M2 - bästa köpet på länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Fortfarande nöjd med min Samsung SM951 256GB (AHCI-versionen) som jag skaffade 2015.

Återgår ännu snabbt till diskussionen om huruvida en uppgradering från SATA-SSD eller HDD till NVMe-SSD ger en ökning i FPS eller inte. Det korta svaret är nej. En HDD eller SSD deltar på inget sätt i renderingen av bildrutor, utan all data som skall renderas med hjälp av CPUn och GPUn finns redan inläst i RAM, inläsningen utgör en del av laddningstiderna när spelet startas.

Skrivet av Shoot:

Källa på det? Snabbare hantering av operativsystem -> snabbare hantering av spel -> bättre prestanda, eller har du en annan teori?

https://www.pcgamer.com/how-do-ssds-affect-gaming-performance...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Hm.
Såg en video av Digital Foundry igår om Star Citizen. Specs för det spelet kräver en ssd. DF jämför med ett par 7200 rpm hdd i raid 0. Man ser att fps tar stryk på grund av det sätt som spelmotorn strömmar in grafik i scenerna i spelet.
Det bör väl då inte vara otänkbart att samma fenomen kan uppvisas mellan en sata ssd och en snabbare ssd?

Här blir det bra att förstå hur de olika typerna av diskar skiljer sig åt prestandamässigt och hur data läses och skrives. De siffror som används som marknadsföring är nästintill alltid vid sekventiell läsning av data, alltså läs all data från block A, B, C, D till block Z. Lite generellt kan man säga att en HDD kan läsa runt 100 MB/s, en SATA-SSD runt 500 MB/s och en NVMe-SSD runt 2500 MB/s. Detta är dock, beroende på hur datorn används, tämligen sällan hur data läses. Betydligt vanligare är då slumpmässig läsning/skrivning, alltså läs data från block A, sen block P, sen block R och sen block C och nu block P igen. Här är skillnaden mellan en mekanisk HDD, där disken kräver en viss tid för att rent fysiskt flytta magnethuvudet till rätt spår och de icke-mekaniska diskarna betydligt större. Lite beroende på hur man väljer att testa kan man generellt säga att en SATA-SSD då läser data 50 gånger snabbare än en mekanisk HDD, medan en NVMe-SSD läser data 1.5 gång snabbare än en SATA-SSD. Skillnaden mellan en SATA och en NVMe-SSD är med andra ord inte särskilt stor. Därtill kommer sådant som den tid det tar att spinna upp en mekanisk disk som varit i vila kontra läsa eller skriva data till en SSD i vila, vilket även det är markant skillnad mot den mekaniska disken men inte särskilt stor skillnad mellan de olika SSD-varianterna.

En spelmotor som läser data gör det till allra största delen som slumpmässiga läsningar, så den skillnad som råder mellan en (eller två som i ditt exempel) mekaniska diskar mot en SATA-SSD är inte applicerbar för att avgöra en potentiell skillnad mellan en SATA- och en NVMe-SSD.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Anledningen till att du märker skillnad mellan en HDD och SSD är pga accesstiden är betydligt mycket mindre på en SSD. Det har väldigt lite med just datahastigheter att göra - förutom när du nu flyttar stora filer, något som då spel sällan gör.
De spel som faktiskt blir bättre (inte bara loadingscreens dvs) är spel som kontinuerligt streamar data från lagringsmediet för att bygga upp världen, t.ex. Diablo 3, arma 3 osv.

Diablo 3 är inte krävande för fem öre. WoW har små loadingscreens hela tiden, men jag syftar på spellcasting. Vi snackar millisekunder men det är ändå skillnad. Sedan om man är en streamer så gör det stor skillnad att köra på en SSD istället för en mekanisk. Rendera i Vegas går snabbare, explorer öht går snabbar (återigen millisekunder men ändå skillnad).

