Intel Xe utmanar AMD och Nvidia under 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel Xe utmanar AMD och Nvidia under 2020

Välrenommerade industrikällor meddelar att Intels Xe-grafikkort tillverkas på 10 nanometer och når marknaden sommaren 2020. Planer finns också för en snabb övergång till 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, så de skippar 10nm på CPU men kör det på GPU. Sen år 2021 så kör de 7nm på båda?
Blir intressant att se hur gen1 presterar och sen hur stort hopp det blir mot gen2 eller om de främst då fokuserar på strömförbrukningen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

AMD kommer få mest stryk av dessa korten när de kommer till konsument. Tycker lite synd om dem.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Intressant, så de skippar 10nm på CPU men kör det på GPU. Sen år 2021 så kör de 7nm på båda.
Blir intressant att se hur gen1 presterar och sen hur stort hopp det blir mot gen2 eller om de främst då fokuserar på strömförbrukningen.

Antagligen för att pipeline och instruktioner är helt annorlunda på en GPU. Var lättare att genomföra kanske? Tror att de är ganska mycket mer simpla än en CPU rent instruktionsmässigt, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Designen på kortet tilltalade inte mig rent subjektivt om det är den som gäller på bilden. Ser bara konstigt ut.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Triton242: det där är bara artistillustrationer, Intel har inte släppt några officiella produktbilder för Xe-seriens produkter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Triton242: det där är bara artistillustrationer, Intel har inte släppt några officiella produktbilder för Xe-seriens produkter.

Okey. Gjorde snabb bild googling och fick upp denna bilden från flera ställen med några andra varianter med så tänkte att de kanske hade detta som något skarpt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Intressant, så de skippar 10nm på CPU men kör det på GPU. Sen år 2021 så kör de 7nm på båda?
Blir intressant att se hur gen1 presterar och sen hur stort hopp det blir mot gen2 eller om de främst då fokuserar på strömförbrukningen.

Var även min första tanke, men sen så slog det mig att Intels problemföljetong 10 nm som begränsar maxfrekvens kraftigt på CPU sidan kanske kan vara OK för GPU. Se nedan...

Skrivet av kelthar:

AMD kommer få mest stryk av dessa korten när de kommer till konsument. Tycker lite synd om dem.

Antagligen för att pipeline och instruktioner är helt annorlunda på en GPU. Var lättare att genomföra kanske? Tror att de är ganska mycket mer simpla än en CPU rent instruktionsmässigt, men jag kan ha fel.

Beräkningsenheterna (cuda core - Nvidia, compute units - AMD) är ju repeterande mindre byggblock som inte kräver lika stora resurser att optimera (är en beräkningsenhet optimerad, så är alla optimerade) för en tillverknings process.

Att dom siktar på en snabb övergång till 7 nm ser jag som ett tecken på fortsatta problem med 10 nm, dåligt utfall?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Blir intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Att dom siktar på en snabb övergång till 7 nm ser jag som ett tecken på fortsatta problem med 10 nm, dåligt utfall?

Det kan även hända att 10nm blivit så försenad att 7nm är redo strax efter, det har säkert varit en hel del parallellt arbete på teknikerna eftersom det tar många år att utveckla en ny tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig ganska säker på att Intel inte kommer att lyckas slå konkurrenterna på GPU-sidan, iaf inte med första generationens kort. Det vore en oehörd bedrift om de lyckas ta igen alla de år av erfarenheter som konkurrenterna har. Lägg till hur bra Intel lyckats med övriga produkter de senaste åren...
Men. Givetvis vore det bra om jag har fel och konkurrensen ökar! Håller tummarna

Permalänk
Medlem

"Den inledande rundan grafikkretsar sägs inte fokusera på spelmarknaden utan istället datacenter och beräkningar för artificiell intelligens"

Konceptbilden för ju inte direkt tankarna till datacenter direkt, eller börjar RGB-trenden med gaming ta fäste även på en professionella sidan nu? Hade ju iofs sett rätt fästligt ut om man kom in i en datahall och det påminde om nattklubb, tills man var tvungen att försöka hitta sina serverskåp i discoröken med en grön strob i ansiktet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

"Den inledande rundan grafikkretsar sägs inte fokusera på spelmarknaden utan istället datacenter och beräkningar för artificiell intelligens"

Konceptbilden för ju inte direkt tankarna till datacenter direkt, eller börjar RGB-trenden med gaming ta fäste även på en professionella sidan nu? Hade ju iofs sett rätt fästligt ut om man kom in i en datahall och det påminde om nattklubb, tills man var tvungen att försöka hitta sina serverskåp i discoröken med en grön strob i ansiktet.

Datacentren bill väl också ha del av kakan att rgb gör din dator minst 50% snabbare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

NVIDIA kommer att få det jobbigt. Både AMD och Intel kommer efter AI och compute.

Jag hade gärna sett Intel köra på en grym HSA med hyfsad grafikprestanda. Därtill kan de köra vissa samarbeten för att få upp RT prestandan och ha en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Spännande! Vi borde ju alla välkomna mer konkurrens!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pHr33:

Jag känner mig ganska säker på att Intel inte kommer att lyckas slå konkurrenterna på GPU-sidan, iaf inte med första generationens kort. Det vore en oehörd bedrift om de lyckas ta igen alla de år av erfarenheter som konkurrenterna har. Lägg till hur bra Intel lyckats med övriga produkter de senaste åren...
Men. Givetvis vore det bra om jag har fel och konkurrensen ökar! Håller tummarna

De har ju 8 år med erfarenhet, inte som att dom aldrig tillverkat GPUer förr Bara i mindre skala.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Datacentren bill väl också ha del av kakan att rgb gör din dator minst 50% snabbare

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så att ju mer RGB och färger desto svalare komponenter? Perfekt i serverhallen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pHr33:

Jag känner mig ganska säker på att Intel inte kommer att lyckas slå konkurrenterna på GPU-sidan, iaf inte med första generationens kort. Det vore en oehörd bedrift om de lyckas ta igen alla de år av erfarenheter som konkurrenterna har. Lägg till hur bra Intel lyckats med övriga produkter de senaste åren...
Men. Givetvis vore det bra om jag har fel och konkurrensen ökar! Håller tummarna

En till aktör blir förstås fint men känslan är att det är mest snack, väldigt lite verkstad från Intels Rajadeon-avdelning. Men helt klart positivt att planen för lansering faktiskt verkar kunna fungera och vi får ett tredje alternativ under nästa år.

Sedan lär mitt nästa grafikkort bli ett 3080Ti (Super(Duper(Ultra))) så jag är ändå inte målgruppen för iallafall första generationens Intelgrafik.

Spännande framöver hur det nu än lär bli iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Datacentren bill väl också ha del av kakan att rgb gör din dator minst 50% snabbare

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt pinsamt hur ledande aktörerna helt missat att den största prestandavinsten finns i RGB-lösningar och inte Steamprocessesorer eller Tensorkärnor, eller någon annan hittepå-teknik. Intel - RGB Inside.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Designen på kortet tilltalade inte mig rent subjektivt om det är den som gäller på bilden. Ser bara konstigt ut.

Vad spelar det för roll hur ett kort ser ut? det skall ju sitta INNE i datorn. Inte så att du hänger upp det på väggen som konstverk. Hellre ett asfult kort som presterar bra än ett vackert kort som presterar skit.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av trickeh2k:

Konceptbilden för ju inte direkt tankarna till datacenter direkt, eller börjar RGB-trenden med gaming ta fäste även på en professionella sidan nu? Hade ju iofs sett rätt fästligt ut om man kom in i en datahall och det påminde om nattklubb, tills man var tvungen att försöka hitta sina serverskåp i discoröken med en grön strob i ansiktet.

Typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Antingen är det där filmat i ultrarapid eller liknande, eller så ser det ut som att någon har en lite svettig natt framför sig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det gäller att läsa budskapet som finns mellan raderna:
Intel storsatsar på diskreta beräkningskort för datacenter. Den första generationen kommer nästa år på 10nm. Intel jobbar redan på att flytta över produktionen till 7nm.

Dvs
Det kisel som inte håller måttet i den lukrativa server/datacenter-marknaden kommer Intel att använda i diskreta grafikkort och maximerar på så vis utnyttjandet.

Ingen fara på taket dock, de två andra aktörerna gör likadant

Permalänk

Intel have seen the writing on the wall. Their last graphics card attempt was an ill-conceived departure from what was already successful for Nvidia and AMD/ATI. They have to get it right this time. They dominate in a smaller and smaller piece of the computing landscape.

What I would like to see is an analysis of how or why Intel can build a competitive product without legal risk from Nvidia and AMD. There were various cross-licensing deals at one point, especially after the lawsuits and anti-trust prosecution. Have they expired? Nvidia were kept out of producing their own x64 / x86 CPU. Could this give Nvidia another opportunity?

(Sorry I had to use English for this one.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Vad spelar det för roll hur ett kort ser ut? det skall ju sitta INNE i datorn. Inte så att du hänger upp det på väggen som konstverk. Hellre ett asfult kort som presterar bra än ett vackert kort som presterar skit.

Men vänta nu.
Jag köper ditt resonemang, men borde inte kortet då bara vara rakt, grått eller svart då det ingen mening finns med RGB eller andra färger på plast och krumelur?

Nu ser det ut som en dåligt pimpad förstbil som någon 18åring dekal och belysningstrimmat för de tycker det är ballt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

AMD kommer få mest stryk av dessa korten när de kommer till konsument. Tycker lite synd om dem.

De tror jag inte. Det lär vara Nvidia som tappar den största delen till Intel, om de nu ens lyckas gör gpuer som är i närheten av amd/Nvidia i spel.

Frågan folk kommer ställa sig om 3 år är:
"Ska jag bygga en AMD eller Intel dator?! Hmm"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Designen på kortet tilltalade inte mig rent subjektivt om det är den som gäller på bilden. Ser bara konstigt ut.

Ja, men av någon anledning tycks jag gilla den håriga triangeln.

Permalänk
Medlem

Xe-off?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Hoppas dom har ett bra team som jobbar med drivrutinerna, för hur mycket man är debaterar om AMD eller Nvidia är bäst på drivrutinssidan, så är intels drivrutiner mil efter, dom verkar ALLTID strula på laptops.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Intel have seen the writing on the wall. Their last graphics card attempt was an ill-conceived departure from what was already successful for Nvidia and AMD/ATI. They have to get it right this time. They dominate in a smaller and smaller piece of the computing landscape.

What I would like to see is an analysis of how or why Intel can build a competitive product without legal risk from Nvidia and AMD. There were various cross-licensing deals at one point, especially after the lawsuits and anti-trust prosecution. Have they expired? Nvidia were kept out of producing their own x64 / x86 CPU. Could this give Nvidia another opportunity?

(Sorry I had to use English for this one.)

Som du skrev om Nvidia där Nvidia fick inte köpa upp Via förut så de e utanför x64/x86 däremot så har Intel största portföljen samlingen patent på grafik (de fick ju en del av Nvidia dessutom när nvidia skulle få fortsätta tillverka Moderkort där för länge sen. Det e nog bara som vanligt att de betalar massa royalties fram & tillbaks. (finns ju företag som bara lever på detta skissa fram en krets & ta royalties ,ex ARM, Rambus (heter säkert nå annat) osv

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

De har ju 8 år med erfarenhet, inte som att dom aldrig tillverkat GPUer förr Bara i mindre skala.

Det har varit integrerade GPUer. Helt annan power-budget och design. Och tillika helt värdelös i både prestanda och funktion. Jag syftade på produkter som konkurrerar med AMD och Nvidias high-end-alternativ.