Hur överklockar jag min processor, och vad är det som händer med den när jag gör det?

Permalänk

Hur överklockar jag min processor, och vad är det som händer med den när jag gör det?

Hejsan, jag har aldrig överklockat en processor förut, och fått höra att ni är experter här! så tack i förväg,
så alltså till det relevanta :
1 : Hur gör jag för att överklocka den ?
2 : vad är det som egentligen händer när jag överklockar ? minskar jag livslängden?
3: när man pratar mer detaljerat om det, ökas spänningen eller volten och diverse ?

är helt grön inom detta, så all form av information hade varit helt fantastiskt! detta är ett nyfunnet intresse för mig.

Mvh Ruffpatch - Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruffpatch:

Hejsan, jag har aldrig överklockat en processor förut, och fått höra att ni är experter här! så tack i förväg,
så alltså till det relevanta :
1 : Hur gör jag för att överklocka den ?
2 : vad är det som egentligen händer när jag överklockar ? minskar jag livslängden?
3: när man pratar mer detaljerat om det, ökas spänningen eller volten och diverse ?

är helt grön inom detta, så all form av information hade varit helt fantastiskt! detta är ett nyfunnet intresse för mig.

Mvh Ruffpatch - Fredrik

1. Det traditionella tillvägagångssättet för moderna datorer är att ändra relevanta inställningar i UEFI ("BIOS") Setup, generellt med ändring av klockmultipeln för processorn som själva "huvudnumret". Skulle rekommendera att du läser en guide som är relevant för din plattform.
2. Angående livslängden: kanske (blir väl särskilt en fråga om hur mycket du höjer spänningen för att försöka nå högre frekvenser). Vad som händer är i grund och botten att processorn inte körs i den frekvens som tillverkaren lovat ska fungera.
3. "Spänningen eller volten" är en konstig formulering. Spänning mäts i enheten volt, "volten" är lite småtrasigt språkbruk där någon pratar om spänningen.

Vad är det för dator det handlar om? Någon kan säkert peka dig i rätt riktning.
(Finns även klistrade trådar här i forumet som kan vara bra att titta i)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Ruffpatch:

Denna visar hur det kan göras. Vad saker heter i inställningar varierar tyvärr i moderkorten.
Har du ett populärt moderkort och cpu så finns det vanligtvis guider på nätet och youtube.

Se denna, läs någon guide, återkom med frågor.
Vill du själv överklocka och vill ha hjälp så måste du berätta för oss exakt vilka delar du har i din dator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

som sagt överklockning är väldigt hårdvaruspecifikt så utan att veta vad du försöker överklocka så kan vi bara ge rätt generella svar.

1 : Hur gör jag för att överklocka den ?

A: generellt sett öka multiplier och kanske spänning till din cpu beroende på hur mycket du vill öka då många går att köra fortare på stockspänningarna och vissa modeller kan t.om gå ner i spänning och ändå klara nån eller några hundra megahertz extra över vad tillverkaren satt den till.

2. Angående livslängden: kanske (blir väl särskilt en fråga om hur mycket du höjer spänningen för att försöka nå högre frekvenser). Vad som händer är i grund och botten att processorn inte körs i den frekvens som tillverkaren lovat ska fungera.

A: som du säger du kör din processor utanför tillverkarens specifikationer men går du inte helt bananas med inställningarna och håller dig relativt safe så brukar det inte ge någon direkt inverkan på livslängden iaf inte som du hinner märka innan du bytt ut den för den är ändå för slö/har för lite kärnor eller annan anledning.

3: när man pratar mer detaljerat om det, ökas spänningen eller volten och diverse ?

A: Spänning och "volten" är samma sak.
volt är det man mäter spänning i och det du säkerht hört är säker ordet "övervolta" vilket inte egentligen är en faktisk term utan ett typ slang för öka spänningen som typ blivit accepterat i överklockningssammanhang iaf här på forumet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows