Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Såg just Joker. Mycket svårbedömd film.
Bra skådespeleri och sceneri. Ingen feelgoodfilm direkt, utan mer av en tragedi, men bra gjord som sådan.
Störde mig lite på att bilden kändes lite suddig dock, lite som att den var inspelad på 70 talet eller något.

Stör mig lite på att jag innan filmen hade fått uppfattningen att folk antingen verkade hata eller älska filmen.
För mig blev det varken eller, även om det positiva övervägde.

Kanske 7.5 av 10 för min del.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Joker

Riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Only lovers left alive från 2013 https://www.imdb.com/title/tt1714915/
En vampyrfilm med Tilda Swinton, hur sjutton har jag kunnat missat den? Lägg därtill riktigt grym musik. Vet inte vad man kallar genren, låångsam intimrock kanske?

Passande nog är det även hur man kan karaktärisera filmen; långsam och intim. Jag avskyr romantiska filmen men trots att den här är mer romantisk än något annat så träffar den helt rätt, två timmar satt jag som klistrad trots att ingenting händer. Det tål att upprepas; ingenting händer. Ok, en liten sak händer men det blir ganska snabbt överstökat.

Han som spelar den manliga huvudrollen är samma som spelar Loke i marvel(?)filmerna, om man tillhör den stora skaran som verkar ha honom som idol. Men vem bryr sig om Loke när Tilda Swinton är med?

Det var visserligen väldigt länge sedan jag såg Bram Stokers Dracula men jag tror nog att jag har fått en ny favoritvampyrfilm. Om den kan räknas som en sådan. Jag rekommenderar alla att se den men förvänta er ingen actionfylld vampyrsplatter för då blir ni väldigt besvikna.

Trailer: https://youtu.be/pkeWhokaPPs

Har ni tips på någon film med liknande atmosfär så får ni gärna säga till.

Double Indemnity från 1944 https://www.imdb.com/title/tt0036775/

Ytterligare en film jag sett i min jakt på de bästa filmerna från förr. Den här har fått över 8 på imdb så det verkade ju lovande men tyvärr blev jag besviken. Visst är det en helt ok film men nä, inget jag kommer minnas om ett par år. Jag kan inte sätta fingret på vad som var felet, på pappret stämmer allting; bra skådespelare (för att vara 40-talet), kvicka repliker, utarbetandet av en lömsk plan m.m. Men på något vis kändes det lite väl krystat och... jag vet inte, dumt?

6/10 får den av mig och det får ändå ses som ganska generöst, mycket på grund utav den korta gubben med magkänslan höjde stämningen varje gång han var med i bild.

Permalänk
Medlem

El camino - a breaking bad movie - Hmm, ja. Känns lite meninglös på nåt vis. Inte direkt en dålig film men det finns heller inget minnesvärt i den. 6/10

Apocalypse now - Final edition - En ny remix av denna klassiker. Man har tagit bort delen med playboybrudarna, ändrat lite här och där och lagt till en hel del solnedgångar. Överlag fortfarande ett mästerverk. 10/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Precis därför jag diggade den Man blev lite paranoid mot vänliga människor precis efter. Klart en 7/10 iaf.

Nu var ju dessa personer en del av en isolerad sekt, så att de heter Ingemar är kanske inte jättekonstigt i sammanhanget. Att det på nåt sätt skulle vara tydligt att den är inspelad i Ungern håller jag inte alls med om. Jag reagerade inte över huvud taget.

Tror helt enkelt ni var fel målgrupp för filmen. Jag tyckte det var en fantastisk upplevelse.

Håller med, tyckte den var riktigt bra, dock lite konstigt klippt emellanåt.
Men blir nog bättre när den 30 min längre Dir.Cut släpps innan jul.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Rocketman

ger den 7/10 raketer

Permalänk
Medlem

Tittade på "Bohemian Rhapsody" i helgen och hade låga förväntningar. Helt enkelt en bra film. Överdrevs en del med hans tänder, men men.
Slutade med att jag och frugan efter filmen satt och sjöng med till gamla konserter från stora artister på YouTube.

Det ska noteras att ett par glas vin slank ner vilket kan bidragit till mer glädje än förväntat.

8/10 vinglas.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Gemini Man hade ganska låga förväntningar.
Filmen var hyffsad, men tekniken var mer intressant såg 60FPS/HFR 3D versionen.
Klart bästa 3D på en biofilm hittills, var 3D/djup hela tiden istället för vissa filmer där det känns väldigt sparsamt med 3D effekten.

Permalänk
Medlem

Terminator: Dark Fate - en riktigt bio-rulle med den gamla ensamblen och James Cameron bakom spakarna. Högt underhållsvärde som jag ger 7/10

Permalänk
Medlem

Sicaro på Netflix. Bra tempo med bra handling.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jurassic World - Fallen Kingdom
Vilken dynga. Visst går det att äta popcorn till den och dinosaurier är alltid roligt. men är det en bra film i mitt tycke? Nooope. 4/10 dinotänder får den.

The Conjuring
Den här tyckte jag faktiskt var helt ok, för att vara en skräckfilm törs jag nog till och med säga att den var ganska bra. Detta trots att de lyckats få med nio av skräckfilmernas tio största klyschor. Det enda som saknades var lättklädda kvinnor. Men samtidigt så var fem av de sju kvinnorna i filmen minderråriga så det kanske var lika bra

Skrivet av NightFred:

Sicaro på Netflix. Bra tempo med bra handling.

En av de bättre filmerna som släpptes det året om man frågar mig. Den tappar visserligen lite mot slutet vill jag minnas men fortfarande riktigt bra.

Scenen när de sitter fast vid gränsen är riktigt, riktigt jävla bra, https://youtu.be/LzKwClRvRco

Permalänk
Medlem

@Trunk: Vill inte lägga mig i och så men filmen heter ju Sicario . Jag svär dock att jag inte är helt som Mr Udall i Livet från den ljusa sidan som var den senaste filmen jag såg

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Sweetheart (2019)
"Jenn has washed ashore a small tropical island and it doesn't take her long to realize she's completely alone. She must spend her days not only surviving the elements, but must also fend off the malevolent force that comes out each night. "
https://www.imdb.com/title/tt6560164/

Jag gav den en 6:a och tycker att den var sevärd. Skönt med en film där huvudrollsinnehaverskan gör (till synes) allt rätt från första stund.

Permalänk
Medlem

Terminator: Dark Fate 5 av 10 på imdb skalan. Riktig modern Hollywood dynga där man byter ut männen mot STARKA kvinnor som är så misscastade så man blir ledsen. Hon som spelar Dani Ramos är så dålig och har noll utstrålning på skärmen. Den onda Terminatorn är inte skrämmande för 5öre utan känns mest bara Meh. Nää en riktig skitrulle som förstör Terminator ännu mer.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Helt sjukt hur den kan vara uppe i 6.5 nu. Kollar man user reviews är det i princip bara 1-2.

Permalänk
Medlem

Halloween (2018)
Jahapp, vad ska man säga. Filmen har fått hyfsad kritik men var väldigt dålig. Otroligt förutsägbar och med ett par riktigt korkade grejer. Till exempel när Myers smyger in en polisbil in mitt på gården med lik i på förarplatsen (satt Myers ovanpå det och körde?). Inga larm eller någon märker nåt. Sämsta prepper huset någonsin.

Sen "tvisten" när de säger att det var en fälla. Hur fan hade hon planerat få ner han i källarrummet och komma ut själv? Finns ingen logik alls bakom planeringen av den "fällan".

Dold text

De enda bra scenerna i filmen var stulna från originalet. Till och med Rob Zombies filmer var bättre.

Permalänk
Medlem

Good boys - Komedi om några killar i mellanstadiet. Rätt rolig och ungarna gör ett bra jobb.
7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Joker 9.5/10.

Permalänk
Medlem

Såg lite filmer i helgen,

Scary Movie 1:
Behöver ju ingen presentation, parodi kungen av skräckfilmer, gör det riktigt roligt i första om man gillar den typen av dålig humor.

7/10

Scary Movie 2
Samma tema som ettan, lite svagare tycker jag personligen men fortfarande underhållande.

6.5/10

Scream 1

Bryta ner skräckklyshor och lite skön humor samtidigt med en lagom allvarlig ton som både ger ris och ros till skräckgenren,

7/10

Jigsaw (innehåller spoiler)

Såg att den fanns av en slump på Netflix, jag minns när jag såg ettan och tvåan för många årsedan som ung grabb, var en lätt traumatiskt upplevelse men de hade en viss charm och kom med något nytt. Jigsaw försöker väl delvis hitta tillbaka men samtidigt misslyckas, de sparkar på en död häst vid här laget, att ha efter konsturerat allt i efterhand och det mesta har redan skett.

Dold text

4/10

Dredd i 4k och HDR.

Karl Urban gör en rå och smutsig variant av Judge Dredd sm den ska vara, många gillade den inte vid release men redan blivit kult. Jag älskar det råa och brutala i dystopin som är, Karl gör rollen spot on, filmen drivs framåt med blod och köttrester, brutalt våld och lite dialog. Perfekt när man vill ha högklass på hjärndöd underhållning.

8/10

Harry Potter and the deathly hallows part 2

Ja vad säger man, sista delen i barndomen avslutades här, från att ha sett första filmen på bio när man var 7 bast. Gillar att de blev mörkare och mörkare där folk faktiskt dog undan för undan, bra underhållning med bra skådespeleri av många.

8/10.

OBS mina betyg sätter jag utöver vilken typ av det här, jämför inte min 8 för Harry Potter och Dredd, jag vill bli underhållen vilket båda filmerna gör i högklass men på olika sätt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

The Peanut Butter Falcon
Indi feelgood äventyr/drama utan att vara allt för kladdig. Trevlig liten film med en stark insats av Shia LaBeouf.

7/10

Midsommar
Ari Aster gör ännu en rätt stark film, välgjort och sevärd. Dock varken speciellt mycket spänning eller överraskningar.

6.5/10

Joker
Var skeptiskt trots att jag hade hört mycket gott om den, väldigt positivt överraskad. Såg den på 70mm, vilket inte direkt utnyttjades, men var nostalgiskt att se film på bio igen och det passade väl filmens "look". Troligen årets bästa filmupplevelse för min del.

8/10

Skrivet av killawife:

Apocalypse now - Final edition - En ny remix av denna klassiker. Man har tagit bort delen med playboybrudarna, ändrat lite här och där och lagt till en hel del solnedgångar. Överlag fortfarande ett mästerverk. 10/10

Såg precis att den kommer gå på bio i Sverige! Var lite orolig där ett tag för hade verkligen sett fram emot det. Hur skulle du säga att den står sig mot de övriga två utgåvorna? Personligen ogillade jag Redux, gav den dock bara en chans. Ser hellre orginalet och kompliterar med Hearts of Darkness

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Den är mer som originalet faktiskt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Föredetting

Le Daim eller Deerskin - 9/10.

Mycket vriden absurdistkomedi såsom bara Quentin Dupieux fixar. Jäkligt välfilmad, hyfsat skådespeleri och en underbar story.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ace Ventura pet detective, The Naked Gun.
"nice beaver, thx I just had it stuffed..." odödligt...hehe...
Tänkte som nästa film se om Pulp Fiction, den blir bättre varje gång man ser den.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Joker
Mycket bra fel som jag rekommenderar starkt! 8 av 10 clowner

Permalänk
Medlem

Geostorm
Riktig skitfilm full av plotholes, orealistisk rymdfysik, och klichéer. En del bra actionsekvenser räddar den från att vara ett absolut bottennapp.

3/10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Dead Center

6/10

Min son ska med hem på middag!

Dold text
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Brian Banks

Väldigt bra film enligt mig. Baserad på verklig händelse.
Som en människa kan förstöra livet för någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KLAUS " Netflix "
Mycket bra och trevlig tecknad film , min yngsta dotter älska den
Så den får full pott 5/5 jultomtar!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Brawl In Cell Block 99 med Vince Vaughn. Går på Netflix.

Filmen är stundtals brutal, på samma sätt som Craig Zahler's övriga filmer, som Bone Tomahawk. Inget CGI-blod, utan mera en homage till dåtidens gore, vilket bidrar till inlevelsen. Ingen actionfilm, börjar segt, men fick ny respekt för Vince som "bad guy" och gillade tempot, tyckte det byggde upp känslan i filmen riktigt bra. Trodde bara han gjorde töntiga komedier, men här är han helt enkelt brutal.

Slagsmål var en stor del, vissa avslutades med typ ett slag eller två, med ljudeffekter som skulle kunnat komma från mortal kombat typ. Det gav tyngd till filmen, kändes mera realistiskt än de flesta fighter där folk kan slåss tio minuter utan att någon ser ut att lida och var faktiskt min största behållning på vägen mot slutet när tempot plockar upp.

Don Johnson som sadistisk fängelsedirektör är värt att nämna och en hel del annat också, men vill inte spoila något. Man ska inte förvänta sig någon dialog annat än det som är nödvändigt för att ta dig till slutet. Det visuella med den mörka känslan är det som gör denna film bra.

Få filmer på Netflix är 18+ och här håller jag med, inslag av tortyr och mycket tunga slagsmål och även annat obehagligt gör detta till en film endast för vuxna. Typ efter några starköl när resten av familjen somnat. WTF-moments kommer hålla dig klarvaken till slutet.

Vill man samtidigt ha lite humor på liknande brutalitet, fast mera vapeninriktat är POLAR på netflix också en fantastisk film på alla vis.

Läste du detta och såg eller har sett båda filmerna och har liknande 18+ upplevelser att dela med dig av, så tar jag tacksamt emot PM.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

En riktigt go klassiker. Austin Powers 1 och 2. 3an blir härnäst.
nånstans mellan 6/10 till 9/10 beroende på vilken humor man har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.