Nästa generation Ryzen Threadripper börjar på 24 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation Ryzen Threadripper börjar på 24 kärnor

Konkreta uppgifter om tredje generationens Ryzen Threadripper letar sig ut på webben, där det som troligtvis blir instegsmodellen bestyckas med 24 kärnor och 48 trådar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Look mom..... Its a monster!!!! NO!!...... Its a beast!!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

instegsmodell, 24 kärnor... hahaha

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

instegsmodell, 24 kärnor... hahaha

Klart man måste ha, blir det inte för dyrt så är den ju perfekt att titta på youtube med
Högre siffror är ju alltid bättre haha

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av issue:

instegsmodell, 24 kärnor... hahaha

Blir så när 16 core tog mainstream över ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Den glöder på bilden. Undrar hur varm den kommer bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Den glöder på bilden. Undrar hur varm den kommer bli

Det är ju RGB-slingan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Upp till 64 kärnor.

Precis det som sades förut.

"My source was pretty clear on the timeline and said AMD plans to introduce this before the year is over because they have something else planned for CES next year. "

Permalänk
Avstängd

Helvete vilka monster.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på 3950. Undrar när den kommer släppas ?

Permalänk
Medlem

Försvann trx80? trx40 för nedbantad för mig (om det ska bli en uppdatering) WRX 80 icke överklockningsbar så nja, om trx 80 blir av & det uppfyller mina krav U3, TB, 128 pcie linor sen behöver de bara släppa nån processor typ 10-16 kärnor också så blir jag nöjd.(fast med högre frekvenser så klart. (tabellen lite oklart on det e trx80 eller wrx80)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tycker inte ni har förstått det här med kärnor. Det nya är kärnor per pixel, likt hästkrafter per kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tycker inte ni har förstått det här med kärnor. Det nya är kärnor per pixel, likt hästkrafter per kg.

Skickades från m.sweclockers.com

framförallt eftersom man i de flesta fall inte har nån nytta av mer än 4a (spel då) så självklart så behöver vi mer kärnor så vi får ett bättre förhållande mellan kärnor /pixel.(pixlar) Undrar vem som vinner till 100

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bra att instegsmodellen får 24c, måste ju vara någon mening med plattformen framför att skaffa 3950X

Det negativa är väl att detta kommer göras med 6C-chiplets så det blir färre kretsar att göra 3900X av nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

framförallt eftersom man i de flesta fall inte har nån nytta av mer än 4a (spel då) så självklart så behöver vi mer kärnor så vi får ett bättre förhållande mellan kärnor /pixel.(pixlar) Undrar vem som vinner till 100

8 är iaf viktigt att ha i spel idag. Då konsollerna har 8 så är det ju smart.
Mer än 8 (trådar) är onödigt. Jag kör 6 core med HT så 12 trådar. Kommer hålla ett par år eller så till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Blir så när 16 core tog mainstream över ^^

Fan du har blivit så vis att du börjat prata som Yoda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Fan du har blivit så vis att du börjat prata som Yoda.

Skickades från m.sweclockers.com

oj oj

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

8 är iaf viktigt att ha i spel idag. Då konsollerna har 8 så är det ju smart.
Mer än 8 (trådar) är onödigt. Jag kör 6 core med HT så 12 trådar. Kommer hålla ett par år eller så till.

Fast de 8a som sitter i konsollerna e ju inte så snabba direkt de motsvarar väl 1 riktig kärna kanske nja möjligtvis 2.
Har själv 8 kärnor & ser absolut ingen mening med nåra fler har fler på min arbetsstation men för spelande så tycker jag nog 8a e kanske för mycket ssd er & nytt grafikkort e det som gör skillnad inte processor, pixlar på mobiler e viktigt när man ska prata i telefon precis som kärnor i datorn när du startar kärnornas krig spel då (finns darth vader där också?)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

8 är iaf viktigt att ha i spel idag. Då konsollerna har 8 så är det ju smart.
Mer än 8 (trådar) är onödigt. Jag kör 6 core med HT så 12 trådar. Kommer hålla ett par år eller så till.

håller med. alla moderna spel jag testat speciellt ubisofts anvilnext spelmotor gillar kärnor. den lastar runt 10 trådar hos mig. jag har 16 tillgängliga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast de 8a som sitter i konsollerna e ju inte så snabba direkt de motsvarar väl 1 riktig kärna kanske nja möjligtvis 2.
Har själv 8 kärnor & ser absolut ingen mening med nåra fler har fler på min arbetsstation men för spelande så tycker jag nog 8a e kanske för mycket ssd er & nytt grafikkort e det som gör skillnad inte processor, pixlar på mobiler e viktigt när man ska prata i telefon precis som kärnor i datorn när du startar kärnornas krig spel då (finns darth vader där också?)

Spelar ju ingen roll, blir ju fortfarande en vinst om spelet är optimerat för att fungera med 8 kärnor. Dessutom framtidssäkert, nästa gen konsoller kommer ju troligtvis ha mångdubbelt mer CPU-kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Spelar ju ingen roll, blir ju fortfarande en vinst om spelet är optimerat för att fungera med 8 kärnor. Dessutom framtidssäkert, nästa gen konsoller kommer ju troligtvis ha mångdubbelt mer CPU-kraft.

tack & lov eftersom det ofta är ett hinder i utvecklingen för spel till pc (konsoller då)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en sån. Inte för att jag har någon som helst användning för det. Förutom att flexa.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Skrivet av issue:

instegsmodell, 24 kärnor... hahaha

Kommer vi inte få se threadripper med färre kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, enligt tabell kommer Sharkstooth (men inte Castle Peak) vara kompatibel med X399? Betyder det att existerande X399 moderkort alltså kommer vara kompatibla med Zen 2 i form av Sharkstooth (upp till 32 kärnor)? Det är vad jag vill veta.

Permalänk
Medlem

Har väl varit nämnt flera gånger nu att gamla moderkort INTE kommer fungera med TR3.

Undrar om också instegspriset blir det samma som 2990WX, alltså $1799. I så fall finns det bättre alternativ.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av greenmobo:

Kommer vi inte få se threadripper med färre kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

24, 48, 64 typ

Ryzen har ju 16 kärnor så TR har ingen marknad med mindre pga HEDT marknaden

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har väl varit nämnt flera gånger nu att gamla moderkort INTE kommer fungera med TR3.

Ja, det har varit rykten om att X399 inte kommer fungera med TR 3000-serien. Men jag vill tro att det rör sig om en missuppfattning, och att det är workstation-versionen (Castle Peak) som inte är kompatibel, medan entusiast/konsument-versionen (Sharktooth) fortfarande kommer vara kompatibel. Från tabellen i artikeln ser det onekligen ut som att Sharktooth kommer ha X399-kompatibilitet, frågan är nu om existerande moderkort också kommer vara kompatibla. Jag vet att ingen här kan svara på frågan i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

24, 48, 64 typ

Ryzen har ju 16 kärnor så TR har ingen marknad med mindre pga HEDT marknaden

Dock hade det varit nice med flera lanes samt quad channel jämfört med 3900X/3950X, 16 cores Threadripper med något högre frekvens än 24-kärniga...

Permalänk

Intels HEDT-plattform ter sig alltmer obsolet jämfört med AMD:s. Andrafiolen för Intel nu ett antal år framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

framförallt eftersom man i de flesta fall inte har nån nytta av mer än 4a (spel då) så självklart så behöver vi mer kärnor så vi får ett bättre förhållande mellan kärnor /pixel.(pixlar) Undrar vem som vinner till 100

Threadripper är nog inte det man ska satsa på om man ska spela. Men kanske om man ska virtuallisera, köra lite kuber eller nått åt det hållet. Eller om man bara vill ligga och mysa hemma och lyssna på surret medans man somnar.

Men 4 kärnor är helt för lite nuförtiden. Alla de nya spelmotorerna trivs mycket bättre med dubbelt så många och lastar många fler än 4.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?