144 Hz: Ny kabel till VG248QE eller köpa ny skärm?

Permalänk
Medlem

144 Hz: Ny kabel till VG248QE eller köpa ny skärm?

Hej

I söndags beställde jag en ny dator (en PC i delar från komplett) och grafikkortet, ett RTX 2070 Super, som kommer med har 3x DisplayPort och 1x HDMI gränssnitt. Skärmen som jag har nu, en ASUS 24" VG248QE 144Hz, har DVI-D (dubbel länk), HDMI, DisplayPort, Hörlurar och Linjeingång för ljud gränssnitt. Saken är att kablarna som kom med skärmen är en DVI kabel och ljudkabel. Det betyder att jag behöver skaffa en ny kabel mellan skärmen och den nya datorn (grafikkortet) och tänkte jag att det räcker med att skaffa en kabel för att kunna fortsätta med att ha 144Hz i uppdateringsfrekvens medans jag spelar. Trodde det skulle lösa problemet tills jag ser 2 sträck på skärmen. Jag gissar på att skärmen, som jag skaffade den 27/7-2015, har börjat ge sig och det börjar bli läge för skaffa ny skärm.

Om jag skulle skaffa en ny skärm, vilken skulle jag gå efter?

Krav:

24"
1920x1080 Full HD
144Hz uppdateringsfrekvens
Pris: max 3000kr

Förtydligade rubrik från "Räcker det med en ny sladd eller skaffa en helt ny datorskärm och isåfall vilken?"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@MAB576: Asus VG248QE är en gammal skärm från 2012 men bör klara 144 Hz – eller i värsta fall 120 Hz över Displayport. Så börja där.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har köpt en displayport kabel och jag har inga problem med att ha 144Hz. Dock så har skärmen börjat ge upp (ser ett antal pixlar som håller på att dö).

Permalänk
Bildexpert 📺

@MAB576: Så 144 Hz fungerar men du har nu fler döda pixlar? Låter som det är läge att söka efter en ersättare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja det behöver jag. Tänker slå till med ett köp under Black Friday eller Cyber Monday.

Permalänk
99:e percentilen

Acer XV273K är en fantastisk skärm, särskilt nu när den är nere på 7 790:- på Inet. Tycker inte det är orimligt att överväga en sådan när du sitter med ett 2070 Super och måste köpa ny skärm – du lär ju kunna ha den bra länge.

Dock får du i så fall nöja dig med 120 Hz så länge du inte kan tänka dig att antingen offra G‑Sync eller gå ner i färgupplösning till 4:2:2. Adaptiv synk vill man ju gärna ha i spel och full färgupplösning ungefär lika gärna i skrivbordsmiljö, så jag kör min i 120 Hz. Vansinnigt bra allroundskärm. Om den är ett bra köp för dig beror förstås på hur dina användningsmönster ser ut. En 240 Hz-skärm är ju klart bättre för CS:GO, till exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers