Permalänk
Medlem

Hur kom du in i datakunskap?

Jag är intresserad av datorer mest stationära. Men ingen i min familj är så teknisk så jag har typ inga källor till kunskap i min närhet. Som sagt vet jag typ inget.

Så nu frågar jag alla data nördar där ute hur kom du in i data kunskap?

Permalänk
Medlem

Det är ju ett väldigt brett ämne, men om det handlar om att välja komponenter och bygga datorer så lärde jag mig grunderna av farsgubben och har sen lärt mig vidare på internet, främst olika forum som Sweclockers.

Idag finns det ju väldigt mycket på Youtube också, så skulle rekommendera dig att börja kolla olika guider där!

Permalänk
Medlem

Personligen kom jag in genom trial&error; försökte mig fram tills att jag lyckades. Hade en pappa som uppmuntrade väldigt mycket till sånt, så det hjälpte. På den tiden fanns dock inga forum att vända sig till eller tutorials på samma sätt.

Skulle dock idag säga att det bästa sättet är att läsa online. Finns hur många olika guider som helst på forumet. Hur man bygger en dator, hur man gör det ena och det andra. Vill man lära sig mjukvara finns det hur många tutorials som helst på diverse sidor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig igenom att prova mig fram som liten, frågvis och läste tidningar. Sen kom internet på allvar och då började jag leta efter information där. Sen reggade jag mig här och följt utveckling och teknik i diverse här på sidan.

Kunskap runt IT är inte raketforsking. Följ dina intressen så kommer du lära dig med tiden. Allt kommer inte över en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buspojk:

Jag är intresserad av datorer mest stationära. Men ingen i min familj är så teknisk så jag har typ inga källor till kunskap i min närhet. Som sagt vet jag typ inget.

Så nu frågar jag alla data nördar där ute hur kom du in i data kunskap?

Intresset. Läste sedan nätverksteknik ett år. Gav en hyffsad bas att fortsätta lära sig på egen hand med

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av buspojk:

Jag är intresserad av datorer mest stationära. Men ingen i min familj är så teknisk så jag har typ inga källor till kunskap i min närhet. Som sagt vet jag typ inget.

Så nu frågar jag alla data nördar där ute hur kom du in i data kunskap?

Min mamma hakade på hem-pc-reformen och resten är historia. Jag spenderade många dagar med att utforska Windows98, extremt mycket trial&error
Sedan skaffade vi vårat första 56k modem, bredband, Windows XP, en egen dator till mig.

Den största förändringen var nog bredband för min del. Att faktiskt kunna ladda hem saker kändes då som en lyx. Här någonstans är ju internet också fullt av forum och andra fantastiska informationskällor. Så mycket läsning och experiment blev det också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stort fotointresse i botten. När Internet kom hakade jag på då jag tänkte att det
kan vara ett bra medium att få ut mina bilder. Så jag skaffade mig en dator med modem
med nån avbetalningsplan där jag lyckats få en kompis kompis att vara borgenär då
jag var en fattig student på den tiden.

Permalänk
Medlem

Alltid varit tekniskt intresserad, men fastnade i datorernas värld pga spel. Började med runescape och sedan battlefield. Fick en gammal burk av min pappa som jag fick demontera och montera ihop igen. För att sedan spela nyare spel så var jag tvungen att köpa nya prylar och fick då lära mig själv via diverse forum vad som behövdes.

Läste sedan teknik med datorinriktning som var riktigt bra. Efter gymnasiet valde jag att plugga teknisk fysik för att bredda mitt tekniska och naturvetenskapliga intresse. Efter examen jobbar jag med teknik i både "gammalt" och nytt format. Tyvärr inte så mycket mot just datorer så det får vara ett fritidsintresse istället.

Men som nämnts ovan, ett ordentligt intresse och trial and error är det bästa sättet att lära sig.

Permalänk
Medlem

Spel > datorintresse > gymnasie > jobb.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.