Google Stadia får lanseringsdatum

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Defender:

För 1400kr kan jag spela spel i 30 månader på Xbox Game pass.

På vilken spelkonsol? Du måste ju köpa hårdvaran att spela på först.
Borträknat display (TV/skärm) och eventuellt ljudsystem, vilket du behöver till båda spelscenarion.

Skrivet av TuHack:

Köpa spelen? Innebär det att man kan ladda hem och spela offline? Annars förstår jag inte meningen med det jämfört med att köpa det någon annanstans. Kanske riktigt bra priser förstås.

Du slipper ju investera i egen hårdvara för att driva spelet. Det enda du behöver är en TV+Chromecast, alternativt en väldigt basic laptop som kan köra Chrome. Inga grafikkort för 14'000 för att kunna driva spel i 144hz på lokal hårdvara.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jävlar vad folk är anti.

Jag har dessvärre ingen bra uppkoppling ute på landet där jag bor.

Hade jag haft det, hade jag testat.

Att slippa ladda ner spel till olika enheter och att kunna koppla in en chromecast på hotellet och lira sina spel är ju för fan guld.

Jag ser bara hur långt vi kommit sedan 160x100 pixlars videos i quicktime till idag. 4k och netflix.

Det kommer finnas barnsjukdomar men det kommer bli bra.

Sen angående pc:ns död... Det är inte bara spelande den är till för. Jag som musikskapare kommer vilja köra lokalt ett bra tag till.

Men iom spelstreaming så behöver jag inte betala 10000 till nvidia för att få ut 60fps i mitt favoritspel.

Jaja. Den som lever får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bu eller bä, det bästa är väl att det är gratis att prova, så kan man själv se om det duger för just dig.

När Stadia Base lanseras alltså, då är det ju bara att ta ner några demon och testa. Du behöver inte någon särskild kontroll heller, ska funka fint med en 360-kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hm fick intrycket att det skulle finnas ett spelbibliotek som ingår i priset. Ser fram emot det. Har en AndroidTV med inbyggd Chromecast. Bara att koppla upp Nintendos Controller Pro och köra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Gissningsvis lär väl Google ta klassiska 30% andelen av de spel som säljs på Google Stadia.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att så många tror att detta ska konkurrera med alla lokala lösningar multiplayerspel från dag ett. Det kommer vara en lång övergångsperiod. Men då lokal beräkning hemma är ineffektivt och dyrt så är ju svårt att se att streaming inte är framtiden. Google börja nu för att ta mark då dom vet att alla andra stora tittar på detta. Snart kommer dessutom 5g på bred front som kommer öppna en hel marknad för handhållna enheter.
Många underskattar också den stora massa som inte bryr sig om latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Gissningsvis lär väl Google ta klassiska 30% andelen av de spel som säljs på Google Stadia.

och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

usch, undra hur länge man kan ha kvar sin hobby att köpa och bygga sin egen gaming PC? Blir ju inte riktigt samma att köpa en kontroller och sedan streama. Inget eget pillande alls

Retro-scenen växer! Kom med du också <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Så Google har smackat upp servrar i Sverige för endast Stadia?
Närmaste datacentret gällande deras GCP (som youtube snurrar i) är Finland.
Åtminstone som är tillgängligt för "allmänheten"

Då borde det ju bli nåt i denna stilen kommunikationsmässigt?
Input - Klient > google datacenter.
Output - G DC > youtube i finland > klient.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Läser man på googles hemsida så står det dock UPP TILL 60FPS på både basic och premiere abonemanget.
Vad man kommer få i verkligheten vet ju ingen än, då det enda google egentligen säger är att du aldrig kommer få mer än 60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailboy:

Många underskattar också den stora massa som inte bryr sig om latens.

Latens är inte så viktigt? Varför går då Google ut med uttalanden som "negativ latens": https://www.sweclockers.com/nyhet/28341-google-negativ-latens...

För de som spelar den typ av spel som Google Stadia siktar på är latens viktigt. Den stora massan du pratar om spelar inte PC och konsolspel idag utan spelar på mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@Fluf: Ah, okey då verkar kraven mer rimliga. Men fortfarande så är det ju bara hastigheten, skulle vilja se svarstiden på en 10Mbitsanslutning till servrar utanför rikets gränser. Vissa operatörer är ju bättre än andra. Nåja, jag kan givetvis inget om tekniken men det ger sig en smula orealistiskt just nu åtminstone.

Bandbredden, i detta fall 10mbit, har väl knappast något med svarstiden att göra dock så speciellt intressant är det ju inte tycker jag.

Om jag inte är helt ute och cyklar här dvs men ser inte vad bandbredden har med saken att göra alls sålänge den räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Latens är inte så viktigt? Varför går då Google ut med uttalanden som "negativ latens": https://www.sweclockers.com/nyhet/28341-google-negativ-latens...

För de som spelar den typ av spel som Google Stadia siktar på är latens viktigt. Den stora massan du pratar om spelar inte PC och konsolspel idag utan spelar på mobiler.

För att folk ska diskutera och uppmärksamma. Att företag lovar mer än vad dom levererar är mer regel än undantag. All publicitet är bra publicitet. Dom vet att latensen kommer bli bättre med tiden så dom anser troligen att dom kan hantera den kritik som kommer komma i början.

Precis! Att kunna få in större och dyrare titlar även på handhållna enheter är ju givetvis en strategi.

Permalänk
Medlem

Har en Chromecast Ultra kopplad med nätverkskabel och 300mbit från Comhem så skulle gärna vilja prova detta. Kommer det gå att koppla ihop min Xbox One kontroll till Chromecasten eller måste man köpa Googles egna kontroll?

EDIT; Man behöver Stadia kontrollern. Får prova på datorn först och sen köpa en Stadia kontroller i sånna fall om det fungerar bra.
Do I need to use your Controller? (Stadia Controller)
No, you can use many popular HID compliant controllers when playing via USB cable on Chrome or mobile. To play on your TV you will need to use the Stadia Controller and Google Chromecast Ultra.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

...
Eller NVIDIA DLSS där hela spel för-renderas i hög upplösning och AI-analyseras för att man sedan på drivrutinsnivå ska kunna skala upp både bildkvalitet och prestanda med hjälp av förkunskap av hur spelet ska se ut.

...

Nog för att jag, precis som du, är hoppfullt inställd till hur stadia kommer att fungera i praktiken (inte vara ospelbart) så är nog DLSS ett av de sämre exemplen på "bra" modern teknik då det tillför absolut noll över att köra klassisk supersampling även i "best case scenarion" (benchmark-slingor)
Håller tummarna för att de släpper så att man kan få högre FPS än 60 dock, skulle vara guld på min Razer Phone XD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Man hyr lägenheten, cykeln, bilen, filmer & serier, spel, sparkcyklar på stan, mobiltelefoner och nu även spelkonsoler alltså?
Eller vänta, köpa först för att sedan hyra innehåll till konsolen...
Börjar bli jävligt trött på det här
Vad är nästa fluga? Hyra kläder?

Är det något fel i att vilja äga sina saker eller är det jag som börjar bli gammal?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Man hyr lägenheten, cykeln, bilen, filmer & serier, spel, sparkcyklar på stan, mobiltelefoner och nu även spelkonsoler alltså?
Eller vänta, köpa först för att sedan hyra innehåll till konsolen...
Börjar bli jävligt trött på det här
Vad är nästa fluga? Hyra kläder?

Är det något fel i att vilja äga sina saker eller är det jag som börjar bli gammal?

Att vara negativt inställd till ny teknik kan vara ett tecken på att du börjar bli gammal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Man hyr lägenheten, cykeln, bilen, filmer & serier, spel, sparkcyklar på stan, mobiltelefoner och nu även spelkonsoler alltså?
Eller vänta, köpa först för att sedan hyra innehåll till konsolen...
Börjar bli jävligt trött på det här
Vad är nästa fluga? Hyra kläder?

Är det något fel i att vilja äga sina saker eller är det jag som börjar bli gammal?

Du köper spelen på plattformen. Så du äger dem digitalt, men du får aldrig några fysiska kopior. Sen måste du betala för streamingtjänsten om du vill ha den med högre kvalite. Gratisversionen av streamingtjänsten släpps först nästa år. Men det är inte som spelprenumerationer typ Xbox Game Pass där du inte kan spela längre om du slutar betala. Har du köpt spelet och använder Stadia Base kan du spela det när du vill utan extra kostnader (bortsett kostnader för nätet).

Permalänk
Inaktiv

Jag är fortfarande positiv till Stadia även om jag i dagsläget öht inte kommer kunna använda tjänsten. Ser dock fram emot att testa tjänsten när jag har en bättre internetanslutning igen. Och tjänsten mognat, den har sina brister och jag tror Microsofts xCloud kommer bli den bättre lösningen.
Om tjänsten nu överlever, är ju Google vi talar om.

Stadia är fel väg framåt men kommer tvinga spelbranschen att utvecklas. Game Pass har visat att spel som tjänst fungerar och är ett attraktivt sätt att konsumera spel på mot för hur det var innan. Mina spelköp idag är i princip Game Pass i form av tjänst, något sällsynt spel som inte finns på tjänsten och då helst via GOG samt spel till PC. Spelbudgeten har minskat rejält mot för tidigare år vilket är tacksamt.

Nu gäller det bara att vi får se lite utveckling också bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om tjänsten nu överlever, är ju Google vi talar om.

I och med att man köper spelen på plattformen kommer Google få ett helvete om de lägger ned den. Detta oavsett vad de skriver i sin EULA, som inte står över lagar om konsumentskydd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

I och med att man köper spelen på plattformen kommer Google få ett helvete om de lägger ned den. Detta oavsett vad de skriver i sin EULA, som inte står över lagar om konsumentskydd.

Rent teoretiskt bör det vara så, men hur det blir i slutändan är frågan. Valve kallar heller inte köp på Steam för köp, och har även plockat bort ett antal spel. Inte bara från försäljning utan helt och hållet. Men Valve har samtidigt inte prövats rättsligt så något prejudikat finns förstås inte.

Det sagt så har Google inte lagt ner Android, Chrome eller Play Store heller, så det behöver inte atutomatiskt innebära att tjänsten slaktas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Rent teoretiskt bör det vara så, men hur det blir i slutändan är frågan. Valve kallar heller inte köp på Steam för köp, och har även plockat bort ett antal spel. Inte bara från försäljning utan helt och hållet. Men Valve har samtidigt inte prövats rättsligt så något prejudikat finns förstås inte.

Det sagt så har Google inte lagt ner Android, Chrome eller Play Store heller, så det behöver inte atutomatiskt innebära att tjänsten slaktas.

Man vet aldrig som du säger, men det ska nog mycket till. Jag skulle gissa att om Google tröttnar säljer de tjänsten, säg till Tencent eller något annat bolag med mycket resurser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Man vet aldrig som du säger, men det ska nog mycket till. Jag skulle gissa att om Google tröttnar säljer de tjänsten, säg till Tencent eller något annat bolag med mycket resurser.

Jo, känns mer sannolikt faktiskt.
Köpare lär finnas och säkert relativt riskfritt mot för att bara lägga ner. Typ just Valve skulle kunna köpa för att bredda sin kapacitet. Eller att Google gör Stadia till mer än en strömmande plattform. Kan de erbjuda spel strömmat men också spelat lokalt på lokal hårdvara så vore tjänsten riktigt intressant.

Spännande att se hur detta kommer utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Man hyr lägenheten, cykeln, bilen, filmer & serier, spel, sparkcyklar på stan, mobiltelefoner och nu även spelkonsoler alltså?
Eller vänta, köpa först för att sedan hyra innehåll till konsolen...
Börjar bli jävligt trött på det här
Vad är nästa fluga? Hyra kläder?

Är det något fel i att vilja äga sina saker eller är det jag som börjar bli gammal?

Lite sen till den här festen men hyra klder kan man göra, tex. barnkläder hos
https://hyber.com/ eller festkäder på https://www.hygglo.se/category/8418-festklader

Vissa saker vill man kanske bara ha tillgång till en stund men inte äga. Bra att det finns plats
för alla varianter.

Hur tänker ni gällande spel köpta på Steam tex? Trodde ni att ni ägde de digitala produkterna ?
Jag utgick från det. Valve påstår själva att de är en prenumerationstjänst även om de nu får backning på det.
https://www.polygon.com/2019/9/19/20874384/french-court-steam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Lite sen till den här festen men hyra klder kan man göra, tex. barnkläder hos
https://hyber.com/ eller festkäder på https://www.hygglo.se/category/8418-festklader

Vissa saker vill man kanske bara ha tillgång till en stund men inte äga. Bra att det finns plats
för alla varianter.

Hur tänker ni gällande spel köpta på Steam tex? Trodde ni att ni ägde de digitala produkterna ?
Jag utgick från det. Valve påstår själva att de är en prenumerationstjänst även om de nu får backning på det.
https://www.polygon.com/2019/9/19/20874384/french-court-steam...

Enligt i princip alla laginstanser (i EU) så äger du dina spel även på steam, t.ex kan man titta på fallet i Frankrike

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Enligt i princip alla laginstanser (i EU) så äger du dina spel även på steam, t.ex kan man titta på fallet i Frankrike

Betyder det att alla plattformar måste erbjuda möjligheten att sälja spelet vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailboy:

Betyder det att alla plattformar måste erbjuda möjligheten att sälja spelet vidare?

Alla plattformar som säljer spel måste i alla fall erbjuda ett sätt att "avlänka" spel från ditt konto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P