Veckans fråga: Brukar du importera elektronik från utlandet?

Permalänk
Medlem

Jag köper ofta elektronik och andra retromods från utlandet och då från de som bygger kretsarna, alltså inte kina kloner. finns helt enkelt inte på svenska marknad.

(nu senast köpte jag dock G-fuel, 4:e beställningen. hoppas webhallen eller dylikt tar in för svensk distro )

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja att kronan blir svag gör köp av utländska produkter dyrare. Men det påverkar även svenska återförsäljare. De behöver ju också köpa in grejerna baserat på utländsk valuta vilket alltså ökar deras inköpspriser också. Så in the long run borde den svaga kronan inte påverka huruvida det lönar sig att köpa utomlands eller från svenska återförsäljare - givet att det handlar om produkter som tillverkas utomlands.

Men tillfälligt kan det bli bättre deals hos svenska återförsäljare om de har en fördröjning i prisanpassningen. De kan ju ha köpt in lager för ett tag sedan när kronan stod högre och behålla prissättningen utifrån tidigare inköpspriser.

Nej, det är fortfarande billigare att köpa utomlands men det är rätt små marginaler, med alla skojiga miljöskatter som tillkommit är jag lite osäker på om det ens är någon idé.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Både och för min del. Saker kan vara svårare att få tag på i Sverige än på t.ex. ebay och det kan skilja en hel del i pris.

Men generellt sett har jag minskat inköpen av prylar. Blir inte längre entusiastisk över någon ny pryl så ofta. Går mer på behovet och köper gärna begagnat och underhåller de prylar jag redan har för längre livslängd. Tycker jag har för mycket prylar hemma och försöker rensa bort istället.

Permalänk
Entusiast

Endast i undantagsfall p.g.a tidigare nämnda garantiärenden. Inte bara av den enkla anledningen att företagen ligger utomlands utan också eftersom jag upplever att just svenska återförsäljare generellt har bra kundtjänst.

Däremot blir det ju nästan alltid import när det gäller reservdelar till allehanda elektronik som sällan finns att tillgå i Sverige.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej, det brukar jag inte göra. Men det händer.
Senast var nog VRheadsetet Samsung odyssey + från i våras som inte går att köpa i Europa. Fick bli från USA istället.

Samma här. Importerade Samsung Odyssey via big apple buddy (från usa), 2 dagar från beställning till leverans, otroligt smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä copyswede finns inte i tyskland. De finns bara i Sverige. Tyskland har istället GEMA som sköter privatkopieringsersättningar för inspelningsmedium.
https://en.wikipedia.org/wiki/GEMA_(German_organization)

Ja, det är lite kul när vi svenskar köper grejer i Tyskland, medan tyskarna beställer från Luxemburg (som verkligen saknar privatkopieringsersättning). Däremot kan jag inte hitta någon siffra på vad som är belagt med straffskatt i Tyskland - många länder har det bara på inspelningsbar media. Någon som vet?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vart köper du ifrån då?

Mindfactory.de

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Mindfactory.de

Tack, ska kolla in.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kunde svara ja på båda skälen. Jag reser i jobbet ibland så det går att passa på när man är ute och far. Sist var det en Instant Pot från Amazon.de på deras Prime day; den säljs inte i Sverige. Lite tillbehör till den finns på Wish, och Amazon.com/de. Magcozy och liknande bra prylar säljs inte i Sverige så vitt jag vet. En del Amazonprylar var det stor rea på senast inne på en Target i Florida. Plus att det är kul att hugga husgeråd, mat och kryddor samt DayQuil/NyQuil och melatonin när man kan.

Nu när kronan är usel får man titta på kostnader från fall till fall. Jag stödjer gärna svenska handlare, men skiljer det flera tusen som för min iPad Pro för ett par år sen går jag in på Apple store i USA istället. Är ju mycket lägre moms och köper man som privatperson märks det.

Tips är Scan i UK, Newegg i USA/Kanada, Alternate i Nederländerna, UK m.fl för en del prylar som inte alltid säljs här i Sverige. Ibland är Tyskland billigt. Ett tips för dyrare grejor är att kolla på idealo.de för en prisjämförelse.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Avstängd

Ibland, men det är nästan alltid från andra EU länder (främst från Tyskland då jag ofta använder utrustning som inte finns i Sverige till kylsystem, temperaturkontroll och annat) i så fall, med något enstaka undantag (tex tillbehör till actionkameror och liknande brukar jag beställa direkt från kina, likaså en del passiva komponenter (främst till förstärkarbyggen) som är närapå omöjliga att få tag på i EU då efterfrågan helt enkelt är för liten här).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hur räknas utländska butiker med svenska sidor, såsom Komplett, Proshop och Computersalg?

Brukar ffa beställa elektronik som jag inte hittat eller kunnat efterfråga i svensk handel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aliexpress oftast: PWM splitters, barrow/bykski vattenkylningsgrejer, rgb ledstrips (finns t.o.m icue kompatibla till 1/3 av originalpris), PBT keycaps, intern usb2 till 3 adaptrar, dvi-vinklar ... you name it. Håller mej borta från 230V prylar och större litium/batteri grejer.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det behöver i allmänhet vara en ganska rejäl prisskillnad för att jag ska välja en utländsk butik framför till exempel Inet, Webhallen eller Komplett. Huvudorsaken är smidigheten vid ångerrätt/reklamation och dylikt.

Känner precis som du. Att köpa i Sverige är bekvämt och säkert om något skulle gå sönder. Att köpa utomlands känns extremt meckigt plus att man är utan prylen i en månad om den skulle gå sönder.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Hur räknas utländska butiker med svenska sidor, såsom Komplett, Proshop och Computersalg?

Brukar ffa beställa elektronik som jag inte hittat eller kunnat efterfråga i svensk handel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte hur SWEC räknar i själva undersökningen, men dessa skattar ju i Sverige när man köper i Sverige annars (vad jag vet, såg i allafall ut så när jag beställde där senast).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej, det är fortfarande billigare att köpa utomlands men det är rätt små marginaler, med alla skojiga miljöskatter som tillkommit är jag lite osäker på om det ens är någon idé.

Ja så kan det säkerligen vara. Finns flera faktorer som kan spela in här.
Men just faktorn svag krona borde som sagt inte påverka generellt just för att även svenska återförsäljare också behöver betala mer för sina inköp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sverige känns säkert, Utlandet kan vara olika kvalitet beronde på vad man köper och oftast krångligt med returer.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kwirek:

Hur räknas utländska butiker med svenska sidor, såsom Komplett, Proshop och Computersalg?

Brukar ffa beställa elektronik som jag inte hittat eller kunnat efterfråga i svensk handel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag vet inte hur SWEC räknar i själva undersökningen, men dessa skattar ju i Sverige när man köper i Sverige annars (vad jag vet, såg i allafall ut så när jag beställde där senast).

Detta nämns i brödtexten samt frågeställningen på själva pollen.

"Då en del e-handlare har sin bas i någon av våra grannländer väljer vi att avgränsa frågan till länder utanför Norden"

"Brukar du importera prylar från länder utanför Norden?"

Permalänk
Medlem

Ja men det blir mindre och mindre. Oftast saker som är svåra att få tag på i sverige eller mycket dyrare.

Dom sista två grejerna jag handlat var...
En beganad processor till min bärbara från Frankrike via Ebay.
Ett TKL mekaniskt tangentbord från Aliexpress.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag importerar privat, förr importerade jag i större skala men det var mer omständligt med CE kontroller osv.
Upplever att importörer blivit sämre med åren på att kontrollera elektroniken de säljer.
Handlar både inom EU och utanför.

