Stadia - Vad tror du?

Permalänk

Stadia - Vad tror du?

Tänkte köpa STADIA.
Är det värt att köpa det? Tror du att det kommer bli så stort som alla tror?
Måste man köpa om alla spel & göra om all progress m.m?

Permalänk
Medlem

Floppar nog stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skit, hoppas det floppar.
Bygg dig en redig dator istället

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Är väl inget du förlorar på det. Bara att se dom du gillar spelen. De få som finns. Annars vänta tills det finns spel du vill ha. Spela, säg upp ,. Börja prenumerera när det kommer nya spel du vill spela.
Allt har för och nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat Steam Remote play mot burken hemma från en sådär-laptop över WiFi från en helt annan stad och faktiskt kunna ha det spelbart måste jag säga att jag tror på Google Stadia. Tekniken för att få det att fungera finns och Google är definitivt rätt företag för att anta utmaningen.

Skrivet av coyote93:

Floppar nog stort.

Ni som tror att det floppar, kanske kan utveckla varför?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag hoppas den floppar så då jag anser att inget slår en Riktig Stationär PC. Men jag kan ju inte ha en riktig åsikt då jag aldrig streamat spel men kul för de som gillar det🙈
Konsoler är t.e.x en Poor Mans PC enligt mig xD

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att prova. Tvivlar på att det blir bra, men hoppas jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Efter att ha provat Steam Remote play mot burken hemma från en sådär-laptop över WiFi från en helt annan stad och faktiskt kunna ha det spelbart måste jag säga att jag tror på Google Stadia. Tekniken för att få det att fungera finns och Google är definitivt rätt företag för att anta utmaningen.

Ni som tror att det floppar, kanske kan utveckla varför?

Latency och bildkvalite.

Edit: Ska kanske lägga till att jag tror det finns en stor chans att det kommer att gå bra för Stadia och att det kommer funka för "Casual" gamers. Men för de som är/vill bli semi proffs/proffs så lär nog inte Stadia vara någon höjdare.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha Stadia för att ta fram en kontroll och sitta på soffan med ett bilspel t.ex om latency inte är märkbar. Och även om jag aldrig är eller kommer vara semi proffs/proffs i något spel så kommer nog inte Stadia vara något för mig om dem inte har en server i Stockholm som ger mig tillräckligt låg latency.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Efter att ha provat Steam Remote play mot burken hemma från en sådär-laptop över WiFi från en helt annan stad och faktiskt kunna ha det spelbart måste jag säga att jag tror på Google Stadia. Tekniken för att få det att fungera finns och Google är definitivt rätt företag för att anta utmaningen.

Ni som tror att det floppar, kanske kan utveckla varför?

Hög latency och sämre bildkvalité. Fortfarande många som inte har fiber hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Efter att ha provat Steam Remote play mot burken hemma från en sådär-laptop över WiFi från en helt annan stad och faktiskt kunna ha det spelbart måste jag säga att jag tror på Google Stadia. Tekniken för att få det att fungera finns och Google är definitivt rätt företag för att anta utmaningen.

Ni som tror att det floppar, kanske kan utveckla varför?

Det innebär också slutet för framtida retro-gaming eftersom de enda som kommer ha tillgång till spelet är google. Lite liknande vad som hände med egna servrar när fps:er fick progression och mikrotransaktioner. Så oavsett om det är bra eller ej så vill jag att det ska floppa

Permalänk
Medlem

Det är säkert några som har sett i andra trådar att jag är positiv till Google Stadia.

Jag tror att det kommer att fungera utmärkt som en ersättare till en konsol. Jag kommer att köra det i soffan med handkontroll, mest single-playerspel som det ser ut nu. Det tror jag kommer att fungera bra! Den lilla latens som kommer att finnas tror jag inte kommer att förstöra min spelupplevelse.

Har du däremot tänkt att köra på PC med mus och tangentbord, och då FPS mot andra online, ja då tror jag att du kan bli besviken. Den lilla latens som kommer att finnas kan störa din upplevelse, tror jag.

Det som många verkar missa i diskussionen är att Stadia både har betatestats och visats upp på mässor, där både besökare och press har fått prova på det. Dvs, ingen behöver sitta och gissa i fall Stadia fungerar, för det gör det.

Om någon vill läsa lite hands-on recensioner så kika på denna länk: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/c8hge6/if_you_want_t...

Permalänk
Medlem

Tror Stadia kan bli ganska stort, men lär aldrig gå hem oss entusiaster eller "gamers" utan är en tjänst som mer riktar sig till vanliga Svenssons, såvida man lyckas med marknadsföringen.

Bildkvalitén tror jag att Google kan lyckas med. Latensen är dock ett större problem, men har man servrar på tillräckligt många platser så kan det gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bildkvalitén kommer ju bli bättre med tiden så det kommer ju inte floppa pga det. Men latensen är värre. Finns ju fysiska lagar att förhålla sig till.

Men samtidigt finns det väldigt många genre som passar bra där latens inte är så noga. Här ser jag en enorm potential.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det som spelat mest roll för varje tidigare spelplattforms popularitet har varit kvaliteten på spelen.

Kommer det att komma bra spel till Stadia som tar vara på plattformens styrkor och undviker dess svagheter?
Tror utvecklarna på plattformen? Är plattformen lätt eller svår att utveckla till?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

För alla er som är oroliga över latens och bildkvalité.
Detta är ju dem två huvudpunkterna som Google själv gått ut med att dom försöker adressera.
Google har utvecklar banbrytande teknik för att hantera latensen, både genom AI och okonventionella tillvägagångssätt, exempelvis att ansluta kontrollern genom wifi direkt till servern istället för att gå genom enheten.
Bildkvalitén är ett mindre problem då det redan finns ett antal tekniker som gör det möjligt att streama högupplösta bilder i krispig skärpa över otroligt låga bandbredder. Netflix är ett exempel.
När Google sedan lägger på sin AI från datacenterna för bildkryptering så kommer det säkerligen bli bra bilder.

Nu säger jag inte att Stadia garanterat kommer vara det bästa som hänt spelvärlden, men om någon företag i världen skulle klara av att dra ihop något som Stadia så är det Google. Dom har faktiskt hands-down världens bästa infrastruktur gällande nätverk.

Jag personligen tror på Stadia!

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makzter:

Nu säger jag inte att Stadia garanterat kommer vara det bästa som hänt spelvärlden, men om någon företag i världen skulle klara av att dra ihop något som Stadia så är det Google. Dom har faktiskt hands-down världens bästa infrastruktur gällande nätverk.

Tror heller inte att de tekniska bitarna kommer vara vad som begränsar. Istället kommer nog tjänstens öda avgöras genom allt annat - prissättning, utbud, hur Sony och MS reagerar, spelarnas preferenser etc.

Permalänk

Svårt att se att det slår inom 10 år, infrastrukturen är inte på plats än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanort:

Svårt att se att det slår inom 10 år, infrastrukturen är inte på plats än

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som saknas, enligt dig?

Vi är många som spelar redan nu och det fungerar utmärkt för de allra flesta. För min del känns det lika bra som att spela lokalt.

Jag kan hålla med om att alla inte har möjlighet att spela Stadia, framförallt på grund av dålig uppkoppling, men många har möjlighet att spela, särskilt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Vad kostar billigaste varianten, där man köper kontrollen och chromecast 4k? Den enda jag hittar är den med 3 månaders abonemang. Är sugen på att köpa denna då jag ändå skall uppgradera till chromecast 4k.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad kostar billigaste varianten, där man köper kontrollen och chromecast 4k? Den enda jag hittar är den med 3 månaders abonemang. Är sugen på att köpa denna då jag ändå skall uppgradera till chromecast 4k.

Det är ett paket där 3 mån ingår. Både kontroll och Chromecast går att köpa löst, men lär inte bli så förmånligt.

Ett alternativ är att köpa Premier edition och sedan sälja dina tre månader till någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer och mer skit för Stadia - Vilket misslyckande för Google
YongYea hade ny info idag på Youtube, och man kan inget annat än att skratta

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch