Intel slår sig själva i kampen om högst spelprestanda med Core i9-9900KS

Permalänk
Melding Plague

Intel slår sig själva i kampen om högst spelprestanda med Core i9-9900KS

Trots att Intel redan har de högsta klockfrekvenserna med Core i9-9900K går bolaget fram med en ännu vassare modell som skruvar upp överklockningsmarginalen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant

Permalänk
Medlem

Jeje... min 8086K med 5.2 Ghz över alla kärnor tycker jag funkar tillräckligt bra ändå. Hade varit kul att se en jämförelse mellan 9900K, 8700K, 8086K, 9900KS för att se hur stor skillnad det är i spel. Gissar på inte jättemycket...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hjälpsam

Vad min dyslextiska hjärna läste när jag såg rubriken

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Säga vad man säga vill, men Intels reklamavdelning är duktiga på sitt jobb; både att lyfta fram sina egna produkter och slänga skit på sina konkurrenter.
(att de sedan beloppet de satt av för att "hantera" konkurensen motsvarar konkurentens vinst för hela året hjälper dem nog en del...)

Men den nämner inte att 9900KS maxar allt?
* Ghz
* Pris
* Effektförbrukning

Permalänk
Medlem

Så 1000 kr till på priset när större delen av cpuerna ändå går att klocka till 5.2? Hoppas ingen köper denna meningslösa produkt.

Btw vad är det för skillnad på 9900KS och 9900KF?

Permalänk
Medlem

Noterade en sak jag inte tänkt på tidigare i tomshw testet, hur kommer det sig att 9900k slår 3700X i princip alla transkodering och renderings tester, men 3700X får fortfarande mycket högre prestanda i geekbenchs multithread test. Vad körs i det testet som trådar bra och där zen2 har bra mycket högre ipc än skylake-s?

Ser även ut som att 9900k får runt 10% högre prestanda med snabbare minnen över nästan samtliga speltester, vid det här laget kan intel nästan bara släppa en ny generation med identiska modeller med bara snabbare standard frekvens på minnet och få ett prestandalyft i linje med vad man brukar se från dom Släng på en 10c modell på det så har dom köpt sig ett år till på att börja innovera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Btw vad är det för skillnad på 9900KS och 9900KF?

Jag tror att KF saknar integrerad grafik!

Permalänk
Medlem

@Ozzed Hur var det nu med denna processor?

#18075426

"Menar du tätning av säkerhetshål? I kislet? Kommer inte hända då det fortfarande är coffee lake refresh så det är 100% säkert att den enda skillnaden är fabriksinställda klockfrekvenser och absolut inget annat."

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är väl ändå priset? De ska ju öka prestanda och sänka priset inte knappt öka prestanda och öka priset jätte mycket :S makes no sense!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Noterade en sak jag inte tänkt på tidigare i tomshw testet, hur kommer det sig att 9900k slår 3700X i princip alla transkodering och renderings tester, men 3700X får fortfarande mycket högre prestanda i geekbenchs multithread test. Vad körs i det testet som trådar bra och där zen2 har bra mycket högre ipc än skylake-s?

Ser även ut som att 9900k får runt 10% högre prestanda med snabbare minnen över nästan samtliga speltester, vid det här laget kan intel nästan bara släppa en ny generation med identiska modeller med bara snabbare standard frekvens på minnet och få ett prestandalyft i linje med vad man brukar se från dom Släng på en 10c modell på det så har dom köpt sig ett år till på att börja innovera

9900K slår inte 3700X i transkodning och renderingstester. 9900K är en 95W cpu, 3700X är en 65W cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Ozzed Hur var det nu med denna processor?

#18075426

"Menar du tätning av säkerhetshål? I kislet? Kommer inte hända då det fortfarande är coffee lake refresh så det är 100% säkert att den enda skillnaden är fabriksinställda klockfrekvenser och absolut inget annat."

Om du läser noga så ser du att det faktiskt handlar om en ny stepping och alltså ändringar i just Kislet. Den informationen som fanns då sa att det skulle vara samma kisel, alltså samma design vid tape-out. Men det är ju uppenbarligen frågan om en ny stepping och alltså en ny tape-out med mindre tweaks i designen, vilket vid tillfället för mitt citat (vilket fö var ganska längesedan) det inte var något tal om alls.

Man kan ju dock tycka att även befintliga processorer borde få den nya steppingen då det är dumt att fortsätta tillverka en gammal design om man faktiskt har en ny design som fixar säkerhetshål direkt i kislet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Det som är intressant är väl ändå priset? De ska ju öka prestanda och sänka priset inte knappt öka prestanda och öka priset jätte mycket :S makes no sense!

Folk bryr sig inte om priset så länge man kan vara högst på täppan. Vi ser knappt några tubers bygga mellanbyggen utan det är alltid balls to the walls och ibland nåhon budget rigg.

Folket har belönat intel om och om igen trots prissättningen och medioker prestandaökning så ingen av dem ska klaga när de höjer priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Folk bryr sig inte om priset så länge man kan vara högst på täppan. Vi ser knappt några tubers bygga mellanbyggen utan det är alltid balls to the walls och ibland nåhon budget rigg.

Folket har belönat intel om och om igen trots prissättningen och medioker prestandaökning så ingen av dem ska klaga när de höjer priserna.

Intel är ju guds gåva till alla gamers som älskar FPS och höga siffror på sina kärnor.
Så länge det står intel på Kartongen och Processorn så kommer folk att älska dem

Permalänk
Rekordmedlem

Tragiskt, man ska inte behöva överklocka en modern cpu utan prestandan ska optimeras automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Om du läser noga så ser du att det faktiskt handlar om en ny stepping och alltså ändringar i just Kislet. Den informationen som fanns då sa att det skulle vara samma kisel, alltså samma design vid tape-out. Men det är ju uppenbarligen frågan om en ny stepping och alltså en ny tape-out med mindre tweaks i designen, vilket vid tillfället för mitt citat (vilket fö var ganska längesedan) det inte var något tal om alls.

Man kan ju dock tycka att även befintliga processorer borde få den nya steppingen då det är dumt att fortsätta tillverka en gammal design om man faktiskt har en ny design som fixar säkerhetshål direkt i kislet.

Eller så kan man säga:
"Jag hade fel och försa mig, jag trodde att mina källor från AMD, bla Adored TV sa sanningen till mig."

Till och med jag som förmodligen är forumets största Intel-fanboy och samtidigt största AMD-ogillare, erkänner att jag har fel (och ibland väldigt fel) och prisar "motståndaren".

Så, ät lite humle pie.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

9900K slår inte 3700X i transkodning och renderingstester. 9900K är en 95W cpu, 3700X är en 65W cpu.

Ok? Jag skrev inget om prestanda/w, så vad har det med saken att göra? Eller var alltså svaret på min fråga att geekbench delar ut bonuspoäng baserat på tdp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tragiskt, man ska inte behöva överklocka en modern cpu utan prestandan ska optimeras automatiskt.

Och det görs bäst med Ryzen Master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Eller så kan man säga:
"Jag hade fel och försa mig, jag trodde att mina källor från AMD, bla Adored TV sa sanningen till mig."

Till och med jag som förmodligen är forumets största Intel-fanboy och samtidigt största AMD-ogillare, erkänner att jag har fel (och ibland väldigt fel) och prisar "motståndaren".

Så, ät lite humle pie.

Fast... Jag säger väl inte att jag hade rätt med den informationen vi har nu, utan det enda jag implicerar är att jag inte ångrar mitt uttalande sett till den informationen vi hade då. Sen kan det såklart tyckas onödigt att vara så tvärsäker när det gäller icke ännu släppta produkter, och det tar jag absolut åt mig och tar med mig.

Att försäga sig betyder väl förövrigt att uppge mer information än vad som var avsett för mottagaren, vilket jag inte gjorde i det här fallet.

Väldigt OFF-topic men om du nu gillar Intel så borde det ligga i ditt intresse att det går så bra som möjligt för AMD då det drar ner priserna hos Intel? Sen vet jag inte riktigt vad du menar heller. Är väl sällan någon kallar sig själv "Fanboy". Det är för mig en term som är förknippat med att man gillar ett märke så mycket så man önskar att det ver det enda märket, med konsekvensen (som man inte tänker på) att om det faktiskt var så så skulle favoritmärket bli väldigt dyrt.

Är du t. ex sur för att det gått bra för AMD med Ryzen eller vad menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Fast... Jag säger väl inte att jag hade rätt med den informationen vi har nu, utan det enda jag implicerar är att jag inte ångrar mitt uttalande sett till den informationen vi hade då. Sen kan det såklart tyckas onödigt att vara så tvärsäker när det gäller icke ännu släppta produkter, och det tar jag absolut åt mig och tar med mig.

Att försäga sig betyder väl förövrigt att uppge mer information än vad som var avsett för mottagaren, vilket jag inte gjorde i det här fallet.

Väldigt OFF-topic men om du nu gillar Intel så borde det ligga i ditt intresse att det går så bra som möjligt för AMD då det drar ner priserna hos Intel? Sen vet jag inte riktigt vad du menar heller. Är väl sällan någon kallar sig själv "Fanboy". Det är för mig en term som är förknippat med att man gillar ett märke så mycket så man önskar att det ver det enda märket, med konsekvensen (som man inte tänker på) att om det faktiskt var så så skulle favoritmärket bli väldigt dyrt.

Är du t. ex sur för att det gått bra för AMD med Ryzen eller vad menar du?

Bra att du tar till dig och förhoppningsvis tänker till lite mer i framtiden (detta gäller även mig själv).

När det gäller ditt OT-tillägg så bör du läsa mina inlägg, där nämner jag flera gånger just det du påpekar, att jag tycker det är bra att AMD kommit tillbaka och tagit Intel "på sängen" med Ryzen.
Intel har slappat lite, (kanske för mycket) just pga avsaknad av konkurrens, men det är inte så längre vilket gynnar oss konsumenter.
Jag är som sagt Intel/Nvidia-fanboy, men ser väldigt gärna att konkurrenterna kommer ikapp och gärna förbi då det behövs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra att du tar till dig och förhoppningsvis tänker till lite mer i framtiden (detta gäller även mig själv).

När det gäller ditt OT-tillägg så bör du läsa mina inlägg, där nämner jag flera gånger just det du påpekar, att jag tycker det är bra att AMD kommit tillbaka och tagit Intel "på sängen" med Ryzen.
Intel har slappat lite, (kanske för mycket) just pga avsaknad av konkurrens, men det är inte så längre vilket gynnar oss konsumenter.
Jag är som sagt Intel/Nvidia-fanboy, men ser väldigt gärna att konkurrenterna kommer ikapp och gärna förbi då det behövs.

Då skulle jag nog säga att du föredrar ett visst märke snarare än att du är fabvoy. För mig är en fanboy någon som har fanatisk förkärlek för något, kombinerat med ett fanatiskt hat mot andra märken. En Intel-faboy så som jag tolkar begrepper skulle jubla om AMD gick i konkurs.

Jag har läst dina inlägg innan och vet att du gillar Intel men blev lite förvånad när du kallar dig fanboy då jag inte uppfattat dig som en sådan, men vi tolkar ju in olika saker i begreppet så det är väl därför.

Japp, eftertanke är alltid bra och jag formulerar mig helt klart onödigt stensäkert i inlägget, men som sagt... Är väl bra då att någon orkar gräva upp gamla trådar och knäppa en på näsan när det är befogat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fast... Jag säger väl inte att jag hade rätt med den informationen vi har nu, utan det enda jag implicerar är att jag inte ångrar mitt uttalande sett till den informationen vi hade då. Sen kan det såklart tyckas onödigt att vara så tvärsäker när det gäller icke ännu släppta produkter, och det tar jag absolut åt mig och tar med mig.

Att försäga sig betyder väl förövrigt att uppge mer information än vad som var avsett för mottagaren, vilket jag inte gjorde i det här fallet.

Väldigt OFF-topic men om du nu gillar Intel så borde det ligga i ditt intresse att det går så bra som möjligt för AMD då det drar ner priserna hos Intel? Sen vet jag inte riktigt vad du menar heller. Är väl sällan någon kallar sig själv "Fanboy". Det är för mig en term som är förknippat med att man gillar ett märke så mycket så man önskar att det ver det enda märket, med konsekvensen (som man inte tänker på) att om det faktiskt var så så skulle favoritmärket bli väldigt dyrt.

Är du t. ex sur för att det gått bra för AMD med Ryzen eller vad menar du?

Fast Stepping 13 med hårdvarufixar i kislet har varit känd sedan i Mars i år: https://www.sweclockers.com/nyhet/27270-intel-core-9000-serie...
De CPUerna började dyka upp på marknaden tidigt i somras.

Intel har lagt upp denna artikel för längesedan: https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du läser noga så ser du att det faktiskt handlar om en ny stepping och alltså ändringar i just Kislet. Den informationen som fanns då sa att det skulle vara samma kisel, alltså samma design vid tape-out. Men det är ju uppenbarligen frågan om en ny stepping och alltså en ny tape-out med mindre tweaks i designen, vilket vid tillfället för mitt citat (vilket fö var ganska längesedan) det inte var något tal om alls.

Man kan ju dock tycka att även befintliga processorer borde få den nya steppingen då det är dumt att fortsätta tillverka en gammal design om man faktiskt har en ny design som fixar säkerhetshål direkt i kislet.

Men nu får du ge dig faktist, nu börjar det bli löjligt.

R0 har funnits ute sedan April på 9900K. Samma stepping som den nya KS.

Från Toms: "We do expect other fine-grained improvements, like the improved in-silicon security migrations that come with the R0 die stepping on our -9900KS sample."

Sweclockers egen artikel:

https://www.sweclockers.com/nyhet/27270-intel-core-9000-serie...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Så 1000 kr till på priset när större delen av cpuerna ändå går att klocka till 5.2? Hoppas ingen köper denna meningslösa produkt.

Btw vad är det för skillnad på 9900KS och 9900KF?

Större delen? Typ under 30% npr 5ghz enl siliconlottery

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om du läser noga så ser du att det faktiskt handlar om en ny stepping och alltså ändringar i just Kislet. Den informationen som fanns då sa att det skulle vara samma kisel, alltså samma design vid tape-out. Men det är ju uppenbarligen frågan om en ny stepping och alltså en ny tape-out med mindre tweaks i designen, vilket vid tillfället för mitt citat (vilket fö var ganska längesedan) det inte var något tal om alls.

Man kan ju dock tycka att även befintliga processorer borde få den nya steppingen då det är dumt att fortsätta tillverka en gammal design om man faktiskt har en ny design som fixar säkerhetshål direkt i kislet.

9900kf p0 har ändringar i kisel och presterar lite bättre än vanlig 9900k

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av employed:

Folk bryr sig inte om priset så länge man kan vara högst på täppan. Vi ser knappt några tubers bygga mellanbyggen utan det är alltid balls to the walls och ibland nåhon budget rigg.

Folket har belönat intel om och om igen trots prissättningen och medioker prestandaökning så ingen av dem ska klaga när de höjer priserna.

Medioker? Amd har ju inte riktigt gjort något större hopp själva. (Jämför inte gamla genrationen då de fort e bakom intel i spel och single) och kostar ändå en hyffsad prislapp för 8c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men nu får du ge dig faktist, nu börjar det bli löjligt.

R0 har funnits ute sedan April på 9900K. Samma stepping som den nya KS.

Från Toms: "We do expect other fine-grained improvements, like the improved in-silicon security migrations that come with the R0 die stepping on our -9900KS sample."

Sweclockers egen artikel:

https://www.sweclockers.com/nyhet/27270-intel-core-9000-serie...

Jag håller med om att det börjar bli löjligt. Vad är det för tillfredsställelse i att sparka in öppna dörrar och slå på hästar som redan är döda? Finns en anledning till varför jag tydligt skriver i min signatur att det är bra att läsa alla inlägg av en person i en tråd och inte bara det första.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så 9900KS på 5,2 GHz presterar bättre än en 9900K på 5,0 GHz? Revolutionerande....

Skrivet av Jonathanknet:

Så 1000 kr till på priset när större delen av cpuerna ändå går att klocka till 5.2? Hoppas ingen köper denna meningslösa produkt.

Btw vad är det för skillnad på 9900KS och 9900KF?

F är utan inbyggd GPU.

Skrivet av HitGirls:

9900kf p0 har ändringar i kisel och presterar lite bättre än vanlig 9900k

Skickades från m.sweclockers.com

Medioker? Amd har ju inte riktigt gjort något större hopp själva. (Jämför inte gamla genrationen då de fort e bakom intel i spel och single) och kostar ändå en hyffsad prislapp för 8c.

Inom felmarginalen iof men ändå. Den stora skillnaden, i ren prestanda, verkar ligga i en lite högre klockfrekvensen. Sedan att AMD inte gjort stora hopp är verkligen inte sant. Rent IPC mässigt (till exempel) så har AMD gjort ett större hopp mellan 2000 och 3000-serien än Intel gjort på 6 år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Så 9900KS på 5,2 GHz presterar bättre än en 9900K på 5,0 GHz? Revolutionerande....

F är utan inbyggd GPU.

Inom felmarginalen iof men ändå. Den stora skillnaden, i ren prestanda, verkar ligga i en lite högre klockfrekvensen. Sedan att AMD inte gjort stora hopp är verkligen inte sant. Rent IPC mässigt (till exempel) så har AMD gjort ett större hopp mellan 2000 och 3000-serien än Intel gjort på 6 år.

Kanske för att 2000 serien var rent sagt skräp? Inte så svårt. Och igen: Jämför inte med gamla CPUer som varit urkassa rent prestandamässigt.

Hur många år tog det AMD att ens komma ikapp intels 4 serie? Om man bortser från extra kärnor så är ju inte en 3700X särskilt imponerande jämfört med en 4790K.

En sak jag undrar, hur kommer Ryzen 3xxx serien hålla sig med nästan generation av Grafikkort då folk avråder Ryzen 3 köpare att para CPU med t.ex 2080Ti pga flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Kanske för att 2000 serien var rent sagt skräp? Inte så svårt. Och igen: Jämför inte med gamla CPUer som varit urkassa rent prestandamässigt.

Hur många år tog det AMD att ens komma ikapp intels 4 serie? Om man bortser från extra kärnor så är ju inte en 3700X särskilt imponerande jämfört med en 4790K.

En sak jag undrar, hur kommer Ryzen 3xxx serien hålla sig med nästan generation av Grafikkort då folk avråder Ryzen 3 köpare att para CPU med t.ex 2080Ti pga flaskhals?

Folk får väl köpa vad de vill?

Ryzen 7 3700X duger gått och väl ihop med ett 2080ti. Samma person som avråder någon att köpa Ryzen 3 med 2080ti kommer väl avråda dem från att para ihop en sådan gpu med i3 också. Eller menar du ryzen 3 som i hela ryzen 3k serien?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Datavetare

Tänkte på en sak när man tittar på TomsHardwares effektmätningar: varför är det så många som hävdar att Intel mäter TDP "fel" medan AMD mäter "rätt"?

Utan AVX

Uppmätt effekt för
9900K är 21 % högre än TDP
9900KS är 6 % högre än TDP
3700X är 38 % högre än TDP
3900X är 38 % högre än TDP

Med AVX

Uppmätt effekt för
9900K är 47 % högre än TDP
9900KS är 20 % högre än TDP
3700X är 38 % högre än TDP
3900X är 38 % högre än TDP

Inse att TDP inte längre på något sätt motsvarar genomsnittlig förbrukning hos en desktop CPU. TDP säger rätt mycket exakt samma sak hos båda dessa tillverkare: de garanterar att om man minst har en kyleffekt på TDP Watt kommer systemet fungera "korrekt". Och korrekt i detta kontext betyder inte alls att man når högsta möjliga prestanda!!!

Skrivet av Xinpei:

Inom felmarginalen iof men ändå. Den stora skillnaden, i ren prestanda, verkar ligga i en lite högre klockfrekvensen. Sedan att AMD inte gjort stora hopp är verkligen inte sant. Rent IPC mässigt (till exempel) så har AMD gjort ett större hopp mellan 2000 och 3000-serien än Intel gjort på 6 år.

???

Låt oss använda 4790K (är 5 år gammal, inte 6 år) vs 9900K. Båda dessa representerar Intels toppmodell nu resp. för fem år sedan. Toppmodellen för 2000-serien är 2700X medan den så här långt är 3900X för 3000-serien.

I genomsnitt över de spel som SweClockers testar (låt oss använda 1920x1080 då vissa får "spel" om man tittar på 1280x720) gäller då att genomsnittlig FPS ökat 54 % för Intel och 11 % för AMD. För lägsta FPS är ökningen 76 % för Intel mot 22 % för AMD.

OK om det hade varit på marginalen, men detta är ju inte ens nära... Lite högre nivå kan man väl ändå hoppas på? Nu känns det mest som rent gnäll. Även om man ställer 9900K mot 7700K har Intel en större procentuell ökning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer