Intel Xe utmanar AMD och Nvidia under 2020

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kedom900:

Vad spelar det för roll hur ett kort ser ut? det skall ju sitta INNE i datorn. Inte så att du hänger upp det på väggen som konstverk. Hellre ett asfult kort som presterar bra än ett vackert kort som presterar skit.

Vissa av oss använder faktiskt datorn som en del av inredningen ;P

Finns en anledning att man köper chassin med härdat glas och massa Philips-Hue saker att synca upp med

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Intel have seen the writing on the wall. Their last graphics card attempt was an ill-conceived departure from what was already successful for Nvidia and AMD/ATI. They have to get it right this time. They dominate in a smaller and smaller piece of the computing landscape.

What I would like to see is an analysis of how or why Intel can build a competitive product without legal risk from Nvidia and AMD. There were various cross-licensing deals at one point, especially after the lawsuits and anti-trust prosecution. Have they expired? Nvidia were kept out of producing their own x64 / x86 CPU. Could this give Nvidia another opportunity?

(Sorry I had to use English for this one.)

"Intel har sett skrifterna på väggen. Deras senaste grafikkortförsök var en dålig tanke på det som redan var framgångsrikt för Nvidia och AMD / ATI. De måste göra det rätt den här gången. De dominerar i en mindre och mindre bit av datorlandskapet.

Vad jag skulle vilja se är en analys av hur eller varför Intel kan bygga en konkurrenskraftig produkt utan laglig risk från Nvidia och AMD. Det fanns olika korslicensieringsavtal på en punkt, särskilt efter rättegången och lagföring mot förtroende. Har de gått ut? Nvidia hölls borta från att producera sin egen x64 / x86 CPU. Kan detta ge Nvidia en annan möjlighet?

(Tyvärr var jag tvungen att använda engelska för den här.)" fixade till dig

Jag tror inte att intel kommer börja konkurrera i prestanda segmentet utan i pris/prestanda segmentet där pengarna finns dvs mellan klassen och går det bra så kommer dom nog till prestanda delen men går det dåligt ja då kanske dom hoppar av igen.

(Tyvärr var jag tvungen att använda svenska för den här.)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pHr33:

Det har varit integrerade GPUer. Helt annan power-budget och design. Och tillika helt värdelös i både prestanda och funktion. Jag syftade på produkter som konkurrerar med AMD och Nvidias high-end-alternativ.

De har ju inte kunnat lansera sina nya versioner då de är kvar på 14 nm, skulle ta för mycke utrymme.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det inte så att ju mer RGB och färger desto svalare komponenter? Perfekt i serverhallen!

Den blåa färgen ger ca 5% svalare komponenter.
Kör man istället grönt så drar dom 10% mindre ström, och med rött ökar effektiviteten med 15%.

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så de ska vara midway kort alltså? Dvs typ 5700 XT prestanda i 3000 kr klassen? Skulle vara najs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Dizzö:

Så de ska vara midway kort alltså? Dvs typ 5700 XT prestanda i 3000 kr klassen? Skulle vara najs.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis närmare RX 580 prestanda i RX 580 prisklassen.
Men det skulle inte vara dumt med fallet du beskrev.

Missade ett "skulle".
Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

AMD kommer få mest stryk av dessa korten när de kommer till konsument. Tycker lite synd om dem.

Helt ärligt ser jag bara positivt med det. Önskar CPU marknaden hade en 3:e part också.
Ja det kommer göra det tuffare att få marknad, men för oss innebär det att de kommer satsa hårt på att utveckla prisvärda kort också, och inte bara som Nvidias 10000krs leksaker.

Skrivet av Bengt-Arne:

Var även min första tanke, men sen så slog det mig att Intels problemföljetong 10 nm som begränsar maxfrekvens kraftigt på CPU sidan kanske kan vara OK för GPU. Se nedan...

Beräkningsenheterna (cuda core - Nvidia, compute units - AMD) är ju repeterande mindre byggblock som inte kräver lika stora resurser att optimera (är en beräkningsenhet optimerad, så är alla optimerade) för en tillverknings process.

Att dom siktar på en snabb övergång till 7 nm ser jag som ett tecken på fortsatta problem med 10 nm, dåligt utfall?

Skulle tro att 10nm har blivit en gigantisk flopp, ja.
De kan inte konkurrera i närheten med 14nm med den, och måste "börja om", vilket är varför istället för något halvdant på 10nm, man väljer att ta CPU till 2022 och satsa på något bra.

