Ny svensk lag ska stoppa kinesiskt 5G

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Och om enheterna inte är säkra så kommer inte systemet vara säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mycket sant, helt irrelevant. Vi talar om säkerhetshot mot andra länder, inte vad man gör inhemskt mot sina egna. Där står Kina i sin egen lilla grupp och är ojämförbara.

Du verkar antigen oförmögen till, eller ovillig till, att förstå vad vi pratar om här. Vi pratar om spioneri mot andra länder. Inget annat. För det är det som regeringen har som argument. Inte vilka mänskliga rättigheter de bryter (vilket borde vara samtliga). Och när det gäller spioneri mot andra länders regeringar, då är USA bättre. Så enkelt är det. Därmed blir det otroligt intressant hur godtyckligt denna lag kommer att användas. Lika inför lagen....

Du har helt missat kinas förföljelse och spioneri på politiska dissidenter som är politiska flyktingar i bla Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag hade bara önskat mig en lite ärligare debatt om Huawai, Kina och dess Politik ifrån första början. Speciellt från USA:s sida.
Amerikanerna gnällde hela tiden om säkerhetshål och inbyggda bakdörrar, som inte kunnats bevisa till denna dag.
Varför sa dom inte öppet att det gäller handelsstriden, marknadsandlar och säkerhet i framtiden när konflikten kanske tom löses på militära vägar?

Allmänt tycker jag att det är på tiden att Sverige och andra länder börjar skydda sina nationella intressen, ekonomi och företagen mer. Särskilt mot Kina.
Men snälla utan hyckleri om obevisade säkerhetshål.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag hade bara önskat mig en lite ärligare debatt om Huawai, Kina och dess Politik ifrån första början.
Allmänt tycker jag att det är på tiden att Sverige och andra länder börjar skydda sina nationella intressen, ekonomi och företagen mer. Särskilt mot Kina.
Men snälla utan hyckleri om obevisade säkerhetshål.

Håller med och den politiska debatten i tråden är smått bisarr.

Rent tekniskt undrar man vad problemen egentligen är.
Det är kanske möjligt att SÄPO/FRA/NSA osv, i förlängningen regeringen, inte vill dela med sig av just säkerhetsskäl?
Borde inte dessa myndigheter göra skäl för sitt jobb och täppa till dessa säkerhetshål och stoppa eventuella intrång?
NSA:s budget är ju som bekant ganska stor.
Det är kanske är så att de själva vill ha tillgång till samma bakdörrar.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit mer och mer fundersam om vad anklagelserna mot Huawei egentligen gäller. Om vi lämnar olika politiska sympatier och antipatier åt sidan så vad vet vi egentligen?

Jag har följt datasäkerhetsfrågor ett antal år och det genomgående är att efterhand kommer det mer och mer fakta om vad som hänt, t ex hur ett intrång gått till. Det finns många duktiga skribenter i USA och på andra håll. De brukar kunna få fram en hel del fakta.

När det gäller Huawei är det väldigt tyst och jag har sett förklaringar om att en massa olika myndigheter och företag enats om att lägga locket på. Samma inblandade som läcker information hej vilt i andra sammanhang skulle plötsligt klara av att hålla tyst. F-n tro det.

Frågan är alltså vad är det som pågår? Jag vet inte men ibland tror jag att det i första hand är ett politiskt spel mellan Kina och USA. Det gäller handelspoitik och inflytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon279748:

Hela syftet med 5G är ju att utöka övervakningssystem. Alla prylar ska vara uppkopplade till nätet och mer data ska samlas in. Så det spelar egentligen ingen roll vilken aktör som utfärdar 5G, konsumenterna är lika körda för det.

Du verkar fullständigt missat orsaken bakom 5G. Nej.. det är inte till för att övervaka människan utan 5G existerar för två orsaker. Högre bandbredd och människans förmåga att vilja ha något trots att det tidigare "fungerar".

Att det sedan går att övervaka datan som går mellan dig och X server ändrar inte det faktum att 5G inte är ursprungligen till för övervakning. Sedan tycker jag att det är en ganska trist syn på livet folk har idag. Allt som kan användas till övervakning ska tydligen tagits fram enkom för detta. Iallafall om man ska tro vissa.

Skrivet av mudde:

Intressant att kinesiska märken ses som riskfyllda medan utrustning tillverkade i fabriker i Kina som samägs av Panda Electronics och andra kinesiska företag är helt säker så länge de har en logga med svenskt namn

Skickades från m.sweclockers.com

Företag som inte har kopplingar till den kinesiska staten är ju självklart att folk inte ser lika snett på. Det säger väl sig själv? Det roliga här att Huawei kunde enkelt kommit runt detta tjafs om de bara var mer transparenta. Istället gör de raka motsatsen och försöker dölja vem som sitter i deras ledning samt dess direkta kopplingar till staten. Vilket inte bådar gott för ens rykte.. oberoende om man vill spionera eller inte.

Skrivet av matnojje:

Fast företag är inte bara de som äger företagen det är också de 188 000 som jobbar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket hade varit ett korrekt påstående.. om Kina och andra kommunistiska stater följd Marxismen rent ideologiskt dvs. MEN som i precis de flesta andra kommunistiska stater (även om så bara till namnet) så brukar alla företag i praktiken ägas av det kommunistiskt styrande partiet i landet. Då är arbetarna mindre värde eftersom man hellre slår nedåt i sina försök att rota ut hjärnspöken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För det har ju verkligen inte att göra med att minsta felsteg kan leda ekonomins brant och ett tredje världskrig.. Det är ändå ganska intressant hur de som verkar ha längst bort från politiken ändå har de enklaste lösningarna på hur all politik ska lyckas. Bara att skylla på kapitalism och sedan ignorera Kina.. eller?

Tänkte mer på det att amerikanska företag hade inga problem att förlägga tillverkning i det kommunistiska Kina eftersom kapitalet är viktigare än ideologin detta har sedermera lett till Kinas dominerande ställning, prata om att kapitalet spelat ideologin i händer! Ja eller hur man nu kan uttrycka det, jag skriver som jag tänker & det blir inte alltid så lyckat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tänkte mer på det att amerikanska företag hade inga problem att förlägga tillverkning i det kommunistiska Kina eftersom kapitalet är viktigare än ideologin detta har sedermera lett till Kinas dominerande ställning, prata om att kapitalet spelat ideologin i händer! Ja eller hur man nu kan uttrycka det, jag skriver som jag tänker & det blir inte alltid så lyckat!

Ah. Du menar så. Orsaken till detta är ganska klar ändå. Det är ekonomiskt givande.. och det är ju inte Amerikanska företag som gnäller på Kina.. iallafall inte direkt utan det är ju Trumps administration som gillar att måla upp Kina som den "stora boven" medan USA är "allas räddare" när de i praktiken är orsaken till varför egna företag flyr landet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mycket sant, helt irrelevant. Vi talar om säkerhetshot mot andra länder, inte vad man gör inhemskt mot sina egna.

Jag ser vad dem gör mot sina egna som "karaktärsvittnet" i rättegången mot vad de skulle kunna tänka sig att göra mot dem som inte ens är deras egna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Företag som inte har kopplingar till den kinesiska staten är ju självklart att folk inte ser lika snett på. Det säger väl sig själv? Det roliga här att Huawei kunde enkelt kommit runt detta tjafs om de bara var mer transparenta. Istället gör de raka motsatsen och försöker dölja vem som sitter i deras ledning samt dess direkta kopplingar till staten. Vilket inte bådar gott för ens rykte.. oberoende om man vill spionera eller inte.

Kan börja med att jag i övrigt håller med det mesta i ditt inlägg och inte tillhör de tomtar som litar med på skumma internetsidor med illa dold agenda än på SVT.

