Corsair Virtuoso RGB Wireless SE – lyxigt trådlöst headset med utmärkt ljud

Permalänk
Melding Plague

Corsair Virtuoso RGB Wireless SE – lyxigt trådlöst headset med utmärkt ljud

Det börjar bli trångt i premiumsegmentet för headsets. Det avskräcker dock inte Corsair från att växla upp och lansera nya serien Virtuoso RGB Wireless.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan en duglig mikrofon ser jag inte hur man kan motivera ett gaming headset för 1999kr. :/

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension!
Utan tvekan det bästa och de skönaste lurarna jag ägt " Gaming headset "
Mycket fokus på micken , men än har alla hört mig perfekt i spel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Aldrig mer ett headset från Corsair. Haft två par som spruckit i plasten, på samma ställe. Ett vanligt problem inser man efter lite google-fu.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension

Permalänk
Snusfri

Tråkigt att de inte har blutooth då såg riktigt trevliga ut i övrigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig recension @Airbase!
Efter att ha testat dessa lurar själv så instämmer jag på det mesta faktiskt.

Ett stort varningens finger om du bär glasögon dock.
Huvudbandet är ganska stelt vilket skapar ett förhållandevis hårt tryck på öronen, vilket i sin tur gör användandet av glasögon mer eller mindre en omöjlighet skulle jag säga.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Aldrig mer ett headset från Corsair. Haft två par som spruckit i plasten, på samma ställe. Ett vanligt problem inser man efter lite google-fu.

Det ser ut som ett grymt headset, men precis som du har jag dålig erfarenhet av Corsairs quality check. Det var dock ett ruskigt läckert headset och ett humant pris.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstod har Jezper Söderlund recenserat hörlurarna/headsetet. I slutsats och sammanfattning läser jag "kanske de bästa gaminghörlurarna vi testat så här långt". Vilka är "vi" i sammanhanget? Stör mig något på reportrar och tyckare som är självutnämnda talespersoner för en större massa utan att presentera vilka han/hon representerar. Annars en ok recension. Recensionen saknar en beskrivning av soundstage och imaging. Utöver ljudkvalitet är de det mest intressanta att veta/höra åsikter om tycker jag. Komfort också givetvis, men det är mer individuellt.
Ordet "ljudbild" förekommer i recensionen. Men ljudbilden beskrivs som "...sin balanserade ljudbild" och "...neutral ljudbild". Ljudbild är väl desamma som engelskans "soundstage"? Eller är jag helt ute och cyklar här? Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Permalänk
Medlem

Wow! Det där headsetet är ju otroligt läckert och faller mig verkligen i smaken. Så kul att läsa om ett headset där tillverkaren satsat extra på estetik, gedigna material och hantverket/tillverkningen bakom. Det sticker därför lite i ögonen att de nöjt sig med syntetläder istället för den äkta varan och som recensenten Jesper påpekade så hade det varit bra med Bluetooth.

Det är nog ingen vild gissning att Corsair inspirerats av monster-headsetet H9 från Bang & Olufsen... vilket är bra!! Det headsetet är väl – med sin konstruktion av aluminium, koskinn och lammskinn – en måttstock när det kommer till premium-headset av högkvalitativa material.

Corsair Virtuoso RGB Wireless SE:

Bang & Olufsen H9:

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Gud vilken bra recension!

På ett sätt så lät mikrofonen riktigt bra för att vara USB, men på ett annat sätt så låter det förjävligt för att kosta 2000.

Om man vänder på det, ett sånt ljud från vilket gaming headset som helst hade varit mer än godkänt.

Men fanns det inte med vindmuff? Plosiverna var ju extrema.

Spela in detta:

"Please bring pizza pronto" några gånger och lyssna på plosiverna. (heter det så?)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Wow! Det där headsetet är ju otroligt läckert och faller mig verkligen i smaken. Så kul att läsa om ett headset där tillverkaren satsat extra på estetik, gedigna material och hantverket/tillverkningen bakom. Det sticker därför lite i ögonen att de nöjt sig med syntetläder istället för den äkta varan och som recensenten Jesper påpekade så hade det varit bra med Bluetooth.

Det är nog ingen vild gissning att Corsair inspirerats av monster-headsetet H9 från Bang & Olufsen... vilket är bra!! Det headsetet är väl – med sin konstruktion av aluminium, koskinn och lammskinn – en måttstock när det kommer till premium-headset av högkvalitativa material.

Corsair Virtuoso RGB Wireless SE:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/75628?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzU2MjgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyYjliOTUwNTcxMjBhMWZlOGQzYTZmNDA2YmMyNmZlNiJ9

Bang & Olufsen H9:
https://i.imgur.com/IqRhjb9.jpg

Det är väl grymt bra att man undviker att använder läderprodukter? Syntetläder idag är ett väldigt bra material. Det håller ned priset och en ko slipper sätta livet till.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Köpte inte SE modellen utan den andra varianten Virtuoso RGB Wireless Headset vita.
Efter att ha sett på några reviews på tuben så sas det att micken på icke SE varianten va bättre.
Har haft ett par Steelseries Arctis Pro + GameDAC innan, och ja maicken är sämre. polarna tycker det låter burkigare?
Annars tycker jag dom har bra ljud, och dämpning från yttre ljud.
Räckvidden är bra på mina. klarar att gå till köket utan att det klipper; ca 20m bort från rummet med datorn.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Efter att ha sett på några reviews på tuben så sas det att micken på icke SE varianten va bättre.

Jag har också läst det på flera ställen, märkligt av Corsair.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt ett headset utan mic som man kan fälla upp och ner med mute.

Avskyr löstagbar mic som är i vägen när man inte behöver. Hålla på och sätta dit och ta av den hela tiden orkar man verkligen inte.

Hade i vilket fall som inte haft på mig de ute så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hade inte köpt ett headset utan mic som man kan fälla upp och ner med mute.

Avskyr löstagbar mic som är i vägen när man inte behöver. Hålla på och sätta dit och ta av den hela tiden orkar man verkligen inte.

Hade i vilket fall som inte haft på mig de ute så ja.

Finns mute knapp på på micken i underkant i anslutningen.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Finns mute knapp på på micken i underkant i anslutningen.

Den är fortfarande i vägen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Väldigt trevlig recension @Airbase!
Efter att ha testat dessa lurar själv så instämmer jag på det mesta faktiskt.

Ett stort varningens finger om du bär glasögon dock.
Huvudbandet är ganska stelt vilket skapar ett förhållandevis hårt tryck på öronen, vilket i sin tur gör användandet av glasögon mer eller mindre en omöjlighet skulle jag säga.

Trist att du känner så , har själv glasögon och känner inget tryck.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Själv kunde jag inte bry mig mindre om mikrofonen. Det hörs ju vad man säger, utan konstiga missljud. Sen är det knappast mitt problem om de jag spelar med inte får uppleva min stämma i perfekt ljudkvalitet Det viktiga för mig om jag lägger 2tkr på ett headsett är ju ljudkvaliteten JAG får uppleva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Skickade tillbaks mina virtouso SE i måndags. Kändes som att ha på sig ett par byggkåpor
Dock är jag van vid öppna lurar och har väl insett att jag aldrig kommer kunna köra något annat
Blev lite besviken på ljudet efter att ha kört dem några timmar, upplevde basen som lite klen och halvtunnt mellanregister trots senaste firmware och pill med EQ

sämre ljud i dessa 2000kronors hörlurar än ett par Sennheiser tillsammans med en uDac som landar på 1800kr
Mikrofonen inte särskilt märkvärdig den heller.
Härligt med trådlöst dock

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad jag förstod har Jezper Söderlund recenserat hörlurarna/headsetet. I slutsats och sammanfattning läser jag "kanske de bästa gaminghörlurarna vi testat så här långt". Vilka är "vi" i sammanhanget? Stör mig något på reportrar och tyckare som är självutnämnda talespersoner för en större massa utan att presentera vilka han/hon representerar. Annars en ok recension. Recensionen saknar en beskrivning av soundstage och imaging. Utöver ljudkvalitet är de det mest intressanta att veta/höra åsikter om tycker jag. Komfort också givetvis, men det är mer individuellt.
Ordet "ljudbild" förekommer i recensionen. Men ljudbilden beskrivs som "...sin balanserade ljudbild" och "...neutral ljudbild". Ljudbild är väl desamma som engelskans "soundstage"? Eller är jag helt ute och cyklar här? Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Hejsan!

Du har helt rätt, soundstage och ljudbild är samma sak. Angående "vi" så får jag hänvisa till SweClockers övriga redaktion. Men om jag ska ge mig på att försöka ge en förklaring så har jag fått förtroendet att representera SweClockers vid recensioner av denna typen av produkter. Så även om det är jag som är skribenten och den som testat hörlurarna, så gör jag det i SweClockers namn, därav "vi".

Ha en trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv kunde jag inte bry mig mindre om mikrofonen. Det hörs ju vad man säger, utan konstiga missljud. Sen är det knappast mitt problem om de jag spelar med inte får uppleva min stämma i perfekt ljudkvalitet Det viktiga för mig om jag lägger 2tkr på ett headsett är ju ljudkvaliteten JAG får uppleva.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har några vänner som resonerar på samma sätt. Ganska själviskt tbh.
De kör med mikrofoner som brusar och låter förjävligt, man hör varje knapptryckning de gör osv. Sååå skönt när de lämnar samtalet. Så är man inte ett svin mot sina vänner så skulle jag nog vilja påstå att mikrofonen är ganska viktig.

On topic, köpte faktiskt nyligen själv ett Corsair Virtuoso RGB Wireless SE som trådlöst alternativ till min vanliga setup. Helt klart godkänt. Ljudet var väldigt tråkigt till en början men efter en uppdatering av mjukvaran och lite pill i EQn så är det bra. Mikrofonen gör sig inte bäst i trådlöst läge men jämfört med konkurrenternas alternativ så är det helt klart på topp även där. Älskar sidetone-inställningen som gör att man hör sig själv. Har extremt svårt för stängda lurar annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Finns definitivt likheter, men också två väldigt olika lurar. Har H9i här också, och visst, de kan under rätt omständigheter låta bättre än det mesta jag provat senaste åren. Men det är sällan omständigheterna är rätt. Är man på jakt efter stiliga lurar OCH magnifikt ljud, då är det nog Bower & Wilkins man ska hålla ett öga på. Deras PX7 ska bli spännande. Både P7 (mina favorithörlurar all time) och PX är fantastiska lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag har några vänner som resonerar på samma sätt. Ganska själviskt tbh.
De kör med mikrofoner som brusar och låter förjävligt, man hör varje knapptryckning de gör osv. Sååå skönt när de lämnar samtalet. Så är man inte ett svin mot sina vänner så skulle jag nog vilja påstå att mikrofonen är ganska viktig.

Håller med. Jag brukar mute'a(??) personer som inte fixar sina mikrofoner. Knappljup, folk som tuggar tuggummi eller whatever är det värsta jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag har några vänner som resonerar på samma sätt. Ganska själviskt tbh.
De kör med mikrofoner som brusar och låter förjävligt, man hör varje knapptryckning de gör osv

Rätt stor skillnad mellan brus och felinställt och att inte duga som studio-mic.

Instämmer med föregående under den förutsättningen, så länge jag hörs tydligt och micen inte fångar upp allt i rummet så bryr jag mig inte om andra får kristallklart ljud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rätt stor skillnad mellan brus och felinställt och att inte duga som studio-mic.

Instämmer med föregående under den förutsättningen, så länge jag hörs tydligt och micen inte fångar upp allt i rummet så bryr jag mig inte om andra får kristallklart ljud.

Ja satan, alltså jag förväntar mig inte att alla ska ha en studio-mic. Det var inte det jag sa heller. Men just mentaliteten att "jag skiter i hur jag låter, så länge allt är bra för mig" är bara dålig stil tycker jag. Det är samma personer som inte orkar ställa in input sensitivity, eller som köper ett tangentbord med blåa switchar för spel osv.

Det är dessa personer man aldrig vill spela med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Ja satan, alltså jag förväntar mig inte att alla ska ha en studio-mic. Det var inte det jag sa heller. Men just mentaliteten att "jag skiter i hur jag låter, så länge allt är bra för mig" är bara dålig stil tycker jag. Det är samma personer som inte orkar ställa in input sensitivity, eller som köper ett tangentbord med blåa switchar för spel osv.

Det är dessa personer man aldrig vill spela med.

Sant

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag som letar efter ett gamingheadset som är trådlöst just nu och kikat på GSP 370 för batteritiden blev helt klart kluven... Stilen på dessa är ju otroligt snygga. Att batteritiden är på 20 timmar är ju rätt trist dock. Varför köra 3.5mm / USB / Dongel och skippa bluetooth är för mig en gåta dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv kunde jag inte bry mig mindre om mikrofonen. Det hörs ju vad man säger, utan konstiga missljud. Sen är det knappast mitt problem om de jag spelar med inte får uppleva min stämma i perfekt ljudkvalitet Det viktiga för mig om jag lägger 2tkr på ett headsett är ju ljudkvaliteten JAG får uppleva.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns bara en sak som är värre än folk med skitdåliga mikrofoner, folk som smaskas när de äter och tyvärr kan man inte sätta dem på mute heller vilket man kan på det första alternativet.

Spelar man med folk på VOIP så är det minsta man kan göra se till så man har någorlunda bra kvalité på ljudet som kommer ut från dig, precis som du själv vill att ljudet i dina lurar ska vara bra.

Men jag kanske är arbetsskadad av att snacka med mycket folk på jobbet som tror att deras handsfree till deras iPhone är bra för att sitta i möte med.

Micen är det första jag kollar recensioner/tester på om jag ska köpa nytt, är den skit så köper jag dem inte oavsett om de har bra komfort/ljud eller inte.

Permalänk
Medlem

Allt är relativt även hur bra micken är... Men av alla tester jag sett på detta Headsett vill jag nog påstå av det jag hört att det finns inget gaming headsett som ens är nära den ljudkvalitet på micken som detta har för strax under 2000kr.
Första testet jag ser där man är missnöjd med micken.

Det som oroar mig mest för detta hedadsett är att många gnäller på att det sitter oskönt?