Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

@Hund give me break, Arch linux är ett bleeding Os, det är inte på samma planet som Debian Stable som många ftg eftersträvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Hund give me break, Arch linux är ett bleeding Os, det är inte på samma planet som Debian Stable som många ftg eftersträvar

Jag körde med Arch i nästan 10 år (på både skrivbordet och på serversidan) utan att det gav uppskov till någon huvudvärk.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Pop!_OS, baserat på Ubuntu.
Ubuntu, kommer ny version idag.

Ska testa Ubuntu 19.10 i helgen och Pop!_OS när dom släpper ny version baserat på Ubuntu 19.10.

Skickades från m.sweclockers.com

Det såg helt klart intressant ut.
Mitt problem är att jag är rätt lat, jag vill att min dator ska fungera utan att det kräver att jag håller mig insatt i vad som är på gång och inte ha massa onödiga funktioner. Bör jag hålla mig till Windows då eller kan man vara pleb och ändå använda Linux?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag körde med Arch i nästan 10 år (på både skrivbordet och på serversidan) utan att det gav uppskov till någon huvudvärk.

Huvudvärken kom alltså direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det såg helt klart intressant ut.
Mitt problem är att jag är rätt lat, jag vill att min dator ska fungera utan att det kräver att jag håller mig insatt i vad som är på gång och inte ha massa onödiga funktioner. Bör jag hålla mig till Windows då eller kan man vara pleb och ändå använda Linux?

Inga som helst problem att lira linux med dom kriterierna.
Antingen så kör du någon av distarna baserat på Ubuntu LTS som underhålls och uppdateras i 5 år (men man kan få säkerhetsuppdateringar i ytterligare några år), eller någon av distarna som är "Rolling Release" och inte har några särskilda datum att hålla koll på utan bara uppdaterar fortlöpande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är egentligen mer lustigt att "Windows-knappen" är det vedertagna uttrycket då Super-tangenten har funnits i över 40 år, långt innan Microsoft Windows var en grej.

Jag gillar det distade rockljudet mest själv.

Eller så kör man med Gentoo och får alla fördelar med Arch samtidigt som man slipper nackdelarna med Arch. Och man behöver inte heller berätta för alla vad man använder.

Urban Dictionary ger förslagen "Fuck that guy" och alternativt " Fuck the government", men jag antar att du syftar på något annat med "ftg"?

Arch är faktiskt en rätt pålitlig Linuxdistribution, bara för att den har ett rullande släppschema behöver det inte innebära att den inte är att lita på. Men om den är ett klokt val för någon är ju väldigt individuelval för någon är ju väldigt individuellt.

Jag skulle gissa på "First Time Go" d.v.s. första gången någon bekantar sig med linux

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det såg helt klart intressant ut.
Mitt problem är att jag är rätt lat, jag vill att min dator ska fungera utan att det kräver att jag håller mig insatt i vad som är på gång och inte ha massa onödiga funktioner. Bör jag hålla mig till Windows då eller kan man vara pleb och ändå använda Linux?

Ubuntu-familjen, Mint, pop_OS!, Manjaro och allt vad det nu finns är alla enkla varianter. Jag skulle säga att Linux rent generellt, oavsett Linuxdistribution är enklare än Windows alla dagar i veckan. Dock är Linux till viss del annorlunda och det förväxlar många med att det är "svårt".

Sedan är ju dock kanske Arch, Gentoo och Slackware enklare på ett annat vis än nybörjarenkelt.

Skrivet av DasIch:

Huvudvärken kom alltså direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Jag är faktiskt ingen Arch-fanboy, jag använder det inte ens längre. Men det beror på gemenskapen runt det och inte för att det är en dålig Linuxdistribution (för att vara systemd då. ).

Skrivet av N0iZE:

Jag skulle gissa på "First Time Go" d.v.s. första gången någon bekantar sig med linux

Tack för det! Jag hittade ingen relevant information när jag sökte på webben.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ubuntu-familjen, Mint, pop_OS!, Manjaro och allt vad det nu finns är alla enkla varianter. Jag skulle säga att Linux rent generellt, oavsett Linuxdistribution är enklare än Windows alla dagar i veckan. Dock är Linux till viss del annorlunda och det förväxlar många med att det är "svårt".

Sedan är ju dock kanske Arch, Gentoo och Slackware enklare på ett annat vis än nybörjarenkelt.

