Populära Nvidia Shield TV får ersättare – Shield TV Pro

Permalänk
Medlem

Har både gen1 och gen2 av ShieldTV och är väldigt nöjd.
Enda som saknas är just DolbyVision stödet och DolbyAtmos stödet via Netflix.
Blir riktigt besviken om de kopplar detta till enbart denna gen3 på något sätt.
Är tämligen säker på att gamla hårdvaran i gen1/2 är fullt kapabel för DolbyVision och Atmos - tror t.o.m. Kodi stödjer Atmos redan.
Möjligen är det en licensefråga, men snälla låt mig i så fall få möjligheten att köpa till funktionen till mina existerande burkar. Vill absolut inte vilja byta ut dem med tanke på miljödebatten(släng och köp nytt kommer inte hålla) och pengamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Netflix-knapp på fjärren? Bara en sådan sak gör att man avstår ifrån att köpa.

Dessutom så har jag första versionen av Nvidia Shield... och ser ingen anledning att byta ut den ännu.

Jag håller med om att Netflix -knappar på fjärrkontroller gör en lite spyfärdig. Netflix betalar uppenbarligen för det eftersom det skall tänkas leda till fler prenumeranter. Det gör ett småaktigt intryck att acceptera detta erbjudande.

Man vill inte skaffa snygga och gemytliga saker till vardagsrummet för att ha en röd gräslig Netflix-knapp på soffbordet. Horribelt.

Hoppas de befintliga version 2 -enheterna kommer att kunna gagnas så mycket som möjligt av framstegen som gjorts. Det här med Atmos verkar vara hett även om jag inte vet någonting om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Netflix-knapp på fjärren? Bara en sådan sak gör att man avstår ifrån att köpa.

Dessutom så har jag första versionen av Nvidia Shield... och ser ingen anledning att byta ut den ännu.

Jag skulle säga bara för att där är en netflix knapp så skulle jag köpa den då det är super användbart att bara trycka knappen utan att gå igen en massa andra menyer för att komma till netflix.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Har den också stöd för HDR på Youtube blir det ett givet köp, sparat mycket pengar senaste 4 åren på att bara ha Shield TV(pro) istället för en HTPC. Dessutom mindre strul, och tid invistert i konfiguration.

Bara två saker som jag saknar eller ja/jo 3 kan man ju säga, DV, youtube HDR och snabbare CPU. Nu blir det tyvärr bara 25% höjning där, men borde göra den något mera responsive, och även bättre på emulatorer.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

En sådan lär det bli så småningom för att ersätta en Chromecast Ultra och en Steam Link.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Håller med.

Märkligt att den aldrig slagit ut så väl som spelkonsol som Nvidia först hoppats på (var ju tydligt fokus på det i början, och att just kunna vara en kombo av spelkonsol och mediaspelare)?

Trots att den har samma kapacitet som Switch, så verkar den inte ens komma i närheten av Switchen i försäljning, eller i spelutbud (och då är det inte heller alltid lysande på AAA-titlar på Switchsidan). Mycket märkligt.

Är det bara en tidsfråga tills även Apple TV går förbi Shield som spelkonsol (känns som Apple börjar så smått försöka ge sig in där)?

Nu har ju Switchen exlusiva speltitlar i sann Nintendo-anda. Sen att nVidia inte har gjort något mer med en så bra pryl med marknadsföringen är för mig en gåta.

Skrivet av Trenne:

Borde väl fungera fint att lägga in steam link Android appen.
Hur bra den fungerar i jämförelse med en riktig steam link vet jag dock inte

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.valvesoftwa...

Jajemen! Det fungerar utmärkt att använda den som Steamlink-enhet.

Skrivet av hunden:

Har du ett Nvidia-grafikkort (vilket du verkar ha) kan du köra Nvidias gamestream från datorn, går att starta spel och Steam big picture direkt från Shielden då. Jag har inte använt det så många gånger men fungerade bra då iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer. Men det går ju även att köra UTAN ett nVidia grafikkort. Geforce Now (som är i beta) är likt Google Stadia, Microsoft Cloud X etc en game-streaming tjänst. Jag har 2017-modellen och kör Gefore Now. Fungerar förvånadsvärt bra!

Det enda jag är förvånad över här när det gäller dessa nya GameStreaming-tjänsterna är avsaknaden av nyhetsrapporteringen kring Geforce Now. Får se mycket kring Stadia t.ex men har mig veterligt aldrig sett nVidias motsvarighet i svensk rapportering.
Enda anledningen till att jag fick reda på detta var genom en vän som också har en Shield. Ställde mig i kö till Beta-programmet och det tog inte mer än 2veckor så fick jag access.

Skrivet av e3henri:

Har både gen1 och gen2 av ShieldTV och är väldigt nöjd.
Enda som saknas är just DolbyVision stödet och DolbyAtmos stödet via Netflix.
Blir riktigt besviken om de kopplar detta till enbart denna gen3 på något sätt.
Är tämligen säker på att gamla hårdvaran i gen1/2 är fullt kapabel för DolbyVision och Atmos - tror t.o.m. Kodi stödjer Atmos redan.
Möjligen är det en licensefråga, men snälla låt mig i så fall få möjligheten att köpa till funktionen till mina existerande burkar. Vill absolut inte vilja byta ut dem med tanke på miljödebatten(släng och köp nytt kommer inte hålla) och pengamässigt.

Håller med i allt ovanstående! Skulle även vilja ha möjlighet att endast köpa den nya kontrollen. Mer prestanda är ju oftast trevligt, men i detta fall så har jag inte behovet? gen2 klarar ju förutom DolbyVision och DolbyAtmos allt som en slänger på den.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Jag personligen är mer intresserad av stöd för HDR10+ än Dolby Vision i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Är lite less på allt trixande med min HTPC (främst på grund av HDR).

Vad är nackdelen med en sån där Shield jämfört med stt köra 4K HDR Remux på en HTPC?

Blir det sämre bild?

Alla ljudformat stöds ej. Upplever man stor skillnad på HD-ljud (har ganska rejäl 5.1-anläggning)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Är lite less på allt trixande med min HTPC (främst på grund av HDR).

Vad är nackdelen med en sån där Shield jämfört med stt köra 4K HDR Remux på en HTPC?

Blir det sämre bild?

Alla ljudformat stöds ej. Upplever man stor skillnad på HD-ljud (har ganska rejäl 5.1-anläggning)?

Skickades från m.sweclockers.com

inga nackdelar alls, utmärkt på alla sätt, för min del iaf.

Shield stödjer alla ljudformat, iaf de viktigaste, ja jag märkte iaf stor skillnad, mer kraft i ljudet när man kör okomprimerat ATMOS/DTS-X.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har inte orkat använda min Nvidia Shield på senaste tiden för att ljudet nästan alltid är ur synk med bilden. Om man fixar det till en film så är nästa ändå ur synk, skiten ändrar sig hela jävla tiden. Det spelar ingen roll om man castar till den, streamar i ett program på shielden eller spelar upp egna filer på hårddisk i usb-porten, utan ljudet ska krångla hela jävla tiden. Finns massvis med folk som har problem med AV-sync på Nvidia Shield
Finns det någon som kanske har en lösning? Jag har letat men inte lyckats fixa det

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:

Nu gäller det inte bara shield, kör själv med vero 4k+, men handlar om bland annat ljudet för mig, inte förrän på de nya apparaterna med hdmi 2.1 och earc så kan man få ut ex atmos via tvn, med vanlig arc går det inte, då får man istället ha en mediaspelare inkopplad i receivern, exempelvis.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Onödig produkt, mediaspelare finns inbyggt i var och varannan TV nu för tiden.

Permalänk
Skrivet av Mel:

Onödig produkt, mediaspelare finns inbyggt i var och varannan TV nu för tiden.

Vill man få ut max ur tex sitt högtalarsystem så räcker det inte med mediaspelaren i TV.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Minns att jag väntade på Shield Tablet 2 för ett par år sedan, minns dock inte om den verkligen annonserades ut eller om det bara gick rykten. Till slut så blev det dock helt tyst och den försvann. Kan bara anta att det handlade om att Nintendo inte ville att Nvidia skulle lansera en Tablet 2 med Tegra X1 när dom själva skulle köra Tegra X1 i Switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Är lite less på allt trixande med min HTPC (främst på grund av HDR).

Vad är nackdelen med en sån där Shield jämfört med stt köra 4K HDR Remux på en HTPC?

Blir det sämre bild?

Alla ljudformat stöds ej. Upplever man stor skillnad på HD-ljud (har ganska rejäl 5.1-anläggning)?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga nackdelar. HTPC är uråldrigt då du får ut samma kraft från android boxar nu mera när det gäller filmtittande och ljud om du kör optiskt.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Onödig produkt, mediaspelare finns inbyggt i var och varannan TV nu för tiden.

Inte alls, earc finns långt ifrån på alla apparater vilket krävs för att ex kunna få ut atmos ljudet via tvn till recivern

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Inte alls, earc finns långt ifrån på alla apparater vilket krävs för att ex kunna få ut atmos ljudet via tvn till recivern

nu känner jag mig vilsen.
jag har en sony xf9005 och vad jag vet så har den inte earc men jag får ut atmos i netflix när jag använder den inbyggda android tvn.

eller du kanske menar okomprimerat. så rättelse, jag får ut komprimerat atmos via netflix.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Onödig produkt, mediaspelare finns inbyggt i var och varannan TV nu för tiden.

