Lättsmälta systemkrav för The Outer Worlds

Permalänk
Melding Plague

Lättsmälta systemkrav för The Outer Worlds

Jämfört med spel som kräver över 100 GB lagringsutrymme och de senaste grafikkorten framstår systemkraven för The Outer Worlds som rena barnleken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir något att testa

Permalänk
Avstängd

Trevligt med ett spel som verkar vara väl optimerat och inte ha överdrivet med fluff.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bara 40GB? Det är helt otroligt :O.... men jag vet ju inte hur stora världarna är and what not jämfört med t.ex RDR2.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen inte bli ett alltför långt spel.

Finns för övrigt med i Xbox Game Pass.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av GuuFi:

Kommer antagligen inte bli ett alltför långt spel.

Finns för övrigt med i Xbox Game Pass.

Tror speltiden kommer variera rätt stort beroende på vad man vill göra. När jag testat har det tagit en timme att ens komma förbi introdelen, just för att jag nosat runt i olika hörn. Kör man fullt fokus på main quest kan jag tänka mig allt rasslar på snabbt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kommer antagligen inte bli ett alltför långt spel.

Finns för övrigt med i Xbox Game Pass.

Skrivet av emilakered:

Tror speltiden kommer variera rätt stort beroende på vad man vill göra. När jag testat har det tagit en timme att ens komma förbi introdelen, just för att jag nosat runt i olika hörn. Kör man fullt fokus på main quest kan jag tänka mig allt rasslar på snabbt.

Tror utvecklarna nämt mellan 20-40 timmar i snitt för en playthrough. Beroende på hur man spelar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Bara 40GB? Det är helt otroligt :O.... men jag vet ju inte hur stora världarna är and what not jämfört med t.ex RDR2.

Witcher 3 ligger väl på 40GB med och det är rätt stort

Permalänk
Medlem

Om inte recensionerna blir något utomordentligt tror jag att jag hoppar detta, alternativt väntar några år tills det är billigt och man har lite tid över. Gillar Obsidian men mitt övergripande intryck, speciellt gällande den visuella designen, är att det verkar ganska stökigt/brokigt. Borderlands-lite där de inte vågat gå hela vägen, med tråkig karaktärsdesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Om inte recensionerna blir något utomordentligt tror jag att jag hoppar detta, alternativt väntar några år tills det är billigt och man har lite tid över. Gillar Obsidian men mitt övergripande intryck, speciellt gällande den visuella designen, är att det verkar ganska stökigt/brokigt. Borderlands-lite där de inte vågat gå hela vägen, med tråkig karaktärsdesign.

Du kan alltid testa spelet för 50kr en månad?

Permalänk
Medlem

Körde en pre-order till PC, eftersom jag är ett stort fan av deras tidigare spel. Chansar lite, helt enkelt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

@Swedeman18 Är det inte 2 månader för 20kr längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@Swedeman18 Är det inte 2 månader för 20kr längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det kanske det fortfarande är när jag tittade närmade kostar det 10kr för att bli medlem så det är väl åtminstone 10 kr för första månaden

Permalänk
Medlem

Om The outer worlds håller samma gigabytepris som Red Dead Redemption 2 bör det landa på 160:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Du kan alltid testa spelet för 50kr en månad?

Har ännu inte gett mig in på några spel-prenumerationer men ja, det kanske hade varit ett alternativ.

Permalänk
Hjälpsam

bara 8 GB arbetsminne och 40 GB lagringsminne, låter inget vidare.
Blir verkligen grafiken snygg med så lite minne?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedman18:

Du kan alltid testa spelet för 50kr en månad?

Jag brände av min voucher från Ryzen 3000-köpet. Får se om jag fastnar i Game Pass-träsket nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Trevligt med ett spel som verkar vara väl optimerat och inte ha överdrivet med fluff.

aka 8 år gammal grafik...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

@femkantig: och det spelar roll för?

ah juste ja, minecraft blev populärt för all fancy grafik där i. World of warcraft likaså.

Minns hur fet grafiken på wow var när wotlk kom och toppade crysis.

oh wait...

Trodde det var ganska solklart att grafik inte spelar stor roll. Hur kul är det att spela ett bildspel? kolla bara hur bra raytracing slog igenom...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir misstänksam när ett nysläppt spel går att köra på en sopstation?

Jag får den här känslan av att det är någon avdammad, rebrandad, kod som egentligen är snudd på ett DLC till någon gammal avsomnad titel som fräschats upp och fyllts på med nytt innehåll.