Har sagt några gånger att Intel behöver börja om och göra rätt nu, de kan inte bara fortsätta som de gjort i 10 år innan och det verkar vara exakt vad de gör. Tvivlar lite på att de håller 2022 deadlinen dock, pga det är tajt och förutsätter att mycket bara ska fungera, men även om det är 2023 så är det bättre än 3,5-4Ghz 2021 när AMD redan har fördelarna där.

För grafikkort dock är det precis som du säger, en annan design. Men det är också så att Intel inte siktat på top-end, utan på mellan-klassen, där TSMC 7nm är AMDs väg och om jag förstår det rätt, Nvidia går på Samsungs nya väg. Det är mao en helt annan klass och marknad, och du behöver inte 5Ghz nivåer, eller 300W chip.

Perfekt för 10nm som bör kunna leverera effektiv prestanda i lägre frekvenser och effektnivåer, vilket även passar laptop CPU. Så de lär köra GPU + laptop CPU på 10nm pga detta, så de iaf kan hålla sig på marknaden och få lite tillbaka på den enorma summa som 10nm lär ha kostat dem.

Skrivet av pHr33:

Det har varit integrerade GPUer. Helt annan power-budget och design. Och tillika helt värdelös i både prestanda och funktion. Jag syftade på produkter som konkurrerar med AMD och Nvidias high-end-alternativ.

Just High-end tror jag inte Intel når, än iaf.

De har mer än nog resurser och pengar att kunna göra high-end kort inom rimlig tid dock, men går inte från noll till ledare på en generation. Så alla som väntar på high-end Intel GPUn, lär bli besvikna ett tag.

Betyder inte att det är omöjligt att skala upp iGPUn dock. Allt handlar om hur många kärnor du slänger på, TDPn du måste hålla och VRAM du har att jobba med.

Antalet kärnor är ju på iGPU begränsat, oavsett AMD eller Intel, så de måste vara effektiva, speciellt på TDP. På ett dGPU kan du ju öka antalet beräkningsenheter och öka TDPn relativt enkelt och få betydligt mer prestanda.

Och största problemet är VRAM. DDR4 i all sin ära är långsamt som tusan för VRAM. Vi pratar i absolut bästa fall runt 2000Mhz eller 4000MT effektivt vs GDDR6 (som bygger på DDR4) med bandbredd på 12-14GT effektivt. Laptop är skillnaden ännu större, så vi pratar lätt 3-4 gånger högre bandbredd.

Du kan titta på 1030 DDR4 vs GDDR5 om du vill se hur enormt det gör, även på lägsta GPU nivåerna. Så där är mer än bara en bra design i GPUn.

Som sagt, förväntar mig inte 2080Ti krossare... men en 1060/580 och 2060/5600 konkurrent... troligen. Kanske tom en nivå till, men inte säkert med bra Perf/Watt då.

Och tittar man på vad som används mest på tex Steam så är det rätt tydligt att där har du mest marknad att slå dig in på. Där är trots allt fler med Intel HD 4000 (Broadwell/Haswell) eller 620 (Skylakes) än med 2080Ti kort i %.

Skulle tro det är mao vettigt att satsa iaf gen 1, kanske 2 på denna marknad, och ignorera tronen. Och deras iGPU med rätt TDP, VRAM och beräkningsenheter kan säkert ge dem en tävling för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt ser jag bara positivt med det. Önskar CPU marknaden hade en 3:e part också.
Ja det kommer göra det tuffare att få marknad, men för oss innebär det att de kommer satsa hårt på att utveckla prisvärda kort också, och inte bara som Nvidias 10000krs leksaker.

Det håller jag med om! Fler aktörerer = bättre. Jag hoppas bara att det inte blir så att AMD inte klarar av det dubbla trycket. Att det slutar med att det är Intel och Nvidia som är de två aktörerna på GPU-sidan.

Men vem vet vad framtiden har i sitt sköte. Intel kanske gör bättre och mer prisvärda GPUer än vad AMD gör och då är det win-win för oss konsumenter. Rent historiskt är inte "prisvärda", "billigt" eller "budget" något som jag har förknippat med Intel. Jag vill ha budget-alternativ, även om jag bara köper top tier till mig själv.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Okey. Gjorde snabb bild googling och fick upp denna bilden från flera ställen med några andra varianter med så tänkte att de kanske hade detta som något skarpt förslag.

Nya Intel Xe Boombox med äkta Dolby Stereo! xD

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)