Handelsbanken inför avgift för konton

Permalänk
Medlem

Handelsbanken inför avgift för konton

Hej,

fick nedanstående i e-brevlådan hos Handelsbanken

Skrivet av Handelsbanken:

Som kund i Handelsbanken får du via vårt baserbjudande tillgång till Allkonto, Bankkort Maestro, personlig service dygnet runt samt internetbanken, Telesvar, Swish och appen. Från och med 1 januari 2020 är priset för baserbjudandet 25 kronor per månad.

Är nog en väldigt olönsam kund som det är (aka inget bolån ännu, dock lånelöfte) då jag enbart har lönekonto, ett buffertkonto och e-faktura hanteringen hos HB, men jag är inte så sugen på att betala 25kr i månaden för tjänsten (eller köpa ett hus vi inte vill ha och få bort avgiften så).

Har de andra bankerna också infört avgifter för "basutbudet"? Om inte, hur ser det ut hos de andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hej,

fick nedanstående i e-brevlådan hos Handelsbanken

Är nog en väldigt olönsam kund som det är (aka inget bolån ännu, dock lånelöfte) då jag enbart har lönekonto, ett buffertkonto och e-faktura hanteringen hos HB, men jag är inte så sugen på att betala 25kr i månaden för tjänsten (eller köpa ett hus vi inte vill ha och få bort avgiften så).

Har de andra bankerna också infört avgifter för "basutbudet"? Om inte, hur ser det ut hos de andra?

300:- per år är rätt mycket faktiskt.

Länsförsäkringar Bank är fortfarande "gratis" (inte egentligen, men om man har lönekonto + kort hos dem så nollar de årsavgiften). Åtminstone är det så för mig, de kan ju förstås ha ändrat reglerna efter jag blev kund hos dem för ca 10 år sedan och jag sitter kvar på gammalt avtal.

Swedbank har avgifter däremot, det är jag ganska säker på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill minnas att SHB var en av de sista, om inte den sista att vara avgiftsfria. SEB tar 35 kr / månaden för "Enkla vardagen" av mig, men det inkluderar min depå som till och med har fysiska dokument som de förvarar åt mig.

F.ö. tack för notisen, har ett par gamla konton hos SHB som jag inte använder med lite med några tusen på, börjar de ta avgifter för det måste man ju flytta dem

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Konstigt, kollade just min inkorg hos dem och har inget sådant brev eller någon information om det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Bara att ha konto hos en bank är det sällan någon avgift på, men tilläggstjänster som Internetbank, bankkort, m.m - de är det väldigt vanligt att det är någon form av avgift på.

För liknande paketerbjudanden så tar de andra storbankerna 24-39 kr/mån, så liknande Handelsbanken.

Permalänk
Medlem

Jag har Skandiabanken.
Dom har avgift på visa kort men det använder jag inte utan kör ok/q8 kreditkort ist som är gratis (dock inte gratis att ta ut kontanter om man behöver det)
Så att ha konto där är iaf gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Konstigt, kollade just min inkorg hos dem och har inget sådant brev eller någon information om det?

Du kanske redan har Mastgercard hos dem? Då ingår det säkert i den avgiften.
Det verkar det iafall göra hos mig (än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hej,

fick nedanstående i e-brevlådan hos Handelsbanken

Är nog en väldigt olönsam kund som det är (aka inget bolån ännu, dock lånelöfte) då jag enbart har lönekonto, ett buffertkonto och e-faktura hanteringen hos HB, men jag är inte så sugen på att betala 25kr i månaden för tjänsten (eller köpa ett hus vi inte vill ha och få bort avgiften så).

Har de andra bankerna också infört avgifter för "basutbudet"? Om inte, hur ser det ut hos de andra?

Såg detta:

Citat:

”Kunder som inte har Allkort, Bankkort Mastercard, Platinum och Infinite kommer att betala en avgift för baserbjudandet, det vill säga endast en mindre andel av våra kunder. I baserbjudandet ingår förutom konto även tjänster som Maestro-kort, app och internet”, uppger Karin Helena Arnell vid centrala informationsavdelningen för Di.

https://www.di.se/nyheter/handelsbanken-tar-betalt-for-bankko...

Så det verkar som att gränsen går vid om man har ett betal-/kreditkort med årsavgift eller ej.
Dock verkar det ju i mitt tycke isf bättre att betala typ samma avgift och få ett kort för det än att bara betala mer för något man redan har.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

300:- per år är rätt mycket faktiskt.

Länsförsäkringar Bank är fortfarande "gratis" (inte egentligen, men om man har lönekonto + kort hos dem så nollar de årsavgiften). Åtminstone är det så för mig, de kan ju förstås ha ändrat reglerna efter jag blev kund hos dem för ca 10 år sedan och jag sitter kvar på gammalt avtal.

Swedbank har avgifter däremot, det är jag ganska säker på.

Är det gratis att ha lönekonto+kort hos Länsförsäkringar? Om inte så verkar det ju vara rätt likt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du kanske redan har Mastgercard hos dem? Då ingår det säkert i den avgiften.
Det verkar det iafall göra hos mig (än så länge).

Jo kollade nu
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/prislista-for-privatpe...

1 Jan 2020 så tar de 25kr/mån om man inte har kort, dock verkar det bara gälla Allkonto, andra kontoformer står fortfarande som 0 kr

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@backfeed: 275:- per år för att ha ett konto hos Länsförsäkringar oavsett om man brukar kontokortet eller inte.
Går inte att avsäga sig.

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Kostar 275:- per år, obligatorisk kostnad om man ska ha konto hos LF

Permalänk
Relik 📜

Jag är en av de "drabbade", har konton utan kort hos SHB.

Däremot har jag lån där och pytsar in ett antal tusenlappar per månad i ränta till banken. Kan spontant tycka det är "snålt" att bråka om vad som för mig och fru blir 600 kr/år. Det borde de kunna bjussa på, även att vi inte har plastkorten..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@backfeed: 275:- per år för att ha ett konto hos Länsförsäkringar oavsett om man brukar kontokortet eller inte.
Går inte att avsäga sig.

Åfan, då är det sämre villkor nuförtiden alltså. Jag har alltid betalat 0:- (med lönekonto + kreditkort, kontokortet sade jag upp för länge sedan) och så är det fortfarande, så jag sitter väl som sagt kvar på ett gammalt avtal.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är en av de "drabbade", har konton utan kort hos SHB.

Däremot har jag lån där och pytsar in ett antal tusenlappar per månad i ränta till banken. Kan spontant tycka det är "snålt" att bråka om vad som för mig och fru blir 600 kr/år. Det borde de kunna bjussa på, även att vi inte har plastkorten..

Är det inte bara skaffa ett kort och slänga det i en låda hemma för att sedan slippa avgiften?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@backfeed: 275:- per år för att ha ett konto hos Länsförsäkringar oavsett om man brukar kontokortet eller inte.
Går inte att avsäga sig.

Skrivet av backfeed:

Åfan, då är det sämre villkor nuförtiden alltså. Jag har alltid betalat 0:- och så är det fortfarande, så jag sitter väl som sagt kvar på ett gammalt avtal.

jag bytte till LF för 2 år sen tror jag, jag betalar 0kr i avgift.
jag har för mig att i avtalet står det att det är en kostnad på 275kr (bara för att det måste finnas med om de någon gång vill ta betalt) men att det har nollats.

Enligt deras prislista är det en kostnad på 275kr för lönekonto, 275kr för bankkort och 195kr för kreditkort.
jag har allt det där men betalar som sagt 0

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lodisen:

Är det inte bara skaffa ett kort och slänga det i en låda hemma för att sedan slippa avgiften?

Mja, korten kostar några hundra om året med så det löser inte riktigt "problemet".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@backfeed: Är du säker på det ?
Jag hade gratis fram till för fem år sedan.
Kolla dragningar första Januari.

Permalänk
Medlem

nordea tog 40 kr eller liknande per månad. men inte om man var förmånskund (endast dom som bank), men det funkade inte utan man var tvungen in varje år och klaga och få tillbaka pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@backfeed: Är du säker på det ?
Jag hade gratis fram till för fem år sedan.
Kolla dragningar första Januari.

Hörde med en arbetspolare som också har Länsförsäkringar Bank, som kollade upp lite och såg att om man är förmånskund så är det fortfarande helt gratis.

Jag är helt säker på att jag inte betalat en endra krona någonsin (jag är en gnetig typ som håller stenkoll på precis varenda öre), så uppenbarligen är jag förmånskund (vad det nu exakt innebär, jag har inga lån hos dem men deras hemförsäkring har jag).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: olika län har olika krav tror jag samt olika förmåner.
jag är förmånskund (lönekonto och betalkort samt månadssparar 500kr.) enligt deras information så ger det mig 20% rabatt på försäkringar. det står inget om att jag skulle ha gratis bank, vilket jag har

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@evil penguin: Kostar 275:- per år, obligatorisk kostnad om man ska ha konto hos LF

Ok, så ungefär samma isf.

Skrivet av emilakered:

Jag är en av de "drabbade", har konton utan kort hos SHB.

Däremot har jag lån där och pytsar in ett antal tusenlappar per månad i ränta till banken. Kan spontant tycka det är "snålt" att bråka om vad som för mig och fru blir 600 kr/år. Det borde de kunna bjussa på, även att vi inte har plastkorten..

Känns väl som att det kan finnas möjlighet att förhandla bort den avgiften, men håller med om att det känns lite kluvet att det öht ska behövas (om det nu går vägen).

Skrivet av Lodisen:

Är det inte bara skaffa ett kort och slänga det i en låda hemma för att sedan slippa avgiften?

Jo, fast man betalar lika mycket för det. Dock kan det ju tyckas bättre att få ett kort för pengarna.

Skrivet av emilakered:

Mja, korten kostar några hundra om året med så det löser inte riktigt "problemet".

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, frågan blir väl mest om du vill betala 300kr för att inte få ett kort eller betala 300kr för att få ett kort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@backfeed: Oj sedar, jag är också förmånskund på LF men ser nu att dom gör lite olika i det olika regionerna, vissa har en kortavgift andra har något som heter bekväma vardagen. https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/bank/kort--bet...

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller fått detta meddelande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@backfeed: Oj sedar, jag är också förmånskund på LF men ser nu att dom gör lite olika i det olika regionerna, vissa har en kortavgift andra har något som heter bekväma vardagen. https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/bank/kort--bet...

Ah, det förklarar saken. Västerbotten har just "bekväma vardagen" som du säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skandiabanken är nog fortfarande gratis utan kort som någon redan påpekat, det är bara att skippa kort. Hos Länsförsäkringar Bank kanske du kan skaffa konto utan kort, men du kan då inte ansöka direkt på nätet. Det är kortet/kontopaketet där kortet ingår som kostar hos Länsförsäkringar, men du får nog höra av dig till dem för att reda ut det för det är ju de som bestämmer om de vill ha dig som (viss typ av) kund eller inte.

Tänk sedan på att många banker har gratiserbjudanden för "ungdomar" upp till 27 år, för studenter oavsett ålder (eller med åldersgräns beroende på bank) eller att du kanske har rabatt via ditt fack.

@during: SEB tar 120 kr/år för privatkonto + internetbank. Bör gå att ansöka direkt över internet, bara att inte koppla på något kort.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av evil penguin:

Ja, frågan blir väl mest om du vill betala 300kr för att inte få ett kort eller betala 300kr för att få ett kort.

Precis. Känns rätt meningslöst att ha ett kort liggandes bara, så ska väl vara av ren princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jo, vet att det finns billigare än mina 35kr/mån, mer som ett prisexempel med ett gäng konton och kort av olika natur, fond- och aktiedepå samt att jag får ha fysiska värdepapper hos dem vilket är värt mycket när bankfack är svårt om inte omöjligt att tillgå nu för tiden (vet dock inte om det går att nyteckna fysisk förvaring i depå till det priset, det mest ligger där sedan början av 80 talet och det nyaste är nog från början av 90 talet, så de kanske bara lät det följa med när mina digitala tjänster öppnades och att det inte är standard).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

@Petterk: Jo, vet att det finns billigare än mina 35kr/mån, mer som ett prisexempel med ett gäng konton och kort av olika natur, fond- och aktiedepå samt att jag får ha fysiska värdepapper hos dem vilket är värt mycket när bankfack är svårt om inte omöjligt att tillgå nu för tiden (vet dock inte om det går att nyteckna fysisk förvaring i depå till det priset, det mest ligger där sedan början av 80 talet och det nyaste är nog från början av 90 talet, så de kanske bara lät det följa med när mina digitala tjänster öppnades och att det inte är standard).

Enkla depån (fond och aktietjänsten) kostar inget att öppna (de tar ju avgifter på det du handlar istället) om det är vad du syftar på. Värdefack har ingenting med Enkla vardagen att göra, utan sköts av bankkontoret lokalt. Hur som helst, SEB för 120 kr/år kan säkert vara alternativ för vissa, men det finns fortfarande gratis hos andra. Hos Skandia och Länsförsäkringar fungerar dock inte direktbetalning (alltså alternativet som brukar dyka upp vid beställningar på webben) om det är viktigt.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Då har de ändrat sedan jag skaffade tjänsten, eller så minns jag fel, vet vad jag betalar och får, sen är kanske vissa delar av det gratis och andra kostar, tror det var 13 år sedan jag ändrade och fick tjänsten, så det bara går på autopilot för min del.
Det jag har är inte ett värdefack, utan är en del av depån som inte finns sparat hos mitt lokala kontor och är inventerat och listas som depåinnehav av banken. Ett alternativ skulle vara ett värdefack, men som sagt, möjligheten att skaffa sånt minskar, iaf i Uppsala, och vet inte vad de kostar.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |