Veckans fråga: Brukar du importera elektronik från utlandet?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Brukar du importera elektronik från utlandet?

Precis som med Googles Pixel-telefoner händer det ibland att teknikprylar aldrig lanseras i Sverige. För denna veckas fråga undrar vi därför om ni brukar importera elektronik från utlandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Brukar handla om reservdelar och småprylar som inte finns i handeln här. T.ex en ny skärm till min mate 10 Pro kostade 60-70% mindre från kina

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Köper nu mer alla mina datorprylar från Tyskland, såvida det inte är någon kampanj som gör det billigare i Sverige.

Mitt moderkort var t.ex. en tusing billigare att köpa därifrån.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Både och skulle jag säga. Det är ett större utbud och oftast betydligt billigare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

med den svaga kronan och extra kostnader med import gör det lite jobbigt att importera för tillfället. Ex Pixel 4 XL hamnar väl på ca 10500 kr för basmodellen vilket är lite halvjobbigt. Plus det komplicerade att trixa med adress osv för att ens få företag att skicka produkten till Sverige + ev krångel med garanti. Köper helst i Sverige för att slippa allt jidder som kommer med import. Ofta inte värt för att spara nån hundring men ibland finns det klipp att göra.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har alltid försökt stödja de lokala handlarna men ibland finns inte allt i deras sortiment. Senast jag köpte elektronik från utlandet var när jag ville ha en fjärrkontroll med skärm till min action cam (Sony). Den fick jag inte köpa löst i Sverige.

Funderar dock på Tyskland för nästa uppgradering av datorn.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ni som importerar från andra länder, har ni några förslag på sidor där ni importerar från för oss som inte har importerat något (än)?

Har övervägt ett par gånger att importera men då jag aldrig har gjort detta tidigare så är man lite nojig över att man ska välja 'fel' affär att importera genom

Permalänk
Inaktiv

Förr så handlades en hel del från Ebay, men sen kommer avgiften och då handlar jag inte alls. Men ska jag köpa nåt så blir det från Amazon i Tyskland, inga copyswede, kemikalieskatt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpt mina två senaste grafikkort utomlands. Tyskland och England. I dagsläget så är det ju dock ingen höjdare med en så troligt svag krona

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

Det behöver i allmänhet vara en ganska rejäl prisskillnad för att jag ska välja en utländsk butik framför till exempel Inet, Webhallen eller Komplett. Huvudorsaken är smidigheten vid ångerrätt/reklamation och dylikt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Köper nu mer alla mina datorprylar från Tyskland, såvida det inte är någon kampanj som gör det billigare i Sverige.

Mitt moderkort var t.ex. en tusing billigare att köpa därifrån.

Vart köper du ifrån då?

Permalänk
Medlem

Brukar vet jag inte men i höst har jag köpt en del grejer (mest gamla G&W spel) på eBay allt ifrån USA till ifrån Japan. Köpte även en laddare till en DSi XL, som jag köpt från England, från Kina för snart en månad sen men den har jag inte sett skymten av ännu så jag beställde en från en butik i hemlandet i stället.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av mrpeters:

Ni som importerar från andra länder, har ni några förslag på sidor där ni importerar från för oss som inte har importerat något (än)?

Har övervägt ett par gånger att importera men då jag aldrig har gjort detta tidigare så är man lite nojig över att man ska välja 'fel' affär att importera genom

Ja tack, vill också ha.

Permalänk
Medlem

Sällan jag köpt elektronik utomlands. Kläder eller spel är lättare men elektronik köper jag helst i Sverige. Köpte en kinesisk tablet för några pr sedan men den var inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Brukar inte, men har hänt och kommer hända igen. Finns det inte i Svea rike så måste man ju importera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Absolut har man importerat, dock inte mycket. Specifikt ett chassi, Lian li V2120X svart/svart. Fanns enbart svart utsida silver insida på svensk marknad och till hutlös prislapp. Flertalet Hårddiskar, och en el-cykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper ofta från Tyskland eller England om det är billigare. Även utanför Europa men då mest bara om jag har vägarna förbi om något jag planerat att köpa finns billigare där. Köpte t.ex. mitt 2070 för strax över 3000 i Nordamerika. Även köpt SSDer och annat i Nordamerika då de oftast har mycket bättre deals (upp till halva priset) samt mycket lägre eller ingen skatt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det brukar jag inte göra. Men det händer.
Senast var nog VRheadsetet Samsung odyssey + från i våras som inte går att köpa i Europa. Fick bli från USA istället.
Mitt tangentbord voretx pok3r kommer från brittiska amazon - fanns inte i Sverige när jag beställde det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpeters:

Ni som importerar från andra länder, har ni några förslag på sidor där ni importerar från för oss som inte har importerat något (än)?

Har övervägt ett par gånger att importera men då jag aldrig har gjort detta tidigare så är man lite nojig över att man ska välja 'fel' affär att importera genom

Tyskland
Mindfactory och Caseking
GB
Scan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja av båda anledningarna. (Saknas alternativ för båda i undersökningen)

Beställer mest från Tyskland, England och USA.
Har släktingar i USA vilket underlättar en hel del

Skrivet av mrpeters:

Ni som importerar från andra länder, har ni några förslag på sidor där ni importerar från för oss som inte har importerat något (än)?
..

Amazon.co.uk och Amazon.de är bra så länge som det skickas från Amazons egna lager.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Förr så handlades en hel del från Ebay, men sen kommer avgiften och då handlar jag inte alls. Men ska jag köpa nåt så blir det från Amazon i Tyskland, inga copyswede, kemikalieskatt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nä copyswede finns inte i tyskland. De finns bara i Sverige. Tyskland har istället GEMA som sköter privatkopieringsersättningar för inspelningsmedium.
https://en.wikipedia.org/wiki/GEMA_(German_organization)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köper en del elektroniktillbehör främst genom amazon. Då kör jag brittiska storefronten så det har varit lagom förmånligt sett till pris. Men man får tydlig produktinformation, kan hitta bättre begagnade saker samt en hel del lite äldre eller obskyra prylar.

Majoriteten storköp sker däremot på svenska marknaden.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Köpt mina två senaste grafikkort utomlands. Tyskland och England. I dagsläget så är det ju dock ingen höjdare med en så troligt svag krona

Ja att kronan blir svag gör köp av utländska produkter dyrare. Men det påverkar även svenska återförsäljare. De behöver ju också köpa in grejerna baserat på utländsk valuta vilket alltså ökar deras inköpspriser också. Så in the long run borde den svaga kronan inte påverka huruvida det lönar sig att köpa utomlands eller från svenska återförsäljare - givet att det handlar om produkter som tillverkas utomlands.

Men tillfälligt kan det bli bättre deals hos svenska återförsäljare om de har en fördröjning i prisanpassningen. De kan ju ha köpt in lager för ett tag sedan när kronan stod högre och behålla prissättningen utifrån tidigare inköpspriser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Handlar där det är billigast helt enkelt så det blir en hel del från utlandet. Men ibland kan jag tycka det är värt att lägga en extra krona och köpa lokalt ifall prylen är väldigt dyr och skulle börja krångla eller behöva reklameras.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En del blir det, mycket småsaker från tyska amazon då priserna i Sverige är väldigt mycket sämre eller så får man sämre produkter. Inte köpt hårdvara mer än några hörlurar än men funderar på det, grafikkort i Sverige är lite löjligt dyra.

Tittar jag nu skiljer det över 1000 kronor även med vår katastrofala krona nu.

Permalänk
Medlem

Köpte ett X370 Taichi och minnen från tyska Amazon som ej fanns till salu i Sverige. Och ibland köper jag raspberry pi-tillbehör från UK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte importerat något de senaste åren.
Tidigare köpte jag ofta delar till min radiostyrda bil från utlandet. Dels för att specifika reservdelar till den modellen inte gick att köpa i Sverige (fick beställas från USA), dels för att mer generella delar var betydligt billigare utomlands (andra EU-länder).

Permalänk
Medlem

jag drar mig för det, framförallt eftersom jag känner att garantiärenden kan bli jobbiga.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag köpte mer från utlandet förr, det gick att göra klipp när kronan var hyfsat stark. Idag gör kronans dåliga växelkurs + avgifter/frakt att det oftast knappt är lönt, iaf inte på det som jag kollat på.

Det var typ 70 kr billigare utomlands än i Sverige på routern jag kollade på senast. Det är inte värt längre leveranstid och krångligare support och retur för att spara några tior bara, så det blev köp i svensk butik.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar ju allt inom EU som med vanlig handel och inte import.

Skickades från m.sweclockers.com