AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Yes jag kör 1.0.0.3 ABBA men jag kommer aldrig upp i mina nuvarande 4,4GHz.
4375MHz ser jag i hardware monitor som max men det är precis som der8auer beskriver i en av sina videos aldrig under load utan snarare när en arbetslast är klar så spikar den direkt efter till 4375 i några hundra millisekunder.
Under last ser jag numera kanske 4275-4300MHz som bäst på en kärna vilket är ett stort framsteg mot tidigare bios.
Dock är min ryzen powerplan borta och jag lyckas inte få tillbaka den så det kanske for bli en ren installation av os ikväll.

Ja det verkar som att de flesta (om inte alla) 3600X slår in i en frekvensvägg vid 4.4 GHz, även med AGESA 1.0.0.3 ABBA. Kanske blir bättring på det med AGESA 1.0.0.4, men det återstår att se. Med 3900X kommer du högst troligen komma upp i 4.575-4.625 GHz sett till det som skrivs i följande tester (samt kommentarer):

https://www.techpowerup.com/259080/amd-agesa-1-0-0-3abba-deta...
https://www.techpowerup.com/review/amd-agesa-abba-boost-clock...

Verkar även som att vissa med 8-kärniga 3800X kommer upp till 4.55-4.6 GHz:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/d47fwy/3800x_46ghz/
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/d36pmw/asus_released_be...

Lite tråkigt att vi sitter i denna situation som vi gör nu - alla bästa chiplets går till high-end CPU:erna (3800X, 3900X och framtida 3950X i Ryzen 3000-serien samt till Epyc/Threadripper CPU:erna). Förmodligen så kommer AMD släppa ett 3650X med 6 kärnor som kan klocka ännu högre när det lugnats ner lite, ryktas redan nu om en 3750X:

https://www.tomshardware.com/news/amd-inadvertently-reveals-r...

Sen är ju frågan hur mycket man verkligen vinner på 200 MHz högre överklock per kärna, men ja - alltid kul med högre frekvenser! Blir nog bättre när Zen 3 släpps (ska vara sista CPU:erna till AM4 om jag förstått det rätt)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Idag med min 3600X kör jag 3800MHz 14-14-14-28 på mina minnen men jag vill ju högre såklart, men jag är väl medveten om att det brukar vara svårt att gå över 3900MHz
När jag försöker köra 3900MHz idag bootar inte datorn men 3800MHz är rock solid.

Måste fråga, vad har du för minnen som klarar 3800Mhz cl 14 14 14 28, och vad kör du för spänning? Jag frågade runt på overclock.net efter rekomendationer på minnen som klarade 3600MHz cl 14 14 14 och ingen kunde säga mer än att få 3600Mhz i ren cl 14 skulle vara nästan omöjligt vilket minne jag än köpte och då snackade jag bland annat med en ren minnesguru på den sidan, som bland annat gör bios till min bräda.
Har jag alltså blivit lurad haha, jag köpte ett par 3600MHz som jag kör i 3600MHz cl 16 16 16 32 och helt ok subtimings i 1.370v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Måste fråga, vad har du för minnen som klarar 3800Mhz cl 14 14 14 28, och vad kör du för spänning? Jag frågade runt på overclock.net efter rekomendationer på minnen som klarade 3600MHz cl 14 14 14 och ingen kunde säga mer än att få 3600Mhz i ren cl 14 skulle vara nästan omöjligt vilket minne jag än klöpte och då snackade jag bland annat med en ren minnesguru på den sidan, som bland annat gör bios till min bräda.
Har jag alltså blivit lurad haha, jag köpte ett par 3600MHz som jag kör i 3600MHz cl 16 16 16 32 och helt ok subtimings i 1.370v.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX och jag matar med 1.53V om jag minns rätt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Varför rör jag en dator som fungerar?
Nu när jag bytt cpu får jag inte ens datorn att boota i 3400MHz på minnet :S
Har kört en clear på bios och flashat det igen, jag hittar ingen start voltage för ramen i mitt bios heller.
VDDSOC är satt till 1,1V och CLDO är satt till 950mV

Någon som har ett tips för såhär dålig kan inte en cpu vara?

Var en subtiming som spökade, bara att börja leta verkar det som.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Varför rör jag en dator som fungerar?
Nu när jag bytt cpu får jag inte ens datorn att boota i 3400MHz på minnet :S
Har kört en clear på bios och flashat det igen, jag hittar ingen start voltage för ramen i mitt bios heller.
VDDSOC är satt till 1,1V och CLDO är satt till 950mV

Någon som har ett tips för såhär dålig kan inte en cpu vara?

Var en subtiming som spökade, bara att börja leta verkar det som.
https://www.bildtagg.se/file/yozvpbhn94zgfpga4f9ixsa

Är inte trc sjukt hög?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Varför rör jag en dator som fungerar?
Nu när jag bytt cpu får jag inte ens datorn att boota i 3400MHz på minnet :S
Har kört en clear på bios och flashat det igen, jag hittar ingen start voltage för ramen i mitt bios heller.
VDDSOC är satt till 1,1V och CLDO är satt till 950mV

Någon som har ett tips för såhär dålig kan inte en cpu vara?

Var en subtiming som spökade, bara att börja leta verkar det som.
https://www.bildtagg.se/file/yozvpbhn94zgfpga4f9ixsa

Gear down mode av eller på? Jag verkar behöva ha denne igång oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte trc sjukt hög?

Jo men jag bara har testat vilka subtimings som strulade, så den var på auto.
Visade sig att man inte kan ställa in alla timings direkt i Asus bios utan då kraschar det så jag har fått mata in allt i 3 olika omgångar nu och nu startar datorn igen :S

Kolla på dessa istället och kom gärna med kommentarer, jag har sjukt dålig koll på timings.

EDIT: 1900MHz vekar vara väggen även på denna cpu

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo men jag bara har testat vilka subtimings som strulade, så den var på auto.
Visade sig att man inte kan ställa in alla timings direkt i Asus bios utan då kraschar det så jag har fått mata in allt i 3 olika omgångar nu och nu startar datorn igen :S

Kolla på dessa istället och kom gärna med kommentarer, jag har sjukt dålig koll på timings.
https://www.bildtagg.se/file/4s251umii1aytyhpnvm0n8l

EDIT: 1900MHz vekar vara väggen även på denna cpu

Kan du köra Aida med dina settings ser galet bra ut på papper i alla fall posta screen po resultaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Kan du köra Aida med dina settings ser galet bra ut på papper i alla fall posta screen po resultaten

Sitter just nu ock mixtrar lite med - offset på vcore för att försöka få högre klock.
Jag minns inte vad @Ozzed får men hans CPU klockar ju högre än min tyvärr, men jag har för mig att han har liknande resultat.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

https://www.bildtagg.se/file/69yw43bycy9o3wnt6njxmzt7

Sitter just nu ock mixtrar lite med - offset på vcore för att försöka få högre klock.
Jag minns inte vad @Ozzed får men hans CPU klockar ju högre än min tyvärr, men jag har för mig att han har liknande resultat.

Detta är jo konstigt jag får bättre värden än dig med 16-16-16 timings och mesta är högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Detta är jo konstigt jag får bättre värden än dig med 16-16-16 timings och mesta är högre

https://i.ibb.co/Jsn6r5q/111.png

Jag ska se vad jag lyckas åstadkomma med - offset men som sagt jag har sjukt dålig koll på sub timings.
Finns säkert prestanda att hämta där om man vet vad man gör.

