Permalänk
Medlem

Duger Wifi 6 för spel?

Hej!

Tänkte höra om det är någon som testat spelande med Wifi 6? Kommer snart flytta och kommer nog inte kunna dra kabel överallt jag vill dra kabel, t.ex. till kontoret som är på vindsplanet. Fiberkonverteraren sitter under kontoret men med golvvärme, och allt annat som går där så kommer det inte vara vettigt att borra genom taket/golvet. Väggarna omkring är ytterväggar så kan inte dra där heller. Jag behöver även få relativt snabbt internet till andra änden av lägenheten på båda planen.

Då började jag kika på Wifi 6 och närmare bestäm Asus AX92U. Jag tänker att om jag sätter en basstation i kontoret så borde den få en starkare uppkopping till routern än vad min desktop skulle få? Och kunna köra kabel till datorn? Kör idag en Amplifi HD med en mesh nod i nuvarande lägenhet och det fungerar bra men kör kabel för speldatorn.

Tacksam för tips.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går aldrig att säga nått om hur wifi kommer att fungera utan att ha varit på plats och mätt.
Wifi använder ett delat medium för kommunikation och dessutom påverkar byggnaden och placeringen av delarna signalkvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I bästa fall ja. I värsta fall nej.
Men har du bra täckning, och lågt/inga störningar så kommer du inte märka skillnad mot kabel.

Jag testade hemma med laptop mot PC (wifi 812.N) och kabel. 2ms skillnad men då har jag bra täckning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske är bättre att köra över elnätet. Finns gamla teleuttag så kan du ofta ersätta teletråden med cat5e kabel och byta ut jack mot ett snyggt rj45 uttag.
Ibland så finns det ju även antenn draget i rör i huset, det bör ju gå via vinden.

Vet inte hur dina förutsättningar ser ut men några tips iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går aldrig att säga nått om hur wifi kommer att fungera utan att ha varit på plats och mätt.
Wifi använder ett delat medium för kommunikation och dessutom påverkar byggnaden och placeringen av delarna signalkvaliten.

Ja självklart kan det finnas störningar eller väggar som är extra jobbiga osv. Men jag tänker mer om latenserna i normala fall är bra nog, tillsammans med att överföringshastigheten inte blir totalt begränsad. Dvs vad är folks praktiska erfarenheter av Wifi 6 i hemmen?

Skrivet av reverend benny:

Kanske är bättre att köra över elnätet. Finns gamla teleuttag så kan du ofta ersätta teletråden med cat5e kabel och byta ut jack mot ett snyggt rj45 uttag.
Ibland så finns det ju även antenn draget i rör i huset, det bör ju gå via vinden.

Vet inte hur dina förutsättningar ser ut men några tips iallfall.

Tror tyvärr möjligheterna för att dra kabel är små, om man nu inte börjar borra såklart vilket jag tänkte försöka undvika.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I bästa fall ja. I värsta fall nej.
Men har du bra täckning, och lågt/inga störningar så kommer du inte märka skillnad mot kabel.

Jag testade hemma med laptop mot PC (wifi 812.N) och kabel. 2ms skillnad men då har jag bra täckning.

Det låter ju bra, alltid svårt att veta men det borde vara relativt bra täckning kan jag tycka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aktsu:

Ja självklart kan det finnas störningar eller väggar som är extra jobbiga osv. Men jag tänker mer om latenserna i normala fall är bra nog, tillsammans med att överföringshastigheten inte blir totalt begränsad. Dvs vad är folks praktiska erfarenheter av Wifi 6 i hemmen?

Tror tyvärr möjligheterna för att dra kabel är små, om man nu inte börjar borra såklart vilket jag tänkte försöka undvika.

Det låter ju bra, alltid svårt att veta men det borde vara relativt bra täckning kan jag tycka.

Under ideala förhållanden så kommer latensen inte att påverkas mätbart, wifi är ju i grunden snabbare än både koppar och framförallt fiber men det är ju inte under ideala förhållanden tekniken används utan på jorden i en miljö med väggar och störningar men bor du på landet i en bra radiomiljön är det stor chans att latensskillnad mot kabel blir försumbar eller omätbar, bor du i dålig radiomiljö och det krävs mycket felkorrektion och att man behöver vänta på sin tur i etern kan det bli en rejäl ökning av latens jämfört med kabel.
Du måste mäta på plats för det är radio som används för kommunikationen och inget odelat medium.
Bygger du däremot en vågledare mellan dina wifienheter så kommer det garanterat att funka närmast perfekt men det är både mycket klumpigare och dyrare än att dra en kabel.
Det går helt enkelt inte att säga något om vad du kan förvänta dig när radio används i en svårdefinerad miljö där du inte vet förutsättningarna på detaljnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

wifi är ju i grunden snabbare än både koppar och framförallt fiber

Hur menar du? Det går att köra många (10+) gigabit per sekund både på koppar och fiber.

Permalänk
Medlem

Mitt 802.11ac WiFi adderar just under 2ms latens tur och retur till Bredbandskollen och andra testservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur menar du? Det går att köra många (10+) gigabit per sekund både på koppar och fiber.

Radiovågor i luften går i c (ljusets maximala hastighet) medans ljus i fiber går långsammare. Så latenser har potentialen att vara lägre i luften.
https://arstechnica.com/information-technology/2016/11/privat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Radiovågor i luften går i c (ljusets maximala hastighet) medans ljus i fiber går långsammare. Så latenser har potentialen att vara lägre i luften.

I princip korrekt, men fullständigt irrelevant i verkligheten. På 100 meters avstånd (praktiskt maxavstånd för Wifi och Ethernet) så blir skillnaden i latens baserat på ljushastigheten mindre än en halv mikrosekund mellan luft och fiber.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iXam:

Radiovågor i luften går i c (ljusets maximala hastighet) medans ljus i fiber går långsammare. Så latenser har potentialen att vara lägre i luften.
https://arstechnica.com/information-technology/2016/11/privat...

Det är inte bara skillnaden mellan ljusets hastighet i luft mot glasfiber som är signifikant för såna mikrovågsnät, utan även att det blir en rak sträcka snarare än en uppsättning kablar som går en kringelikrokig väg. Till hemmet skulle det kunna översättas med att du inte behöver gå omvägen längst väggar medan WiFi kan gå raka vägen till din dator.

I praktiken kan skillnaden mellan ljusets hastighet och kortare kabellängder i hemmet bara mätas i nanosekunder. Ljuset färdas 30 cm på 1 nanosekund. Ett worst case hemma skulle vara att det skulle vara 10 meter längre kabelvägen, eller 33,3 nanosekunder. Lägger man till att ljusets hastighet bara är 2/3 i en fiber (det är snabbare i koppar) så är man uppe på typ 50 nanosekunder. Vi säger 100 nanosekunder för att vara snälla, eller 0,1 mikrosekunder. Eller 0,0001 millisekunder.

Med andra ord, ja, det kanske kan vara vettigt över tusentals kilometer, men på några meter i ett hem ser jag inte hur detta kan vara en mätbarfördel, särskilt eftersom latens inte är det enda viktiga måttet. Andelen förlorade paket är också mycket viktigt och svårt att slå med radio jämfört med kabel. Går ju att få ner andelen förlorade paket med hjälp av FEC, men det ökar ju latensen också...

Eller uttryckt på ett annat sätt: Hur mycket inverkar en 10 meter längre kabel i ditt hem din latens till en spelserver hundratals eller t.o.m. tusentals kilometer bort?

Permalänk
Hedersmedlem

Men för att återgå till ämnet, det som eventuellt kommer döda din spelupplevelse med WiFi (oavsett version) är störningar som orsakar paketförlust eller omsändingar, inte ren latens.

Hur väl WiFi funkar för spel beror alltså helt och hållet på hur störningsfri din miljö är, och även på hur andra datorer på nätverket använder ditt WiFi. Det kan alltså funka allt från skitbra till pissdåligt, beror helt och hållet på hur du bor.