Problemet är att om man inte byter TV ofta så kommer man sitta med gammal hårdvara eller utan uppdateringar av mjukvaran efter nåt år. Med en separat mediaspelare är det bara att byta ut den och skaffa en ny när den gjort sitt. Sen att många smart-TVs har undermålig prestanda jämfört med en Shield gör inte saken bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av issue:

nu känner jag mig vilsen.
jag har en sony xf9005 och vad jag vet så har den inte earc men jag får ut atmos i netflix när jag använder den inbyggda android tvn

Du får inte ut Dolby TrueHD utan Dolby Digital Plus.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/dolby-atmos-sound

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Att det blev Apple TV 4K istället för Nvidia Shield TV för mig berodde främst på att HBO Nordic inte hade något stöd för Android TV, men har jag förstått det rätt så är den luckan tilltäppt nuförtiden?

Nu gillar jag iofs inte Nvidia särskilt mycket (ja, det är ironiskt med tanke på vilket grafikkort jag har), och definitivt inte Google ... men jag gillar Apple ännu mindre, så jag kanske ska byta upp mig ändå...

Touchfjärren till Apple TV 4K är för övrigt extremt usel, så det vore om inte annat trevligt att slippa den (om nu inte Shieldens är ännu värre?) och nya tvOS 13 är sämre på alla sätt, särskilt UI:t, så även det vore skönt att slippa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du får inte ut Dolby TrueHD utan Dolby Digital Plus.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/dolby-atmos-sound

när du skriver äkta, menar du då att jag får DD+ Atmos och inte TrueHD?
för det skrev ju jag även (editerade min post, komprimerat eller okomprimerat)

nu ser jag att du redigerat.. men du skrev atmos först..
jag får visst ut atmos, men den komprimerade DD+
och så sönderkomprimerat som t.ex netflix är så tror jag inte att jag skulle höra skillnaden på truehd atmos eller dd+ atmos via netflix, vilket jag definitivt gör på en bluray

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns det många filmer med det nu dock?

Massor!

(på iTunes)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Inga nackdelar. HTPC är uråldrigt då du får ut samma kraft från android boxar nu mera när det gäller filmtittande och ljud om du kör optiskt.

Samma kraft? Nä. Optisk kan ju inte överföra bästa ljudkvalité. Vilket är min fundering, hur stor skillnad märker man på lossless-ljudet kontra det Shield kan ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Samma kraft? Nä. Optisk kan ju inte överföra bästa ljudkvalité. Vilket är min fundering, hur stor skillnad märker man på lossless-ljudet kontra det Shield kan ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Shield ger lossless ljud om du har ett ljudsystem som klarar tex Atmos/DTS-X.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Äntligen! Som jag har väntat. Har fortfarande 2015 modell och den fungerar än idag klockrent.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Samma kraft? Nä. Optisk kan ju inte överföra bästa ljudkvalité. Vilket är min fundering, hur stor skillnad märker man på lossless-ljudet kontra det Shield kan ge.

Skickades från m.sweclockers.com

För filmtittande så duger den utmärkt då man kan spela upp i princip allt. Kan inte en optisk kabel överföra bästa ljudkvalitét? Du kopplar den självklart till en förstärkare. En optisk kabel skickar bara ettor och nollor vilket förstärkaren sedan tar han om.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

För filmtittande så duger den utmärkt då man kan spela upp i princip allt. Kan inte en optisk kabel överföra bästa ljudkvalitét? Du kopplar den självklart till en förstärkare. En optisk kabel skickar bara ettor och nollor vilket förstärkaren sedan tar han om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Onödig produkt, mediaspelare finns inbyggt i var och varannan TV nu för tiden.

TV är en onödig produkt, en monitor och valfria källor ger bättre möjligheter i såväl kvalitet som utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

För filmtittande så duger den utmärkt då man kan spela upp i princip allt. Kan inte en optisk kabel överföra bästa ljudkvalitét? Du kopplar den självklart till en förstärkare. En optisk kabel skickar bara ettor och nollor vilket förstärkaren sedan tar han om.

Saknar HDCP, så det kan begränsa vilket ljud som kan överföras förutom såklart den usla bandbredden.

Permalänk
Medlem

Min tanke blir direkt att Nintendo inte ville råka ut för en ny Playstation och fått nVidia att skriva på något avtal om att de inte får släppa en Konsoll, exempelvis med mer än 3GB. Känns verkligen som det behövs en nVidia baserad konsoll på marknaden som är rent stationär och har lite enklare insteg för utvecklare än Nintendo. Nu säljer väl iofs Switch så pass bra att nVidia inte känner att AMD har hela kakan längre.