Permalänk

Microsoft Surface 4 - Server

Hej!

Har införskaffat en Surface Pro 4.
Kan den vara server för tillexempel Minecraft?

RAM: 8GB
Processor: Intel i5

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn och minnesmängden räcker för att köra en minecraftserver vill jag påstå.
Beroende på hur många som tänkt spela såklar. Funkar väl inte för 60 pers direkt, men det lär väl inte vara tanken heller. För några enstaka spelare fungerar det.

Jag har kört en minecraftserver (java edition) på en core2 solo med 3gig RAM för 9-10 år sedan (typ netbooklaptop) och den var bra mycket klenare än din surface pro hehe. Kraven har säkert ökat sedan dess, men hårdvaran du har lär klara det där.

Men.

Laptops - och ännu mer en lätt enhet som surface pro är inte byggd för att bli belastad under lång tid.
Att stå och köra belastningsarbete på en sån enhet 24/4 kommer förkorta livstiden på prylen.
Dels kommer du dra in damm i kylflänsarna och det går inte att rensa kylflänsarna i en surface pro (jättedumt - i know). För det går inte att plocka isär dem. När flänsen väl är fylld med damm är surface pro-enheten död. Typ iaf.

Och dels vet jag inte hur bra kylningen är anpassad för den typen av belastning in the long run.

Så jag hade inte rekommenderat det där riktigt.
Men det lär fungera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nog det sista man skulle få för sig att använda som server av ovannämnda anledningar.
Nästan bättre att köpa hem någon beggad stationär i5 burk och låta den göra jobbet

Eller ännu bättre om man är "seriösare" med att hosta servern, hyra en billig VPS-tjänst

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja