Donera pengar till välgörenhet

Permalänk
Medlem

Donera pengar till välgörenhet

Hej,

Har länge gått och tänkt på att sätta upp en månadsdonation så barn får mat/boende i fattiga länder.
(Lätt att tänka, svårt att få tummen ur....)

Har någon här några preferenser/tips på organisationer?
Gärna med lite hjälp till valet och inte bara en länk om möjligt

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd

Spara ihop en större summa, ta semester 3v och träffa någon skola i t.ex Kambodja eller annat u-land och donera pengar till saker som dom behöver som böcker m.m.

Organisationer är förlegat. Pengarna kastas på PK-projekt, VD'n och annat strunt.

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt så har jag prövat unicef ett tag men sedan blir man ändå lite tveksam, oavsett om vad man väljer så undrar man om de behövande får hjälpen? Jag hade hellre samlat ihop en klump summa och försökt hjälpa på plats, dels för sin och dess säkerhet att de får hjälp och ser vem/vilka är det som man egentligen hjälper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Spara ihop en större summa, ta semester 3v och träffa någon skola i t.ex Kambodja eller annat u-land och donera pengar till saker som dom behöver som böcker m.m.

Organisationer är förlegat. Pengarna kastas på PK-projekt, VD'n och annat strunt.

Håller med, som sagt bästa är att spara ihop en del.

Permalänk
Medlem

Först och främst, kolla att de har 90-konto
https://www.insamlingskontroll.se/90konto

Citat:

Den insamlingsorganisation som uppfyller högt ställda krav kan av oss godkännas som 90-kontoinnehavare. 90-kontot är en kvalitetsstämpel för seriösa insamlingsorganisationer.

Jag är månadsgivare till Unicef sen kanske 5 år. Det är ju för barn i fattiga länder, så kanske skulle passa. Inte kollat om det finns bättre alternativ, så spänd på vad svaren i tråden blir!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Mordin:
Hej!

Stordonator här (om man nu får klappa sig själv på axeln i Sverige...?)
Jag rekommenderar på rak arm Wateraid, WWF och UNHCR.
Wateraid för att de ger folk tillgång till rent vatten, toaletter, lär ut handhygien (lite grundläggande kanske vi tycker i västvärlden, men det är jätteviktigt med tanke på smittspridning och tex sjukvård), samt fokuserar på hållbarhet och jämställdhet med tex. mensskydd och tillgång till ställen att "städa efter sig". (Kvinnor är mer utsatta i de länder det handlar om.)

WWF därför att djur är mycket bättre än människor, behöver egentligen inte förklara mer. (Vi är åtta miljarder människor och det finns 4000 tigrar, kom igen.)

UNHCR som sista tips då eftersom de faktiskt är det du frågar om

Gemensamt för alla tre är att de faktiskt ger extremt mycket av sina insamlade pengar till verksamheten, samt är väldigt lätta att få "att hålla klaffen.." dvs, inte skicka ut fadderbrev, inbetalningskort med önskan om fler engångsgåvor, man kan avanmäla sig från alla e-postutskick och behöver inte få hem gosedjur och dylikt onödigt från WWF.

Däremot skall det sägas att det är det mest ekonomiskt riktiga att rikta insamlingsinsatserna mot redan befintliga medlemmar/givare. Det är mest kostnadseffektivt sett till vad man får in kontra kostnad för lön till värvare på stan, tex.

Har du några frågor om olika organisationer är du välkommen, jag ger till de flesta så jag kan troligen svara på det mesta.

Rekommenderar EJ Naturskyddsföreningen av exakt motsatta anledningar till det ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Spara ihop en större summa, ta semester 3v och träffa någon skola i t.ex Kambodja eller annat u-land och donera pengar till saker som dom behöver som böcker m.m.

Organisationer är förlegat. Pengarna kastas på PK-projekt, VD'n och annat strunt.

Skrivet av Alle22:

Håller med, som sagt bästa är att spara ihop en del.

Jag håller inte med alls.
Det bästa är de pengar som faktiskt kommer in till organisationerna, och de tjänar i sin tur jättemycket på att ha ett jämnt flöde intäkter så de kan planera och disponera sina insatser.

De riktigt bra organisationerna redovisar också löner för VD och alla anställda på hemsidan, svinlätt att läsa.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du börjar med micro-lån ist. En seriös organisation som jag använt mig av under flera är är:
https://www.kiva.org/

Bäst effekt är at låna ut till kvinnor, brukar ge ringar på vattnet och dom är mer pålitliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Jag håller inte med alls.
Det bästa är de pengar som faktiskt kommer in till organisationerna, och de tjänar i sin tur jättemycket på att ha ett jämnt flöde intäkter så de kan planera och disponera sina insatser.