Permalänk
Rekordmedlem

Radioteknik har lägst latens i sig självt men påverkas av så oerhört mycket omgivningsfaktorer att det är nästan omöjligt att veta hur det presterar utan att känna till miljön in i minsta detalj.
Det går därför inte att ge något med säkerhet om det funkar bra eller inte, har man en fast förbindelse så är det mycket enklare att förutsäga hur det kommer att prestera och variationerna pga yttre omständigheter är mycket liten.

Wifi är egentligen nått man bara bör använda över korta sträckor typ i samma rum (och med så låg effekt det bara går) för att slippa kabel från väggen till den enhet man ska koppla mot, att köra wifi genom större byggnader och med påverkan av alla andra radioenheter inom räckvidd ger svårförutsägbart resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@aktsu
Du skriver lägenheten, bor du i ett område med många grannar som sannolikt kör wifi?
En variant som jag nämnde ovan är ju att köra homeplug/powerline system mellan två punkter.
Men även det kan ju ha begränsningar beroende på hur ditt elnät ser ut hemma. Där kanske man ska testa att köpa hem och utnyttja öppet köp om det inte går.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är medveten om att det inte går att med säkerhet säga hur det kommer fungera, men jag efterfrågade hur folk som faktiskt bor i verkligheten upplevt det. Om man skippar ytterligheterna så gissar jag på att de allra flestas lägenheter har ungefär lika mycket störning från grannarna osv. Så folks upplevelser kommer helt enkelt ge lite information men självklart inte göra det självklart. Om alla som testat Wifi 6 eller till och med Asus AX92U som jag specifikt frågade om säger att det funkade skit så länge det inte var fri sikt så är det ju ingen idé för mig att ens försöka, att min lägenhet magiskt skulle vara bättre än alla andras är helt enkelt osannolikt.

Asus AX92U skall ju dessutom använda dedikerade kanaler för en trådlös ”backhaul” mellan noderna just för att minska störningarna, ha antenner på både basstation+nod och skall vad jag förstår prioritera den länken. Då kan jag helt enkelt koppla in flera enheter på kabel i kontoret till den noden. Vilket är varför jag tyckte den verkade rätt vettig. Det är ju dock en relativt ny produkt så kanske är det svårt att hitta många som provat, såg att testpiloten kom ut på den så det var ju trevligt. Jag lär helt enkelt få införskaffa den för att testa.

Skrivet av reverend benny:

@aktsu
Du skriver lägenheten, bor du i ett område med många grannar som sannolikt kör wifi?
En variant som jag nämnde ovan är ju att köra homeplug/powerline system mellan två punkter.
Men även det kan ju ha begränsningar beroende på hur ditt elnät ser ut hemma. Där kanske man ska testa att köpa hem och utnyttja öppet köp om det inte går.

Nej det lär inte vara så många grannar med Wifi som kan störa nej, några stycken ja men inte massvis. Problemet med homeplug är att jag inte sett en enda person säga att det fungerat i hög hastighet och stabilt. Elen är ju hyffsat fräsch men eftersom det är mellan två våningar så känns det som att risken är stor för att det är olika faser. Vill ju inte bara få låga latenser, vill ju även begränsa förlusten av 1 Gbit.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör någon billig Asus router och den fungerar utmärkt till spel så länge den är inom synhåll från var datorn är placerad. Spelar mest Battflefield.

Edit: Hastigheten är dock något annat men den krävs ju inte för spel på samma sätt

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns någon konstig uppfattning hos vissa att WIFI är dåligt för spel men så länge du inte tävlar på högsta nivå där varje millisekund spelar roll så kommer ett normalt bra WIFI-nätverk fungera utmärkt. För oss vanliga dödliga så gör det knappast något om du får 3-5 ms extra latens.

Jag spelar i stort sett endast via WIFI-uppkoppling nu för tiden (via bärbar, Xbox, PS4, Switch) och jag kan inte direkt säga jag märkt något. Jag är lika usel som alltid :). Det sagt, WIFI kräver dock lite mer planering. Det går att ställa prylarna fel så du får WIFI-skugga. Du kan behöva välja en annan kanal manuellt för att inte störas av andra nät etc.

Det var jag som testade AC92U och det är en trevlig produkt. Samtidigt så har jag testat andra Mesh-produkter som också varit mkt bra så det finns lite att välja mellan. Så länge du väljer en Tri-band-produkt så kommer ett av 5 GHz-banden att användas för backhaul så du får bästa möjliga kommunikation mellan enheterna.

I mitt urgamla hus med mkt sten, betong och ordentliga träbalkar så får jag bra prestanda även med en av noderna på en annan våning. Latensen när jag testat mot olika Speedtest-servrar har alltid legat runt 5 ms mot 1-3 ms direkt via kabel så det är inte så mkt extra jag fick på denna.

MEN - alla hus är olika. Så man kan aldrig garantera något men mitt intryck av vad du berättar är att du inte skulle behöva ha några problem alls med att spela via ett WIFI-system.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@Björn Endre:

Tack för en bra testpilot men även för ditt svar här :).

Kommer nog skaffa ett par AX92U när jag väl flyttar in och testa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det finns någon konstig uppfattning hos vissa att WIFI är dåligt för spel men så länge du inte tävlar på högsta nivå där varje millisekund spelar roll så kommer ett normalt bra WIFI-nätverk fungera utmärkt. För oss vanliga dödliga så gör det knappast något om du får 3-5 ms extra latens.

Den extra latensen man får med Wifi är sällan något problem. Problemet är tappade paket, som är mycket vanligare med Wifi än med trådbunden uppkoppling.
Tappar man mer än något enstaka paket så kan prestanda snabbt dyka ner i botten.

För att svara på ursprungsfrågan - Wifi 6 går alldeles utmärkt att använda för spel, liksom äldre versioner av Wifi, under förutsättning att det är minimalt med störningar på de kanalar du använder.
Är det mycket störningar så kan ingenting garanteras.

Permalänk
Medlem

Tycker att AC (wifi 6?) WLAN funkar perfekt för spel.
Men som sagt beror på täckning och störningar.

Många spel behöver inte så himla låg latency heller. D3, SC2 m.fl går ju att köra på 3/4G t.om.
Ska du köra competetive CS skulle jag rekommendera fiber.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det inte problem med störningar funkar t o m 2,4GHz N-nät bra att spela över så WiFi 6 bör inte vara några problem alls om det inte är rejäla problem i närmiljön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare

Över 5 GHz bandet där din enhet har bra signalstyrka mot accesspunkt ska det väldigt mycket till för att det inte skulle fungera utmärkt att spela.

En snabb scan visar att jag just nu delar etern med strax över tio andra accesspunkter. Nu är de flesta 2,4 GHz då det bandet når längre, men nog hyfsat typiskt scenario.

Min dator jag kör på (en laptop) befinner sig på ett annat våningsplan än accesspunkten, så inget "best-case". Vidare är det ComHems standard router, den är inte på samma nivå som de lite dyrare accesspunkterna från t.ex. Asus, Linksys jag kört testpiloter på samt Ubiquity som jag har i sommarstugan.

Vidare är detta Wifi5, inte den nya blänkande Wifi6

En "flood-ping" med totalt 30 paket samtidigt "in-flight" för att simulera lite tryck på systemet. 192.168.0.4 är kopplad till accesspunkten via 1 Gbit/s Ethernet, det så testet bara traverserar en Wifi-länk.

$ sudo ping -f -l30 -c100000 192.168.0.4 PING 192.168.0.4 (192.168.0.4) 56(84) bytes of data. --- 192.168.0.4 ping statistics --- 100000 packets transmitted, 100000 received, 0% packet loss, time 11521ms rtt min/avg/max/mdev = 0.936/2.543/60.271/2.149 ms, pipe 30, ipg/ewma 0.115/6.665 ms

Noll tappade paket av totalt 100,000 st skickade. 60 ms som värsta latens, men endast 2,5 ms som genomsnitt.

Kör man inte flood-ping med preload (mer än ett paket "in-flight") är det sällan som latensen drar iväg över 10 ms i mitt fall. Och just på denna punkt, d.v.s. beteende under hög last, är något som en lite mer avancerad accesspunkt skulle hantera betydligt bättre!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer