Donera pengar till välgörenhet

Permalänk
Medlem

Kan inte se att de nämnts innan, men Läkare utan gränser (Medicine sans frontiers) är en organisation jag tycker gör ett bra jobb. Just med att få fram dricksvatten, mat, medicin och andra viktiga förnödenheter till utsatta områden. Samt att de ser till det humanitära behövet först och främst och skiter i att lägga sig i politik och annat

Edit: såg nu att @HerrEkberg redan tipsat om dem, men det var ett rätt tunnt inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eott:

Har du någon källa på det eller är det bara din magkänsla?

Detta är ingen typ av källkritiskt arbete eller formel eller vad det är nu än är. Om man vill hjälpa någon så gör man det på plats och inte blunda och tror att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Detta är ingen typ av källkritiskt arbete eller formel eller vad det är nu än är. Om man vill hjälpa någon så gör man det på plats och inte blunda och tror att det löser sig som de flesta i Skandinavien gör.

Ja och nej

Jag har ingen möjlighet att åka vart som. Jag har ingen lokal kännedom. Jag är inte sjukvårdsutbildad. Jag kan med största sannolikhet inte språket. Osv osv. Så i mitt fall gör jag större nytta genom att ge pengar så att sjukvårdspersonal på plats har möjlighet att faktiskt ge mediciner, får hygienisk medicinsk utrustning och liknande. Eller bara det att få fram dricksvatten, det kan inte jag lösa bara sådär rent praktiskt, det är något som kostar pengar, och är en utbredd och akut brist i stora delar av världen

Så ja, om man kan göra nytta och har möjlighet så får man jättegärna volontära på plats. Men donera pengar är ett mycket bra hjälpmedel vi andra kan bidra med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Ja och nej

Jag har ingen möjlighet att åka vart som. Jag har ingen lokal kännedom. Jag är inte sjukvårdsutbildad. Jag kan med största sannolikhet inte språket. Osv osv. Så i mitt fall gör jag större nytta genom att ge pengar så att sjukvårdspersonal på plats har möjlighet att faktiskt ge mediciner, får hygienisk medicinsk utrustning och liknande. Eller bara det att få fram dricksvatten, det kan inte jag lösa bara sådär rent praktiskt, det är något som kostar pengar, och är en utbredd och akut brist i stora delar av världen

Så ja, om man kan göra nytta och har möjlighet så får man jättegärna volontära på plats. Men donera pengar är ett mycket bra hjälpmedel vi andra kan bidra med

Skickades från m.sweclockers.com

Du missförstår mig helt, när jag menar på plats då menar jag att du har med dig någon eller har med dig mediciner osv. Du kan iofs ge de mat och pengar själv men annars bör du ha med dig någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du missförstår mig helt, när jag menar på plats då menar jag att du har med dig någon eller har med dig mediciner osv. Du kan iofs ge de mat och pengar själv men annars bör du ha med dig någon.

Håller ändå inte med dig. Det låter enormt ineffektivt om alla ska åka i egen hög person. För de pengarna min resa kostar så är det bra många som kan få malariamedicin, dricksvatten och skolböcker.

Jag anser att både pengar och volontärer behövs. Utan pengar finns inget materiel. Men det måste så klart finnas folk på plats också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Håller ändå inte med dig. Det låter enormt ineffektivt om alla ska åka i egen hög person. För de pengarna min resa kostar så är det bra många som kan få malariamedicin, dricksvatten och skolböcker.

Jag anser att både pengar och volontärer behövs. Utan pengar finns inget materiel. Men det måste så klart finnas folk på plats också

Skickades från m.sweclockers.com

Hur säker är du på det? Hur vet du ens om pengarna som du har gett kommer fram med samma värde som du har givit? Hur vet du om de behövande får den hjälpen då behöver?

Vad vet du om tiggeriet i Sverige? Vill verkligen veta hur du tänker på denna front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hur säker är du på det? Hur vet du ens om pengarna som du har gett kommer fram med samma värde som du har givit? Hur vet du om de behövande får den hjälpen då behöver?

Vad vet du om tiggeriet i Sverige? Vill verkligen veta hur du tänker på denna front.

Läkare utan gränser som jag donerar till är en transparent organisation, precis som flera andra. Du kan läsa om deras ekonomi och projekt, och flera oberoende bedömare anser dem som en bra hjälporganisation. Av 100kr donerade går ca 88kr till ändamålet. De 12% som deras overhead kostar kan jag acceptera med tanke på vad de uppnår. Absolut finns det oseriösa och ineffektiva "hjälp"-organisationer också, men nu låter det mer som att du har en liten foliehatt på din sida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hur säker är du på det? Hur vet du ens om pengarna som du har gett kommer fram med samma värde som du har givit? Hur vet du om de behövande får den hjälpen då behöver?

Vad vet du om tiggeriet i Sverige? Vill verkligen veta hur du tänker på denna front.

När det gäller välgörenhet behöver man ibland tänka pragmatiskt. Ibland kan du inte vara säker på att allt kommer fram. Ibland kanske du t.o.m. är säker på att det mesta inte kommer fram (exempelvis om man måste muta några som har belägrat en befolkning för att få igenom förnödenheter) men alternativet är ännu värre än så.

Det är lätt att ursäkter som "jag känner inte att mina avsikter är helt rena" eller "jag vet inte om allt kommer fram" blir onödiga hinder för att behövande får hjälp. Och ärligt talat tror jag att det i flesta fall handlar om att man försöker rättfärdiga sitt beteende för sig själv.

Jag tycker också att det kan vara en bra övning att försöka föreställa sig att vara i den behövandes sits, hur man då skulle må av att de som har det bättre använder sånna ursäkter och vilka konsekvenser sånna resonemang får för personen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Läkare utan gränser som jag donerar till är en transparent organisation, precis som flera andra. Du kan läsa om deras ekonomi och projekt, och flera oberoende bedömare anser dem som en bra hjälporganisation. Av 100kr donerade går ca 88kr till ändamålet. De 12% som deras overhead kostar kan jag acceptera med tanke på vad de uppnår. Absolut finns det oseriösa och ineffektiva "hjälp"-organisationer också, men nu låter det mer som att du har en liten foliehatt på din sida

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande har du inte bevis på om hur hjälpen går ända fram. Det verkar mer som du har en stål keppa på din sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Fortfarande har du inte bevis på om hur hjälpen går ända fram. Det verkar mer som du har en stål keppa på din sida.

Seriöst? Och hur många malariasprutor till barn har du då givit personligen?

Om du inte tror på läkare utan gränser, ja nej då är det inget jag kan göra. Men alla är inte cyniska, som tur är så finns det godhjärtade människor som dessa:
https://lakareutangranser.se/vad-vi-gor/nyheter/alla-bloggare-fran-faltet
Happy reading...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Seriöst? Och hur många malariasprutor till barn har du då givit personligen?

Om du inte tror på läkare utan gränser, ja nej då är det inget jag kan göra. Men alla är inte cyniska, som tur är så finns det godhjärtade människor som dessa:
https://lakareutangranser.se/vad-vi-gor/nyheter/alla-bloggare-fran-faltet
Happy reading...

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande har du inte kommit fram till något som bevisar till att detta skulle vara bättre alternativ för både de behövande och sig själv. Ska ta in Morén för ytterligare djupare genomgång inom hjälpmedel vid andra part.

Morén vad säger du om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Fortfarande har du inte kommit fram till något som bevisar till att detta skulle vara bättre alternativ för både de behövande och sig själv. Ska ta in Morén för ytterligare djupare genomgång inom hjälpmedel vid andra part.

Morén vad säger du om detta?

Han säger ju att 88% av pengarna går till ändamålet, du får samla ihop en väldigt bra slant om du ska kunna betala flygresa, boende osv för dig själv om du ska åka å hjälpa till på plats med lika låg overhead.

Permalänk
Inaktiv

Läkare utan gränser är väl tveksamma att ge pengar till eftersom de använder gåvopengar till att sponsra fartyg på medelhavet för att transportera ekonomiska migranter till Europa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Fortfarande har du inte kommit fram till något som bevisar till att detta skulle vara bättre alternativ för både de behövande och sig själv. Ska ta in Morén för ytterligare djupare genomgång inom hjälpmedel vid andra part.

Morén vad säger du om detta?

Skrivet av Chimo:

Han säger ju att 88% av pengarna går till ändamålet, du får samla ihop en väldigt bra slant om du ska kunna betala flygresa, boende osv för dig själv om du ska åka å hjälpa till på plats med lika låg overhead.

Ja som Alle22 säger där. Man kan alltid ge en gåva men når gåvan fram till den behövande? Är man lika säker som att kunna ge hjälp på plats eller be någon annan att hjälpa?

Om man tar en titt på GW och hans framgång inom detta så kan man se hur det resoneras på ett annat sätt. Man kan lika tro att man ger en gåva men leder till en razzia som kan påverka en ökning av överfallsvåldtäkter som nämns i denna videon:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MW2 FANBOY:

Ja som Alle22 säger där. Man kan alltid ge en gåva men når gåvan fram till den behövande? Är man lika säker som att kunna ge hjälp på plats eller be någon annan att hjälpa?

Om man tar en titt på GW och hans framgång inom detta så kan man se hur det resoneras på ett annat sätt. Man kan lika tro att man ger en gåva men leder till en razzia som kan påverka en ökning av överfallsvåldtäkter som nämns i denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XFafgNR-WVg

Det låter rätt omfattande men vad kan man göra rätt på denna front?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Det låter rätt omfattande men vad kan man göra rätt på denna front?

Det handlar mest om den säkra sidan och inget som kan gå mot ett brott etc. Man ska alltid tänka som dem som investerarna. Om man kollar vad GW säger i denna videon kan man konstatera att investeringar också för och nackdelar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Ja som Alle22 säger där. Man kan alltid ge en gåva men når gåvan fram till den behövande? Är man lika säker som att kunna ge hjälp på plats eller be någon annan att hjälpa?

Om man tar en titt på GW och hans framgång inom detta så kan man se hur det resoneras på ett annat sätt. Man kan lika tro att man ger en gåva men leder till en razzia som kan påverka en ökning av överfallsvåldtäkter som nämns i denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XFafgNR-WVg

Skrivet av Alle22:

Det låter rätt omfattande men vad kan man göra rätt på denna front?

Dessa typer av inlägg är varför jag starkt undviker den här delen av det här forumet där folk som i vanliga fall gömmer sig på flashback träder fram. Om du vill utgå ifrån den lilla risk att välgörenhet indirekt leder till brottslighet för att rättfärdiga ditt beteende och må bättre av att du inte spenderar på behövande, have at it. Men att försöka få med andra på det och samtidigt lyckas blanda in lite racism i det hela?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chimo:

Han säger ju att 88% av pengarna går till ändamålet, du får samla ihop en väldigt bra slant om du ska kunna betala flygresa, boende osv för dig själv om du ska åka å hjälpa till på plats med lika låg overhead.

Bevis? Sedan kan man alltid åka på en semester och besöka de behövande. Finns även i vissa länder i eu som har det svårt. Man behöver inte ha värsta resan för att hjälpa de behövande.

Lite som detta: https://www.gp.se/nyheter/sverige/skolpengar-gick-till-att-st...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ab3:

Dessa typer av inlägg är varför jag starkt undviker den här delen av det här forumet där folk som i vanliga fall gömmer sig på flashback träder fram. Om du vill utgå ifrån den lilla risk att välgörenhet indirekt leder till brottslighet för att rättfärdiga ditt beteende och må bättre av att du inte spenderar på behövande, have at it. Men att försöka få med andra på det och samtidigt lyckas blanda in lite racism i det hela?

Stämmer helt med men det finns ju folk som inte förstår.

Permalänk
Medlem

Wow, jag ger upp den här diskussionen. Se min länk ovan med bloggar från fältet, det är en ögonöppnare imo. Sådant arbete kräver finansiellt stöd för att kunna utföras. Oavsett om det är Läkare utan gränser, Världsnaturfonden, Unicef eller andra seriösa organisationer. Och finansiellt stöd det kan jag ge. Som jag skrivit innan så tror jag inte på att varenda kotte ska åka runt och hjälpa till personligen, det är inte hållbart. Vill ni ha foliehatt så be my guest, men i min värld är lite bättre än inget, även om det säkert finns rötägg här och där som roffar åt sig, som alltid, för det lilla gör så enormt mycket för de barn som behöver hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ab3:

Dessa typer av inlägg är varför jag starkt undviker den här delen av det här forumet där folk som i vanliga fall gömmer sig på flashback träder fram. Om du vill utgå ifrån den lilla risk att välgörenhet indirekt leder till brottslighet för att rättfärdiga ditt beteende och må bättre av att du inte spenderar på behövande, have at it. Men att försöka få med andra på det och samtidigt lyckas blanda in lite racism i det hela?

Kan du bevisa att det är folk från flashback som är igång eller är det något du kan ta fram som material?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Wow, jag ger upp den här diskussionen. Se min länk ovan med bloggar från fältet, det är en ögonöppnare imo. Sådant arbete kräver finansiellt stöd för att kunna utföras. Oavsett om det är Läkare utan gränser, Världsnaturfonden, Unicef eller andra seriösa organisationer. Och finansiellt stöd det kan jag ge. Som jag skrivit innan så tror jag inte på att varenda kotte ska åka runt och hjälpa till personligen, det är inte hållbart. Vill ni ha foliehatt så be my guest, men i min värld är lite bättre än inget, även om det säkert finns rötägg här och där som roffar åt sig, som alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan alltid hjälpa någon oavsett distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Bevis? Sedan kan man alltid åka på en semester och besöka de behövande. Finns även i vissa länder i eu som har det svårt. Man behöver inte ha värsta resan för att hjälpa de behövande. Ni tänker lite för mycket än gör någon nytta alls tycker jag.

Vad menar du med bevis? Han har ju tidigare länkat källa för sina påståenden, det har inte du gjort. Alltså är det i så fall du som ska komma med "bevis".

Här kan du läsa lite.
https://www.insamlingskontroll.se/90konto

Självklart är det upp till var och en om/hur den vill hjälpa andra människor, men att argumentera EMOT seriösa hjälporganisationer för att de har för hög overhead (~10%) och sedan mena att det är effektivare att själv åka iväg och skänka en slant på plats vilket kräver att flygresa, boende osv betalas av pengar som skulle kunna ha gjort nytta istället är väldigt skevt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Summa? Hur värderar du en sjukvårdares arbetsinsats? Hur värderar du läkemedel? Inköpspris eller antal botade barn? Hur värderar du undervisning för barn som annars gått miste om den?

Som sagts tidigare, är det hur stor andel av rena pengar som går vidare till aktuella projekt du vill veta så ligger det på runt 88-90%. Det redovisas och är ingen hemlighet

Skickades från m.sweclockers.com

"Men hur vet du att barnet mår bra av medicin? Hur vet du att barnet inte växer upp till att bli en överfallsvåldtäktsman och polisen därför gör ett tillslag hos dig 15 år senare?"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/missbruk av flera konton)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skäggig legend

Jag slänger själv iväg en summa till Vid din sida varje månad. Pensionärer i Sverige förtjänar bättre...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju faktiskt kombinera en semesterresa med ett besök på den enheten man vill hjälpa. Det tar inte pengar från den verksamheten.
Se mitt inlägg #18110690

Permalänk
Avstängd

Jag är starkt emot Kiva då det är alldeles för många oseriösa aktörer där med standardiserade profiler och photoshoppade bilder.
Det är kanske inte så jävla sexigt, och det känns lite fel att bota symtomen istället för sjukdomen, men ett avmaskningsprogram som https://www.evidenceaction.org/dewormtheworld-2/ är typ det bästa du kan göra för att hjälpa individer direkt. Kalorier per krona som du får ut av avmaskningsprogram är INSANE och jag kan inte rekommendera det starkt nog.

Permalänk
Medlem

En sak värt att tänka på är att du kan få skattereduktion om du skänker till godkända organisationer. På så sätt kan du skänka 450kr mer utan att det kostar dig något.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3