Samsung pay funkar det med skal ?

Permalänk

Samsung pay funkar det med skal ?

Tjo, någon som använder Samsung pay ? Funkar det om man har skal på telefonen ? Hur är säkerheten ?

Tänkte börja använda Samsung pay om det funkar bra 🤓

/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision: Jag använder det med skal vilket fungerar bra. Vid varje köp måste du skriva pin-kod eller skanna dina ögon, så jag antar att säkerhetsmässigt är det lika bra som ett vanligt bankkort!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Jag har Samsung S8 och skal med magnet, det fungerar inte med skal och det stod inget om det på förpackningen till skalet.

Jag tror att det är en metallplatta i det skalet för att det ska fastna på delen som man fäster kort i.
Skalet köptes på Ica Maxi för nästan 2 år sedan.

Permalänk
Skrivet av fisken92:

@forcevision: Jag använder det med skal vilket fungerar bra. Vid varje köp måste du skriva pin-kod eller skanna dina ögon, så jag antar att säkerhetsmässigt är det lika bra som ett vanligt bankkort!

Okej, så innan man lägger telefonen mot terminalen slår man in en kod eller har iris eller vad det heter då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har Samsung S8 och skal med magnet, det fungerar inte med skal och det stod inget om det på förpackningen till skalet.

Jag tror att det är en metallplatta i det skalet för att det ska fastna på delen som man fäster kort i.
Skalet köptes på Ica Maxi för nästan 2 år sedan.

Jag har en S8 med skal där det fungerar - sen har jag ett förvisso ett original Samsung-skal så kan tänka mig att Samsung har sett till att det fungerar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Har ett Tough Armor från Spigen på min Note9. Tror nog aldrig att jag misslyckats med en betalning. Använder det flera gånger i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde Samsung Pay på min S8. Fungerade alldeles utmärkt med skal på. Hade ett läderskal med lite magneter och annat trams. Iris scan eller fingeravtryck/PIN va man tvungen att ha för att få betala.

Google Pay är mycket smidigare i mitt tycke. Har det på min P20 Pro. Fungerar med skal med magnet till bilhållare. Kör fingeravtryck eller PIN för att få betala.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Har ett tunt silikonskal med en popsocket på min s7 och det funkar alltid.
Jag scannar mitt fingeravtryck inför varje betalning så har man 30 sek på sig att blippa mot betalterminalen.
Synd bara att de har tagit bort magnetremseemuleringen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Okej, låter grymt bra. Hur är det med säkerheten då ? Kan man stänga av pay direkt efter du betalat ? Gissar att man kopplar sitt kontokort i pay appen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du lägger till ditt kort i appen, ja. Kan även lägga till fler än ett kort om man vill det.
När du startar appen innan du betalar måste du "logga in" med antingen en pin-kod eller fingeravtryck. När det är gjort så kommer det upp ett kort på skärmen, sen är det bara att hålla telefonen med läsaren i affären.
När betalningen är genomförd så försvinner kortet från skärmen direkt och du måste logga in igen för att genomföra fler betalningar.

Edit; Såhär ser det ut när man betalar, är inte den skärmen framme går det inte.

Permalänk
Medlem

Provade Garmin Pay men det visade sej att Garmin skapade ett "nytt kort" i min klocka och därmed kunde jag inte få eventuella förmåner som är knutna till mitt bankkort tillgodo.

Hur är det med Samsung Pay fungerar deras på samma sätt?

Permalänk
Skrivet av Ölvestig:

Du lägger till ditt kort i appen, ja. Kan även lägga till fler än ett kort om man vill det.
När du startar appen innan du betalar måste du "logga in" med antingen en pin-kod eller fingeravtryck. När det är gjort så kommer det upp ett kort på skärmen, sen är det bara att hålla telefonen med läsaren i affären.
När betalningen är genomförd så försvinner kortet från skärmen direkt och du måste logga in igen för att genomföra fler betalningar.

Edit; Såhär ser det ut när man betalar, är inte den skärmen framme går det inte.

Okej, men funkar samsung pay i alla betalterminaler eller bara i vissa ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, låter grymt bra. Hur är det med säkerheten då ? Kan man stänga av pay direkt efter du betalat ? Gissar att man kopplar sitt kontokort i pay appen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Där finns en "snabb-ikon" för NFC på min telefon. Där man kan välja om de ska vara aktivt eller inte. Så varje gång jag handlat (oftast) så stänger jag bara av det för att eventuellt slippa bli skimmad

Se bild.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M_X_E_Q:

Provade Garmin Pay men det visade sej att Garmin skapade ett "nytt kort" i min klocka och därmed kunde jag inte få eventuella förmåner som är knutna till mitt bankkort tillgodo.

Hur är det med Samsung Pay fungerar deras på samma sätt?

Det skapas ett virtuellt kort ja. Du får prövA och se om dina förmåner förs över så att säga

Skrivet av forcevision:

Okej, men funkar samsung pay i alla betalterminaler eller bara i vissa ?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla betalterminaler som har NFC.
Man har ju kommit på en ny eu-lag som kanske hindrar betalning via magnetremsa.
Info finns i Pay

Permalänk

Hur hanteras kontokortet i appen ? Läggs det in lokalt på telefonen endast eller läggs det i ett moln hos Samsung ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Hur hanteras kontokortet i appen ? Läggs det in lokalt på telefonen endast eller läggs det i ett moln hos Samsung ?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt sparas lokalt i telefonen, viss data som land, IMEI, samsungkonto osv lär skickas till Samsung själva.