bara gå i cirklar.

Permalänk
Medlem

Hm, ser ut som att man inte kan kasta en pinne utan att träffa en fanboy numera. Tror att det skulle gagna oss alla om vi försökte se på saken lite mer objektivt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Säkert svindyr....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, det tror jag. Då skulle 3700X den köra i 8Ghz. Antagligen skulle den gå snabbare då. Och i detta fallet aldrig gå över 50c heller med luftkylning (på kvällar och helger behövs inte ens en processorkylare).

Förvirrar svaret dig?

Hitta inlägget :)!
#18089666

Förövrigt väldigt intressant tråd att läsa. Så nej, 3700X är inte snabbare än en 9900K i allt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hitta inlägget :)!
#18089666

Förövrigt väldigt intressant tråd att läsa. Så nej, 3700X är inte snabbare än en 9900K i allt.

Men 3700X kör bara i 2.8ghz där. Detta gäller om 3700X kör i 8ghz och 9900k i sina vanliga 5ghz. Läser hela kedjan av inlägg tillbaka till hitgirls, så ser du att det var ett sarkastiskt svar på hans tramsiga "whatif"-inlägg. Inget jag har skrivit i denna kedjan har varit seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Folk bryr sig inte om priset så länge man kan vara högst på täppan. ...

"Folk" köper en laptop för <10 kkr.
Det är bara ganska extrema entusiaster som inte bryr sig om kostnaden.

Skrivet av THB:

Eller så kan man säga:
"Jag hade fel och försa mig, jag trodde att mina källor från AMD, bla Adored TV sa sanningen till mig."

Eller så sa de faktiskt den då gällande sanningen...

Exempel:
Antag att jag planerar att åka till Skövde om en månad, och berättar detta för Kalle.
Kalle sprider vidare till sina vänner att jag ska åka till Skövde.
Sedan ändras omständigheterna, så jag väljer (eller blir tvungen) att inte åka till Skövde.
Någon av Kalles vänner noterar att jag inte åker till Skövde.
Är då den korrekta slutsatsen att Kalle är en lögnare?

Intels tidiga planer kan mycket väl ha varit att inte ändra hårdvaran. Vi vet inte.

Skrivet av THB:

Så, ät lite humle pie.

Det heter humble (eller "numble") pie.
Hur det tillagas:

Skrivet av jawik:

Även om 99% av alla gamers på planeten i dagsläget skulle spela i 4K så skulle det vara ganska ointressant att ha med 4K i ett CPU-test. 1440 är inte heller speciellt intressant eftersom det inte säger så mycket om CPU-prestanda. ...
Enkelt är det så att den CPU som ger bäst prestanda när GPU inte bromsar kommer att kunna hänga med längre utan att behöva bli utbytt...

Jag har sett undersökningar som motbevisar detta.
Det stämmer bara så länge utvecklingen av CPU endast går mot bättre IPC och högre frekvenser, inte mot fler kärnor och trådar. Nu är vi inne i ett läge där fler kärnor och trådar är modellen. Spelen kommer år för år att bli bättre på att nyttja detta.

Skrivet av Yoshman:

Och hur var det nu med 1280x720 resultaten, vad visade de vid lansering av 7700K/1800X? 720 resultaten blev en riktigt bra måttstock på framtida utveckling, ...

Det har bara gått tre år sedan 7700K började säljas. Först om två år är det dags att kolla hur bra måttstocken var.

Skrivet av jawik:

... Att till exempel köra ett CPU-test i 4K kommer inte att säga någonting om CPU eftersom i stort sett all belastning ligger på GPU.

Så med högre upplösning minskar belastningen på CPU?
Kanske bäst att para RTX 2080Ti med en Athlon eller Pentium...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

"Folk" köper en laptop för <10 kkr.
Det är bara ganska extrema entusiaster som inte bryr sig om kostnaden.

Den så kallade "verkligheten" håller inte med. Innan Intel lanserade Ultrabook-konceptet kom vi till punkten att Apple drog in ~50 % av vinst som laptopmarknaden genererade, det med en marknadsandel på strax under 10 %. Det var 2013 och Apple hade inte en enda laptopmodell under $1000.

Finns definitivt de som fortfarande köper bärbara för <10 kkr, men undantaget Chromebooks (som är snabbt växande) har marknaden lärt sig att Apple hade rätt: det går bara att tillverka skräp för under 10 kkr. Genomsnittspriset för bärbara har ökat rätt ordentligt, så har även genomsnittskvalitén, tack vare Ultrabook-konceptet.

Bärbara för 10-15 kkr är rätt "normalt" idag. Finns ju gott om modeller för >20 kkr, där hittar du entusiastmodellerna idag.

Skrivet av Olle P:

Det har bara gått tre år sedan 7700K började säljas. Först om två år är det dags att kolla hur bra måttstocken var.

Varför vänta två år till? 1800x redan har svårt att hålla sig ovanför 60 FPS i lägsta FPS, om inte utvecklingen stannar av lär även 2700X/7700K gå samma öde till mötes relativt snart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Så med högre upplösning minskar belastningen på CPU?
Kanske bäst att para RTX 2080Ti med en Athlon eller Pentium...

Nej det skrev jag inte. Men jag skulle nog ha formulerat mig så här "ett CPU-test av moderna CPU'er i 4K kommer i dagsläget att säga väldigt lite om CPU eftersom i stort sett all belastning ligger på GPU".

Poängen kvarstår. Bromsar grafikkortet så kan man inte se hela spektrumet av CPU'ns prestanda. Det man får ut är när belastningen skiftar mellan komponenterna. Och visst kan man se skillnad mellan olika CPU'er på det, men det är inte ett speciellt effektivt eller säkert sätt att testa på.