Permalänk
Medlem

Köpråd Android telefon

Hej goa vänner.

Osäker om jag postar i rätt forumdel, ber admin om ursäkt för ev. merarbete.

Nu så.
Efter att ha ägt en iPhone 6s i snart 3 år har jag bestämt mig en gång och för alla att lämna det halvbitna varumärket efter för gott.
Batteriet håller i 4 timmar, skärmen registrerar var 3e knapptryckning osv. Extremt usel produkt som köptes för 9000kr när den var ny.

Vill prova med Android.
Följande önskemål:
Enkelhet vid vardaglig användning = epost, webbsurf, youtube, koppla bilen trådlöst till bluetoooth högtalare/bilstereo, eventuellt parkoppla mobilen med LG Oled eller Samsung Qled(har inte bestämt mig vilket än, men ny TV står högt på önskelistan).
Okej kamera (fotar inte extremt mycket, men vill helst inte ha sämre kvalité än min nuvarande 6s).
Att kunna ladda ner mp3 låtar till mobilen utan skitprogram så som iTunes är ett MÅSTE!
Bra om hörlurar finns med i lådan.
Vore bra om telefonen kunde leva ca 5år.
Jag tappar luren ganska ofta. Bra om den klarar stötar och fukt.
Skärmen måste reagera på fingrar, även om fingrarna är torra.

Vad rekommenderar ni, och varför, kommentera gärna!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

skärmen registrerar var 3e knapptryckning osv. Extremt usel produkt som köptes för 9000kr när den var ny.

Vore bra om telefonen kunde leva ca 5år.
Jag tappar luren ganska ofta. Bra om den klarar stötar och fukt.
Skärmen måste reagera på fingrar, även om fingrarna är torra.

Vad rekommenderar ni, och varför, kommentera gärna!

Inte nog apples fel att mobilen inte fungerar så bra om du behandlar den som en studsboll. Ända mobilen jag kan tänka på som skulle överleva det är en nokia 3310 xD

Jag hade rekommenderat en one plus 7t då den kommer få uppgraderingar av mjukvaran i 3 år. Dock om du vill ha en mobil som håller i 5 år är det faktiskt en iPhone då de har uppdateringar i 5 år, finns lösningar däremot skulle jag inte rekommendera det. Dock kommer alla mobiler troligtvis kräva ett batteribyte efter 2-3 år.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Vet ej om du har sett att Asus har en ny telefon Asus ROG II, Ser trevlig ut men "gaming anpassad". Värt att ta en titt på den iaf, annars kan jag rekomendera OnePlus telefoner eftersom jag själv använder en (OnePlus 6T) och innan det hade jag OnePlus 3T.

Permalänk
Medlem

Det här går inte ihop med varandra.
"Jag tappar luren ganska ofta. Bra om den klarar stötar och fukt."

Så fort du har tappat den och fått en kantstöttning så är all form av fukt tålighet nästintill borta.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:

Gedigen kravlista, och även om jag inte kan så mycket om nuvarande mobiler kan jag ge samma tips som jag gett mina polare när de kollar efter ny mobil när de haft något eller flera av dessa krav

Ska mobilen leva länge måste du kunna byta batteri, helst själv, kolla teardowns om du vill kunna göra det själv, annars bra för att få en uppfattning om hur mycket jobb det är om du lämnar in den.

Ovan går inte ihop med fukt, antingen har man en lucka och byter själv,eller så försvinner fuktskyddet när den batterier byts (limningen blir aldrig lika bra som från fabrik efter vad jag hört), och ska du klara stötar och repor, hitta ett bra case just mot fukt och stötar, kolla vad som finns tillgängligt innan du köper mobilen så du vet att du har skyddet.

Mp3or brukar bara vara att lägg in i minnet på telefonen, om den inbyggda spelaren inte passar din smak, hitta en annan i playstore, aldrig haft ett problem med det. Beroende på hur mycket musik du vill kunna ha med dig kan du vilja ha en SD kort plats för att inte behöva lägga för mycket på en telefon med enbart internt minne

Parkoppling är lite av ett lotteri hur bra det fungerar beroende på både telefonen och det den kopplas mot, LG till LG eller Samsung till Samsung behöver inte betyda att det fungerar bättre. Bra recensioner på Bluetooth och Wifi bör kollas innan köp.

Tyvärr tror jag det är svårt att få ihop hela listan i en telefon, prioritera de krav du har och stäm av vilka som klarar det viktigaste bäst så kommer brukar sista steg lösas med antingen priset eller lagerstatus.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@Noob I am:

Nja, tappar det gör nog de flesta. Men jag vill ju heller inte ha ngt som är gjord av glas.... inser själv nu när jag skriver detta hur löjligt det låter, då de flesta telefoner är faktiskt gjorda av glas, men ni fattar nog vad jag menar.
----

Vidare på ämnet: kan nån förklara varför Xiaomi mi9 och 9tpro kostar bara 5000kr? Vad gör dessa två så billiga i jämförelsen med huawei, samsung, oneplus mm?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@during:
Såg nån rewiev som sade att batterier med högre kapacitet funkar bättre i längden.
Ett batteri dör av laddning. Har du stor kapacitet så laddar inte du batteriet lika ofta - bättre livslängd.

