Räcker min Intel 5820K fortfarande?

Permalänk

Räcker min Intel 5820K fortfarande?

Jag köpte min 5820K för fem år sedan och går nu i uppdateringstankar. Jag vet att vi inom kort kommer vara i ett skifte från DDR4 till DDR5. Jag kör redan 32GB DDR4-minne och att köpa 64GB DDR4-minne nu känner jag är bortkastade pengar. Jag brukar dubblera minnet var femte år ungefär.

Intel och AMD kommer nästa månad lansera sina HEDT-processorer. Man kan väl räkna med minst 50% bättre beräkningskraft.

Är det värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Flaskar CPUn? Har svårt att tro det i spel så skulle säga ja? Det vet ju dock bara du själv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej. Kanske hitta en begagnad 6900k, 6950x eller 5960x.
Bättre köpa grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt att uppgradera?

För att kunna få vettiga svar på din fråga får du rimligen beskriva vad du använder datorn till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Eftersom du behöver fråga är svaret ett självklart nej.

Hade du behövt byta hade vi diskuterat kring de applikationer/spel som fungerar dåligt för dig och vad som behöver bytas för att få dem att fungera bra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Flaskar CPUn? Har svårt att tro det i spel så skulle säga ja? Det vet ju dock bara du själv.

Det känns tung att rendera sidorna när man surfar.

Skrivet av Fantomen:

Nej. Kanske hitta en begagnad 6900k, 6950x eller 5960x.
Bättre köpa grafikkort

Varför? Det skiljer sig praktiskt ingenting mellan Haswell-E och Broadwell-E. Dessutom vill jag ha minst dubbla kärnor mot vad jag har nu och vill vara framtidssäkrad men kanske jag inte är om jag inte kör DDR5?

Skrivet av twit:

För att kunna få vettiga svar på din fråga får du rimligen beskriva vad du använder datorn till.

Skrivet av sniglom:

Eftersom du behöver fråga är svaret ett självklart nej.

Hade du behövt byta hade vi diskuterat kring de applikationer/spel som fungerar dåligt för dig och vad som behöver bytas för att få dem att fungera bra.

Jag använder till musikproduktion, spela spel, surfa på. Jag är en tung användare.

Permalänk
Medlem

Tungt att rendera hemsidor? Du har definitivt andra problem än en 5 år gammal high-end CPU... När installerade du om Windows senast? Ligger der på SSD eller hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet räcker den fint om du skrämt upp propp i 4,5ghz eller så.

Svarar du ja på något av följande så kan du ju överväga: Känner du att du behöver kunna klämma in fler virtuella instrument /effekter samtidigt? Har du en rtx2080ti och vill maximera FPS i typ cs:go? Har du upgrade-itch?

Och bästa uppgraderingsvägen är nog isf en 5960x eller 6950x begagnat som nämnt tidigare för att få mer kärnor givet att du överklockar. Du har en bra quad channel plattform och kommer få betala väldigt mycket för väldigt lite prestandaökning om du inte har specifika behov på beräkningskraft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag använder till musikproduktion, spela spel, surfa på. Jag är en tung användare.

Uppfattar du problem med musikproduktion eller spel? Annars finns det inget att diskutera.
Att din 5820k inte räcker till surfande har jag svårt att tro.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Flaskar CPUn? Har svårt att tro det i spel så skulle säga ja? Det vet ju dock bara du själv.

Har själv svårt att tro den ska flaska, brorsan fick min gamla 5820k när jag bytte till 5960x och den tuffar på än med ett 1080Ti

Permalänk
Medlem

Min 4790K kändes fortfarande rapp när den pensionerades för några månader sen, gick visserligen i 4.8GHz men har ändå svårt att tro att 5820K är någon större flaskhals.

Men det är alltid kul att köpa nytt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har själv svårt att tro den ska flaska, brorsan fick min gamla 5820k när jag bytte till 5960x och den tuffar på än med ett 1080Ti

Exakt, därför jag skrev "ja" att han bör klara sig. Kanske otydligt nu när jag läser det igen!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Jag sitter också med en 5820k, 32 GB minne och ett rtx2070.

Jag var/är väldigt sugen på en Ryzen 9 3900X Processor som har dubbla antalet kärnor. Men samtidigt så känner jag inte att jag tappar så mycket fps kontra vad jag skulle haft med en 3900x, så jag tror man kan sitta lugnt i båten ett tag till. Men det beror ju mest på vad man spelar / vad man har för grafikkort. Eller om man gör andra tunga saker som man börjar tycka tar för lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag köpte min 5820K för fem år sedan och går nu i uppdateringstankar. Jag vet att vi inom kort kommer vara i ett skifte från DDR4 till DDR5. Jag kör redan 32GB DDR4-minne och att köpa 64GB DDR4-minne nu känner jag är bortkastade pengar. Jag brukar dubblera minnet var femte år ungefär.

Intel och AMD kommer nästa månad lansera sina HEDT-processorer. Man kan väl räkna med minst 50% bättre beräkningskraft.

Är det värt att uppgradera?

Surfsidorna låter mer som skräp i inställningarna. Har inte sett snabbare surf på flera år. Med tanke på DDR5 runt hörnet så skulle jag avvakta och spara pengarna så länge.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tungt att rendera hemsidor? Du har definitivt andra problem än en 5 år gammal high-end CPU... När installerade du om Windows senast? Ligger der på SSD eller hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med min 4790k flyter på hur bra som helst så måste va något skit i operativsystemet eller mekanisk disk låter de som men ja vet inte

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre? Endast du vet vad du använder datorn till och vilken typ av beräkningskraft du är i behov av. Kör du en massa VM's, Docker containrar, utvecklar, bygger och testar? Ja, då kommer säkert en modern Ryzen 3000 vara påtagligt piggare.

Men om det ända du gör är att spela så blir nog det påtagliga mindre. Ja, en fps-räknare så kommer du nog se skillnad... Men om man utan en fps-räknare inte kan känna skillnad så är frågan hur pass kritiskt det egentligen är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Hur långt är ett snöre? Endast du vet vad du använder datorn till och vilken typ av beräkningskraft du är i behov av. Kör du en massa VM's, Docker containrar, utvecklar, bygger och testar? Ja, då kommer säkert en modern Ryzen 3000 vara påtagligt piggare.

Men om det ända du gör är att spela så blir nog det påtagliga mindre. Ja, en fps-räknare så kommer du nog se skillnad... Men om man utan en fps-räknare inte kan känna skillnad så är frågan hur pass kritiskt det egentligen är.

Jag sitter med allt det där på en dubbelkärnig med HT i en laptop, ultra low voltage och det är inga problem där heller. Visst, kanske inte passar för träning av Neurala Nätverk, men resten märker man knappt skillnad mot en sexkärnig i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag sitter med allt det där på en dubbelkärnig med HT i en laptop, ultra low voltage och det är inga problem där heller. Visst, kanske inte passar för träning av Neurala Nätverk, men resten märker man knappt skillnad mot en sexkärnig i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog starkt på vad man utvecklar då. De kodbaser jag jobbar med dödar typ en dubbelkärning laptop... Med testklienter i VM och utveckling på samma masking så är det ljusår skillnad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

@inquam Hmm skall å andra sidan nämnas att tjänsterna är rätt små och att det mesta egentligen körs i cloud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Starric:

Tungt att rendera hemsidor? Du har definitivt andra problem än en 5 år gammal high-end CPU... När installerade du om Windows senast? Ligger der på SSD eller hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu pratar jag om att man surfar med 100+ öppna tabbar eller liknande. Kör Samsung NVME-disk.

Skrivet av leadc4ge:

Med största sannolikhet räcker den fint om du skrämt upp propp i 4,5ghz eller så.

Svarar du ja på något av följande så kan du ju överväga: Känner du att du behöver kunna klämma in fler virtuella instrument /effekter samtidigt? Har du en rtx2080ti och vill maximera FPS i typ cs:go? Har du upgrade-itch?

Och bästa uppgraderingsvägen är nog isf en 5960x eller 6950x begagnat som nämnt tidigare för att få mer kärnor givet att du överklockar. Du har en bra quad channel plattform och kommer få betala väldigt mycket för väldigt lite prestandaökning om du inte har specifika behov på beräkningskraft

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte intresserad av nyaste spel då jag mest kör äldre spel t om Dosbox spel. Nu när Intel kommer halvera priset på sin kommande Skylake-X 100xx så kanske det är värt? Vi snackar om +50% ökad IPC i singeltrådat och mer än +100% flertrådat i.o.m. fler kärnor.

Skrivet av sniglom:

Uppfattar du problem med musikproduktion eller spel? Annars finns det inget att diskutera.
Att din 5820k inte räcker till surfande har jag svårt att tro.

Jag mäter efter process explorer användningen av cpukraft. Den går oftast över 10% det är alldeles för mycket.

Skrivet av ExcZist:

Har själv svårt att tro den ska flaska, brorsan fick min gamla 5820k när jag bytte till 5960x och den tuffar på än med ett 1080Ti

Nu syftar jag inte på spel. Spela nyaste spelen är ej viktigt för mig och även om jag kunde det så är 5820K en klar nackdel med dagens spel även i 1440p och över med ett så kraftigt grafikkort.

Skrivet av Snorren:

@Klappa: Jag sitter också med en 5820k, 32 GB minne och ett rtx2070.

Jag var/är väldigt sugen på en Ryzen 9 3900X Processor som har dubbla antalet kärnor. Men samtidigt så känner jag inte att jag tappar så mycket fps kontra vad jag skulle haft med en 3900x, så jag tror man kan sitta lugnt i båten ett tag till. Men det beror ju mest på vad man spelar / vad man har för grafikkort. Eller om man gör andra tunga saker som man börjar tycka tar för lång tid.

Jag har funderat på det med men AMD har en nackdel med att de inte kör en homogen processorarkitektur utan latenserna kommer få lida en del vid musikskapande mm. Ryzen 2xxx serien hade en nackdel där och Intel låg fortfarande före i DAW-skapande.

Skrivet av OldComputer:

Surfsidorna låter mer som skräp i inställningarna. Har inte sett snabbare surf på flera år. Med tanke på DDR5 runt hörnet så skulle jag avvakta och spara pengarna så länge.

Vilka skräp i inställningarna syftar du på?

Permalänk

Kör med en likadan processor. Fungerar utmärkt för mig fortfarande. Dock så använder jag datorn mestadels till spelande. Bytte grafikkort från ett 970 till 1070 och det gjorde en jävla skillnad

Dock så brukar jag inte ha så mycket ''usage'' på processorn när jag spelar det är mest mitt 1070 som får svettas

Men som tidigare skrivit, räcker det ej testa att överklocka och håll koll på hur mycket processorn får jobba

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Jag mäter efter process explorer användningen av cpukraft. Den går oftast över 10% det är alldeles för mycket.

Varför är det för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag mäter efter process explorer användningen av cpukraft. Den går oftast över 10% det är alldeles för mycket.

Att sitta och räkna procent som du gör, då gäller det att verkligen förstå vad man tittar på.

Din 5820k har 12 trådar.
Detta betyder att en applikation som bara kan utnyttja en kärna kommer att visas upp som 100/12 = 8.3%. Lägg på att lite annat snurrar i bakgrunden och lasten på maskinen kommer beskrivas som ~10%, även om sanningen är att en kärna går helfull medan resterande lökar runt med ett par bakgrundsprocesser.

Hade din maskin istället haft 100 trådar hade motsvarande last beskrivits som ~1%, men ingenting hade på något sätt gått snabbare. En tvåkärnig maskin med högre frekvens hade fått en last som troligen visades som 55-60%, men istället gett en mycket bättre upplevelse.

Av denna anledning är det jätteviktigt att man sätter sig in i vad lasten man tittar på faktiskt betyder. Oftast är man mer intresserad av hur många kärnor som blir helt använda, snarare än hur många procent som CPUn används, eftersom den procentsatsen även räknar med alla de kärnor som inte kan hjälpa till med att utföra jobbet.

Så om du ser laster från ett visst program som ligger stadiga runt 8%, 16%, 25%, 33% osv, kan du nästan räkna med att detta betyder att programmet använder 1, 2, 3 respektive 4 kärnor fullt ut.

Okej, så jag har full last på ett par kärnor, är det dåligt? Nej, inte nödvändigtvis, det kan vara bra med.
Bra anledning: beräkningar, renderingar, komprimering etc. CPUn ska gå fullt så arbetet blir klart. Om den inte gör det, så beror det på andra flaskhalsar i ditt system, exempelvis disk eller minne.

Dålig anledning: Två kärnor går helfulla när du gör något realtidskänsligt som exempelvis att kolla på film. Det här betyder att du troligen tappar frames eller att ljudet hackar.

Spel kan tillhöra båda grupperna. Exempelvis, om du har låga grafikinställningar så vill du att de CPU-kärnor som driver runt spelet ska gå absolut på max, det är så du får så många fps som det går. O andra sidan, sitter du och spelar med vsync i 30fps med låga grafikinställningar och CPUn fortfarande går helt full, ja då är det för att CPUn blir överbelastad.

Först när man tittat och grubblat på det här kan man förstå om det är färre snabba kärnor eller fler långsammare kärnor som behövs.

Jag föreslår att du slutar bry dig om last i procentsatser och istället listar ut om ett fåtal kärnor blir överbelastade av fel anledningar. Men det låter faktiskt som du sitter och letar efter problem, snarare än att du upplever dem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Men det låter faktiskt som du sitter och letar efter problem, snarare än att du upplever dem.

Huvudet på spiken.
Borde märkas tydligt om man gör krävande saker om den är för slö, att websurfandet går slött före....näe

Permalänk
Medlem

Nej och ja på dina frågor!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör fortfarande samma CPU med 32GB minne och fortfarande mitt gamla 290X som köptes samtidigt. Gör fortfarande allt jag vill men det som börjar visa åldern är grafikkortet. Dock bra att få ut snart mer än 5 år ur det. Precis dragit igenom senaste Tomb Raider på 1440 och spelar nu senaste versionen av No Man's sky. Inga problem med någorlunda vettiga intällningar. Annat än spel har jag inte haft problem alls, så någon panik att byta CPU verkar det inte vara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tror du OP har upgrade itch bara. Uppgradera för att det är kul och var nöjd. Tror vi kan konstatera att det faktiska behovet av mer processorkraft inte är särskilt påträngande. Du kommer inte se +50% ipc på nya skylake vad jag vet. Möjligtvis 50% mer enkelltrådad ptestanda jämfört med en ej överklockad 5820 i 3,3ghz. Men alla de kommer ju upp i minst 4,4 utan problem och då skiljer det betydligt mindre. En 5820k är inte en flaskhals i 1440p på något materiellt sätt. Vi pratar några procent. Uppgradera om det är kul med nytt, annars inte. Säger jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.