Finns det någon skillnad på Gaming headsets och hörlurar?

Permalänk

Finns det någon skillnad på Gaming headsets och hörlurar?

Hej!

Som titeln lyder så är min fråga om det finns någon större skillnad på gaming headsets och hörlurar.

Går det lika bra att spela med ett par studio lurar som ett gaming headset?

mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5, EVGA GTX 970, HyperX 16GB DDR4, Intel Core i5 6600K 3.5 GHz, ASUS H170 PRO GAMING, Corsair HX 650W. Corsair K70, Steelseries Rival, Sennheiser Game zero

Permalänk
Hedersmedlem

Det går galant att spela med studiolurar. Helt klart!
Ljudmässigt finns det ingen fördel att tillverkarna satt "gaming" som marknadsföring på prylarna.

Sedan finns det väl en del specifika funktioner som kan efterfrågas till spelande. Så som uppfällbar mikrofon som stänger av sig vid uppfällning. Trevlig funktion om man använder voip. Exempelvis.

En annan sak som kan locka en del är att hörlurarna har så kallat "7.1 surround". Til lurarna kommer en mjukvara som kan omvandla 7.1-output från spelet och lägga på reverb på olika kanaler för att simulera surroundljud. Ljud via bakre kanalen sänker diskanten and such.
Det där fungerar ganska bra faktiskt.
Studiolurar kommer sällan med sådan mjukvara ;). Men det där har inte alla "gaminglurar" heller.

Men det är många som gör som du tänkt. Studiolurar återger ljudet mer korrekt och det finns det ingen nackdel med i spel. Så kör på om du har lurarna redan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck: Man kan också få ganska bra (fejkat) surroundljud med annan mjukvara typ Dolby Atmos till Windows. Windows har också inbyggt sånt nu som funkar rätt bra. Det kommer man åt genom högerklick på ljudikonen i notifikationsfältet och där alternativet Spatialljud (Windows sonic för hörlurar). Vet inte om Dolbys lösning är värt pengarna men lite sugen på att testa är jag då det funkar för XBone och Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

@snajk: Herregud (ja nu var det läge att kalla på gudarna tydligen ).
Här har man visst inte hängt med märker jag. Det här har jag missat!
Tackar för upplysningen. Det är ju hur fint som helst.

Det borde kanske nästan skrivas en guide för det här som kan klistras. Tänker att jag inte är helt ensam om att ha missat detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Riktiga stereolurar - helst öppna - är att föredra generellt även i spelande är min bestämda åsikt. Riktiga lurar slår "gaming headsets" på alla punkter. Byggkvalitet, komfort och ljudkvalitet. Sen vilka man själv föredrar är högst individuellt. Nackdelen med stereolurar är eventuellt avsaknaden av mick. Men mickarna på gaming headsets håller sällan god kvalitet ändå. Stereolurar plus en separat mick är bästa lösningen enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

@snajk: Herregud (ja nu var det läge att kalla på gudarna tydligen ).
Här har man visst inte hängt med märker jag. Det här har jag missat!
Tackar för upplysningen. Det är ju hur fint som helst.

Det borde kanske nästan skrivas en guide för det här som kan klistras. Tänker att jag inte är helt ensam om att ha missat detta.

Jo absolut. Sen vet jag inte om det når upp till mjukvara gjord specifikt för en viss modell lurar, då kan man ju antagligen få till bättre fejksurround. Men jag tycker i alla fall det funkar rätt bra.

Permalänk
Medlem

Något som kanske är värt att påpeka är att headset = hörlurar med mikrofon, oavsett om de är "gaming" eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Något som kanske är värt att påpeka är att headset = hörlurar med mikrofon, oavsett om de är "gaming" eller ej.

Jo idag är det ofta så, men tidigare hade headsets ofta bara en hörlur. Jag har flera sådana liggandes på vinden i olika former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@snajk: Herregud (ja nu var det läge att kalla på gudarna tydligen ).
Här har man visst inte hängt med märker jag. Det här har jag missat!
Tackar för upplysningen. Det är ju hur fint som helst.

Det borde kanske nästan skrivas en guide för det här som kan klistras. Tänker att jag inte är helt ensam om att ha missat detta.

Även Razer har någon mjukvara för liknande har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Har själv kört med sennheiser hd 598 i väldigt många år.

Öppna lurar och jag har kunnat höra vart fienderna är bättre än mina vänner som kör med gaming headset.

detta i CS, PUBG och battlefield.

Nu kör de inga high end men HD 598 var ju inte speciellt dyra när jag köpte dem heller.

Tror att "gaming" är väl att det oftast finns en inbyggd mic och hörlurar får man oftast komplettera med en modmic eller något.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Du kan ju kika på t.ex. AntLion Mod Mic ifall du vill ha vanliga lurar med en mikrofon. Verkar för övrigt vara rätt bra ljud i de mikrofonerna.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Det är små högtalare du sätter på huvudet, existensen av en mic och röd färg gör ej någon magi förutom att du nu vet till vad R&D gick till samt vilken målgruppen är.