De riktigt bra organisationerna redovisar också löner för VD och alla anställda på hemsidan, svinlätt att läsa.

Ska inte gå in mer detaljerat då det kan slinta in på lite off-topic. Men jag kan säga att kommer du med 10.000 kr till en skola, vs att skicka 10.000 till unicef så kommer du se riktig effekt. 10k till unicef är som ett svart hål.

Känner man ett behov av att donera pengar tycker jag personligen att man kan gå ner i tid på jobbet och spendera tiden som t.ex lärare eller undervisa i någon vecka samt köpa in allt som behövs till skolor.

10.000 räcker sjukt långt i dessa länder. Men det täcker inte kalle på kontorets lön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcm:

Ska inte gå in mer detaljerat då det kan slinta in på lite off-topic. Men jag kan säga att kommer du med 10.000 kr till en skola, vs att skicka 10.000 till unicef så kommer du se riktig effekt. 10k till unicef är som ett svart hål.

Känner man ett behov av att donera pengar tycker jag personligen att man kan gå ner i tid på jobbet och spendera tiden som t.ex lärare eller undervisa i någon vecka samt köpa in allt som behövs till skolor.

10.000 räcker sjukt långt i dessa länder. Men det täcker inte kalle på kontorets lön.

Det va väl ca 3kr per hundralapp som kom fram eller vad det nu va.

Permalänk
Medlem

@Xcm:
Jag vill vara tydlig med att jag tycker att du har rätt. Det är klart att lärare, sjukvårdare, rektorer, brandmän bla bla på plats vet allra bäst vad pengarna ska användas till.

MEN #1: Det är inte lätt att räkna kallt med att den personen du råkar träffa i Uganda faktiskt kommer använda pengarna till rätt sak. Där har välgörenhetsorganisationerna en större förmåga att ha personal på plats som inte är korrupta.
MEN #2: Det krävs också att donatorindividen gör någonting för att pengarna ska komma på plats i landet. Att kunna/vilja spara ihop 10.000 och sen ta semester (som också kostar ungefär 1000:- skattade kronor per dag, kom ihåg det) och spendera semestern helt självuppoffrande är inget man kan räkna med. Sen finns det också en sannolik språkbarriär, tänk om de böcker du köper in inte alls ingår i läroplanen? (för att ta ett dåligt exempel)

Däremot är det väldigt lätt att avstå 300:- i månaden och "slippa jobbet med det hela".

Permalänk
Medlem

Ursäkta TS... men jag blir så het i humöret...
Vart har du @anon298854 läst den källan? Vilken organisation har 3% som hjälper ändamålet?

Permalänk
Medlem

Såg en liten minidokumentär där en herre i nåt u-land fått tag på en generator och diverse och byggt ett vattenverk som gav ström till 250 hushåll där han bodde. Allt för 10 kycklingar eller nåt i den stilen. Vad gör alla dessa organisationer med sina miljarder?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superpwnguin:

Ursäkta TS... men jag blir så het i humöret...
Vart har du @Ister läst den källan? Vilken organisation har 3% som hjälper ändamålet?

Det va på tv för ett tag sen när de kollade upp olika, kommer inte ihåg vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Hej,

Har länge gått och tänkt på att sätta upp en månadsdonation till fattiga barn så de får mat/boende i fattiga länder.
(Lätt att tänka, svårt att få tummen ur....)

Har någon här några preferenser/tips på organisationer?
Gärna med lite hjälp till valet och inte bara en länk om möjligt

Jättekul att du vill bidra och att så många andra är passionerade. Jag har en del erfarenhet inom området och tycker att råden om att ge direkt till behövande samt att kolla bokföring är sunda. Jag tycker råden om mikrolån (pga att en del visat sig orsaka mer misär genom ockerräntor) och att vänta och samla ihop en stor summa (pga att det kan bli lite svårare att ta steget och donera när summan är större) är mindre bra.

Jag använder själv ett eget nätverk för donationer.

Ett tips för de som är intresserade är att engagera sig i projekt för ungdomar i utsatta områden. Det är inte bara ett värdigt ändamål i min mening men det tar även sikte på problem som vi måste infinna oss vid

Permalänk
Medlem

Som vanligt sitter folk och har massa åsikter utan underlag och drar siffror ur *****.

"Det är ineffektivt, inga pengar kommer fram ändå" är väldigt smidigt att säga så slipper man dela med sig. Skämmes!

Väldigt lätt att Googla fram bra organisationer där man vet hur mycket pengar som faktiskt kommer fram, vad cheferna tjänar osv.

En bra hemsida är exempelvis Charity Navigator, som kartlägger dels hur effektiva organisationer är och dels hur transparenta de är. Här kan man klicka sig fram mellan organisationer i olika kategorier som fått toppbetyg: https://www.charitynavigator.org/index.cfm?bay=content.view&c...

En annan som fungerar lite annorlunda är www.givewell.org. Den hemsidan går istället ut på att utvärdera hur effektivt pengarna används, handlar alltså mer om metoderna som används istället för att bara mäta % och siffror.

Finns säkert massvis med liknande sidor. Att rent generellt säga att välgörenhetsorganisationer är kassa är bara ett tecken på egoism.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det va väl ca 3kr per hundralapp som kom fram eller vad det nu va.

Skrivet av Xcm:

Spara ihop en större summa, ta semester 3v och träffa någon skola i t.ex Kambodja eller annat u-land och donera pengar till saker som dom behöver som böcker m.m.

Organisationer är förlegat. Pengarna kastas på PK-projekt, VD'n och annat strunt.

Jag har ingenting emot att bli informerad, om ni har så allvarliga anklagelser gentemot välgörenhetsorganisationer, så kanske ni kan också plocka fram lite fakta, ge länkar till artiklar, studier så att vi vet att era åsikter baseras på något konkret, att det inte är förrädiska konspirationsteorier.
Jag har gett pengar till Unicef, Läkare Utan Gränser och andra organisationer en stor del av mitt vuxet liv. Gör jag fel, så vill jag gärna veta hur det ligger till egentligen!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det va väl ca 3kr per hundralapp som kom fram eller vad det nu va.

Nu är ju detta från 2013 men tror inte det skiftat enormt
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-mycket-av-hun...

För er som inte orkar läsa är det snarare 80-95% som går fram

EDIT:
Inga siffror men pratar om 90 konto koller m.m.
https://www.svd.se/sa-ser-du-till-att-pengarna-hamnar-ratt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag har ingenting emot att bli informerad, om ni har så allvarliga anklagelser gentemot välgörenhetsorganisationer, så kanske ni kan också plocka fram lite fakta, ge länkar till artiklar, studier så att vi vet att era åsikter baseras på något konkret, att det inte är förrädiska konspirationsteorier.
Jag har gett pengar till Unicef, Läkare Utan Gränser och andra organisationer en stor del av mitt vuxet liv. Gör jag fel, så vill jag gärna veta hur det ligger till egentligen!

Varför har du donerat pengar en stor del av ditt vuxna liv om du upplever att du inte vet om du har donerat rätt eller inte?!

Personligen tycker jag att Läkare Utan Gränser gör konkreta och schyssta saker men till saken hör att de bara behandlar symptom av ett problem. För många organisationer håller på med att behandla symptom när problemet som skapar dessa symptom borde behandlas istället.

I och med detta så donerar jag inte. Däremot organisationer som håller på med att försöka hitta botemedel eller effektivare behandlingar för dödliga sjukdomar som cancer, AIDS och så vidare, tycker jag mer är att behandla problemet snarare än symptomen.

Själv kan jag tyvärr inte donera pengar för jag skulle bara känna att jag gör det för att försöka framstå som en god människa istället för att verkligen mena det. Det är en av mina dåliga egenskaper som person som endast kommer fram om folk frågar mig om just välgörenhet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Varför har du donerat pengar en stor del av ditt vuxna liv om du upplever att du inte vet om du har donerat rätt eller inte?!

Personligen tycker jag att Läkare Utan Gränser gör konkreta och schyssta saker men till saken hör att de bara behandlar symptom av ett problem. För många organisationer håller på med att behandla symptom när problemet som skapar dessa symptom borde behandlas istället.

I och med detta så donerar jag inte. Däremot organisationer som håller på med att försöka hitta botemedel eller effektivare behandlingar för dödliga sjukdomar som cancer, AIDS och så vidare, tycker jag mer är att behandla problemet snarare än symptomen.

Själv kan jag tyvärr inte donera pengar för jag skulle bara känna att jag gör det för att försöka framstå som en god människa istället för att verkligen mena det. Det är en av mina dåliga egenskaper som person som endast kommer fram om folk frågar mig om just välgörenhet.

Jag tror väl att jag vet, men andra verkar tycka annorlunda, jag vill bara gärna höra varför de tycker som de gör om det är baserat på fakta.
Jag förstår inte det du säger om att inte ge pengar för att du skulle känna att du gör det av fel anledningar, du kan väl ge pengar till välgörenhet utan att berätta det för dina vänner eller medarbetare, så vet du att får inget ”fel” hur saken.
Det är samma som för de rika, vissa organiserar en presskonferens när de ge bort, eller ser till att tidningen får veta, medans vissa gör det privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Hej alla, het diskussion här som jag helst håller mig utanför.

Men jag vill tacka för några bra inlägg med vettig information och råd. Även diskussionen får mig att inse att söka informationen själv är viktig så att man kan göra ett bra val.

Jag som många vill ju att så mycket som möjligt går till det jag tycker är viktigt såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att det just är till fattiga barn utomlands osv?
Annars finns det ju mkt man kan göra på plats här i Sverige om man vill känna att man "hjälper till" och gör nytta.
Själv drömmer jag om att få åka ner och hjälpa till på plats någon gång, men i väntan på det så finns det ju annat att göra.
Man ska inte glömma bort att även i Sverige behövs bidrag i form av tid inom många föreningar, det kan vara allt från att hoppa in som bandytränare för barn och ungdom till att jobba som volontär på BRIS eller liknande.

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Ja självfallet finns det många bra saker man kan bidra till men just att barn kan växa upp med mat, medicin och skola är väl det jag känner starkast för just nu, oavsett land såklart.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Spara ihop en större summa, ta semester 3v och träffa någon skola i t.ex Kambodja eller annat u-land och donera pengar till saker som dom behöver som böcker m.m.

Organisationer är förlegat. Pengarna kastas på PK-projekt, VD'n och annat strunt.

Tyvärr har det visat sig att det skapas exv. barnhem för att västerlänningar VILL komma dit och hjälpa till. Orkar inte skicka referens på det men sök på nätet så kommer ni hitta rapporter om detta. Så man bör tänka mer än en gång innan man donerar något och se till att det hamnar "rätt".

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu är ju detta från 2013 men tror inte det skiftat enormt
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-mycket-av-hun...

För er som inte orkar läsa är det snarare 80-95% som går fram

EDIT:
Inga siffror men pratar om 90 konto koller m.m.
https://www.svd.se/sa-ser-du-till-att-pengarna-hamnar-ratt

Som du sa är siffrorna från 2013 men jag gissar på att fluktuationen i förändringen inte är nämnvärd.

Här är från GP.se artikeln:

Fakta: Så här mycket av din hundralapp når fram (2013):

UNHCR: 96 kr

Svenska Kyrkan: 95 kr

Cancerfonden: 90 kr

Räda Barnen: 89 kr

Röda Korset: 86 kr

UNICEF: 89 kr

Frälsningsarmén: 86 kr

Radiohjälpen: 80

Amnesty: 78 kr

För 2013 var genomsnittet att 89 kronor per hundralapp gick till ändamålet, sett till alla 90-konton.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Håller med, som sagt bästa är att spara ihop en del.

Har du någon källa på det eller är det bara din magkänsla?

Permalänk
Medlem

Min frus kollega har varit volentär på Lesbos. Lägret Moria ligger där och det är i princip dit alla som flytt från Syrien passerar på väg till Europa. Zacharias och Brita gjorde ett program om när de åkte dit och man gråter när man ser hur jävligt det är där. Nu ska det vara ännu värre. Jag funderar själv på att åka dit och med en summa pengar och köpa grejer till familjer och göra skillnad på riktigt.

https://www.svtplay.se/video/19406176/kalles-och-britas-sex-l...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@reverend benny:

Ja självfallet finns det många bra saker man kan bidra till men just att barn kan växa upp med mat, medicin och skola är väl det jag känner starkast för just nu, oavsett land såklart.

Instämmer. Lägsta två trapporna på Maslows behovshierarki till alla först.

Skrivet av nanne:

Min frus kollega har varit volentär på Lesbos. Lägret Moria ligger där och det är i princip dit alla som flytt från Syrien passerar på väg till Europa. Zacharias och Brita gjorde ett program om när de åkte dit och man gråter när man ser hur jävligt det är där. Nu ska det vara ännu värre. Jag funderar själv på att åka dit och med en summa pengar och köpa grejer till familjer och göra skillnad på riktigt.

https://www.svtplay.se/video/19406176/kalles-och-britas-sex-l...

Jag är involverad i några organisationer för just Syriska flyktingar i Turkiet och interna Syriska flyktingar i Syrien och kan säga att behoven har varit och är oerhörda. Samma för Rohingya folket som flytt till Bangladesh. Så det finns mycket potential att hjälpa till

Permalänk
Inaktiv

Vår familj har i många år donerat pengar till The Goodwill school Sihanoukville Cambodia.
Oftast direkt när vi varit där eller via PayPal länken på http://helpthecambodianchildren.org/donate/
Där vet vi att pengarna kommer fram utan att någon snattat på vägen. 100$ ger mat och förnödenheter åt 5 familjer 1 månad. 300$ betalar hyran för skolan en hel månad.
Rekomenderas varmt.