Det är säkert inte så här, men.....

Permalänk

Ett av få spel jag sett fram emot på länge att spela. Kommer köra via Game Pass på X1X, hoppas spelet inte är totaltrasigt vid release och kräver månader av patchar.

Är det en in-house-motor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det bara jag som blir misstänksam när ett nysläppt spel går att köra på en sopstation?

Jag får den här känslan av att det är någon avdammad, rebrandad, kod som egentligen är snudd på ett DLC till någon gammal avsomnad titel som fräschats upp och fyllts på med nytt innehåll.

Det är säkert inte så här, men.....

Obsidian är väl inte kända för världens bästa grafik men man får hoppas på att det är buggfritt(haha)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av femkantig:

aka 8 år gammal grafik...

Inga problem för mig i alla fall. Grafik kommer väldigt långt ner på min lista, i alla fall om frameraten är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir sannolikt switch för mig!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Inga problem för mig i alla fall. Grafik kommer väldigt långt ner på min lista, i alla fall om frameraten är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med "gammal grafik" är att man slipper överanvändandet av partikeleffekter, rökeffekter och kantutjämningstekniker som får allt att se oskarpt ut. Jag föredrar grafiken innan bloom introducerades.

Sen finns det såklart undantag som Resident Evil 2 remake som verkligen lyckas fånga atmosfären av orginalet fast det är helt i 3D.

Ett spel som ser riktigt cleant ut och flyter på fantastiskt bra på GTX 960 med bara 2GB vram är Yakuza 0. Kör 1080p, 2X MSAA.
Det är ju SEGA som är utgivare och det syns. Som ett färgglatt, cleant arkadspel men mer modernt på grund av att det ser så pass högupplöst ut. 60fps känns som andra spel i 144Hz, så även perfekta renderingstider. Genren skulle jag kalla äventyr/action RPG.

Mycket i spel som gör dem tungdrivna är ju sånt som inte tillför sådär jättemycket. Inte minst partikel och rök/fog som ofta heller inte går att ta bort. Och det är ju lite ett dilemma för utvecklarna kan jag tänka. För PC entusiaster rynkar nog lite på näsan när ett modernt spel är "för lättdrivet". Då har de ju lagt sina surt förvärvade 13000:- på 2080 ti helt i onödan?! Då drar man hellre på Quake 2 med ray tracing på max, "bara för att det går".

Okey ray tracing är coolt som fan... det går inte att förneka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Skapligt högt CPU krav jämfört med Red Dead 2. Med tanke på hur smockfult spelet är.

Ogillar förövrigt hur alla kvinnliga NPCer ser likadana ut. Samt att spelet i sig är linjärt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av HitGirls:

Skapligt högt CPU krav jämfört med Red Dead 2. Med tanke på hur smockfult spelet är.

Ogillar förövrigt hur alla kvinnliga NPCer ser likadana ut. Samt att spelet i sig är linjärt.

Ja, många NPC:er ser rätt lika ut. Tror jag kommenterar det i videon när jag skapar karaktär, just att även om man drar i sliders finns det något "bekant" kvar.

Linjärt, det stämmer väl delvis? Nu har jag bara spelat delar, men det finns en frihet i vilken ordning saker görs, hur problem löses och olika slut som ett resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

aka 8 år gammal grafik...

Skrivet av Swedman18:

Obsidian är väl inte kända för världens bästa grafik men man får hoppas på att det är buggfritt(haha)

Skickades från m.sweclockers.com

Unreal engine 4 är relativt ny.
spelvärdet är vad som räknas oavsett grafik.
folk tittar ju på 24fps filmer som är suddiga på bio så grafiken eller den visuella påverkar inte speciellt.
Att ha låga värden på spelets prestanda innebär att man kan spela i 4k utan att det kräver super saker.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Flopper:

Unreal engine 4 är relativt ny.
spelvärdet är vad som räknas oavsett grafik.
folk tittar ju på 24fps filmer som är suddiga på bio så grafiken eller den visuella påverkar inte speciellt.
Att ha låga värden på spelets prestanda innebär att man kan spela i 4k utan att det kräver super saker.

Baserat på det jag testat kommer det inte vara promenadenkelt i 4K UHD. Testmaskinen första gången hade ett RTX 2070, och det höll långt ifrån 60 FPS. Spelet verkar gilla hög framerate med för att kännas responsivt, i alla fall med mus och tangentbord. Men, kan man tänka sig att kompromissa med inställningar i känd stil så lär det fungera!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Ser ut som Fallout 4 motorn?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED