Permalänk
Medlem

Garaget blir biorum

Då var det dags att ta tag i renovering av källaren nu när övervåningen är så gott som färdig.
Kommer bli kontor/gamingrum, tvättstuga, gym och bio. Självklart börjar jag med det roligaste.. bion.

Källaren är en typisk källare med betongväggar, betonggolv och puts. När huset byggdes på 50 talet så var det så klart inte tänkt att användas som boyta så det medför en del jobb att få ordning och det begränsar även valet av material man kan använda en hel del. Vi har turen att bo på en väldigt självdränerande mark så fukt är inget större problem i vår källare som tur är. Jag kommer trots det använda mig av så lite organiskt material som möjligt.

Långsidorna på garaget där en av väggarna är yttervägg kommer endast lagas och målas med silikatfärg då jag inte vill påverka väggens förmåga att torka. kortsidorna kommer reglas upp med plåtreglar och sättas gips på.

Avloppet kommer gjutas igen och sen kommer textilplattor som andas läggas.

Taket reglas upp och där sätts svart akustiktak i form av Sombra A

Kommer även att bygga egna ljudabsorbenter att sätta på väggarna, samt hänga scenmolton både för mysfaktor och akustik.

Bioutrustningen består av 120" ramspänd projektorduk samt Optoma UHD projektor. Yamaha 4k HDR hemmabioreciever. Högtalare från warfedale. Google Chromecast Ultra och min gaming PC. Philips Hue beslysning med både spotlights och led strip.

Blir helt klart en utmaning att få det stilrent och mysigt med så pass "kalla" material att jobba med men jag tror att tyget och belysningen ska lösa det mesta.

Har ritat upp några grova skisser i SketchUp och här ser ni en av dom. Jag kommer köra på svart och blått tema i hela rummet så skissen är mest för att se hur det ska möbleras och vad som får plats.

Tror det blir andra möbler i form av biosoffor eller fotöljer men lade in mina Ikea möbler så länge.

Här är lite bilder på kaoset innan jag drog igång

Kom gärna med feedback eller förslag om ni finner tråden av intresse 🙂

Permalänk
Medlem

Garaget grovstädat, dörren målad med svart lack och golvbrunnen har jag gjutit igen med först betong och sedan flytspacklel.

Permalänk
Medlem

Hunnit med litegrann mellan jobb och barn. Långsidorna målade med mörkgrå silikatfärg. Elementet målat med svart lack färg samt reglat upp med stålreglar där den bakre väggen blir. Ytterdörren ska muras igen nästa år.
Sen har jag även fått hem textilplattor till golvet, Sombra akustiktaket och spottar och led lister. Väntar fortfarande på scenmolton och zigbee drivare till belysningen. Kanske hör bättre hemma på ett hemmabioforum det här men kommer ju ändå bli en hel del gaming i rummet också med dator och Nintendo switch 😊

Nån som har tips på bra tangentbord och mus för soffgaming?

Permalänk
Medlem

Det här blir mycket spännande att se utvecklingen av samt slutresultat

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

kan rekommendera en avfuktare. bara ställa in så försöker den hålla ca 50% luftfuktighet som är rekommenderat.

fuktighet underifrån kan vara jobbigt. gubben som bodde i mitt hus löste det på detta sätt.

Minns inte vad han hade under men han hade stora problem med fukten som nu "sipprar" upp där och dom trippeljobbar även som sladd gömmning och småkryps hem, ett par spindlar är alltid bra i en källare då slipper man alla andra kryp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Haha spindlar är det inte brist på i min källare heller. Stora as är dom också..
Lyckas inte förstå riktigt vad som är på bilden men ser att han hade lika bra smak som gubben här vad gäller färgval 😆

Har en avfuktare i rummet bredvid som ska hålla 60%. Den kör väldigt sällan men kanske ändå skulle fundera på en i biorummet.. En liten väggmonterad som inte låter så mycket vore toppen. Får ta och googla lite.. iofs funderar jag på värmepump i källaren. Den både flyttar ju luft, värmer och avfuktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

@Aka_The_Barf: Haha spindlar är det inte brist på i min källare heller. Stora as är dom också..
Lyckas inte förstå riktigt vad som är på bilden men ser att han hade lika bra smak som gubben här vad gäller färgval 😆

Har en avfuktare i rummet bredvid som ska hålla 60%. Den kör väldigt sällan men kanske ändå skulle fundera på en i biorummet.. En liten väggmonterad som inte låter så mycket vore toppen. Får ta och googla lite.. iofs funderar jag på värmepump i källaren. Den både flyttar ju luft, värmer och avfuktar.

Den avfuktar dock inte när den värmer oandrasidan är min källare snustorr på vintern. Men min källare blev mycket trevligare på alla vis sen jag satte in en luft luft pump så det kan jag rekomendera. Den här unkna "källar lukten" försvann direkt när luften fick cirkulera och den hjälper även avfuktaren för luften rör sig ordentligt.
Gubben har lagt plast golv i källaren men gjort en hög tröskel där fukten under plast golvet kan ta sig ut, det är den du ser på bilden och lite av mitt skåp. Kan slänga upp en bättre bild imorgon om du vill, tror det kan vara en bra ide att bli av med fukten på så vis.

Färgen är inte vacker men ska fixa det när andra mer kritiska projekt blivit klara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den avfuktar dock inte när den värmer oandrasidan är min källare snustorr på vintern. Men min källare blev mycket trevligare på alla vis sen jag satte in en luft luft pump så det kan jag rekomendera. Den här unkna "källar lukten" försvann direkt när luften fick cirkulera och den hjälper även avfuktaren för luften rör sig ordentligt.
Gubben har lagt plast golv i källaren men gjort en hög tröskel där fukten under plast golvet kan ta sig ut, det är den du ser på bilden och lite av mitt skåp. Kan slänga upp en bättre bild imorgon om du vill, tror det kan vara en bra ide att bli av med fukten på så vis.

Färgen är inte vacker men ska fixa det när andra mer kritiska projekt blivit klara

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är ju som du säger med värmepumpen. Den hjälper ju till att hålla torrt trots att den inte avfuktar när den värmer. Och fräschare klimat och lukt över lag låter toppen. Får nog bli en sån till våren. Har även kollat på att byta ut radiatorerna till konvektorelement. Då får man ju också lite rörelse på luften och värmen ska spridas 5ggr effektivare. Har dock ingen erfarenhet av sådana och dom kostar en del..

Aha nu förstår jag bilden 😊 Du menar att det tillåter tillräcklig fuktvandring att ha det sådär? Såpass att du till och med kan ha plastmatta över?

Textilplattorna jag köpt ska funka fint i källare eftersom alla skarvar tillåter fukt att vandra. Men kanske inte så dumt att göra nåt liknande ändå. . Jag har gjort "källartestet" med att tejpa gladpack tätt mot golvet ett par dagar för att se om det blir fukt/kondens på och det såg riktigt torrt och fint ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Nej det är ju som du säger med värmepumpen. Den hjälper ju till att hålla torrt trots att den inte avfuktar när den värmer. Och fräschare klimat och lukt över lag låter toppen. Får nog bli en sån till våren. Har även kollat på att byta ut radiatorerna till konvektorelement. Då får man ju också lite rörelse på luften och värmen ska spridas 5ggr effektivare. Har dock ingen erfarenhet av sådana och dom kostar en del..

Aha nu förstår jag bilden 😊 Du menar att det tillåter tillräcklig fuktvandring att ha det sådär? Såpass att du till och med kan ha plastmatta över?

Textilplattorna jag köpt ska funka fint i källare eftersom alla skarvar tillåter fukt att vandra. Men kanske inte så dumt att göra nåt liknande ändå. . Jag har gjort "källartestet" med att tejpa gladpack tätt mot golvet ett par dagar för att se om det blir fukt/kondens på och det såg riktigt torrt och fint ut.

På högsommaren har jag mest fuktigt i källaren men nu har jag lite fukt i källaren. Har inte tömt avfuktaren på säkert 2 veckor. Mitt i sommaren får man tömma varje dag.
Exakt och det räcker för att man kan ha plast matta utan bekymmer.
Den lilla erfarenhet av konvektor element jag har är bra värme men lite torr luft och ljud fast dagens är nog tystare än dom jag testade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Med tanke på eran "disskution" om fukt.
Att avgöra ånghalt och genomsläpplighet med en plast som man tejpar på betongen ger inte så mycket.
Du bör göra en ordentlig rf mätning om man vill vara säker. Finns filtmattor som är gjorda för källare som inte limmas, i övrigt bör du undvika att limma innan du vet hur plattan ser ut då det kan bli emissioner av limmet.

Att ha en avfuktare i ett källar utrymme är både på gott och ont beroende på årstid. Beroende på vad du har för ventilation i huset , antal i hushållet, duschvanor osv osv

Glöm inte att silikat är inte helt genomsläpplig så dränering är viktig hur som, att byta värmekälla kan oftast ställa till de. Både på vind och källare då murstocken inte används speciellt med 3-glas fönster

Hoppas det går bra med bygget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Nice!

En sak som jag länge funderat på hur jag ska kunna göra i vårt BIOrum hemma är en Imperial Star Wars ljusvägg, hade passat perfekt bakom din bakre soffa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nice!

En sak som jag länge funderat på hur jag ska kunna göra i vårt BIOrum hemma är en Imperial Star Wars ljusvägg, hade passat perfekt bakom din bakre soffa.

https://res.cloudinary.com/teepublic/image/private/s--vA7ye7Xm--/t_Preview/b_rgb:191919,c_limit,f_jpg,h_630,q_90,w_630/v1488144959/production/designs/1269272_1.jpg

Coolt.. berätta hur jag ska gå tillväga då 😀

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CeeM:

Coolt.. berätta hur jag ska gå tillväga då 😀

Finns säkert flera sätt att göra det.
Det bästa/enklaste tror jag är att fräsa ut relativt tunn MDF eller ply, och måla svart.
Bakom varje större segment sätter du sedan gemoskinlig akrylplast som du frostar med sandpapper eller blästring på baksidan och runt kanten på de akrylglasen sätter du dimbara LED-strips. Borde inte bygga mer än några 3-4cm totalt från väggen.

Det är så jag funderar på att göra det. Men har så jäkla många projekt redan så det blir... så småningom

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Finns säkert flera sätt att göra det.
Det bästa/enklaste tror jag är att fräsa ut relativt tunn MDF eller ply, och måla svart.
Bakom varje större segment sätter du sedan gemoskinlig akrylplast som du frostar med sandpapper eller blästring på baksidan och runt kanten på de akrylglasen sätter du dimbara LED-strips. Borde inte bygga mer än några 3-4cm totalt från väggen.

Det är så jag funderar på att göra det. Men har så jäkla många projekt redan så det blir... så småningom

Satt och kollade lite YouTube igår och många verkar gjort precis som du skriver.. Är sugen men jag har också lite väl mycket projekt igång samt fem katter, en hund och två barn att ta hand om. 🤯😊 Men jag gör klart allt annat i rummet först så får jag se om suget finns. Är ju relativt enkelt men lite tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aimlezzz:

Med tanke på eran "disskution" om fukt.
Att avgöra ånghalt och genomsläpplighet med en plast som man tejpar på betongen ger inte så mycket.
Du bör göra en ordentlig rf mätning om man vill vara säker. Finns filtmattor som är gjorda för källare som inte limmas, i övrigt bör du undvika att limma innan du vet hur plattan ser ut då det kan bli emissioner av limmet.

Att ha en avfuktare i ett källar utrymme är både på gott och ont beroende på årstid. Beroende på vad du har för ventilation i huset , antal i hushållet, duschvanor osv osv

Glöm inte att silikat är inte helt genomsläpplig så dränering är viktig hur som, att byta värmekälla kan oftast ställa till de. Både på vind och källare då murstocken inte används speciellt med 3-glas fönster

Hoppas det går bra med bygget

Skickades från m.sweclockers.com

Huset är dränerat och tilläggsisolerat i slutet på 90 talet och den ena innerväggen i garaget är träreglar direkt på betongen som stått sen dess utan någon påväxt eller något som tyder på fukt så jag tror det ska va lugnt. Textilgolvet jag ska lägga har filtundersida. Den kommer inte limmas utan läggas löst. Fäster den bara med 2 långa remsor dubbelhäftande tejp.. Nej klart att gladpack inte ger nåt värde om RF, men en indikation ger det helt klart. Speciellt om man gör det ett par gånger olika årstider. Hur tänker du att en avfuktare skulle kunna vara dåligt beroende på årstid? Jag vet inte massor om färg men enligt killen på Colorama så ökade till och med genomsläppligheten med denna silikatfärg pga att den tränger in till de innersta kapillärväggarna som förminskas eller nåt sånt 🤷 Det lät bra iaf 🙂

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.
Satt gips, spacklat och grundmålat. Byggt boxar till belysningen och dragit el och högtalarkabel.