Att Panda Electronics skulle vara frikopplat från kinesiska staten är dock fel. Att driva stora företag i kina helt utan någon statlig koppling är i princip omöjligt och för något år sen gick det en del repotage på BBC om att just Panda hade höga partimedlemmar i styrelsen. Det startades också som statligt verk.

Huawei är ett rent privat företag som startades som det, men som tidigare nämnt om företag i Kina, sannolikt inte helt oberoende av statens inflytande. Inget av det som kommit upp om dem nu har varit annat än spekulationer och potentiella risker.

Personligen litar jag lika mycket på Huawei som på Ericsson/Panda, Google, Apple och de flesta andra företag som hanterar mycket data och kommer från länder med mycket aktiv underrättelseverksamhet.

Vet inte riktigt hur samhället enklast kan skydda sig från utlänsk underrättelseverksamhet utan att hamna tekniskt långt efter resten av världen. Min begränsade erfarenhet av helt inhemskt byggd kommunikationsutrustning (från lumpen för 20 år sen då vi använde teknik som låg minst 20 år efter den kommersiella) gör att jag helst ser att vi inte väljer det spåret.

Permalänk
Medlem

Intressant att Ygeman gör uttalanden om Huawei, han är väl själv det största säkerhetshotet mot svensk infrastruktur med tanke på hur bra han hanterade transportstyrelsens IT skandal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket hade varit ett korrekt påstående.. om Kina och andra kommunistiska stater följd Marxismen rent ideologiskt dvs. MEN som i precis de flesta andra kommunistiska stater (även om så bara till namnet) så brukar alla företag i praktiken ägas av det kommunistiskt styrande partiet i landet. Då är arbetarna mindre värde eftersom man hellre slår nedåt i sina försök att rota ut hjärnspöken.

Fast det ja menade är att det är de som är anställda som hamnar i kläm inte ägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag hade bara önskat mig en lite ärligare debatt om Huawai, Kina och dess Politik ifrån första början. Speciellt från USA:s sida.
Amerikanerna gnällde hela tiden om säkerhetshål och inbyggda bakdörrar, som inte kunnats bevisa till denna dag.
Varför sa dom inte öppet att det gäller handelsstriden, marknadsandlar och säkerhet i framtiden när konflikten kanske tom löses på militära vägar?

Allmänt tycker jag att det är på tiden att Sverige och andra länder börjar skydda sina nationella intressen, ekonomi och företagen mer. Särskilt mot Kina.
Men snälla utan hyckleri om obevisade säkerhetshål.

Vissa kort vill man kanske inte lägga på bordet för tidigt, de kanske kan använda det mot Kina i form av "om ni inte ger med er så visar vi att ni verkligen gjort X, Y och Z". Trump kanske bara vill visa lite styrka på världscenen också nu i kommande valår och visa att han inte är rädd för Kina, Ryssland, osv...

Vilket som, finns mycket oklart om Huawei och Kina överlag, att klaga på man stänger ute dom så kan folk gärna få klaga på samma nivå hur Kina har motarbetat Google, Facebook, etc. Stater ska inte ge sina företag överdrivna fördelar, t.ex. det som Airbus nu bötfälls av WTO (det sagt så är det inte säkert att USA är helt rena heller med Boeing).

Så i värsta fall, så får Huawei information från Kina, pengar från Kina, och de kommer i sin tur ge Kina tillgång till information med backdoors, företagshemligheter, statshemligheter, allt möjligt skit från andra länder... Ericsson har ju inte heller rent mjöl i påsen, de står ju nu för mutbrott, men frågan är liksom hur ska de kunna konkurrera med något företag som eventuellt är helt statsfinansierat.

Det är så jävla komplicerat hela frågan, så blir larvigt då man ensidigt bara gapar "dom är skit" då dessa saker inte händer i ett vakum, utan är reaktioner på reaktioner på reaktioner...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag ser vad dem gör mot sina egna som "karaktärsvittnet" i rättegången mot vad de skulle kunna tänka sig att göra mot dem som inte ens är deras egna.

Du får se det hur du vill, det är irrelevant till samtalet om att stoppa externa företag från främmande länder på basis att man misstänker dem vara säkerhetshot mot andra regeringar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får se det hur du vill, det är irrelevant till samtalet om att stoppa externa företag från främmande länder på basis att man misstänker dem vara säkerhetshot mot andra regeringar.

Enligt dig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Enligt dig.

Men suck. Nej. det är objektivt irrelevant. Svenska staten har lagt fram argument för deras förslag, och det är inte densamma som du har lagt fram. Alltså är dina argument helt irrelevanta, ur en objektiv diskussionsmässig synpunkt. Vi diskuterar endast den lag som svenska staten har tagit fram och anledningarna varför. Inte vad du tycker.

Desutom:
Om du ska hävda att "hur de behandlar sina egna = ska spela roll i vem vi stänger ute från den svenska marknaden", då ska mer än häflten av Sveriges samtliga kunder och partners stängas ute.
Bara Kina själva ska ju isf. bli utslängda ur det svenska tågnätet, MTR ägs av den kinesiska staten och kör både sträckan Göteborg - Stockholm samt har hand om både tunnelbanan och pendeln i Stockholm.
Ali baba ska stängas ute från nätet.
OnePlus bör också få säljförbud.
ZTE också.
Xiaomi också.
Lenovo ska sluta användas (som f.övr. används av väääääääääääääääääldigt många i den offentliga sektorn).

Eftersom du hävdar att deras politiska handlingar mot deras egna ska spela roll, då bör vi också sluta handla med USA helt, se Edward Snowden, Bradley Manning, Bernard Sanders (DNC arbetade aktivt för att bli av med honom och låta Hillary vinna).
För att inte tala om alla andra länder i Afrika, Mellanöstern och Östeuropa som vi gör miljardaffärer med som är minst lika illa som Kina (Telias affärer i Azerbadjan?)

Så snälla, sluta försöka vrida argumenten och samtalet.

Svenska regeringen har valt att gå efter ett specifikt land och ett specifikt företag med ett speficikt argument. Det är vad diskussionen handlar om. Allt annat är irrelevant, inklusive dina tycken om hur man bör se och behandla andra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Svenska regeringen har valt att gå efter ett specifikt land och ett specifikt företag med ett speficikt argument. Det är vad diskussionen handlar om.

Rent objektivt så handlar den här diskussionen om rätt mycket annat också, alldeles oavsett vad du tycker att den borde handla om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Rent objektivt så handlar den här diskussionen om rätt mycket annat också, alldeles oavsett vad du tycker att den borde handla om.

Det beror nog enbart på slapp moderering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Svenska regeringen har valt att gå efter ett specifikt land och ett specifikt företag med ett speficikt argument. Det är vad diskussionen handlar om. Allt annat är irrelevant, inklusive dina tycken om hur man bör se och behandla andra.

Citat:

Yeah, well, you know. That's just like, uh, your opinion, man.
- Lebowski

Extremt exempel för att visa hur jag ser på saken: Jag kan välja mellan två personer att köpa mjölk av. Den ena är en våldtäktsman och den andre är inte det. Då väljer jag den som inte är en våldtäktsman, för det stämmer bättre överens med min världsbild. Jag tycker att man ska uppmuntra gott beteende och influera människor runt om sig med de medel man har. Man måste sträva efter att förbättra verkligheten.

Min syn är säkerligen irrelevant för ditt argument, men det är inte lika irrelevant för verkligheten.

Jag står fast vid vad jag tycker och det gissar jag att du också gör. Let's agree to disagree.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Efter 5G kommer 6G (eller liknande), risken finns att vi infrakstrukturmässigt halkar efter om det kommer ny teknik som tex Ericson inte behärskar.
Så det är intressant att se vad det har för långgående konsekvenser med denna lag.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Globalisterna vinner mark för varje dag som går. 5G kommer bidra med fler sjuka människor.

Permalänk
Avstängd

Och de gjorde det rätt
Du måste förstå att 5G har frekvenser som en mikrovågsugn, och föreställ dig nu om denna strålning kommer att påverka oss dygnet runt

Visa signatur

Frågor frågor....

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av huxflux:

Efter 5G kommer 6G (eller liknande), risken finns att vi infrakstrukturmässigt halkar efter om det kommer ny teknik som tex Ericson inte behärskar.
Så det är intressant att se vad det har för långgående konsekvenser med denna lag.

Vad är det Ericsson inte behärskar som Huawei behärskar?
De var ju först, trots allt.

Skrivet av ASwedeLune:

Och de gjorde det rätt
Du måste förstå att 5G har frekvenser som en mikrovågsugn, och föreställ dig nu om denna strålning kommer att påverka oss dygnet runt

Ja, oj vad det kommer påverka oss............ /sarkasm

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASwedeLune:

Och de gjorde det rätt
Du måste förstå att 5G har frekvenser som en mikrovågsugn, och föreställ dig nu om denna strålning kommer att påverka oss dygnet runt

En mikrovågsugns frekvens ligger snarare vid wifi-frekvensen kring 2,4 GHz. Den strålningen har vi redan runt omkring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ASwedeLune:

Och de gjorde det rätt
Du måste förstå att 5G har frekvenser som en mikrovågsugn, och föreställ dig nu om denna strålning kommer att påverka oss dygnet runt

Njaa. Nä. 5G kommer initialt använda frekvenser kring 3,5ghz. Typ samma som 4G använder i dagsläget.
Mikrovågsugnar ligger snarare kring 2,4ghz. Samma som wifi, bluetooth och trådlösa möss, hörlurar. Så den typen av strålning som en mikrovågsugn använder har vi faktiskt redan haft runt oss de senaste 15 åren redan ;).

Men. Det är inte typen av strålning som värmer upp maten i mikron. Det är effektmängden som avgör om maten blir varm eller ej. Precis samma sak gäller i en vanlig ugn som värmer upp maten med infraröd elektomagnetisk strålning ;). Japp. En vanlig ugn använder faktiskt också just strålning för uppvärmning av maten.
Men med en mycket mycket högre frekvens.
Mikrovågsugnen använder 2,4 ghz och en vanlig ugn använder frekvenser mellan 500gigahertz och 400 terrahertz.
I både ugnen och i mikrovågsugnen utsätts maten för hög exponeringsnivå i form av hög effekt på liten yta.
Det går faktiskt även att värma upp mat med synligt ljus också. Alltså med 400-800 terrahertzstrålning. Grilla mat i solljus är högst möjligt med ett gäng speglar eller ett ordentligt förstoringsglas. Men det är lite opraktiskt spektrum att jobba med eftersom ljusare mat värms sämre. De strålarna studsar så mycket lättare iväg istället för att värma maten än infrarött ljus och mikrovågor.
Och så är infraröda strålningskällor både enklare och billigare att framställa. Så det är helt klart att föredra.

Men ett värmeelement som strålar med några få watt i infrarött någon meter bort. Eller en lampa för den delen på några enstaka watt. Dessa källor strålar så svagt att de inte värmer upp oss som om man var i en ugn. De är helt enkelt ofarliga för att de strålar så svagt. Och på precis samma sätt är det faktiskt med mikrovågor. Ja alla våglängder faktiskt så länge strålningen inte är joniserande. Är strålningsnivån så svag att vi inte blir uppvärmda så är det ingen fara ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort irrelevanta sidospår, otrevligheter samt meningslöst tjafs. Vänligen håll er till ämnet och låt gärna bli glåpord, provocerande oneliners o.l.

*Tråd tillfälligt låst pga. urspårning och otrevligheter*

Tråden kommer att ses över och sedan öppnas igen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...