Tygchassit "Alice" senast ut från In Win

Permalänk
Medlem

Motsatsen till ljuddämpat chassi.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Man lyckas ju sälja RGB chassin som blinkar som vidrigaste julbelysningen så varför inte?

Vem behöver en julgran när man har en dator med RGB ? XD

Permalänk

Kul grej! Ser precis som alla andra här fram emot en recension!

@JonasT får inte glömma att testa både brandsäkerhet och kattsäkerhet samt statisk elektricitet av tyget, blir kanske en något annorlunda artikel...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevligt ut det där! Jag får ju lust att tillverka någonting som fungerar med mina komponenter, för jag misstänker att det inte har fästen för nätaggregat av CPX-format...

Skrivet av HoboCop:

Kan man göra sina egna klädnader till Chassit...

Klart man kan!
Frågan är väl bara om man kan köpa det utan att få med något tygstycke och därmed sänka kostnaden något.

Skrivet av Farthinder:

varma komponenter och tyg?

Har du inte sett en lampskärm av tyg någon gång?
Glödlampor är mycket varmare än datorkomponenter.

Skrivet av Mocka:

Motsatsen till ljuddämpat chassi.

Inte när man klätt in det i tjock filt och ett par lager vadmal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lowngcawt:

Men alltså, vem vill ha ett chassi som ser ut som en tvättkorg?

En del verkar vilja det
https://janitha.com/articles/a-basket-case/

Andra vill ha datorn i en läskback:
https://www.sweclockers.com/galleri/74-laskbacken

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja brandsäkerheten känns som ett frågetecken men antar de har tänkt på detta, kanske flamskyddat tygmaterial.

Tänkte också på om detta kan vara lösningen mot damm i datorn? Oavsett hur mycket dammfilter det sitter inuti datorn brukar det ändå komma in damm. Men kunde man trä någon slags luftgenomsläpplig strumpa över hela datorn som ändå ger luftflöde för kylningen så kanske det kunde lösas. Något som bara går att slänga in i tvättmaskinen och enkelt byta

Bara klä in den i brandfilt från början ju

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Ja brandsäkerheten känns som ett frågetecken men antar de har tänkt på detta, kanske flamskyddat tygmaterial.

Tänkte också på om detta kan vara lösningen mot damm i datorn? Oavsett hur mycket dammfilter det sitter inuti datorn brukar det ändå komma in damm. Men kunde man trä någon slags luftgenomsläpplig strumpa över hela datorn som ändå ger luftflöde för kylningen så kanske det kunde lösas. Något som bara går att slänga in i tvättmaskinen och enkelt byta

Gäller att ha övetryck i chassit om man vill att dammfiltrerna ska fungera effektivt.
Har haft mitt R5 chassi i ca 4 år och varje gång jag öppnat för att byta ut något så har det varit helt dammfritt inuti.

Man får ju ta hänsyn till att filtrerna bromsar luftflödet, så behövs MINST dubbelt så många insugsfläktar som utblås annars kommer ju utblåsfläktarna suga in luft genom alla öppningar på baksidan där det inte finns filter. Kör 4 in och 1 ut på min burk och har fungerat kalas.
(har ej kvar moderkortet på bilden)

Permalänk
Medlem

@Klubba: Jag får till och med damm på fläktarna bakom dammfiltren... Men kan mycket väl vara så att jag har undertryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Men alltså, vem vill ha ett chassi som ser ut som en tvättkorg?

Kom hit för att säga att det ser ut som en tvättkorg.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Uppfinningsrikt och kan bli kul...
Men tygerna hittills är ganska meh, och kan verkligen ett sånt här chassi klara EMI regler? (och brandregler om det finns såna)
Finns ju knappt en tillstymmelse till metall i själva "ramen".
Sen borde de kunnat gjort en snyggare slätare stomme, så man inte ser mönstret från stommen genom tyget.

Slutligen finns det väl egentligen inget som hindrar en från att klä in sitt nuvarande plåtchassi i tyg för den som vill piffa till det? Man behöver inte vänta in det här chassit för att experimentera med det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Gäller att ha övetryck i chassit om man vill att dammfiltrerna ska fungera effektivt.
Har haft mitt R5 chassi i ca 4 år och varje gång jag öppnat för att byta ut något så har det varit helt dammfritt inuti.

Man får ju ta hänsyn till att filtrerna bromsar luftflödet, så behövs MINST dubbelt så många insugsfläktar som utblås annars kommer ju utblåsfläktarna suga in luft genom alla öppningar på baksidan där det inte finns filter. Kör 4 in och 1 ut på min burk och har fungerat kalas.
(har ej kvar moderkortet på bilden)
http://klubba.eu/pc/gallery-images/6.jpg

👌 Jag kör med 9 fläktar in och 3 ut

Permalänk
Medlem

Snart finns det väl lådor som ser ut som kupoltält

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

april april, nej vänta det är fan oktober...Inte snygga...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

En stomme man kan omsluta med 50 mm stenull och tyg utanpå hade varit något. Två intag och ett urblåst för fläktar med ljudfångare innan (tänk pvc-rör med med vinklar som dämpar ljudet i sig).

Hade sålt som smör till folk med hemmastudios och andra galningar.

Är typ ett sånt som jag och farsan byggde till våran studiodator med en väääldigt otyst Pentium 4 en gång i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Proffsmobbare

Jo, men visst har man varit i Danmark ett par gånger förr och hämtat hem konceptchassin från In Win.

Angående priset vill jag minnas att det låg runt 20 danska kronor, och utöver chassit fick man med 30 flaskor med förfriskning mot tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Gäller att ha övetryck i chassit om man vill att dammfiltrerna ska fungera effektivt. ... behövs MINST dubbelt så många insugsfläktar som utblås...

Framförallt behöver insugen vara starkare än eventuella utsug.
Enda anledningen till att alls ha någon fläkt för utsug är att styra en del av luftflödet den vägen.

Skrivet av ronnylov:

@Klubba: Jag får till och med damm på fläktarna bakom dammfiltren... Men kan mycket väl vara så att jag har undertryck.

Inget tecken på undertryck. Jag får också damm på fläktarna, och då är det både vanlig mesh och ett pollenfilter framför. Fint damm tar sig igenom i alla fall, men det blir mycket mindre än utan filtrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul grej! Ser precis som alla andra här fram emot en recension!

@JonasT får inte glömma att testa både brandsäkerhet och kattsäkerhet samt statisk elektricitet av tyget, blir kanske en något annorlunda artikel...

Min första tanke va också hur blir det med statisk elektrisitet. Alla vet ju hur det blir om man drar tyg över en större plastbit .

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Edvin-89:

Antar att jag inte är ensam om att ha ett kraftigt begär av en recension från Jonas på detta chassi. Kanske kan hela redaktionen sy en outfit till den, eller varför inte en tävling för oss medlemmar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul grej! Ser precis som alla andra här fram emot en recension!

@JonasT får inte glömma att testa både brandsäkerhet och kattsäkerhet samt statisk elektricitet av tyget, blir kanske en något annorlunda artikel...

Var helt övertygad om att det här chassit skulle hamna i kategorin "ballt att visa på mässa och sen aldrig släppa det" men tji fick jag!

Ska hålla utkik om det blir någon tillgänglighet i Europa framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Min första tanke va också hur blir det med statisk elektrisitet. Alla vet ju hur det blir om man drar tyg över en större plastbit .

Behöver det inte gnidas en hel del för att någon större laddning ska uppstå?

Om man tänker byta kläder på sitt chassi ofta så kanske man ska ha det i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jösses. Det är väl inte 1:a april än?

De flesta chassin är ju dessutom inte tysta nog som det är.

Måttligt spin på frågan i slutet. Det går alldeles utmärkt att avfärda de här helt, utan att riskera att ses ner på av varken tekniker eller esteter.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

... hur blir det med statisk elektrisitet. Alla vet ju hur det blir om man drar tyg över en större plastbit

Skrivet av henkiii:

Behöver det inte gnidas en hel del för att någon större laddning ska uppstå?

Beror (bland annat) på vad det är för material:
* Bomullstyg ger i princip ingen statisk elektricitet.
* Nylon och ylle genererar mycket.
* Polyester någonstans emellan.

Luftfuktigheten spelar också in. Vid mycket torr luft (<30% relativ) bildas det lätt statisk elektricitet, men om det i stället är hög luftfuktighet (>90%) blir det knappt någon.

Hade i alla fall ur detta perspektiv varit bättre med en resistivt jordad metallram eller ram av trä.

Permalänk
Medlem

Snart kommer vi att se artiklar från Elle och andra modemagasin om hur vi ska klä om datorn så man kan matcha höstens färger.

Permalänk
Medlem

@Sweclockers.com vart tog tråden "Ghetto-mod" vägen??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@upaflsh Tygmodda chassi kanske vore något. Ett par hemtrevliga gardiner på insidan av glasrutan som ramar in kylningen ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Antar att jag inte är ensam om att ha ett kraftigt begär av en recension från Jonas på detta chassi. Kanske kan hela redaktionen sy en outfit till den, eller varför inte en tävling för oss medlemmar

Skickades från m.sweclockers.com

@Jacob make it happen. <3

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Sh4d0wfi3nd Jag kan inget lova om testet, men lovar att tjata på @JonasT!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: Det är allt vi kan begära och mer än så. Ha en mycket trevlig kväll nu!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag kan komma på ett antal problem med detta chassi, de flesta av mina invändningar står det redan om i tråden, men ingen har ännu skrivit om EMI? Datorn kommer både vara mer känsligt för och kommer avge mer elektromagnetiska störningar om det inte sitter i ett jordat chassi, för att inte tala om ESD-problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

men ingen har ännu skrivit om EMI?

Jo

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

... Ett par hemtrevliga gardiner på insidan av glasrutan som ramar in kylningen...

En bra början, men varför stanna där?
En snygg ridå som kan dras för eller från är väl ännu bättre?

Skrivet av pv2b:

... ingen har ännu skrivit om EMI? ... mer känsligt ... om det inte sitter i ett jordat chassi, för att inte tala om ESD-problematiken.

Ingen direkt skillnad mot glaspaneler, och bättre än de öppna testbäddar som (till synes utan problem) används flitigt.

De elektroniska komponenterna sitter monterade på metallstycken som kan antas vara jordade (om datorn är ansluten till ett skyddsjordat uttag). Resten är bara omgivning.
Skulle man få problem med EMC går det alltid att sätta lite hönsnät eller liknande under tyget.