Känns surt att lägga 10kkr var 3e år på en mobil. Verkligen slit och släng samhälle.
Jag lägger runt 15tkr på en dator vad 6-7 år. Lägger runt 15tkr på en tv var 7-10år.
Varför ska mobilerna var så jäkla dyra?
Nokia 3310 var ju bäst

Och nej - dra mp3or till en iPhone är ju ett quest i sig.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Noob I am:

Nja, tappar det gör nog de flesta. Men jag vill ju heller inte ha ngt som är gjord av glas.... inser själv nu när jag skriver detta hur löjligt det låter, då de flesta telefoner är faktiskt gjorda av glas, men ni fattar nog vad jag menar.
----

Vidare på ämnet: kan nån förklara varför Xiaomi mi9 och 9tpro kostar bara 5000kr? Vad gör dessa två så billiga i jämförelsen med huawei, samsung, oneplus mm?

Kina är väl svaret på varför Xiaomi är så billigare skulle jag säga.
Var ju samma med Oneplus när de kom, kostade väl runt 50% mindre än topp modeller ifrån Samsung/iPhone på den tiden när de släpptes.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer:

Huawei är ju också kinesiskt?...
Får man samma sak i en xiaomi som i en oneplus? Då finns ju ingen anledning till att betala mer än 5k för en lur med samma egenskaper och funktioner...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Xiaomis mjukvara är nog var de har sparat in pengar. Den är inte klockren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Zippeer:

Huawei är ju också kinesiskt?...
Får man samma sak i en xiaomi som i en oneplus? Då finns ju ingen anledning till att betala mer än 5k för en lur med samma egenskaper och funktioner...

Det stämmer. Ända förklaringen jag har är att det blir dyrare ju större de är.
Nu vet jag dock inte vilka som är störst av Xiaomi och Oneplus men känns som att Oneplus har funnits längre på mobilmarknaden utanför Kina?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Mi 9T ser rätt trevlig ut vid dryga 3k, men den har sina brister också. Motoriserad kamera sänker den definitivt för min del, men bortsett från det har jag har tyvärr inte sett ett roligare (subjektivt) alternativ oavsett hur långt upp i prisklass jag tittar. Om det hade varit skarpt läge just nu (vilket det tack och lov inte är för mig på vad jag hoppas är ett långt tag) skulle jag nog snarare köpt Redmi 8 och åtnjutit en sjujäkla batteritid i väntan på bättre tider.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:

Givetvis är större batteri bättre och håller längre, men fem år är en lång tid för något som används dagligen, hann byte batteri 2 ggr på min Note 3 som jag hade i över fem år, och den hade ett bra batteri som jag minns det.

Håller med om det är lite surt, men det finns ju billigare mobiler, men man kanske inte får med allt, och att det är rent skrattretande att de limmar ihop telefonerna så man inte kan byta batterier, tar bort minneskort platsen m.m. för IP68 och att kunna marknadsför dem som ultra tunna med glas på båda sidorna, vilket gör dem ömtåliga på alla sidor, så alla använder ett case som tar bort slim faktorn och skulle kunna göra dem lika vattentåliga om någon behöver det (blir just lite större case på en lite större telefon men skulle ju funka).

Ang mp3or menade jag att det bara är att lägga via USB eller i en fil-utforskare över wifi från nätverket med Android som var ett av dina krav, har aldrig stött på en telefon eller platta där det inte fungerar direkt, eller att det inte funnits en medföljande ljudspelare som kan öppna dem (hur bra de är varierar, men det finns alternativa appar att välja på)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Xiaomis mjukvara är nog var de har sparat in pengar. Den är inte klockren.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle dock vilja påstå att den inte är dålig! visst den kommer med en hel del bloatware som inte går att inaktivera (som jag lätt kunde göra på min Nexus 6p jag hade innan), men skulle jag vilja ha den "renare" så kan man ju köra en custom rom.

Men vill säga att jag är super nöjd med min Xiaomi Mi Mix (first gen), den fungerar klanderfritt trots sin ålder och mjukvaran har jag inget att klaga på förutom bloatwaren då som sagt.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

@during:

Prova överför mp3 direkt till en iPhone utan skräpprogramvara så får du se

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Men vi pratar ju inte om iphone, du skrev i ditt första inlägg att du skulle byta ifrån Apple, mitt första svar kan jag hålla med om att det kanske var otydligt att mp3 kravet uppfylls av alla android telefoner, iaf som jag stött på, och förtydligade det i det uppföljande inlägget att det går att göra via direkt inkoppling eller över wifi (kan tillägga att det kräver att du har satt upp din dator eller NAS så att de går att komma åt, och att alla telefoner kanske inte har en medföljande app för att utforska nätverk, men att dessa finns i Play Store att ladda ned gratis, tex File Mangager +).

Förklara gärna vart jag var otydlig i att jag endast menade android telefoner i min inlägg, jag vill bli bättre på det men fastnar ibland i att jag förstår hur jag menar men får inte feedback på hur det tolkas att mottagande part.

Har aldrig haft en iphone, kommer nog aldrig skaffa en av just denna och liknande orsaker

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during:

Nej nej, syftet var inte att dumförklara dig eller vara otrevlig på något sätt. Jag vet att just apple har massa med konstiga begränsningar som gör litet surt för en användare.
Du var tydlig, tack för det! Frågan var ställd just om Androider. Och alla dessa verkar ha en användarvänlig filöverföringssystem.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB