Permalänk
Avstängd

Bra fläkt placeringar?

Hur ser detta ut? Funderar på om jag ska flytta någon front fläkt längre ner?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att göra det, så kan du ju titta på temperaturerna ifall det gjorde någon skillnad. Allt annat är ju bara rena gissningar ifall man inte gör en CFD analys av det hela.
Alternativet är ju att sätta dit en 3:e fläkt för att förbättra övertrycket i chassit och minska möjligheten för damm att ta sig in i chassit om du har några problem med det.

Antar att det skall sitta något grafikkort där någonstans också, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Det är väl bara att göra det, så kan du ju titta på temperaturerna ifall det gjorde någon skillnad.

Jo sant men det tar en sådan jäkla tid

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Vad då?
Flytta fläkten tar väl max 5 minuter och sedan så håller man lite koll på temperaturerna emellanåt under ett par dagar framåt och avgör öm det var värt det eller inte.

Alternativt belasta datorn under en period, flytta fläkten och göra det igen. Tar väl knappt en timma totalt, men då har du ju det korrekta svaret på din fråga.

Annars får du ju som sagt göra en CFD analys, tar garanterat längre tid att göra.
Resten är ju bara rena gissningar.

Permalänk
Avstängd

Fungerade helt ok med fläktplaceringarna på bild.
Dock verkar fractal fläkten i toppen inte flytta mycket luft.
Funderar på att byta ut den emot en 140mm noctua fläkt.
Men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Vilken skulle fungera bäst tror ni?
https://www.inet.se/kategori/420/140mm/285/noctua

Obs vill ligga på runt 1000 rpm (som mina andra noctua fans ligger på).

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Frågan här är väl vad du vill uppnå? Jag har sedan länge kört två fläktar i fronten och en bak, vilket jag alltid tycker fungerat, oavsett chassi. Själv inte noterat någon större skillnad med fler fläktar osv.

Litet kvitto fick man även när Luke från LTT testade olika många fläktar på olika ställen

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Skippa fractal fläkten helt. Kanske täcka fronten där du inte har fläktar.

Permalänk
Avstängd

Nja som sagt så vill jag få ut värmen i top lite bättre än vad fractal fläkten klarar.
Det kommer mycket värme från toppen så jag tror det är bäst att köra med 2 utblås.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Står mellan a14 och a15. Vilken lämpar sig bäst som chassi fläkt?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Står mellan a14 och a15. Vilken lämpar sig bäst som chassi fläkt?

A15 har ju nästan samma CFM värde, vid 200 högre RPM än Fractal om det är en Dynamic X2 du har. Tveksamt om en A14 som snurrar i 1500 rpm som har drygt 14-15 CFM högre kommer ge dig någon större vinst vid 1000 RPM än Dynamic X2.

Vill du ha högt flöde till låga RPM så är väl https://www.inet.se/produkt/6308896/fractal-design-venturi-hf... bäst.

Permalänk
Medlem

Hade flyttat ner frontfläktarna ett snäpp i förhoppningen att få lite bättre flöde runt kortplatserna, och i stort få flöde genom hela lådan, samt "pluggat" eventuella kvarvarande öppna delar av frontgrillen, för att förhindra "rundgång" där nyintagen luft försvinner ut ur chassit den vägen på grund av det lokala övertrycket.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r_b89:

A15 har ju nästan samma CFM värde, vid 200 högre RPM än Fractal om det är en Dynamic X2 du har. Tveksamt om en A14 som snurrar i 1500 rpm som har drygt 14-15 CFM högre kommer ge dig någon större vinst vid 1000 RPM än Dynamic X2.

Vill du ha högt flöde till låga RPM så är väl https://www.inet.se/produkt/6308896/fractal-design-venturi-hf... bäst.

Yes det är Dynamic X2. Men allt hänget väl inte på rpm?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Hade flyttat ner frontfläktarna ett snäpp i förhoppningen att få lite bättre flöde runt kortplatserna, och i stort få flöde genom hela lådan, samt "pluggat" eventuella kvarvarande öppna delar av frontgrillen, för att förhindra "rundgång" där nyintagen luft försvinner ut ur chassit den vägen på grund av det lokala övertrycket.

Ok. Men den översta fläkten känns rätt nice när den blåser rakt på cpu kylaren.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Yes det är Dynamic X2. Men allt hänget väl inte på rpm?

Jag är ingen expert, men om Noctuan kan flytta max 82 CFM vid sin maxhastighet, så lär det vara nere på minst samma nivå som Dynamic fläkten vid endast 66% drift. Finns säkert någon som kan räkna ut exakt CFM vid 1000 RPM, jag kan inte det.

Sen har Noctua fläktarna högre statiskt tryck med, men det är primärt viktigt om det är motstånd där luften ska igenom. Tex vid kylflänsar.

Sen är jag osäker på om du ens har övertryck, då du har ungefär samma CFM in som ut och dessutom ett dammfilter i fronten som blockerar en del.

Har du testat att ha en fläkt i botten som matar GPU med kall luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hade flyttat ner frontfläktarna ett snäpp i förhoppningen att få lite bättre flöde runt kortplatserna, och i stort få flöde genom hela lådan, samt "pluggat" eventuella kvarvarande öppna delar av frontgrillen, för att förhindra "rundgång" där nyintagen luft försvinner ut ur chassit den vägen på grund av det lokala övertrycket.

Hur/vad pluggar man med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r_b89:

Jag är ingen expert, men om Noctuan kan flytta max 82 CFM vid sin maxhastighet, så lär det vara nere på minst samma nivå som Dynamic fläkten vid endast 66% drift. Finns säkert någon som kan räkna ut exakt CFM vid 1000 RPM, jag kan inte det.

Sen har Noctua fläktarna högre statiskt tryck med, men det är primärt viktigt om det är motstånd där luften ska igenom. Tex vid kylflänsar.

Sen är jag osäker på om du ens har övertryck, då du har ungefär samma CFM in som ut och dessutom ett dammfilter i fronten som blockerar en del.

Har du testat att ha en fläkt i botten som matar GPU med kall luft?

Ok.
Jag körde med botten fan på mitt gamla chassi och det fungerade bra. Dock vill jag helst inte göra det då det suger upp så jävla mycket damm.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ok.
Jag körde med botten fan på mitt gamla chassi och det fungerade bra. Dock vill jag helst inte göra det då det suger upp så jävla mycket damm.

Du har väl filter i botten?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Du har väl filter i botten?

Jo visst.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har två i fronten och två i toppen (140mm) från Noctua. Funkar hur bra som helst.
Noctua NF-P14 FLX (Utgått).

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Skippa fractal fläkten, och om möjligt flytta den bakre fläkten längre ner. Annars är det helt OK!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo visst.

Jag kör samma chassi och har inte problem med damm, kör fläkt i botten Har iofs det oftast rent hemma så har aldrig haft problem med damm i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

körde liknande i ett FD R6, men skippade sedan fläkten i toppen och körde 3x120 fram och en 140mm bak. Blev lite tystare när man stängde igen toppen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ok. Men den översta fläkten känns rätt nice när den blåser rakt på cpu kylaren.

Flytta bara ner den nedre fläkten då? Vill du kan du ju också flytta ner och lina upp den övre fläkten perfekt med CPU-fläkten också, när du frigör plats under den.

Skrivet av r_b89:

Hur/vad pluggar man med?

Typ vad som helst, använd fantasin Tejp eller bokplast eller nåt liknande hade nog funkat utmärkt om du vill göra det så lätt för dig som möjligt. Annars kan du ju skära till en tunn akrylplastskiva, och montera med skruv eller buntband.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Nja som sagt så vill jag få ut värmen i top lite bättre än vad fractal fläkten klarar.
Det kommer mycket värme från toppen så jag tror det är bäst att köra med 2 utblås.

Skulle säga att enda fläkten i toppen gör är att skapa turbulens, visst drar den ut luft men luften från CPU-kylaren blåses mot bakfläkten och sen försöker fractalen dra samma luft...

CPU-kylaren är ju i vägen för den också.

Kör du 2 fram, 1 bak och täpper igen de andra hålen så får du lite övertryck vilket borde resultera i mer damm i fronten men fastnar i filtret samt max flöde vad CPU-kylaren klarar av att skyffla och resten trycks ut från andra tillgängliga hål ( mindre damm därifrån ).

Permalänk
Medlem

@kaput: Tänkte mest om det fanns något färdigt och köpa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Skulle säga att enda fläkten i toppen gör är att skapa turbulens, visst drar den ut luft men luften från CPU-kylaren blåses mot bakfläkten och sen försöker fractalen dra samma luft...

CPU-kylaren är ju i vägen för den också.

Kör du 2 fram, 1 bak och täpper igen de andra hålen så får du lite övertryck vilket borde resultera i mer damm i fronten men fastnar i filtret samt max flöde vad CPU-kylaren klarar av att skyffla och resten trycks ut från andra tillgängliga hål ( mindre damm därifrån ).

Jag håller med om när jag körde utan grafikkort. Men nu ska värmen från gpu:n ut också.
Så här ser det ut nu.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag håller med om när jag körde utan grafikkort. Men nu ska värmen från gpu:n ut också.
Så här ser det ut nu.
https://i.imgur.com/lst3aaB.jpg

Jag kör 3700X & 2080s Trio X i ett R6 chassi, har 3 in, 2 front + 1 botten och 1 ut. Har inga problem med temps. Kör dock med Venturi HF-14 som ut, den skyfflar på ganska bra med luft jämfört med både stock fläktarna och Noctuas.

Märkte dock står skillnad när jag bytte dom två i fronten mot PWM varianten av Dynamic X2, dock så låter dom väldigt högt så funderar på att byta dom också mot Venturi HF-14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Står mellan a14 och a15. Vilken lämpar sig bäst som chassi fläkt?

Titta på deras redux fläktar istället lite billigare men minst lika bra, kör själv 4st (NF-P14s redux-1500 140mm PWM) sådana som infläktar i mitt define S chassi dom snurrar fint i ~250rpm i idle.

https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Testade lite idag. 1 st 120 mm i botten full speed och top fan avstängd.
Fungerade sämre än jag trodde någon c bättre kanske.

Test 2 fungerade lite bättre. 1 st 120 mm i top (där fractal fläkten satt) full speed.
Gav ett par c bättre plus några % lägre gpu fan speed.

Skulle jag köra fan i bak på 100% skulle nog tempen vara ännu bättre.

Blir nog en redux fan i top.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga. Har suttit och kollat på spec.
Fractal (den jag har) 68.4 CFM
https://www.komplett.se/product/836973/datorutrustning/datork...

Mina noctua 140mm 64.9 cfm
https://www.inet.se/produkt/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-1...

Det kan omöjligt stämma?
Sätter jag handen över fractal fläkten så känns det knappt någon luft.
Noctua fläkten däremot trycker en jäkla massa luft. Speciellt i max fart.
Men ändå så ska fractal fläkten ha bättre tryck?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]