Permalänk
Medlem

Miniuppdatering igen.
Hann grunda samt 2 strykningar täckfärg på gipset i helgen. Fick bli kulören lakrits från rusta. Var skeptiskt till färgen då den var så jäkla billig men riktigt bra färg. Kommer bli tapet som täcker 50% av väggen så den blir schackrutig.. Svårt att förklara. Ni får se helt enkelt 🙂

Veckan som kommer är jag ledig så då hoppas jag få massor gjort. Ska bli kul att börja med lite roligare saker än spackla och måla.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och diskussion som jag kan bidra med lite bilder på hur mitt hus som ägaren tidigare troligen någon gång på 90-talet tagit in en snickare som gjort om gillestugan.

Man har plastat in hela golvet och betongväggarna.
På det har man lagt golv och på väggarna har man reglat upp, isolerat med cellplats och sedan sätt spontade väggskivor.
Tog bort allt idag och kan säga att det direkt började lukta.
Man ser också att det finns flera ställen som fukten kommit in genom plattan och stannar mellan plattan och plasten. Väggarna såg inte riktigt lika illa ut som jag befarade men det finns ställen där man ser att puts släppt och vad jag misstänker är fukt samlats.
Denna plasten har jag ännu inte avlägsnat utan kommer inte göra förrns allt annat är utrivet.
Detta för att jag är rätt säker på att lukten som kommer är stark och jag vill undvika det så länge jag kan.
Kommer blir många timmars tvättande av det innan jag vågar reglera upp nya väggar på ett sätt jag tänkte höra med er vad ni tror om.

LÄNKTEXT
En av väggarna som inte var plastade av någon anledning.

LÄNKTEXT
Denna är plastad.
Tyvärr är bilden dålig och inte tänk att titta på plasten men jag tänkte ta mer bilder senare som jag kan visa.

Bilder på golvet som ser sämst ut av allt kommer jag uppdatera med.

Skulle inte rekommendera någon med källare som man inte har 100% koll på fuktvandring i väggar och golv att stänga in den.

Just detta rummet har jag mekanisk tilluft in i och i hela källaren så min fukthalt i huset är väldigt låg.
runt 40% har jag mätt i källaren.

Nu till min fråga.
Jag jobbar efter devisen att låta fukten komma fram i källaren och sedan ventilera bort den.
Huset är dränerat med isodränskivor 07 (av mig) men själva plattan från 64 har jag inte gjort något åt.
Misstänker att den inte finns något under den som isolerar.
Hur som när jag nu rivit ner allt och skall börja återmontera har jag fundering på att gör på följande vis.

Reglera upp väggar med plåtreglar oc slänga på gips kanske även OSB.
Föra in mina tilluftskanaler in i väggarna och till se att luften kan vandra i hela väggen.
Luften släpper jag sedan ut som tilluft i rummet nere vid golvnivå.
Väggarna tätas sedan uppe och nere för att mer eller mindre endast släppa ut tilluft där jag så önskar.
På detta vis borde jag erhåller en luftvandring i väggarna vilket borde hindra fukt från att bygga upp inne i väggarna.
Vad tror vi om detta?
Golvet tänker jag nog bara klinkers o låta vara så.
Det kanske blir lite kallare mot vad det var tidigare men det kommer jag överleva.

Vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Intressant tråd och diskussion som jag kan bidra med lite bilder på hur mitt hus som ägaren tidigare troligen någon gång på 90-talet tagit in en snickare som gjort om gillestugan.

Man har plastat in hela golvet och betongväggarna.
På det har man lagt golv och på väggarna har man reglat upp, isolerat med cellplats och sedan sätt spontade väggskivor.
Tog bort allt idag och kan säga att det direkt började lukta.
Man ser också att det finns flera ställen som fukten kommit in genom plattan och stannar mellan plattan och plasten. Väggarna såg inte riktigt lika illa ut som jag befarade men det finns ställen där man ser att puts släppt och vad jag misstänker är fukt samlats.
Denna plasten har jag ännu inte avlägsnat utan kommer inte göra förrns allt annat är utrivet.
Detta för att jag är rätt säker på att lukten som kommer är stark och jag vill undvika det så länge jag kan.
Kommer blir många timmars tvättande av det innan jag vågar reglera upp nya väggar på ett sätt jag tänkte höra med er vad ni tror om.

LÄNKTEXT
En av väggarna som inte var plastade av någon anledning.

LÄNKTEXT
Denna är plastad.
Tyvärr är bilden dålig och inte tänk att titta på plasten men jag tänkte ta mer bilder senare som jag kan visa.

Bilder på golvet som ser sämst ut av allt kommer jag uppdatera med.

Skulle inte rekommendera någon med källare som man inte har 100% koll på fuktvandring i väggar och golv att stänga in den.

Just detta rummet har jag mekanisk tilluft in i och i hela källaren så min fukthalt i huset är väldigt låg.
runt 40% har jag mätt i källaren.

Nu till min fråga.
Jag jobbar efter devisen att låta fukten komma fram i källaren och sedan ventilera bort den.
Huset är dränerat med isodränskivor 07 (av mig) men själva plattan från 64 har jag inte gjort något åt.
Misstänker att den inte finns något under den som isolerar.
Hur som när jag nu rivit ner allt och skall börja återmontera har jag fundering på att gör på följande vis.

Reglera upp väggar med plåtreglar oc slänga på gips kanske även OSB.
Föra in mina tilluftskanaler in i väggarna och till se att luften kan vandra i hela väggen.
Luften släpper jag sedan ut som tilluft i rummet nere vid golvnivå.
Väggarna tätas sedan uppe och nere för att mer eller mindre endast släppa ut tilluft där jag så önskar.
På detta vis borde jag erhåller en luftvandring i väggarna vilket borde hindra fukt från att bygga upp inne i väggarna.
Vad tror vi om detta?
Golvet tänker jag nog bara klinkers o låta vara så.
Det kanske blir lite kallare mot vad det var tidigare men det kommer jag överleva.

Vad tror ni om detta?

Låter som en bra plan och exakt så jag har fått höra att man ska göra.
Undvika så långt det går att isolera inifrån, framförallt den delen av väggen som är under marknivå.
Undvika organiska material.
Använda klinkers eller heltäckningsmatta med filtundersida på golven alt måla golvet. Bättre med kalla golv än mögliga golv 🙂. Klinkers är vad jag förstått bättre än matta men samtidigt är ju en olimmad matta enkel att lyfta och kontrollera. Gips och stålreglar med luftspalt bakom blir nog jättebra men kanske dubbelgips istället för osb? Dubbelgips håller ju också för att sätta upp tunga saker på väggen och då slipper du risken för mögel i trät. Även om risken är liten. Går ju också få till fina relativt släta väggar med puts. Cementfri puts andas väl bäst.. typ kalkputs.. Vet även att många kör gipsbruk direkt på innerväggarna i källaren och det ser fint ut efter många år. Det andas till viss del och använder man sen rätt färg på det så ska väggen kunna ventilera bort den fukt den drar från plattan.

Permalänk

Inspirerande projekt, kul att se hur det växer fram Vilken modell på projektorn är det?

Permalänk
Medlem

Med ett så pass trångt utrymme, inte minst på grund av den låga takhöjden tror jag det blir svårt att få till det rent bildmässigt? Men jag har själv å andra sidan aldrig testat att måla väggar och tak svarta. Fast svart reflekterar ju också ljus. Vad ligger takhöjen på där duken ska sitta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Intressant tråd och diskussion som jag kan bidra med lite bilder på hur mitt hus som ägaren tidigare troligen någon gång på 90-talet tagit in en snickare som gjort om gillestugan.

Man har plastat in hela golvet och betongväggarna.
På det har man lagt golv och på väggarna har man reglat upp, isolerat med cellplats och sedan sätt spontade väggskivor.
Tog bort allt idag och kan säga att det direkt började lukta.
Man ser också att det finns flera ställen som fukten kommit in genom plattan och stannar mellan plattan och plasten. Väggarna såg inte riktigt lika illa ut som jag befarade men det finns ställen där man ser att puts släppt och vad jag misstänker är fukt samlats.
Denna plasten har jag ännu inte avlägsnat utan kommer inte göra förrns allt annat är utrivet.
Detta för att jag är rätt säker på att lukten som kommer är stark och jag vill undvika det så länge jag kan.
Kommer blir många timmars tvättande av det innan jag vågar reglera upp nya väggar på ett sätt jag tänkte höra med er vad ni tror om.

LÄNKTEXT
En av väggarna som inte var plastade av någon anledning.

LÄNKTEXT
Denna är plastad.
Tyvärr är bilden dålig och inte tänk att titta på plasten men jag tänkte ta mer bilder senare som jag kan visa.

Bilder på golvet som ser sämst ut av allt kommer jag uppdatera med.

Skulle inte rekommendera någon med källare som man inte har 100% koll på fuktvandring i väggar och golv att stänga in den.

Just detta rummet har jag mekanisk tilluft in i och i hela källaren så min fukthalt i huset är väldigt låg.
runt 40% har jag mätt i källaren.

Nu till min fråga.
Jag jobbar efter devisen att låta fukten komma fram i källaren och sedan ventilera bort den.
Huset är dränerat med isodränskivor 07 (av mig) men själva plattan från 64 har jag inte gjort något åt.
Misstänker att den inte finns något under den som isolerar.
Hur som när jag nu rivit ner allt och skall börja återmontera har jag fundering på att gör på följande vis.

Reglera upp väggar med plåtreglar oc slänga på gips kanske även OSB.
Föra in mina tilluftskanaler in i väggarna och till se att luften kan vandra i hela väggen.
Luften släpper jag sedan ut som tilluft i rummet nere vid golvnivå.
Väggarna tätas sedan uppe och nere för att mer eller mindre endast släppa ut tilluft där jag så önskar.
På detta vis borde jag erhåller en luftvandring i väggarna vilket borde hindra fukt från att bygga upp inne i väggarna.
Vad tror vi om detta?
Golvet tänker jag nog bara klinkers o låta vara så.
Det kanske blir lite kallare mot vad det var tidigare men det kommer jag överleva.

Vad tror ni om detta?

Jag har gjort något liknande. Min målsättning var att kunna dra rör i väggarna så att regla och sätta skivor var ett "måste". Beroende på vem man frågor så får man olika svar på vilket material man ska använda och hur det ska monteras.

Jag flytspacklade min platta så plan som det bara gick. På plattan lade jag platonmatta och därefter cellplast och golvspån.
Mot väggarna hade jag platon uppvik som jag tätade på de flesta ställen, med undantag från några strategiskt placerade öppningar.

På ett ställe i platonmattan monterade jag en stos och satte fast ett spiro-rör för att kunna ventilera golvet. Tanken är att det ska gå att skapa en luftström som drar från bakom väggen, ner under golvet och upp i röret. Väggarna mot utsidan är uppreglade med stålreglar och luftspalt mellan regel och betong. Isoleringen består av cellplast. Sedan OSB och till slut gips.

Jag har gjort ungefär halva min källare nu på detta sättet och hittills känns det bra. Jag har ännu inte kopplat på den mekaniska ventilationen i golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har gjort något liknande. Min målsättning var att kunna dra rör i väggarna så att regla och sätta skivor var ett "måste". Beroende på vem man frågor så får man olika svar på vilket material man ska använda och hur det ska monteras.

Jag flytspacklade min platta så plan som det bara gick. På plattan lade jag platonmatta och därefter cellplast och golvspån.
Mot väggarna hade jag platon uppvik som jag tätade på de flesta ställen, med undantag från några strategiskt placerade öppningar.

På ett ställe i platonmattan monterade jag en stos och satte fast ett spiro-rör för att kunna ventilera golvet. Tanken är att det ska gå att skapa en luftström som drar från bakom väggen, ner under golvet och upp i röret. Väggarna mot utsidan är uppreglade med stålreglar och luftspalt mellan regel och betong. Isoleringen består av cellplast. Sedan OSB och till slut gips.

Jag har gjort ungefär halva min källare nu på detta sättet och hittills känns det bra. Jag har ännu inte kopplat på den mekaniska ventilationen i golvet.

Jag själv jobbar med att projektera, ställa in ventilation och ovk besiktiga anläggningar.
Att ventilera golv är absolut möjligt, det ställer däremot lite krav om man vill att det skall fungera under en längre tid.
Jag skulle rekommendera att du istället för som många lösningar säger suga luft ur golvet så tryck luften ner i golvet.
Dels för att det blir lättare att få luften ditt man vill och läcker det så är det inte så stor grej. Men framförallt för att man mycket enklare kan filtrera luften som går ner.
Gör man inte detta så kommer systemet inom några år att tappa väsentligt i prestanda och till slut sluta fungera helt.
Inte många som pratar om sådant bland tillverkare men så är det tyvärr.
Sedan vill jag också säga att det är viktigt att aktivera dessa system så snabbt som möjligt. Detta för att när skit väl börjat växa är det svårt att få bort det bara genom att slå på fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothgirl1988:

Inspirerande projekt, kul att se hur det växer fram Vilken modell på projektorn är det?

Roligt att du tycker det 🙂 Det är en Optoma uhd300x. Den använder pixelshift för att nå 4k upplösning så inte "true 4k" men jag är riktigt nöjd med den och 4k HDR filmer ser riktigt bra ut med den. Har haft en 87" duk till den innan så ska bli kul att gå upp till 120-130". Blir mer biokänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med ett så pass trångt utrymme, inte minst på grund av den låga takhöjden tror jag det blir svårt att få till det rent bildmässigt? Men jag har själv å andra sidan aldrig testat att måla väggar och tak svarta. Fast svart reflekterar ju också ljus. Vad ligger takhöjen på där duken ska sitta?

Jag kan inte så jättemycket om hur saker och ting påverkar bilden på en projektor. Är nog heller inte skitkräsen med sånt 🙂. Har valt material efter vad jag läst mig till på hemmabioforum. Väggarna fram vid duken kommer ha svart scenmolton som väl ska vara bra mot reflektioner? Taket är som sagt Sombra A som inte heller ska reflektera ljus. Där duken sitter kommer det vara 195cm i takhöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Jag kan inte så jättemycket om hur saker och ting påverkar bilden på en projektor. Är nog heller inte skitkräsen med sånt 🙂. Har valt material efter vad jag läst mig till på hemmabioforum. Väggarna fram vid duken kommer ha svart scenmolton som väl ska vara bra mot reflektioner? Taket är som sagt Sombra A som inte heller ska reflektera ljus. Där duken sitter kommer det vara 195cm i takhöjd.

Har du gjort några tester för att komma fram till en rimlig höjd på ditt bakre podium?

Jag har strax över 2 meter i takhöjd där min duk ska sitta och för att kunna sitta i den bakre raden och se hela duken fritt med någon sittandes i den främre randen framför behöver jag ca 45 cm i nivåskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Har du gjort några tester för att komma fram till en rimlig höjd på ditt bakre podium?

Jag har strax över 2 meter i takhöjd där min duk ska sitta och för att kunna sitta i den bakre raden och se hela duken fritt med någon sittandes i den främre randen framför behöver jag ca 45 cm i nivåskillnad.

Har skippat idén med bakre podium. Tror det kommer kännas för trångt. Kommer köra med en så stor soffa som får plats.. runt 2,80-295 bred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Har skippat idén med bakre podium. Tror det kommer kännas för trångt. Kommer köra med en så stor soffa som får plats.. runt 2,80-295 bred.

OK. Jag förstår.

Jag planerar för ett bakre podium. Det kommer att bli så att om man är lång och ställer sig upp utan att tänka sig för så slår man huvudet i taket. Det är ju kanske inte så bra, men resonemanget är att på så vis får jag plats med 6 sittplatser i soffa och det kändes som högre prioriterat.

Framtiden får väl utvisa om det var rätt beslut eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

OK. Jag förstår.

Jag planerar för ett bakre podium. Det kommer att bli så att om man är lång och ställer sig upp utan att tänka sig för så slår man huvudet i taket. Det är ju kanske inte så bra, men resonemanget är att på så vis får jag plats med 6 sittplatser i soffa och det kändes som högre prioriterat.

Framtiden får väl utvisa om det var rätt beslut eller inte.

Ja exakt så tänkte jag också först. Blir säkert skitbra. Du får ha nåt mjukt tak 🙂. Vi sitter ju ofta hela familjen och kollar så då kände jag att det blir mysigare med en soffa och soffbord. Hade det mest varit för mig och polare så hade jag kört mer på biostuket.

Permalänk
Medlem

Då var tapeterna på plats och även lite belysning. Lite speciell tapetsering och väldigt pillig att få rätt men jag är grymt nöjd med resultatet.

Dags att börja med taket