Haha! Jag är faktiskt ingen Arch-fanboy, jag använder det inte ens längre. Men det beror på gemenskapen runt det och inte för att det är en dålig Linuxdistribution (för att vara systemd då. ).

Tack för det! Jag hittade ingen relevant information när jag sökte på webben.

Det låter ju lovande, då ska jag nog ta o testa pop_OS, tack för råden

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

Jag har distrohoppat en del, mycket inom debian-varianterna (debian, deepin, ubuntu, mint osv) och några rolling releases. Föredrar HELT klart rolling, sjukt smidigt.

Sitter just nu på Arch men tror att jag kommer byta till Manjaro nästa gång jag får tummen ur att installera om. Det har varit några enstaka problem med Arch där saker pajjat vid uppdateringar, Manjaro får visserligen uppdateringar aningens långsammare men då är dom mer vältestade, så det känns som ett vettigt utbyte. Sedan är manjaros installer såklart trevlig.

Men det bästa är med hästlängder AUR. "Software Update"-programmet Pamac är så sjukt nice - jag har ALDRIG behövt installera något via terminalen, har aldrig behövt lägga till repositories manuellt, inte behövt fippla med keys osv. Vill jag installera nåt söker jag efter det, bockar för det jag vill ha och klickar OK. Och när jag känner för det klickar jag update-knappen och får senaste versionerna av applikationer, libraries, grafikdrivrutiner / vulkan, linuxkernel, ikonpaket och gud vet vad uppdaterade till senaste versionen automagiskt. That's it. Precis som man vill att det ska fungera :).

Någon frågade om WoW också - det går alldeles utmärkt att spela på linux via Lutris. Jag kör det ibland på ett gammalt 290X och kan utan problem köra på maxkvalla i 60fps (capped, då min monitor bara klarar det, men får lätt > 100 fps ocappat, lite beroende på situation förståss). Så att spela på Linux nu för tiden är verkligen inga problem, det har gått sjukt mycket frammåt senaste året bara.

Rekommenderar iaf varmt någon variant av Arch (gärna med installer, typ manjaro) över debian / pop_os / ubuntu osv, mycket trevligare imo. Men smaken är som baken

Permalänk
Medlem

@Zer0x: Om du inte gillar skrivbordshanteraren i Pop!_OS eller Ubuntu, (bygger på GNOME) har du även alla Ubuntu varianter:

https://www.omgubuntu.co.uk/2019/10/ubuntu-19-10-flavours-rel...

Fördelen med Linux är att det finns så mycket att välja på och det är även en stor nackdel för nya användare
Lycka till och var inte rädd för att prova nya saker.
Se bara till att du har backup på dina viktiga filer.

Den här kan vara intressant, även fast den inte har blivit uppdaterad sen slutet 2012.
Tidslinje över Linuxdistributioner:
https://futurist.se/gldt/wp-content/uploads/12.10/gldt1210.sv...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Fördelen med Linux är att det finns så mycket att välja på och det är även en stor nackdel för nya användare

Japp, det kan slå åt bägge hållen.

Däremot så är jag själv en hyfsad veteran och hyfsat avancerad datoranvändare (dvs. långt ifrån nybörjare), men tycker också att det är en stor nackdel med "spretigheten" av alla olika användargränssnitt, standarder och massvis med OS/distros på Linuxsidan.

En av de starkaste orsakerna (förutom det svaga ekosystemet av appar på desktopsidan) som gör att jag föredrar mer standardiserade system som macOS och Windows.

Hade det funnits en motsvarighet till Solaris (dvs. en enda tillverkare/distro) på Linuxsidan, så hade jag personligen sett det som klart mer tilltalande att använda, och tror att det också hade fått en starkare utveckling på den normala desktopsidan (däremot är ju öppenheten, mångsidigheten och flexibiliteten en stor orsak till varför Linux blivit så stort på serversidan och helt dominerande inom IoT/embedded).

Så +/- med nästan alla saker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Urban Dictionary ger förslagen "Fuck that guy" och alternativt " Fuck the government", men jag antar att du syftar på något annat med "ftg"?

@Hund du är bara för rolig ibland, ftg=företag om jag måste ta det på dagisnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är egentligen mer lustigt att "Windows-knappen" är det vedertagna uttrycket då Super-tangenten har funnits i över 40 år, långt innan Microsoft Windows var en grej.

Även om det ofta och länge funnits en super/modifierings/kommando-knapp på många olika tangentbord, så har det inte heller varit så ovanligt att den "brandats" med tillverkarens eller systemets egna logotyp (jmfr. tidigare tangentbord för/från Apple, Commodore C64, Amiga, etc.). Så är egentligen inte heller något nytt som Microsoft kommit med när deras, och deras partners/licenstagares, tangentbord försetts med systemets symbol/logga (som Windowsflaggan i detta fallet).

Som kul kuriosa kan nämnas att Apples nuvarande "kringla" kommer från Sverige (Apples dåvarande designer inspirerades när hon såg det svenska vägmärket för att märka ut sevärdheter längs vägarna för bilister i vårt land).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

vill tipsa om min senaste favorit: ArcoLinux

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Det såg helt klart intressant ut.
Mitt problem är att jag är rätt lat, jag vill att min dator ska fungera utan att det kräver att jag håller mig insatt i vad som är på gång och inte ha massa onödiga funktioner. Bör jag hålla mig till Windows då eller kan man vara pleb och ändå använda Linux?

För all del, du kan givetvis fortsätta med Windows, varför vill du byta OS till att börja med?
Men om du är intresserad kan du ju alltid ge Linux en chans, låter som att du inte har så specifikt användningsområde trots allt.

Mitt tips skulle vara att kika på Solus (Budgie) som jag själv använder, det är en s.k. "curated rolling-release" som påminner om Arch men är lättare att komma igång med och inte lika "bleeding-edge".
Med andra ord, du får kontiunerligt de senaste programversionerna när de testats ordentligt, så inget behov av att ominstallera datorn när det kommer en ny version av OS:et.
Det har även en bra och väldigt simpel rollback funktion om någonting mot all förmodan skulle gå fel vid en uppdatering.
Konceptet är mera rullande och lättillämpat än Windows halvårs-uppdateringar.

https://getsol.us/home/

Rollback-funktionen: -Ifall en uppdatering skulle gå fel.

https://getsol.us/articles/package-management/history-and-rollback/en/

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Min grub är borta helt plötsligt..
Skulle aktivera nånting i BIOS så jag får 54bit virtualiseringsmöjligheter i virtualbox. Sen när jag ska tillbaka till min KDE Neon - så kommer inte grub menyn upp ens och jag loggar bara direkt in i windows..
Gahh.. Har googlat runt och det är tydligen inte ovanligt att grub plötsligt försvinner så. Men hur jag ska få tillbaka det verkar mycket mer komplext för någon som bara installerat Linux som en noob enligt någon guide..

Jag har en KDE Neon USB som jag kan stoppa in och då komma till en meny där jag får edita grub eller starta KDE Neon Live. Men vad ska jag göra här..? Minns knappt hur jag installera allt från första början.. Någon vänlig själ som har lust att hjälpa en lite snabbt så ja kommer tillbaka in?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Min grub är borta helt plötsligt..
Skulle aktivera nånting i BIOS så jag får 54bit virtualiseringsmöjligheter i virtualbox. Sen när jag ska tillbaka till min KDE Neon - så kommer inte grub menyn upp ens och jag loggar bara direkt in i windows..
Gahh.. Har googlat runt och det är tydligen inte ovanligt att grub plötsligt försvinner så. Men hur jag ska få tillbaka det verkar mycket mer komplext för någon som bara installerat Linux som en noob enligt någon guide..

Jag har en KDE Neon USB som jag kan stoppa in och då komma till en meny där jag får edita grub eller starta KDE Neon Live. Men vad ska jag göra här..? Minns knappt hur jag installera allt från första början.. Någon vänlig själ som har lust att hjälpa en lite snabbt så ja kommer tillbaka in?

Det är inte så att du har flera diskar och att du ändrat vilken som är din bootdisk (förstadisk) i bios?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: nej.
I BIOS finns det bara en disk 970 evo. Och en Windows manager på 970 evo.
Men på samma disk ska också finnas typ linuxmanager eller nåt då.. men finns inte att välja på i BIOS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det såg helt klart intressant ut.
Mitt problem är att jag är rätt lat, jag vill att min dator ska fungera utan att det kräver att jag håller mig insatt i vad som är på gång och inte ha massa onödiga funktioner. Bör jag hålla mig till Windows då eller kan man vara pleb och ändå använda Linux?

Jag skulle ha hållt mig till Windows. Det är därför jag gör det.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jag skulle ha hållt mig till Windows. Det är därför jag gör det.

Fast nu är du i Linuxdelen av forumet och pratar. Här kör vi Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Min grub är borta helt plötsligt..
Skulle aktivera nånting i BIOS så jag får 54bit virtualiseringsmöjligheter i virtualbox. Sen när jag ska tillbaka till min KDE Neon - så kommer inte grub menyn upp ens och jag loggar bara direkt in i windows..
Gahh.. Har googlat runt och det är tydligen inte ovanligt att grub plötsligt försvinner så. Men hur jag ska få tillbaka det verkar mycket mer komplext för någon som bara installerat Linux som en noob enligt någon guide..

Jag har en KDE Neon USB som jag kan stoppa in och då komma till en meny där jag får edita grub eller starta KDE Neon Live. Men vad ska jag göra här..? Minns knappt hur jag installera allt från första början.. Någon vänlig själ som har lust att hjälpa en lite snabbt så ja kommer tillbaka in?

Ladda ner Boot-Repair och gör en bootbar USB-sticka
https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/

Har hört mycket gott om det, men inte behövt det själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Min grub är borta helt plötsligt..

Kör du windows från samma disk? Windows-uppdateringar skriver ofta om boot-sektorn (eller vad tusan det heter) och helst enkelt deletar Grub. Så ska man dualboota windows så är det helt klart rekommenderat att ha en dedikerad fysisk disk till Win så man slipper såna dumheter. Jag satte upp en windowsinstallation i min stationära, men har inte rört den på över ett år för att Wine mm funkar så bra som det gör :). Ska plocka bort den helt och använda till annat när jag får tummen ur.

Permalänk

@Nima2001:
Det är inte så att du haft på bios kompatibilitetsläge och nu råkat stänga av kompatibilitetsläget så du endast har UEFI boot nu?

Kompatibilitetsläget kan heta typ "CSM" eller "legacy boot support" i bios.

Permalänk
Medlem

Boot-Repair har aldrig felat, om det automatiska valet inte fungerar, så kör manuellt och bestäm var du vill lägga in grub, lycka till

Permalänk
Medlem

Efter nästan 30 år med Dos/Windows har tåget börjat att rulla...

Jag har börjat med dual-boot mellan Linux Min 19.2 64Bits och Windows 10.

Varför jag har påbörjat en migration från Windows är pga massiva integritetskränkningar och data insamling som Microsoft gör, det gäller även Apple.

Det började med Ubuntu och sedan Budgie och till slut blev det Mint 19.2

Nästan all motsvarande mjukvara finns på Linux plattformen, det som kommer ta tid är att lära sig de nya mjukvaran (Darktable, DigiKam) pga har gått från Lightroom/Capture One

Sedan är väl tröskeln lite högre att lära sig (om man vill behärska teminalen) men behövs inte, allt kan göras via grafiska interface.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det låter ju lovande, då ska jag nog ta o testa pop_OS, tack för råden

Det kan jag verkligen rekommendera. Kör Pop!_OS sedan ett tag och älskar det. Kör Ubuntu på min jobbdator men ska byta även där till Pop!_OS.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@Nima2001:
Det är inte så att du haft på bios kompatibilitetsläge och nu råkat stänga av kompatibilitetsläget så du endast har UEFI boot nu?

Kompatibilitetsläget kan heta typ "CSM" eller "legacy boot support" i bios.

Hej,
Jag tror min BIOS har ställt om sig och jag hittar CSM i BIOS.
Den är Enabled
boot device control : UEFI and Legacy OPROM
Boot from storage device : Legacy only

Sen under secure boot har jag 2 val: "other OS" och "windows UEFI mode". Den står på other OS.

Är detta korrekt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,
Jag tror min BIOS har ställt om sig och jag hittar CSM i BIOS.
Den är Enabled
boot device control : UEFI and Legacy OPROM
Boot from storage device : Legacy only

Sen under secure boot har jag 2 val: "other OS" och "windows UEFI mode". Den står på other OS.

Är detta korrekt?

"Boot from storage device : Legacy only"
Testa om du kan ändra den till UEFI, om du installerade både Windows och Linux i EFI läge.

Annars är det troligt att Windows har skrivit över GRUB.
Har du testat Boot-Repair?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt:
Hej,
Jag fick precis till det tror jag! Är inne i Linux varje fall och GRUB menyn startade per default det första som hände.
Rörde inte BIOS inställningarna där men körde boot-repair ISO och den löste allt per automatik då den upptäckte min BOOT partiton (hade en egen partition för boot). Så den löste allt tror/hoppas jag.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag säger Windows OCH Linux! De som orkar borde även titta på freebsd som har nativt stöd för zfs, det bästa filsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com