Spelen flyter på bra oavsett, det är småskillnader. Men jag som gillar att fildela och precis förde över 5 TB till en backup HDD som inte är SSD märker skillnad som fan. De viktiga serierna som jag prioriterar flyttas till SSDn när de är färdiga, sedan för jag över dem till lagringshårddiskarna. Tänker göra batfiler för det hela för att göra allt enklare för mig.

Streamar inte alla onlinespel data konstant? BFV, WoW, allt laddas ju konstant beroende på vilken zon du befinner dig i. Ska ta och testa D3 och se om jag märker någon skillnad men tvivlar på det då jag kört det på SSD tidigare, men hade varit roligt om det flyter på mkt bättre med M.2.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Fortfarande nöjd med min Samsung SM951 256GB (AHCI-versionen) som jag skaffade 2015.

Återgår ännu snabbt till diskussionen om huruvida en uppgradering från SATA-SSD eller HDD till NVMe-SSD ger en ökning i FPS eller inte. Det korta svaret är nej. En HDD eller SSD deltar på inget sätt i renderingen av bildrutor, utan all data som skall renderas med hjälp av CPUn och GPUn finns redan inläst i RAM, inläsningen utgör en del av laddningstiderna när spelet startas.

https://www.pcgamer.com/how-do-ssds-affect-gaming-performance...

Har du läst datumet den är skriven? Moderkorten och BIOSuppdateringarna kan förmodligen hantera det där utmärkt nu 4 år senare..

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Skulle vilja slå ett slag för att vara noggrann med terminologin i sådana här diskussioner. Jag tycker att vi som har koll bör ta ett extra stort ansvar för att minimera missförstånd bland dem som läser och faktiskt tar upp ny kunskap från våra inlägg.

Det jag syftar på är förstås att M.2 är en fysisk formfaktor och inte säger någonting om prestanda. Det finns både SATA-SSD:er och PCIe/NVMe-SSD:er i M.2-format. Den prestandaskillnad du tar upp i den här tråden handlar endast om SATA mot NVMe, ingenting om M.2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Har du läst datumet den är skriven? Moderkorten och BIOSuppdateringarna kan förmodligen hantera det där utmärkt nu 4 år senare..

Vad är det för magiska moderkort och biosuppdateringar du tror dykt upp under de senaste fyra åren som inte existerat under det decennium innan artikeln skrevs då SSDer existerat i konsumentsegmentet?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shoot:

Ja rent logiskt så borde det ju vara så. Och märker man skillnad mellan 7200 RPM och vanlig SSD så borde det vara skillnad mellan 500 MB/S och 3500 MB/S.

Tycker inte just detta argument är särskilt övertygande. Det kan lika gärna vara andra fördelar hos NVMe som står för den (eventuella) upplevda prestandaskillnaden gentemot SATA i verkliga scenarier, till exempel prestandan vid slumpmässiga små skrivningar.

Därmed inte sagt att man inte märker någon skillnad mellan SATA och NVMe (vilket jag knappt ens har en åsikt om). Men själva argumentet ovan tycker jag kräver större belägg – det är inte en självklarhet att sekventiell prestanda är den viktigaste faktorn eller att 500 MB/s är en flaskhals i praktiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Inte en sekund!

Jo, jag brukar alltid göra en clean installation av mjukvara om jag behöver byta hårddisken för primär lagring.
Lätt mjukvara kan klogga igen annars och skapa en massa oönskade flaskhalsar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Har du läst datumet den är skriven? Moderkorten och BIOSuppdateringarna kan förmodligen hantera det där utmärkt nu 4 år senare..

Ursäkta? Datorns grundläggande funktionsprincip ändrar man inte på genom en BIOS-uppdatering eller nya moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Kan väl säga som jag brukar göra: I mitt kära Skyrim behövs snabbare laddningstider än vad en vanlig SATA SSD med 550MB/sek klarar. Om man går från en by som kallas Riverwood ned till en större stad som kallas Whiterun finns det flertalet ställen där över 1 500MB/sek läses in. Detta går nu smärtfritt till skillnad från tidigare, med ryck - samt FPS ned till nollstrecket som resultat.

Så nog kan en hårddisk påverka FPS. Nu är det ett gammalt spel med en gammal motor men kan tänka mig att många öppna spel beter sig på liknande vis. Ska bli intressant att se hur Red Dead Redemption och Microsoft Flight Simulator beter sig när de släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Jag har ett litet chassi, var smidigt att slippa 2.5"'s formatet men ännu smidigare att slippa kablaget främsta anledningen för min del att gå över till M2 format

När det gäller bytet från SATA till ~600 nånting per sek NVME/pci-e 3500 nånting per sek gissar att du även kör en NVME så så blev det ingen större skillnad, flyttar sällan stora filer och söktiderna är jämförbara med gamla disken.

Formfaktorn som var sell pointen för min del , supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan väl säga som jag brukar göra: I mitt kära Skyrim behövs snabbare laddningstider än vad en vanlig SATA SSD med 550MB/sek klarar. Om man går från en by som kallas Riverwood ned till en större stad som kallas Whiterun finns det flertalet ställen där över 1 500MB/sek läses in. Detta går nu smärtfritt till skillnad från tidigare, med ryck - samt FPS ned till nollstrecket som resultat.

Så nog kan en hårddisk påverka FPS. Nu är det ett gammalt spel med en gammal motor men kan tänka mig att många öppna spel beter sig på liknande vis. Ska bli intressant att se hur Red Dead Redemption och Microsoft Flight Simulator beter sig när de släpps.

Du har helt rätt, förutom att man inte bör använda FPS när man talar om lagringsbaserade ryck, som tidigare nämnts. Under dessa ryck går FPS faktiskt tillfälligt ner till noll eftersom CPUn och GPUn väntar på data som inte finns i RAM (för lite RAM eller dålig optimering) och måste läsas från masslagringen, något som möjligtvis optimering av spelmotorn skulle kunna råda bot på.

Nya Microsoft Flight Simulator väntar jag själv på med spänning! Ser ju extremt vackert ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Kan väl säga som jag brukar göra: I mitt kära Skyrim behövs snabbare laddningstider än vad en vanlig SATA SSD med 550MB/sek klarar. Om man går från en by som kallas Riverwood ned till en större stad som kallas Whiterun finns det flertalet ställen där över 1 500MB/sek läses in. Detta går nu smärtfritt till skillnad från tidigare, med ryck - samt FPS ned till nollstrecket som resultat.

Så nog kan en hårddisk påverka FPS. Nu är det ett gammalt spel med en gammal motor men kan tänka mig att många öppna spel beter sig på liknande vis. Ska bli intressant att se hur Red Dead Redemption och Microsoft Flight Simulator beter sig när de släpps.

Nä det behövs mera ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, det är ett vanligt feltänk. Om själva spelet inte laddas snabbt nog, spelet som när du spelar och inte laddas, så får du en ryckig upplevelse med objekt som poppar upp när dom är färdigladdade. Det har inget med fps att göra.

Detta bygger på att alla resurser finns i ram eller att inga resurser krävs för att upptäcka att de inte finns där och inga resurser behövs för att flytta in resurserna till RAM. Uppenbart fel, självklart finns det scenarios när frametimes kan bli längre pga segare lagringsmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Du har helt rätt, förutom att man inte bör använda FPS när man talar om lagringsbaserade ryck, som tidigare nämnts. Under dessa ryck går FPS faktiskt tillfälligt ner till noll eftersom CPUn och GPUn väntar på data som inte finns i RAM (för lite RAM eller dålig optimering) och måste läsas från masslagringen, något som möjligtvis optimering av spelmotorn skulle kunna råda bot på.

Nya Microsoft Flight Simulator väntar jag själv på med spänning! Ser ju extremt vackert ut.

