Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Mitt internet dom senaste veckorna; https://i.imgur.com/nxi30MO.png

Bandbredden är kanon, hoppas supporten kan hjälpa.

Har du pingplotter till något annat också och inte bara comhem?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Lowkey:

Lite frustration efter samtal med conhem idag, ovan bild tycker jag redogör väldigt väl att problemet inte ligger på min utrustning, ändå så skall vi gå igenom all basic felsökning (en gång till).

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är detta hur ComHem jobbar, jag ringde när hela min utgångspunkt var svart hela min gata var svart, endå skulle jag starta om modem, återställa det osv. Firstline får inte anta något utan måste gå efter ett protokoll vid felsökningen, många jag pratat med på firstline som tycker det är dåligt då dom ser att hela gatan är svart

Permalänk
Medlem

Sedan handlar det väldigt många gånger om att folk säger sig ha startat om t.ex modemet trots att dom inte gjort det.
Ja felsökningsprotokollen suger om man är normalbegåvade och lite tekniskt intresserad men majoriteten av kunderna hos så stora företag är inte det.
Majoriteten är kompletta idioter som anser att allt bara ska fungera, alltid.

Sen ska vi inte förglömma att alla som jobbar heller inte är genier vad gäller mer avancerad felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har du pingplotter till något annat också och inte bara comhem?

Japp, använde conhem (älskar att mitt tangentbord rättar ComHem till conhem) och tele2 för att illustrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är det någon annan som upplever hur bredband via Tele2 (f.d. Comhem) blivit markant sämre sen Tele2 tog över driften? Det känns som de throttlar allt utom bredbanbskollen.se. Eller har skitdålig peering mot sajter utanför Sverige. Det känns generellt segt på massor av ställen. När min mobil är rappare över Telia 4G än 600Mbit Tele2 (f.d. Comhem) är det konstigt. Korta videosnuttar laddar så segt att de stannar och börjar buffra om. Stora bilder laddar som det vore 56kbit modemhastighet. Kollade och det är inga driftstörningar i mitt område.

Edit: Jag överdriver kanske, det är oftast bra prestanda. Men jag tycker generellt sett det blivit sämre på sista tiden.

Jodå, helt klart.
Hade fin upplevelse och relativt fina mätvärden när de kom med 500-600MB.
Nu får jag sällan ens 500MB och får jag det så faller farten ned mot 300MB i slutet av testen.
Ska väl ta och ringa imorgon, enligt deras online info. ska allt vara fin fint.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga med problemet med adresstilldelning?
All utrustning strejkar när ComHem förnyar lease alt. när jag använder för många enheter.
Jag har ca 10 enheter varav 6 är direktkopplad via switch.

Jag har väntat hela natten och morgonen på att det ska fungera igen men det är helt dött. ComHem säger att jag ska bara vänta leasetiden ut..... Eller förnya, men ingenting fungerar.

Supporten föreslog C1 i bryggat läge och utöka med valfri router alt. alla enheter i bryggat läge och c1 i NAT..

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga med problemet med adresstilldelning?
All utrustning strejkar när ComHem förnyar lease alt. när jag använder för många enheter.
Jag har ca 10 enheter varav 6 är direktkopplad via switch.

Jag har väntat hela natten och morgonen på att det ska fungera igen men det är helt dött. ComHem säger att jag ska bara vänta leasetiden ut..... Eller förnya, men ingenting fungerar.

Supporten föreslog C1 i bryggat läge och utöka med valfri router alt. alla enheter i bryggat läge och c1 i NAT..

Citerar mig själv. Jag drog ut allting och lät routern vara påslagen. Nu fungerar det iallfall med EN kabel inkopplad till datorn. Hur går jag vidare för att det inte ska bli krångel medans det fungerar?

Det är ju en hel del grejer som ska ha internet..

Edit; Jag kopplade in en enhet per gång. Alltså jag lät varje enhet ta sin tid att bli uppkopplad och få tilldelad adress. Nu har jag kopplat upp alla enheter jag önskar. Frågan är vad som händer när LEASE time går ut per enhet.. Jag återkommer ikväll

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Citerar mig själv. Jag drog ut allting och lät routern vara påslagen. Nu fungerar det iallfall med EN kabel inkopplad till datorn. Hur går jag vidare för att det inte ska bli krångel medans det fungerar?

Det är ju en hel del grejer som ska ha internet..

Edit; Jag kopplade in en enhet per gång. Alltså jag lät varje enhet ta sin tid att bli uppkopplad och få tilldelad adress. Nu har jag kopplat upp alla enheter jag önskar. Frågan är vad som händer när LEASE time går ut per enhet.. Jag återkommer ikväll

Spontant låter det som du har felkopplat eller felkonfat nånstans.

Routern C1 är den enhet som ska ha en pubilk IP. Allting bakom ska ju ta lokala adresser.
Att man får vänta ut ev leasetider brukar vara när man har felkopplat/felkonfat så alla enheter bakom router också får pubilka IP-adresser och i och med att du bara får 4 pubilka från Com Hem så blir det kajko om du har fler enheter än så som efterfrågar pubilka IP-adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Spontant låter det som du har felkopplat eller felkonfat nånstans.

Routern C1 är den enhet som ska ha en pubilk IP. Allting bakom ska ju ta lokala adresser.
Att man får vänta ut ev leasetider brukar vara när man har felkopplat/felkonfat så alla enheter bakom router också får pubilka IP-adresser och i och med att du bara får 4 pubilka från Com Hem så blir det kajko om du har fler enheter än så som efterfrågar pubilka IP-adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

Tidigare använde jag LAN1, LAN 2, LAN 3 till enheter och LAN 4 till switchen. Nu har jag ändrat så att;
WIFI avslagen på C1.
C1 LAN1 går till switchen
Switch ut till 7 st enheter
Använder AP som får ström från switch.

Försöker googla om hur publik IP fungerar men jag får inte grepp på detta, skulle du kunna förklara varför det kan krångla till?
Jag har fått låna en router från min grannbutik ifall det skulle vara andra problem.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

@fecko: Har du bara 4 (publika) adresser att tillgå(bara om modemet är bryggat) så säger det sej själv att du inte kan använda fler än 4 enheter kopplar du in en egen router så kan du efter den koppla in så många enheter som får plats men dom får från din router privata ip-adresser.

Om vi inte komplicerar till det för mycket så kan du kan bara få publika adresser från din ISP och du kan bara få privata från din egen router , publika är unika , privata kan det finnas hur många som helst av.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

@fecko: Har du bara 4 (publika) adresser att tillgå(bara om modemet är bryggat) så säger det sej själv att du inte kan använda fler än 4 enheter kopplar du in en egen router så kan du efter den koppla in så många enheter som får plats men dom får från din router privata ip-adresser.

Om vi inte komplicerar till det för mycket så kan du kan bara få publika adresser från din ISP och du kan bara få privata från din egen router , publika är unika , privata kan det finnas hur många som helst av.

Fan vad bra förklarat. Jag förstår nu.

Varför fungerar alla mina enheter nu utan problem trots jag använder C1 fortfarande?

Är det på grund av nåt konstig inställning jag hade på konfigurationen inne i C1? Jag ändrade inte så mycket, fabriksåterställde C1 ändå och kopplade in endast LAN1, nu har jag publik adress till skillnad mot tidigare så var denna rad tomt..

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Fan vad bra förklarat. Jag förstår nu.

Varför fungerar alla mina enheter nu utan problem trots jag använder C1 fortfarande?

Är det på grund av nåt konstig inställning jag hade på konfigurationen inne i C1? Jag ändrade inte så mycket, fabriksåterställde C1 ändå och kopplade in endast LAN1, nu har jag publik adress till skillnad mot tidigare så var denna rad tomt..

Nu fick du en toppenförklaring ovan.

Om du hade C1 i bryggat läge innan FÅ så agerar C1 enbart modem och enheterna du kopplar bakom kommer då ta de unika, publika IP-adresserna.
När du gör en FÅ återgår routern till originalinställningar oxh delar ut lokala/privata ip-adresser till dina enheter medan routern behåller den publika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Mitt internet dom senaste veckorna; https://i.imgur.com/nxi30MO.png

Bandbredden är kanon, hoppas supporten kan hjälpa.

De är hopplösa. Har just nu över 50ms average till ping.sunet.se, över 30ms till första hopp i traceroute, normalt brukar det vara 16ms/9ms. Har också hemska ping spikes mot spelservrar. Under all kritik faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

De är hopplösa. Har just nu över 50ms average till ping.sunet.se, över 30ms till första hopp i traceroute, normalt brukar det vara 16ms/9ms. Har också hemska ping spikes mot spelservrar. Under all kritik faktiskt.

Har du felanmält?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Har du felanmält?

Ja. De har "löst" mitt ärende nu. Genomsnittlig ping är nere på 31ms, bara 1% packetloss. Och pingtoppar på över 200ms mot sunet och allt annat. Ska felanmäla igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Fan vad bra förklarat. Jag förstår nu.

Varför fungerar alla mina enheter nu utan problem trots jag använder C1 fortfarande?

Är det på grund av nåt konstig inställning jag hade på konfigurationen inne i C1? Jag ändrade inte så mycket, fabriksåterställde C1 ändå och kopplade in endast LAN1, nu har jag publik adress till skillnad mot tidigare så var denna rad tomt..

Kan tillägga att jag har haft mitt internet fullt fungerade i några dagar nu. Jag provade från början att använda LAN1 till switchen och LAN2 till TV men denna konfiguration gillade inte vi eftersom det la av när leasetiden gick ut. Det fungerar tydligen bäst att ha LAN1 enbart och resten från switchen.

C1 är på default och har WIFI påslagen trots jag ej använder den.. Jag vågar knappt stänga av WIFI på C1 eftersom den startas om då och då blir det knas tror jag.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Fixade en ganska bra uppdatering åt morsan. Hon hade comhem guld 150, nått gammalt paket med 150/10 bredband, 99 kanaler m tivo och tfn. Gammal CH7486E modem.

För 80kr mer i månaden har hon nu 600/50 ...ny wifi hub c2 samt förmån dubbel hastighet ger henne 1200 i potentiell nerhastighet...ingick också trygg surf (f secure) på 5 enheter samt comhem cloud med Obegränsad lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som vet om man kan flytta Comhem e-mail addresser trots att man säger upp Comhem?

Permalänk
Medlem

Idag var en säljare från ComHem (vi är inte kunder) här hos oss och säger sig ha som uppdrag av Telia installera comhems mediakonverterare på Telias öppna fiber nät. På rak fråga varför comhem är här på telias uppdrag kunde han inte svara och det blev blajsvar. Frugan som tog emot honom called BS och jag ringde precis kundtjänst. Det är ju på rekordlåg nivå detta...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sookpimai:

Fixade en ganska bra uppdatering åt morsan. Hon hade comhem guld 150, nått gammalt paket med 150/10 bredband, 99 kanaler m tivo och tfn. Gammal CH7486E modem.

För 80kr mer i månaden har hon nu 600/50 ...ny wifi hub c2 samt förmån dubbel hastighet ger henne 1200 i potentiell nerhastighet...ingick också trygg surf (f secure) på 5 enheter samt comhem cloud med Obegränsad lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

"Förmånen är i nuläget tillgänglig för dig som är ansluten till vårt kabelnätverk (FiberKoax) och på hastigheter upp till 300 Mbit/s."

Så tyvärr får du inte upp till 1200 som en förmån. Jag har själv 600 och kollat upp det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Idag var en säljare från ComHem(vi är inte kunder) hos oss och säger sig ha som uppdrag av Telia installera comhems mediakonverterare på Telias öppna fiber nät. På rak fråga varför kunde han inte svara. Ifrugan som tog emot called BS och jag ringde precis kundtjänst. Det är ju på rekordlåg nivå detta...

Comhem Tele2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Comhem Tele2

Sorry men jag förstår inte vad du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Sorry men jag förstår inte vad du menar

Menar att det bara är namnet kvar för marknadsföringsskäl, nu styrs det av nya direktiv från Tele2 vilket sannolikt innebär hårdare marknadsföring, lägre kostnader och ökade vinster. Vilket förstås är alla bolags inriktning, men det finns olika nivåer. Aldrig gillat Tele2, men har tyckt Comhem varit helt ok fram till 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Menar att det bara är namnet kvar för marknadsföringsskäl, nu styrs det av nya direktiv från Tele2 vilket sannolikt innebär hårdare marknadsföring, lägre kostnader och ökade vinster. Vilket förstås är alla bolags inriktning, men det finns olika nivåer. Aldrig gillat Tele2, men har tyckt Comhem varit helt ok fram till 2018.

Ah I see. Ja jag har vart nöjd med att vara comhemkund också under många år men de verkar ha bytt lite inriktning på sin marknadsföring om man ska gå på det som hände här ikväll. Klart det kan finnas enstaka säljare som bryr sig mer om provvis än om god sed och lag vid försäljning utanför butikslokal men jag tror också det är en indikation på en osund företagsstyrning. Ditt omdöme är nog fullt rimligt!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Enkel fråga nu hoppas jag:

C2 routern har enbart 4 ethernet portar.

Om jag behöver fler så är det bara att koppla in en switch, eller hur?

Permalänk
Medlem

Har sjuka problem med packetloss senaste veckorna på kvällarna, är det något allmänt eller är det bara jag?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@makatech: Korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om man kan flytta Comhem e-mail addresser trots att man säger upp Comhem?

Alla ev mail du har i din inkorg får du spara ner på din dator. Säger du upp ditt BB hos Com Hem avslutas eposten helt antingen samma dag som BB eller max 30 dagar efter. (Valfritt)

Avslutas din epost och du blir kund igen senare så kan du inte få tillbaka din epost då dom inte längre erbjuder epost till sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Alla ev mail du har i din inkorg får du spara ner på din dator. Säger du upp ditt BB hos Com Hem avslutas eposten helt antingen samma dag som BB eller max 30 dagar efter. (Valfritt)

Avslutas din epost och du blir kund igen senare så kan du inte få tillbaka din epost då dom inte längre erbjuder epost till sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har du hittat uppgiften att Comhem inte längre erbjuder epost till nya kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Var har du hittat uppgiften att Comhem inte längre erbjuder epost till nya kunder?

Av supporten.
Eposten skall avvecklas och kunderna hänvisas till t.ex Gmail.

Skickades från m.sweclockers.com