Samsung investerar 108 miljarder kronor i tillverkning av OLED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Gillar min OLED LG, ångrar att jag bara köpte 55" men nästa år blir det 65" och nytt ljudsystem!

Skrivet av ramlösa:

Har jag också varit förbannad på sen jag köpte min, lol.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag kör min 65" oled ihop med en dator. Slösurfar i långa sessioner när jag väntar på att tjejen skitit klart mitt i en film..

LOL

Permalänk
Medlem

Längtar så.
Äntligen!

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Längtar så.
Äntligen!

Vad är det du längtar efter?? Finns ju redan från LG...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlpAne:

Vad är det du längtar efter?? Finns ju redan från LG...

fler konkurrenter då kan utbud och pris bli bättre

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler paneltillverkare!

Kör fortfarande på min tio år gamla 60" plasma, men den dagen jag byter så blir det helt klart till en 65" (eller större) OLED.

Ljus är inget problem. Har stor villa med dedikerat TV-rum (med bra gardiner till enda fönster/altandörr på ena sidan).

För mig är LCD en otänkbar ersättare!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Okay så Microled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Vad är det du längtar efter?? Finns ju redan från LG...

Det är alltid bättre med konkurans och många alternativ än få.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det är illa.

Det baserar du på?? Tvärtom så ska inbränningar, i varje fall på LGs oleds inte existera längre. Finns tester där man haft på två LG oleds med 2017 panel på i 1 år, kan varit 2 år, 24/7, ena körandes fifa och den andra battlefield. Ingen inbränning.

Verkar som många lever på gamla rykten och sprider okunskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det baserar du på?? Tvärtom så ska inbränningar, i varje fall på LGs oleds inte existera längre. Finns tester där man haft på två LG oleds med 2017 panel på i 1 år, kan varit 2 år, 24/7, ena körandes fifa och den andra battlefield. Ingen inbränning.

Verkar som många lever på gamla rykten och sprider okunskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du RTINGS test på 6 st LG OLED (2017 års modeller). Dessa är "bara" på 20 timmar om dygnet, och jag tycker man kan se tydliga inbränningar redan efter 12 veckor. Och då har de ändå på funktionerna som ska minska risken för inbränningar, samt att den som sagt får köra sin pixel refresher regelbundet.
Visst, det är bättre än 2016 års modell som fick inbränningar efter mindre än en månad, men det kan ändå gå jäkligt fort om man inte tar hand om sin OLED.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test (2017 modellen)
https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur... (2016 modellen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Här har du RTINGS test på 6 st LG OLED (2017 års modeller). Dessa är "bara" på 20 timmar om dygnet, och jag tycker man kan se tydliga inbränningar redan efter 12 veckor. Och då har de ändå på funktionerna som ska minska risken för inbränningar, samt att den som sagt får köra sin pixel refresher regelbundet.
Visst, det är bättre än 2016 års modell som fick inbränningar efter mindre än en månad, men det kan ändå gå jäkligt fort om man inte tar hand om sin OLED.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test (2017 modellen)
https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur... (2016 modellen)

Det är ju bara om du tittar på CNN 24 timmar om dygnet i över ett år.

Citat:

After more than 5000 hours, there has been no appreciable change to the brightness or color gamut of these TVs. Long periods of static content have resulted in some permanent burn-in (see the CNN TVs), however the other TVs with more varied content don't yet have noticeable uniformity issues on normal content. As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det baserar du på?? Tvärtom så ska inbränningar, i varje fall på LGs oleds inte existera längre. Finns tester där man haft på två LG oleds med 2017 panel på i 1 år, kan varit 2 år, 24/7, ena körandes fifa och den andra battlefield. Ingen inbränning.

Verkar som många lever på gamla rykten och sprider okunskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Länkar?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Bra med mer konkurrens, kanske dyker priserna lite.
Men märkligt att dom smutskastat tekniken nyligen, när dom själva ska bege sig in i matchen

https://www.oled-info.com/samsung-releases-video-help-you-fin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är ju bara om du tittar på CNN 24 timmar om dygnet i över ett år.