Permalänk
Medlem

Nej inte elektronik vissa saker till bilen som olja däck filter å sånt är bra mycket billigare i tex tyskland.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Lego Master

Generellt; ska jag köpa nåt jag bryr mig om (dvs vill kunna reklamera eller få tag i support för) så köper jag det i Sverige. Är det slit och släng, eller nån "kul" grej som inte spelar så stor roll, kan jag beställa med import. Men inte speciellt ofta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja så kan det säkerligen vara. Finns flera faktorer som kan spela in här.
Men just faktorn svag krona borde som sagt inte påverka generellt just för att även svenska återförsäljare också behöver betala mer för sina inköp.

Kollade på skoj vad ersättaren hade kostat till mitt grafikkort hos Scan, var ca 1100:- billigare än att köpa i Sverige. För två år sedan hade kortet varit 3500:- billigare. Nu är det iofs apdyrt kort, men kursen slår rätt hårt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vänd på frågeställningen. "Brukar du handla elektronik från svenska nätbutiker?".
Det händer i de fall priserna är desamma eller lägre än utländska nätbutiker. Väldigt sällan med andra ord. Möjligen under någon kampanj som är en riktig rea. Dvs inte "höja för att sedan sänka-reor".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Kollade på skoj vad ersättaren hade kostat till mitt grafikkort hos Scan, var ca 1100:- billigare än att köpa i Sverige. För två år sedan hade kortet varit 3500:- billigare. Nu är det iofs apdyrt kort, men kursen slår rätt hårt.

Säkert är det så.
Men återigen.
Svagare kurs gör det inte bara dyrare för oss att köpa från utländska butiker. Det blir även dyrare för svenska återförsäljare att köpa in grejerna till sin butik vilket ökar priserna även i svenska butiker.
Så en svagare eller starkare krone påverkar generellt sett inte huruvida det är lönt att köpa utomlands eller ej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nej, köper bara från svenska återförsäljare. Jag gillar Garanti, närhet till butikerna så man slipper skicka fram och tillbaka, jag vill stödja svenska handlare, och oftast är mina köp av impuls karaktär. Sugen på en skärm? Köper den mest rimliga hos den som finns i lager, finns den mest rimliga inte i lager tar jag näst rimliga som finns inne.

Dator går sönder? Bra åk till Webhalens huvudlager där allt finns jämnt typ plocka ut allt som behövs, inget jäkla vänta 2 dagar här inte, när jag vill ha något åker jag samma dag och köper det oftast. Sträckläser lite recensioner kollar en youtube video sen beslutar man sig och åker!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

nope aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Säkert är det så.
Men återigen.
Svagare kurs gör det inte bara dyrare för oss att köpa från utländska butiker. Det blir även dyrare för svenska återförsäljare att köpa in grejerna till sin butik vilket ökar priserna även i svenska butiker.
Så en svagare eller starkare krone påverkar generellt sett inte huruvida det är lönt att köpa utomlands eller ej.

Absolut, vi är ju även beroende av hur dollarn, pundet och euron utvecklas. Min erfarenhet hittills är dock att det alltid är billigare utomlands för t ex grafikkort (undantaget någon flash sale)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, vi är ju även beroende av hur dollarn, pundet och euron utvecklas. Min erfarenhet hittills är dock att det alltid är billigare utomlands för t ex grafikkort (undantaget någon flash sale)

Just nu är ju pundet extremt lågt pga BREXIT medan Euro och USD ligger på ganska normala nivåer (i förhållande till övriga stora valutor och om man bortser från "devalveringen" som i praktiken skett av den svenska kronan de sista åren, jämfört mot svenska kronan ligger de ju dock mycket högt nu).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har varit mest billigare grejer. Har blivit ett antal in-ears från Xiaomi från diverse kinabutiker. Men det är slut med det nu pga importavgiften.

Permalänk
Medlem

Hej,köpte MB från Webbhallen som var trasigt o jag fick nytt på RMA.Gick snabbt o smidigt,hade nog varit krångligare om det var köpt utomlands.

Visa signatur

AMD Ryzen7 3700X,MSI Radeon RX6800,Gigabyte X570 Aorus Pro, Corsair Vengeance LPX 16Gb, Samsung 970 EVO 500Gb, Samsung 2TB, Acer 34" Predator X34