Permalänk
Medlem

Spela spel i 1440p på 4k skärm?

Är det någon här som har erfarenhet av att spela spel i 2560x1440 på en 32 tum 4k skärm? Är det en stor skillnad i bildkvalitet när man spelar i den upplösningen på 4k skärm?

Permalänk
Bildexpert 📺

@landahl: Beror helt på skärmen i fråga och hur du skalar samt också sådant som betraktningsavstånd. Via grafikkorten tenderar en mjukare mer gradient skalning som kan upplevas suddig. I skärmen har ofta andra algoritmer som istället tenderar att förstärka kanter som kan se "skarpare" ut men också ger mer kantskuggor och aliasing-artefakter.

2560x1440 skalat till 3840x2160 är med faktor 1,5x så inte optimalt med heller inte suboptimalt. Det har till exempel fungerat mycket bra på de 27-tums 4K-skärmar jag testat. Fungerar mer bra för spel, mindre bra för Windows där det är bättre att köra 4K-signal och skala gränssnittet 150% för att få motsvarande 2560x1440-skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@landahl: Beror helt på skärmen i fråga och hur du skalar samt också sådant som betraktningsavstånd. Via grafikkorten tenderar en mjukare mer gradient skalning som kan upplevas suddig. I skärmen har ofta andra algoritmer som istället tenderar att förstärka kanter som kan se "skarpare" ut men också ger mer kantskuggor och aliasing-artefakter.

2560x1440 skalat till 3840x2160 är med faktor 1,5x så inte optimalt med heller inte suboptimalt. Det har till exempel fungerat mycket bra på de 27-tums 4K-skärmar jag testat. Fungerar mer bra för spel, mindre bra för Windows där det är bättre att köra 4K-signal och skala gränssnittet 150% för att få motsvarande 2560x1440-skala.

Då har jag en följdfråga som jag aldrig riktigt har tänkt på tidigare. Vilka lägre upplösningar ser minst dåliga ut på en 4K-skärm? Tänker då på gpu-skalning, eventuellt "procent-slider" i spel. 1080p bör ju rimligtvis se "bra" ut för vad det är, men upplösningar över det? Finns det några sweetspots? Eller ser allt ungefär likankonstigt ut som inte är delat på fyra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Då har jag en följdfråga som jag aldrig riktigt har tänkt på tidigare. Vilka lägre upplösningar ser minst dåliga ut på en 4K-skärm? Tänker då på gpu-skalning, eventuellt "procent sliders i spel". 1080p bör ju rimligtvis se "bra" ut för vad det är, men upplösningar över det? Finns det några sweetspots? Eller ser allt ungefär likankonstigt ut som inte är delat på fyra?

Generellt vill nå heltalsmultiplar 2x (1920x1080 på 4K) samt 1,5x-skalning (2560x1440 på 4K) och även 1,25x-skalning för 3072x1728 på 4K.

Men det är komplexitet som inte lämnar enkla svar. 1 1/3-del, eller 1,3333...x-skalning med 1920x1080 på en 27-tums 2560x1440-skärm är ganska besvärligt eftersom det är förhållandevis lägre pixeltäthet på 2560x1440-skärmen. Alla problem med aliasing-effekter blir extra tydligt.

Men samma skalning med 2880x1620 på en 27-tums 4K-skärm är inte alls lika besvärligt eftersom du har (1) en högre pixeltäthet som döljer skalningsproblematiken och (2) mycket mer information som ska spridas ut över ytan jämfört med 1080p skalat på 1440p. Så det ser mycket bättre ut i praktiken trots samma skalningsfaktor.

Så det som avgör är sådant som...

  • hur mycket information som finns i originalbilden

  • skalningsfaktorn

  • algoritmerna som används för skalning

  • skärmens storlek

  • tittavstånd

  • subpixelstruktur

  • ... och säkert mer som jag inte minns på rak arm

Därför är ju drömmen en 27-tumsskärm med 8K-panel. För där flyttas skalningsproblematiken mot tröskeln för vad en normal synförmåga kan urskilja. Vi kan köra i stort sett vilka pixelmatriser vi vill och fokusera på önskad frekvens. Skärmen blir i praktiken amorf i sin upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt vill nå heltalsmultiplar 2x (1920x1080 på 4K) samt 1,5x-skalning (2560x1440 på 4K) och även 1,25x-skalning för 3072x1728 på 4K.

Men det är komplexitet som inte lämnar enkla svar. 1 1/3-del, eller 1,3333...x-skalning med 1920x1080 på en 27-tums 2560x1440-skärm är ganska besvärligt eftersom det är förhållandevis lägre pixeltäthet på 2560x1440-skärmen. Alla problem med aliasing-effekter blir extra tydligt.

Men samma skalning med 2880x1620 på en 27-tums 4K-skärm är inte alls lika besvärligt eftersom du har (1) en högre pixeltäthet som döljer skalningsproblematiken och (2) mycket mer information som ska spridas ut över ytan jämfört med 1080p skalat på 1440p. Så det ser mycket bättre ut i praktiken trots samma skalningsfaktor.

Så det som avgör är sådant som...

  • hur mycket information som finns i originalbilden

  • skalningsfaktorn

  • algoritmerna som används för skalning

  • skärmens storlek

  • tittavstånd

  • subpixelstruktur

  • ... och säkert mer som jag inte minns på rak arm

Därför är ju drömmen en 27-tumsskärm med 8K-panel. För där flyttas skalningsproblematiken mot tröskeln för vad en normal synförmåga kan urskilja. Vi kan köra i stort sett vilka pixelmatriser vi vill och fokusera på önskad frekvens. Skärmen blir i praktiken amorf i sin upplösning.

Tack för utförligt svar!
Spännande tanke egentligen. 8K skärm räknar nog många bort med tanke på (bortsett från pris) att det skulle vara så svårdrivet, men det de då inte tänker på är möjligheten att köra lägre upplösningar utan samma problem vi har idag med skalning från lägre upplösningar. Samtidigt skulle man ju ha en skärm att "växa i". 8K 60Hz men som klarar 240Hz i 1080p står högst upp på min önskelista. Men det lär väl tyvärr dröja. Det hade oavsett hjälpt mig att komma över min LaCie Electron 22blue IV som jag tvingades göra mig av med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@landahl: Beror helt på skärmen i fråga och hur du skalar samt också sådant som betraktningsavstånd. Via grafikkorten tenderar en mjukare mer gradient skalning som kan upplevas suddig. I skärmen har ofta andra algoritmer som istället tenderar att förstärka kanter som kan se "skarpare" ut men också ger mer kantskuggor och aliasing-artefakter.

2560x1440 skalat till 3840x2160 är med faktor 1,5x så inte optimalt med heller inte suboptimalt. Det har till exempel fungerat mycket bra på de 27-tums 4K-skärmar jag testat. Fungerar mer bra för spel, mindre bra för Windows där det är bättre att köra 4K-signal och skala gränssnittet 150% för att få motsvarande 2560x1440-skala.

Tack för svar. Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha en kvalitetsskärm med bra färgåtergivning och av det jag testat vad gäller 1440p va skärmar 32 tum så är jag inte nöjd med det. Ska man ha riktigt bra färgåtergivning/bildkvalitet verkar det som man är tvungen att köpa en 4k, Ips 32 skärm. Jag är dock inte så sugen på att spela i 4k eftersom det kräver hiskeligt dyra grafikkort för att driva. Kan du nämna någon 4k IPS 32 skärm som skalar spel bra i 1440 upplösning?

Permalänk
Medlem

Spelar vanligtvis mellan 1920x1080 och 2560x1440 på min 55" 4K TV på nära håll. Klart man inte får den där knivskarpa, pixelmappade känslan, men upplever det inte som något problem alls, bara en kompromiss man får ta.

Det bästa är att slå på så mycket anti-aliasing/FXAA som du kan. Igen, lite suddigare bild men det gör uppskalningen trevligare. Det största problemet med uppskalning är just syntetisk pixelskarp grafik, då du får filtrering och aliasing ovanpå aliasing, så om källan från början har jämnare kanter blir det uppskalade resultatet också bättre, som med foton och filmat material. Detta gör att väldigt detaljerade och plottriga spel med mycket text som strategi och 2D-spel och liknande skalar upp absolut sämst, men dessa brukar i sin tur vara mer lättdrivna ändå.

Huruvida man bör göra uppskalningen i spelet, på GPU eller på skärmen är det omöjligt att säga och man får helt enkelt testa, ibland från fall till fall. Vissa skalningsalgoritmer ger mer aliasing, andra blir mer suddiga, vissa ger en sharpening-effekt som jag personligen ogillar skarpt. I regel skalar jag på GPU, men om spelet har integrerad skalning kan det vara fördelaktigt för att få menyer och HUD i full upplösning.

Samma sak gäller uppskalningsfaktorn. Om vi ignorerar den fysiska aspekten med pixeltäthet på skärmar och bara tittar på den digitala skalade bilden, så producerar vissa algoritmer något trevligare resultat med jämna siffror, men med många filtrerande algoritmer så gör det extremt liten skillnad om du skalar med 2x eller 1.739x. Bara nearest neighbor/pixelskalning/pixelkvadrering är den man absolut alltid vill köra i jämna siffror, och det är något som inte varit speciellt tillgängligt förrän nu när Nvidia släppt det som alternativ för Turing-kort.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat att spela i 1440p på Acer Predator XB321HK? Hur ser det ut isåfall? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410245

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag spelar Skyrim i 1440 på 2160-skärm. Datorn orkar visserligen att driva spelet i full upplösning med allt på max, men fläktljudet stör för mycket då. Och pga Skyrims ålder går det inte att flytta till min 1440-skärm som är sekundär, och 2160-läget funkar bara i windowed-läge. Störigt, men 1440 på 2160 ser ändå helt ok ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag spelar Skyrim i 1440 på 2160-skärm. Datorn orkar visserligen att driva spelet i full upplösning med allt på max, men fläktljudet stör för mycket då. Och pga Skyrims ålder går det inte att flytta till min 1440-skärm som är sekundär, och 2160-läget funkar bara i windowed-läge. Störigt, men 1440 på 2160 ser ändå helt ok ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad har du för skärm?

BenQ PD3200U, en 32-tums IPS-skärm mer fokuserad på bra bildegenskaper för foto/video än för t ex spel. Max 60 Hz, ingen adaptiv synk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

Kör spel i 1080P på en 4K skärm.
Brutalt bra inbyggd skalning på BDM4350UC.

Ser ut som native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kör spel i 1080P på en 4K skärm.
Brutalt bra inbyggd skalning på BDM4350UC.

Ser ut som native.

Hur är betraktningsvinklarna på skärmen? Hur jämn är bakgrundsbelysningen?

Permalänk
Sötast
Skrivet av landahl:

Hur är betraktningsvinklarna på skärmen? Hur jämn är bakgrundsbelysningen?

Jag är ganska petig av mig.... det kunde varit bättre.
Vinklar 8/10, jämnhet 6/10
Stör jag mig? Sällan.
Prisvärd? Ja

Min main skärm är PG279Q den får betygen 8/10 och 7/10 i jämförelse