Det var bokstavligt talat CNN 20 timmar om dygnet i 12 veckor. Och har du en äldre modell är det efter bara 4 veckor. Utöver finns det gott om exempel på olika forum med folk som har fått inbränningar av olika spel (mer specifikt att HUD:en bränns in).

EDIT: Om jag inte var tydlig nog så har de alltså tagit bilder ungefär varannan vecka och du kan alltså se hur inbränningarna har utvecklats över tid. Jag tycker man börjar se inbränningarna (på den röda färgen) redan vid vecka 12 på Live CNN Max. Vid vecka 18 är de omöjliga att missa och de blir sedan bara värre och värre.
Tittar man på den magenta färgen så ser man faktiskt problem ännu tidigare, redan vid vecka 4. Dock var LG där och applicerade en fix, men jag tycker man fortfarande ser problemen vid senare veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Redan länkats av PatrikP. Som du ser i länkarna så existerar inte inbränningar mer än i extremt onormalt användande. Exempelvis helt statiska röda bilder 20h om dygnet i många tusen timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det baserar du på?? Tvärtom så ska inbränningar, i varje fall på LGs oleds inte existera längre. Finns tester där man haft på två LG oleds med 2017 panel på i 1 år, kan varit 2 år, 24/7, ena körandes fifa och den andra battlefield. Ingen inbränning.

Verkar som många lever på gamla rykten och sprider okunskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Länkar?

Skrivet av Wh1spY:

Redan länkats av PatrikP. Som du ser i länkarna så existerar inte inbränningar mer än i extremt onormalt användande. Exempelvis helt statiska röda bilder 20h om dygnet i många tusen timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du postade före Patrik P, så var det jäv--gt svårt att begripa att det var de testerna du refererade till.
(Dvs, för oss vanliga, som saknar mentala superkrafter.)

Dessutom har fifa gett inbränningar, i direkt motsats till det du hävdar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det var bokstavligt talat CNN 20 timmar om dygnet i 12 veckor. Och har du en äldre modell är det efter bara 4 veckor. Utöver finns det gott om exempel på olika forum med folk som har fått inbränningar av olika spel (mer specifikt att HUD:en bränns in).

EDIT: Om jag inte var tydlig nog så har de alltså tagit bilder ungefär varannan vecka och du kan alltså se hur inbränningarna har utvecklats över tid. Jag tycker man börjar se inbränningarna (på den röda färgen) redan vid vecka 12 på Live CNN Max. Vid vecka 18 är de omöjliga att missa och de blir sedan bara värre och värre.
Tittar man på den magenta färgen så ser man faktiskt problem ännu tidigare, redan vid vecka 4. Dock var LG där och applicerade en fix, men jag tycker man fortfarande ser problemen vid senare veckor.

Sluta titta på CNN bilderna. Kolla på spelbilderna som också finns med. Noll inbränningar efter 5000h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Sluta titta på CNN bilderna. Kolla på spelbilderna som också finns med. Noll inbränningar efter 5000h.

Jag ville bara rätta till ditt felaktiga påståenden att det var CNN 24 timmar om dygnet i över ett år. I själva verket är det CNN 20 timmar om dygnet i mindre än ett kvartal

Jag håller helt med dig om att det är färre inbränningar på de som har haft spel igång, men tittar du själv på bilderna så ser du tydligt att Fifa har bränt in uppe i vänstra hörnet.

RTINGS är också väldigt tydliga med vad de tycker. "Those who display the same static content over long periods of time should consider the risk of burn-in though (such as those who watch lots of news, use the TV as a PC monitor, or play the same game with a bright static HUD)."

Jag har själv en OLED C8 från LG, så jag har gjort bedömningen att min användning inte borde resultera i inbränningar inom en snar framtid, men man ska vara väldigt medveten om att en OLED inte bara kan, utan kommer bränna in om man inte varierar det man tittar på tillräckligt mycket.

Sedan om du googlar hittar du många bilder på HUDs i spel som har bränt in på OLEDs. Visst, vissa kanske spelar samma spel tusentals timmar, med det finns många exempel där folk har fått inbränningar (speciellt på de äldre modellerna) efter bara några få hundra timmar och ännu mindre.

Skickades från m.sweclockers.com