Man kan nog kalla det för vad man vill - jag har tolkat Sweclockers generella åsikt som att FPS är kopplat till upplevelsen. Att där med byta ut den svagaste länken kan således ge ett stort uppsving. Sedan kan man alltid gå in på tekniskt mumbo jumbo om man vill det

Skrivet av mrqaffe:

Nä det behövs mera ram.

Nu har jag 32GB så det klarar sig men möjligen VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det behövs mera ram.

Jo såklart bra men någon gång måste mer data läsas in, är det enorma öppna miljöer blir det inte rimligt att allt ska finnas i ram. Går motorn för fullt och man rör sig över stora ytor kommer du få mer eller mindre märkbart stutter beroende på hur snabb lagring du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Jag märkte då ingen skillnad när jag tryckte dit en m2 disk i min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hända att han körde mekanisk innan. Men jag håller med, från vanlig SSD till m.2 är det inte stor skillnad i laddtider iallafall.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@nino: du menar accesstider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man kan nog kalla det för vad man vill - jag har tolkat Sweclockers generella åsikt som att FPS är kopplat till upplevelsen. Att där med byta ut den svagaste länken kan således ge ett stort uppsving. Sedan kan man alltid gå in på tekniskt mumbo jumbo om man vill det

All rätt i världen att kalla det vad man vill. FPS är såklart en av de viktigaste faktorerna. Lagringsmedian är oftast inte den svagaste länken, om vi säger som så.

Att i Sweclockers forum (ej riktat personligen, endast allmänt) kalla det tidigare nämnda för "mumbo jumbo" strider dock en aning mot vad Sweclockers står för, dvs. all datorteknik i grunden

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Några FPS ger inte en lagringsdisk oavsett SATA eller M.2. Däremot bör den ju kunna ge dig mindre FPS då den tar bandbredd från PCI? Dock ingen märkbar skillnad, eller?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Jo såklart bra men någon gång måste mer data läsas in, är det enorma öppna miljöer blir det inte rimligt att allt ska finnas i ram. Går motorn för fullt och man rör sig över stora ytor kommer du få mer eller mindre märkbart stutter beroende på hur snabb lagring du har.

Man kan också se det som att man har för låg beräkningskapacitet så man inte kan simulera allt utan måste ladda in halvfärdiga bilder.
Ingen vill väl egentligen köra med virtuellt minne och snabbare virtuellt minne är fortfarande bara virtuellt minne.
Jag skulle hellre se en utveckling bakåt mot en modern typ rom och modernare uppbyggnad av mjukvaran så man slipepr hålla på att ladda in och spara data som egentligen inte är variabel data utan saker som är tämligen statiska i sin natur, ladda in ett spel eller annan mjukvara och det är permanent laddat i stället för att man ska behöva kasta ut och ladda in på nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

All rätt i världen att kalla det vad man vill. FPS är såklart en av de viktigaste faktorerna. Lagringsmedian är oftast inte den svagaste länken, om vi säger som så.

Att i Sweclockers forum (ej riktat personligen, endast allmänt) kalla det tidigare nämnda för "mumbo jumbo" strider dock en aning mot vad Sweclockers står för, dvs. all datorteknik i grunden

Den är ju det om TS har en bättre spelupplevelse nu än innan. Men visst, mumbo jumbo var kanske fel uttryck på fel forum

Permalänk
Medlem

@Shoot: Kör samma modell som du köpte, ångrar det inte.
Kul att du är nöjd med ditt köp

Visa signatur

no0n3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Den är ju det om TS har en bättre spelupplevelse nu än innan. Men visst, mumbo jumbo var kanske fel uttryck på fel forum

Har fortfarande svårt att tro att TS medelvärde på FPS gick upp nämnvärt m.h.a. en SSD-uppgradering Vill gärna ha en före/efter-jämförselse för att bekräfta detta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

@jocke91: Tror inte det handlar om medelvärde, tyckte han sa något om det i något inlägg, utan om minimumvärde - något jag håller med om. Det ögonblicket när man maxar sin SATA-disk är ögonblicket man önskar att man hade något snabbare Sedan, för att inte dra upp samma diskussionen igen så är min åsikt att det är mumbo jumbo så länge en snabbare disk är lösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Man kan nog kalla det för vad man vill - jag har tolkat Sweclockers generella åsikt som att FPS är kopplat till upplevelsen. Att där med byta ut den svagaste länken kan således ge ett stort uppsving. Sedan kan man alltid gå in på tekniskt mumbo jumbo om man vill det

Nu har jag 32GB så det klarar sig men möjligen VRAM.

Exakt, för mig har det också blivit ett enormt prestandalyft med nya datorn, sedan om det beror på enskilda komponenter, eller bättre samverkan mellan modernare komponenter låter jag vara osagt.
(Jag har nytt (eller ja bara något år sedan) RAM på min också, snabbare men inte så mycket "större" så jag vet inte...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

BIOS behöver man väl bara "byta" om det skett relevanta uppdateringar av det, har svårt att tänka mig att det påverkar prestandan dock.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du främst märker skillnad på är att söktiderna minskar, de snabbaste hdderna har också ungefär jämförbara datahastigheter som en långsammare ssd men söktiderna är typiskt 1000 ggr kortare.
Jag är som sagt mest förvånad över alla de som tycker att ssd är en stor förbättring för i princip är det bara uppstarten av datorn som går snabbare och har man inte rambrist i förhållande till det man gör och startar om ofta så är det väldigt små skillnader efter ett par dygns drift för då används ram till nästan allt i stället för att annan lagring behöver anropas.

Tja.
Det räcker ju med att vad du i princip än skall läsa inte finns i minnet så märker man direkt skillnaden.
Men visst, sitter man bara och kör samma appar hela tiden så är det så klart ingen skillnad alls.
Men som sagt det räcker ju med att starta vad som helst så märker skillnaden direkt eller att någon bakgrundsprocess skall börja läsa/skriva data.

Spelar man spel i multiplayer märks det ofta hur enormt stor skillnaden är bara på att man själv i vissa scenarion får sitta och vänta i över 20 sekunder för att vissa spelares HDDer skall ladda klart.

Sedan har ju uppstartstiderna med SSD och NVME diskar gjort att min dator numera är i Windows efter några sekunder från att jag tryck på powerknappen. Nu kan jag med fördel stänga av dator mot tidigare då man drog sig för sådant.

SSD är enligt mig en bland de absolut största uppgraderingar vi fått på konsumentmarkanden de senaste 10 åren vad det gäller märkbar prestandaskillnad.
Hur många datorer får inte ett extra liv i kontorsmiljö när de får en SSD installerad.
Ram är något man absolut skall ha tillräckligt av men det kommer bara hjälpa dig så länge det är uppfyllt med den data systemet frågar efter.
Så jag måste nog säga att tillfällena en SSD mot HDD inte ger så mycket märkbar skillnad är mindre än de tillfällen det gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Ursäkta? Datorns grundläggande funktionsprincip ändrar man inte på genom en BIOS-uppdatering eller nya moderkort.

Så du tror på fullaste allvar att moderkorten idag som är nya är lika dåliga på att hantera M2 som de var för 4 år sedan? Att teknologin inte utvecklats?

Skrivet av ImTheMeaN:

Några FPS ger inte en lagringsdisk oavsett SATA eller M.2. Däremot bör den ju kunna ge dig mindre FPS då den tar bandbredd från PCI? Dock ingen märkbar skillnad, eller?

FPS var fel uttryck av mig. Menade responstid, sedan vet jag inte hurvida det påverkar öht eftersom det är 2 olika slots, men förstår din poäng.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk

Jag märker stor skillnad under installation av os. Fick från en Intel 530 till 970 Evo. Sen uppstarten är svår att uppskatta då en nytt OS alltid går som blixten. Nu blev 970 speldisk istället och blev ersatt av en 970 Evo Plus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS