Permalänk
Skrivet av phedd:

Hoppas jag har råd med alla kit jag vill ha.

Skrivet av Gustenrocks:

Dracula har bara så sjukt många kit jag skulle vilja ha. Det är core, nordics, accents, och ERR! Med phosphorous vart jag nöjd med core och norde.

Jo, det kommer bli tomt i plånboken. ERR!-module ser ut som ett mysigt tilläggskit men avsaknaden av ISO-enter underlättade mitt beslut att spara in på de pengarna. Lutar åt Core, Highlight, Whitespace och Localization. Vore inte dumt om värdet på svenska kronan vände aningen uppåt innan månadens slut.

Permalänk

Har cherry stab från candykeys sopm inte funkar. Så söker nu efter en rak wire 6.25 om någon har hemma.

Visa signatur

i5 - 9600k | Noctua - NH-D15 | MSI Z390-A PRO | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 3000 MHz | NVIDIA GeForce RTX 2080Ti | Fractal Design Meshify C | ZOWIE XL2546 25 240Hz | Razer BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 | Gpw & Ultra light |

Permalänk
Medlem

@Jens-Ragnar: Dracula har en 1U AltGr. Bara det skulle få mig att köpa kittet (ifall jag hade råd). Har det ens hänt i ett custom kit tidigare?

Kul med nya folk som gör också, Finnar. Inte ofta de som gör ett kit använder exakt samma allting som "vi".

Lutar åt bara baskittet och international för mig av ekonomiska skäl. Skulle verkligen vilja ha minimy för att kunna framtidssäkra för andra tangentbord. Och alla andra också. Suck. Suger att ha vara svensk mästare i oregelbunden ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnelson:

Håller på att bygga ihop mitt nya tangentbord. Men har ett problem, stab för space är seg att trycka och ligger mot platen.
Är oem cherry pcb mount som är köpte från candykeys. Någon som testat dom?
Dom kanske ska vara så?

https://forumbilder.com/images/2019/10/11/IMG_20191011_181349.jpg
https://forumbilder.com/images/2019/10/11/IMG_20191011_190759.jpg

Har en kompis som hade såna, de verkar ju inte funka med plate alls imo. Du får försöka hitta en med rak wire, tex gmk screw-in. Tråkigt men vet inte om det går att lösa på ett vettigt sätt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av phedd:

@Jens-Ragnar: Dracula har en 1U AltGr. Bara det skulle få mig att köpa kittet (ifall jag hade råd). Har det ens hänt i ett custom kit tidigare?

Kul med nya folk som gör också, Finnar. Inte ofta de som gör ett kit använder exakt samma allting som "vi".

Jag är inte alls bevandrad i tangentbordsvärlden så har dålig koll på hur vanligt det är med kit som inkluderar 1u AltGr, men med tanke på att kit som innehåller AltGr överhuvudtaget verkar vara mycket sällsynta så antar jag att siffran är liten.

Det är skoj med lokala förmågor. GMK Firefly verkar vara svenskdesignat. Jag hoppas på nya kit i samma kaliber som GMK Dracula i framtiden. Kanske inte i för nära framtid bara.

Permalänk

Jag är ute efter ett fullstort tangentbord med belysta tangenter och har beställt ett Ducky One 2 men eftersom det är lång leveranstid kollar jag på alternativ. Jag har tittat en del på Varmilo VA109M som verkar ha LED-belysning på alla tangentbord men de verkar inte ha genomskinliga bokstäver på tangenterna så då gör det ingen nytta:

Detta hade varit ett alternativ annars men om man inte kan läsa tangenterna i ett mörkt rum så får det vara
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va109m-charcoal-p...

Har ni några andra tips på tangentbord som finns att få tag på?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cable_guy6:

Jag är ute efter ett fullstort tangentbord med belysta tangenter och har beställt ett Ducky One 2 men eftersom det är lång leveranstid kollar jag på alternativ. Jag har tittat en del på Varmilo VA109M som verkar ha LED-belysning på alla tangentbord men de verkar inte ha genomskinliga bokstäver på tangenterna så då gör det ingen nytta:
https://mechanicalkeyboards.com/shop/images/products/large_1680_Varmilo_5.jpg

Detta hade varit ett alternativ annars men om man inte kan läsa tangenterna i ett mörkt rum så får det vara
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va109m-charcoal-p...

Har ni några andra tips på tangentbord som finns att få tag på?

Skulle rekommendera att du kör på ett Varmilo ändå, och sen köper andra tangenter åt det bara (typ https://www.maxgaming.se/keycaps/gmmk-abs-105-keycap-set-nord... eller https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamless-... ).

Men sådana som är genomskinliga sådär brukar vara av mycket sämre kvalité. Varmilos tangenter å andra sidan är bland de bästa du kan hitta. Och samma med tangentborden. Dom har väldigt bra rykte. Men det är också en smaksak

Skulle också rekommendera att du beställer från varmilo.com. Mycket mera valmöjligheter (nu har de till och med att man kan få egen gravyr på olika ställen på tangentbordet).

Fundera också på... tittar du verkligen på vad det står på tangenterna så ofta?

Annars... nån av de här?
https://www.maxgaming.se/vortex

Permalänk
Medlem

Nu har mina switchar kommit och jag tänkte sätta mig i helgen och löda lite grann. Hur vet jag ifall jag behöver smörja de och i så fall med vad ska jag göra det samt vart kan jag köpa det?

edit: såg att de flesta rekommenderar denna men tänkte ifall det finns i mindre mängd då jag enbart kommer att göra det en gång tänker jag :). Ovärt att köpa en hel flaska för att kasta den därefter.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av phedd:

Skulle rekommendera att du kör på ett Varmilo ändå, och sen köper andra tangenter åt det bara (typ https://www.maxgaming.se/keycaps/gmmk-abs-105-keycap-set-nord... eller https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamless-... ).

Men sådana som är genomskinliga sådär brukar vara av mycket sämre kvalité. Varmilos tangenter å andra sidan är bland de bästa du kan hitta. Och samma med tangentborden. Dom har väldigt bra rykte. Men det är också en smaksak

Skulle också rekommendera att du beställer från varmilo.com. Mycket mera valmöjligheter (nu har de till och med att man kan få egen gravyr på olika ställen på tangentbordet).

Fundera också på... tittar du verkligen på vad det står på tangenterna så ofta?

Annars... nån av de här?
https://www.maxgaming.se/vortex

Tack för tips.

Är Duckys genomskinliga tangenter av sämre kvalitet än Varmilo även om de är PBT?

Jag tror att det blir ett färdigt fullsize Ducky One 2, det blir lättast då det köps in som arbetsredskap. Men jag funderar på att skaffa ett Varmilo TKL också senare för att testa.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nu har mina switchar kommit och jag tänkte sätta mig i helgen och löda lite grann. Hur vet jag ifall jag behöver smörja de och i så fall med vad ska jag göra det samt vart kan jag köpa det?

edit: såg att de flesta rekommenderar denna men tänkte ifall det finns i mindre mängd då jag enbart kommer att göra det en gång tänker jag :). Ovärt att köpa en hel flaska för att kasta den därefter.

Om du tycker att de inte är "smooth", men om du behöver fråga kanske det inte är relevant för dig. Det är ett himla pyssel och det är noga att man är konsekvent med hur man smörjer dem, annars blir de ojämnt resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att plocka ihop ett nytt tangentbord och har bestämt mig för att det ska vara en kailh box switch, men är osäker på om jag vill ha box white eller box jade. Finns det någon här i forumet som har testat båda? Jag kommer från silent red och är rädd att jades tactile bump ska vara "onaturligt" stor, men har hört att white är i princip linjär vilket jag tycker låter lite tråkigt.

Also, hur korkat är det att löda ett tangentbords pcb som sitt första lödprojekt? Jag vill ju inte bränna sönder något som det tar 1 månad att skeppa från Kina, så om ni har tips så skriv dom gärna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av AppleMuffin:

Jag funderar på att plocka ihop ett nytt tangentbord och har bestämt mig för att det ska vara en kailh box switch, men är osäker på om jag vill ha box white eller box jade. Finns det någon här i forumet som har testat båda? Jag kommer från silent red och är rädd att jades tactile bump ska vara "onaturligt" stor, men har hört att white är i princip linjär vilket jag tycker låter lite tråkigt.

Also, hur korkat är det att löda ett tangentbords pcb som sitt första lödprojekt? Jag vill ju inte bränna sönder något som det tar 1 månad att skeppa från Kina, så om ni har tips så skriv dom gärna.

Jag kan tyvärr inte svara ang. switcharna då jag bara har Röda box switchar själv.
Däremot kan jag säga att löda switchar är bland det lättaste man kan börja med. Det är inga som helst problem att löda så länge man inte har tummen totalt mitt i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Jag funderar på att plocka ihop ett nytt tangentbord och har bestämt mig för att det ska vara en kailh box switch, men är osäker på om jag vill ha box white eller box jade. Finns det någon här i forumet som har testat båda? Jag kommer från silent red och är rädd att jades tactile bump ska vara "onaturligt" stor, men har hört att white är i princip linjär vilket jag tycker låter lite tråkigt.

Also, hur korkat är det att löda ett tangentbords pcb som sitt första lödprojekt? Jag vill ju inte bränna sönder något som det tar 1 månad att skeppa från Kina, så om ni har tips så skriv dom gärna.

Att löda är inga problem utan det är svårare att plocka bort gammalt lod har jag upptäckt. Har själv förstört ett PCB och är inne på mitt andra :/

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur mycket extrakostnad man ska räkna med vid beställning av ett Planck-EZ (tull, moms osv)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xstlund:

Någon som har koll på hur mycket extrakostnad man ska räkna med vid beställning av ett Planck-EZ (tull, moms osv)?

Skickades från m.sweclockers.com

Om paketet fastnar i tullen (vilket det i år har hänt alla mina paket från USA) så kommer du få betala moms (25%) samt en deklarationsavgift på 75 kr.

EDIT: Ser dock att Planck EZ kostar $195 så det kan bli lite dyrare än så:

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fran-annat-land-import/...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Om paketet fastnar i tullen (vilket det i år har hänt alla mina paket från USA) så kommer du få betala moms (25%) samt en deklarationsavgift på 75 kr.

EDIT: Ser dock att Planck EZ kostar $195 så det kan bli lite dyrare än så:

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fran-annat-land-import/...

Tack. Så typ 2500kr då, blir ganska saftigt 🤑

Jag är sugen på att testa ortolinjärt 40% (eller kanske 50/60%), men vill inte ge mig på lödning (montera ihop om det har stöd för hotswap är ok) och vill helst kunna köpa det rätt av och inte vänta på någon drop.

Men som ganska grön på området så är det mest väldigt förvirrande för mig vilka komponenter jag behöver köpa när jag kollat runt på Ali/kbdfans/kprepublic/candykeys.

Någon som har lite tips? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på ett wireless/bluetooth PCB till ett 60 keyboard? Försöker ersätta mitt till Anne Pro 2 case

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Funderar på att köpa ett Glorious GMMK Mini Gaming Tangentbord, men vill ha PBT keycaps. Skulle det funka med Ducky One 2 minis? Vill minnas att jag såg på någon recension av Duckyn att det var en annan storlek på någon av tangenterna? Shift? Eller om någon vet några andra pbt keycaps (nordisk) som skulle funka? Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter key caps som passar MX Cherry, så billigt som möjligt. Vet ni något?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Jag är ute efter key caps som passar MX Cherry, så billigt som möjligt. Vet ni något?

Vad har du för tangentbord? De flesta ISO å ANSI keycaps sets passar inte på corsair allt vad dom heter å razor tangentbord non - standard botten rads mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vad har du för tangentbord? De flesta ISO å ANSI keycaps sets passar inte på corsair allt vad dom heter å razor tangentbord non - standard botten rads mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett som stödjer MX Cherry Key caps. Det är ett Fnatic Gear Rush

Edit: Jag beställde vita keycaps från Ebay, med PBT plast. Får hoppas att de passar, på tidigare key caps (som jag beställde en färg jag snabbt tröttnat på) passade alla tangenter förutom Space. Beställde dessa: https://www.ebay.com/itm/Backlit-104-Key-Cap-PBT-Switch-Keybo...

Gjorde ett köp.
Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Jag har ett som stödjer MX Cherry Key caps. Det är ett Fnatic Gear Rush

Edit: Jag beställde vita keycaps från Ebay, med PBT plast. Får hoppas att de passar, på tidigare key caps (som jag beställde en färg jag snabbt tröttnat på) passade alla tangenter förutom Space. Beställde dessa: https://www.ebay.com/itm/Backlit-104-Key-Cap-PBT-Switch-Keybo...

Verkar vara lite konstigt i annonsen, 104/108 keycaps sets är för ANSI tangentbord,, ISO/Nordic har bl.a 105/109 keys. Kör själv med ANSI 108 tangentbord.
Edit - ANSI Entee + vänstra Shift passar inte på ISO tangentbord + att man inte får Ö, Ä å Å på keycapsen. Gott nytt år. .
Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Mitt Cooler Master CM Storm Quickfire TK-tangentbord har börjat glappa i usb-kontakten - när man kopplar in usb-sladden (testat med olika usb-sladdar, samma problem på alla) så går själva usb-kontakten att flytta upp och ner, och om den inte ligger perfekt så fungerar inte tangentbordet.

Är det någon ide att försöka fixa det här? Hur svårt är det att byta ut usb-kontakten? Känns surt att behöva kasta bort ett tangentbord för närmare tusenlappen för lite glappkontakt... inte minst då det inte finns några tangentbord med cherry mx brown och iso-tangent för under tusen spänn idag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Behöver köpa Cherry MX Silent red (rgb) och löda in för att ha på kontoret. Men hittar inga vettiga ställen med dom i lager.
Eftersom dom tillverkas i Tyskland borde man hitta i Europa.
Slipper gärna göda tullen på sina Kina avgifter med.
Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Behöver köpa Cherry MX Silent red (rgb) och löda in för att ha på kontoret. Men hittar inga vettiga ställen med dom i lager.
Eftersom dom tillverkas i Tyskland borde man hitta i Europa.
Slipper gärna göda tullen på sina Kina avgifter med.
Tips?

https://m.reichelt.de/cherry-mx-developer-kit-silent-red-cher...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Tack! Dom hade mx silent red rgb med. Dyra som tusan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Tack! Dom hade mx silent red rgb med. Dyra som tusan dock.

Det är ju ändå 110 switchar för €40, d.v.s. ca €0.36 per switch. Kan jämföras mot KBDFans som säljer dem för $0.55/switch:
https://kbdfans.com/collections/cherry-switches/products/cher...

EDIT: Missade att du menade RGB switchar. Ja de är dyrare

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är ju ändå 110 switchar för €40, d.v.s. ca €0.36 per switch. Kan jämföras mot KBDFans som säljer dem för $0.55/switch:
https://kbdfans.com/collections/cherry-switches/products/cher...

EDIT: Missade att du menade RGB switchar. Ja de är dyrare

Ja precis, dev-kitet är grisbilligt 👍🏼 Hoppas de passar plate mount. Jag orkade inte googla fram det utan beställde bara högg ett gäng ”pink” med för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja precis, dev-kitet är grisbilligt 👍🏼 Hoppas de passar plate mount. Jag orkade inte googla fram det utan beställde bara högg ett gäng ”pink” med för att testa.

Plate-mount ska det inte vara några problem De är dock inte gjorda för PCB-mount då de saknar två plastben, syns bäst på följande bild:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Köpte precis mitt första "riktiga" tangentbord. Även mitt första mekaniska tangentbord.

Ett WASD v2 för er som är nyfikna, nöp det som låg uppe i marknaden för ett par veckor sen.

Har ju sett på alla era läckra bilder att ni köper nya stiliga USB-kablar och jag tänkte kika lite på det nu jag med. Vart kan jag hitta dessa?