Edit: Kan du posta en screen på ryzen master så får jag se vilka timings som skiljer.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Det e ju sjukt. XMP profilen fungerar som den ska åtminstone för min del men så fort jag vill tighta till simings lite så fryser det eller ger massa errors. Visst kan man alltid argumentera att ram minnena kanske råkar vara rätt dåliga, men något känns det som man ska kunna göra åtminstone. Var uppe på 1.5v bara för att testa, samt soc på 1.15,vddg 1.0 vddp 950 men stenkört haha.

Jo, samma här, fick upp mina 3000 MHz minnen i 3600 men blev inga kul timings, och booten blev väldigt slö så kör dem i 3000 nu. Försökt trimma lite men gav mest problem. Få se om jag provar lite mer senare. Så verkar som att den inbyggda minnes-träningen faktiskt gör ett riktigt bra jobb.

Permalänk
Medlem

Tittade på skoj vilka som hade 3900X i lager igen men såg nu att butiker som har sålt ut den för andra gången i rad har också höjt priset på CPU:n så den är verkligen efterfrågad.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tittade på skoj vilka som hade 3900X i lager igen men såg nu att butiker som har sålt ut den för andra gången i rad har också höjt priset på CPU:n så den är verkligen efterfrågad.

Japp, verkar vara en bristvara. Dock har Newegg.com, Amazon.com samt Bestbuy i USA precis fått in dem i lager igen och säljer dem för $499 (MSRP), så dröjer nog inte länge förrän vi får se lägre priser igen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tittade på skoj vilka som hade 3900X i lager igen men såg nu att butiker som har sålt ut den för andra gången i rad har också höjt priset på CPU:n så den är verkligen efterfrågad.

Börjar få till det bättre nu.. Körde efter en guide på githib och klockar dag för dag. Nöjer mig med 3466 på mina 3200 minnen, tror att Asus kortet jag har är lite problemet. Men kan likväl vara att mina ramminnen är för billiga. (do l Sammy B-die)

(edit miss med citat)

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att boota över 3200mhz med mina minnen.
sitter på en 3700x, msi 470 carbon, G.Skill trident Z 2x8GB 3600MHz 15-15-15-36-50 kit.

Har senaste bios, har försökt lusläsa i tråden om hjälp men jag lyckas inte.
tycker jag borde väl kunna boota in på vad minnena är fabriksspeccade till?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Jag har problem med att boota över 3200mhz med mina minnen.
sitter på en 3700x, msi 470 carbon, G.Skill trident Z 2x8GB 3600MHz 15-15-15-36-50 kit.

Har senaste bios, har försökt lusläsa i tråden om hjälp men jag lyckas inte.
tycker jag borde väl kunna boota in på vad minnena är fabriksspeccade till?

Den här har du läst?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag sitter och donar lite med mitt nya system och tänkte väl kanske inte göra några större ändringar innan 1.0.0.4 kommer ut och ser vad det hjälper till (orkar inte dubbel jobba)

Men jag tänkte kolla mina minnen jag köpt Trident Z Neo F4-3600C16-8GTZNC med Dram Calculator.

Jag läste in dom i Thaiphoon Burner, exporterade, importerade till DRAM och trycker på SAFE/FAST och det enda som kommer upp är ERROR Not Supported.

Har jag missat något eller är det så att mina D-dies är för kassa för att leka med?

Såg nu att DRAM väljer Samsung D/E-Die som default men enligt Thaiphoon så har jag:
DRAM Manufacturer: Hynix
DRAM Components: H5AN8G8NDJR-TFC
DRAM Die Revision / Process Node: D / 17 nm

Vad ska man då välja? Det går ju bara att välja Hynix: MFR / AFR / CJR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hallå!
Jag sitter och donar lite med mitt nya system och tänkte väl kanske inte göra några större ändringar innan 1.0.0.4 kommer ut och ser vad det hjälper till (orkar inte dubbel jobba)

Men jag tänkte kolla mina minnen jag köpt Trident Z Neo F4-3600C16-8GTZNC med Dram Calculator.

Jag läste in dom i Thaiphoon Burner, exporterade, importerade till DRAM och trycker på SAFE/FAST och det enda som kommer upp är ERROR Not Supported.

Har jag missat något eller är det så att mina D-dies är för kassa för att leka med?

Såg nu att DRAM väljer Samsung D/E-Die som default men enligt Thaiphoon så har jag:
DRAM Manufacturer: Hynix
DRAM Components: H5AN8G8NDJR-TFC
DRAM Die Revision / Process Node: D / 17 nm

Vad ska man då välja? Det går ju bara att välja Hynix: MFR / AFR / CJR?

Aldrig hört om Hynix D-die. Är det något nytt till Trident Z Neo? Kan ju vara så att de är för nya för Ryzen D-ram Calculator, och det kan vara knepigt att välja något annat "sålänge" då olika Dies kan ha helt skiljda egenskaper. och jag har tyvärr ingen aning om vilken annan die som är "mest lik"... Så det kanske någon annan vet? Annars är det att vänta på en Ryzen Dram Calculator-version som stödjer Hynix D-die.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aldrig hört om Hynix D-die. Är det något nytt till Trident Z Neo? Kan ju vara så att de är för nya för Ryzen D-ram Calculator, och det kan vara knepigt att välja något annat "sålänge" då olika Dies kan ha helt skiljda egenskaper. och jag har tyvärr ingen aning om vilken annan die som är "mest lik"... Så det kanske någon annan vet? Annars är det att vänta på en Ryzen Dram Calculator-version som stödjer Hynix D-die.

Jag har faktiskt ingen aning vad det är om det är nytt eller inte eller om det bara läses ut fel av något av programmen?

Så här ser det iaf ut från Typhoon.

Jag testade lite minnesprestanda med Aida64 och fick dessa resultat:

Är det inte lite väl låga värden eller är det pga mina timings eller är det nått annat jag missat?
Ryzen Master säger:
Coupled Mode: ON
Memory Clock: 1800
Fabrick Clock: 1800

läste lite på nätet och tydligen har det något med 3700X att göra att writespeeden är så pass låg :/
https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-3700x-low-ram-writ...

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 9 3950X 16-Core - FIRE STRIKE
https://www.3dmark.com/fs/20721349

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

AMD Ryzen 9 3950X 16-Core - FIRE STRIKE
https://www.3dmark.com/fs/20721349

4715 mhz max Turbo Clockspeed i testet inte dåligt.

Då klarar den utsatta frekvensen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Monterade ihop min Ryzen 3600-dator förr-förra veckan.
Men de är något vajsing med CPU-fläktkurvan.
Kör kylaren som följde med(Wraith), då min H80i GT-kylare inte passar på AM4. Har skrivit ut nya fästen, men tror jag köper en annan luftkylare(blir nog mest tyst då).

Hur som, fläkthastigheten går upp och ner kanske inte konstant, men väldigt ofta.
Är detta vanligt? eller är det någon bugg?
Är det vanligt att CPU-frekvensen går mellan 3,600 och 4175 Mhz, hela tiden.
Och fläkthastigheten mellan 1374-1800 rpm(på smartmode) fläktkurvan är rörigare än ett Excel diagram.
Och temperaturen går mellan 49-65 på idle i Windows(eller Chrome är uppe iallafall). Känns lite ostabilt. Någon inställning man ska göra?
Har uppdaterat BIOS utifall det beror på det som kom med, men samma ändå.
Eller ska man plocka bort kylaren igen och byta ut pastan?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Monterade ihop min Ryzen 3600-dator förr-förra veckan.
Men de är något vajsing med CPU-fläktkurvan.
Kör kylaren som följde med(Wraith), då min H80i GT-kylare inte passar på AM4. Har skrivit ut nya fästen, men tror jag köper en annan luftkylare(blir nog mest tyst då).

Hur som, fläkthastigheten går upp och ner kanske inte konstant, men väldigt ofta.
Är detta vanligt? eller är det någon bugg?
Är det vanligt att CPU-frekvensen går mellan 3,600 och 4175 Mhz, hela tiden.
Och fläkthastigheten mellan 1374-1800 rpm(på smartmode) fläktkurvan är rörigare än ett Excel diagram.
Och temperaturen går mellan 49-65 på idle i Windows(eller Chrome är uppe iallafall). Känns lite ostabilt. Någon inställning man ska göra?
Har uppdaterat BIOS utifall det beror på det som kom med, men samma ändå.
Eller ska man plocka bort kylaren igen och byta ut pastan?

Att den pendlar är normalt, det du kan göra är att sätta en egen fläktkurva i bios för något som passar dig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Detta är jo konstigt jag får bättre värden än dig med 16-16-16 timings och mesta är högre

https://i.ibb.co/Jsn6r5q/111.png

Testat pilla med subtimings lite idag och tycker aida är ganska ostabil när det kommer till score.
Det känns spontant som att om min cpu väljer att klocka högt under testet får jag höga poäng men ibland går den bara i 4300MHz och då får jag sämre poäng.

Sista aida jag körde

Kör följande timings just nu, men jag tycker inte att min score ökar något nämvärt när jag sänker subtimings. Säkert jag som gör fel någon stans.

Om någon ser något jag kan sänka så skrik till, uppskattar hjälp här.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Monterade ihop min Ryzen 3600-dator förr-förra veckan.
Men de är något vajsing med CPU-fläktkurvan.
Kör kylaren som följde med(Wraith), då min H80i GT-kylare inte passar på AM4. Har skrivit ut nya fästen, men tror jag köper en annan luftkylare(blir nog mest tyst då).

Hur som, fläkthastigheten går upp och ner kanske inte konstant, men väldigt ofta.
Är detta vanligt? eller är det någon bugg?
Är det vanligt att CPU-frekvensen går mellan 3,600 och 4175 Mhz, hela tiden.
Och fläkthastigheten mellan 1374-1800 rpm(på smartmode) fläktkurvan är rörigare än ett Excel diagram.
Och temperaturen går mellan 49-65 på idle i Windows(eller Chrome är uppe iallafall). Känns lite ostabilt. Någon inställning man ska göra?
Har uppdaterat BIOS utifall det beror på det som kom med, men samma ändå.
Eller ska man plocka bort kylaren igen och byta ut pastan?

Ryzen fluktuerar mycket i temperatur då den har snabb respons på boost så det är normalt. Det har "lugnat ner sig" något med AGESA 1.0.0.3 ABBA så kan vara värt att uppdatera UEFI om du inte redan gjort det. Sedan brukar de flesta UEFI alternativt mjukvaror för fläktstyrning ha något som kallas för typ "fan hysterises" eller "smooth up down time" eller liknande, som gör att fläktarna inte varvar upp och ner lika snabbt utan det blir en mjukare upp respektive nedvarvning som kan vara behagligare för öronen. Sedan kan du förståss ställa in snällare fläktkurvor beroende på vilken avvägning du vill göra mellan boost, temperatur och fläkthastighet.

Skrivet av lasseTM:

Testat pilla med subtimings lite idag och tycker aida är ganska ostabil när det kommer till score.
Det känns spontant som att om min cpu väljer att klocka högt under testet får jag höga poäng men ibland går den bara i 4300MHz och då får jag sämre poäng.

Sista aida jag körde
https://www.bildtagg.se/file/6o3wntys8hoinckqx6kr9qul

Kör följande timings just nu, men jag tycker inte att min score ökar något nämvärt när jag sänker subtimings. Säkert jag som gör fel någon stans.
https://www.bildtagg.se/file/8z9o5n2c1vjyweiq1pgzzfwv

Om någon ser något jag kan sänka så skrik till, uppskattar hjälp här.

Angående ojämnheter i AIDA64 så är det bara att sätta processens prioritet till high eller realtime så har den företräde och övriga program får inte "störa" när man benchar. Ger även rättvisast resultat då det är väldigt olika vad folk har för processer igång på sin dator när de kör testet

Edit: Någon annan kanske har frågat redan men hur lyckas du med så tighta primärtimings? Vad har du för spänning och ohm (ProcODT med mera)? Och vad har du för temperatur på minnena under stresstest?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Japp, testade byta platser på minnena, funkar nu.

Ska finlira timings nu bara 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

4715 mhz max Turbo Clockspeed i testet inte dåligt.

Då klarar den utsatta frekvensen.

Mycket imponerande! Man blir ju lite sugen på att vänta in 3950X istället för att köpa in en 3900X så fort dessa kommer i lager igen.

Jag undrar om nyare batcher av de övriga CPU:erna i Ryzen 3000-serien kommer att kunna komma närmare 4.7 GHz? Har ju varit så tidigare med Ryzen 1000- samt 2000-serien, där man bl.a. kunde se allt fler Ryzen 7 1700 komma upp till 4.0 GHz kring ca 6 månader efter lansering, när 3.8 GHz annars var "normen" för just dessa CPU:er vid lansering. Nu är det visserligen Global Foundries som producerade Ryzen 1000- och 2000-serien, men finns väl inget som hindrar TSMC från att finslipa sin 7 nm teknik som används för dessa kretsar?

Vad tror ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ryzen fluktuerar mycket i temperatur då den har snabb respons på boost så det är normalt. Det har "lugnat ner sig" något med AGESA 1.0.0.3 ABBA så kan vara värt att uppdatera UEFI om du inte redan gjort det. Sedan brukar de flesta UEFI alternativt mjukvaror för fläktstyrning ha något som kallas för typ "fan hysterises" eller "smooth up down time" eller liknande, som gör att fläktarna inte varvar upp och ner lika snabbt utan det blir en mjukare upp respektive nedvarvning som kan vara behagligare för öronen. Sedan kan du förståss ställa in snällare fläktkurvor beroende på vilken avvägning du vill göra mellan boost, temperatur och fläkthastighet.

Angående ojämnheter i AIDA64 så är det bara att sätta processens prioritet till high eller realtime så har den företräde och övriga program får inte "störa" när man benchar. Ger även rättvisast resultat då det är väldigt olika vad folk har för processer igång på sin dator när de kör testet

Edit: Någon annan kanske har frågat redan men hur lyckas du med så tighta primärtimings? Vad har du för spänning och ohm (ProcODT med mera)? Och vad har du för temperatur på minnena under stresstest?

Ska kolla vad jag har, men tycker inte timings påverkar mitt aida resultat i någon större utsträckning.
Här körde jag 14-14-14-22-32 men inte fick jag bättre resultat för det.
Men det kan ju ligga något i bakgrunden som sagt, jag ska boota om och kolla men jag antar att jag har haft tur med mina minnen till skillnad från mitt moderkort och cpu.

Tog kort på allt, hoppas du har ett google konto för jag tror att det krävs för att se mitt google foto album.
https://photos.app.goo.gl/1f111UD4pMLiAWK9A

EDIT: Styr mina fläktar på vatten temp och inte på cpu temp så min dator är ganska tyst ändå eftersom vattentempen är ganska stabil.
Kör 1.53 eller 1.54V på minnena minns inte riktigt ligger stax under 50 grader under stresstest

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Lite tråkigt att vi sitter i denna situation som vi gör nu - alla bästa chiplets går till high-end CPU:erna (3800X, 3900X och framtida 3950X i Ryzen 3000-serien samt till Epyc/Threadripper CPU:erna). Förmodligen så kommer AMD släppa ett 3650X med 6 kärnor som kan klocka ännu högre när det lugnats ner lite, ryktas redan nu om en 3750X:

De är snarare så att Ryzen 3000 serien får dom sämsta chippen. Threadripper får dom medelmåtta och Epyc får dom bästa.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.