Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Har för mig att man åtminstone förr kunde dela upp återbetalningen över flera år, men det kanske har ändrats.
Tjänar man under en viss summa (existensminimum) så behöver man inte göra det så länge man gör det.

Man kan dock bara söka bostadsbidrag för en person, men det är åas upp till har jag för mig ca 2 000:- vilket ju är ganska mycket pengar.

Tror man kan få uppåt 10K/månad inräknat bostadsbidraget med litet tur, inget man blir rik på men det räcker ju att dra runt lasset så länge.

Edit, jag lever ju själv på ungefär den summan just nu så visst går det väl, dock är det ju en jädra bitch att bo i hus då alla kostnader verkar öka mer än exponentiellt jämfört med en lägenhet, åtminstone här har det helt och hållet tappat alla proportioner när det kommer till kostnader för alla tjänster som krävs i samband med huset, är inte ensam om att tycka det, men jag lagar all mat själv, beställer inte hem mat, osv, behöver man av medicinska skäl beställa hem mat så kan man få hjälp hos kommunen med matlådor till reducerat pris i stället, man kan också få hjälp att ta sig till och från hälsocentralen och andra nödvändiga platser med kommunens gruppresor för billig penning om man behöver sådant.

Jodå, man kan fortfarande ansöka om avbetalning. Men säg att man innan fick 2000kr i bidrag, och sedan ska betala av 2000kr/mån istället. Då diffar det 4000kr/mån!
Jag hade tur som fick beskedet i Maj, så jag begärde att skjuta på betalningen en månad och använde skattepengarna till att betala in en klumpsumma.

Men det känns bara så jävla fel att räkna bostadsbidrag på årslön! Typ "amen du kan inte få bidrag i Mars när du går på CSN för du kommer får jobb i Augusti". Bostadsbidrag bör räknas per månad precis som socialbidrag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jodå, man kan fortfarande ansöka om avbetalning. Men säg att man innan fick 2000kr i bidrag, och sedan ska betala av 2000kr/mån istället. Då diffar det 4000kr/mån!
Jag hade tur som fick beskedet i Maj, så jag begärde att skjuta på betalningen en månad och använde skattepengarna till att betala in en klumpsumma.

Men det känns bara så jävla fel att räkna bostadsbidrag på årslön! Typ "amen du kan inte få bidrag i Mars när du går på CSN för du kommer får jobb i Augusti". Bostadsbidrag bör räknas per månad precis som socialbidrag.

Ok, ja 4K är ju en heldel pengar.
Tyvärr är det ju som du säger som så att man är låst att "alltid" ligga under en viss nivå med dagens system.
Jag tycker att man borde göra om systemet så att det blir lättare för människor som kan jobba kortare perioder men kanske inte kan jobba ihop till alla omkostnader man har över hela månaden. Som det är nu straffas ju den som faktiskt vill försöka att jobba det man kan om man inte kan jobba såpass regelbundet att man tex kan använda lönebidrag och liknande, det finns i nuläget inget fungerande mellanting. (Jag vet därför att en nära vän till mig är i just den situationen, han jobbar ju så klart ändå med det som går, men det är i praktiken omöjligt att lönejustera med nuvarande system då det i så fall blir såpass stor förlust att man riskerar att gå back i slutet av månaden. (nu är det ju oftast så att de som har sjukdomsrelaterade bidrag inte alltid vet om man kan komma till jobbet från en dag till en annan, därför är det i praktiken nästan omöjligt att tex lönebidragsanställa och liknande för de flesta vanliga arbetsgivare, förr fanns det ju betydligt mer kommunal verksamhet som faktiskt gjorde reell samhällsnytta men det mesta är idag tyvärr borta.)).

Jo, man behöver lämna in ett utdrag för 12 månader från banken, sedan har jag för mig att det räknas retroaktivt på något sätt från datum X (har det inte i skallen men det är ett fast datum som står angivet någonstans).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det retar mig något enormt att vi håller på att falla tillbaka i ett jädra stenålders samhälle där man anser det legitimt att trampa ner fattiga, gamla och sjuka människor i ställetför att ordna så att de kan bidra till samhället med det man faktiskt kan göra om man kan, jag trodde sådant skulle vara besegrat sedan 1970 talet, och inte någonting vi fortfarande dras med år 2019.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Helrenoverat ett hus kvällar, helger & lediga dagar i ca 2år, för att ha flyttat in i början på sommaren. För att få det snyggt i köket skarvades köksbänken i närheten av diskho'n. Trodde avståndet var okej samt att skivan var hel och inte sågad i den skarven. Men nu har laminatskivan sugit in vatten och det har rest sig såklart...

Man lär sig av sina misstag och det blir nu en "hel" beställd bänkskiva i köket istället för o försöka skarva ikea's längder. Skulle ha gjort rätt från början! He%¤#$e!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CusmaR:

Helrenoverat ett hus kvällar, helger & lediga dagar i ca 2år, för att ha flyttat in i början på sommaren. För att få det snyggt i köket skarvades köksbänken i närheten av diskho'n. Trodde avståndet var okej samt att skivan var hel och inte sågad i den skarven. Men nu har laminatskivan sugit in vatten och det har rest sig såklart...

Man lär sig av sina misstag och det blir nu en "hel" beställd bänkskiva i köket istället för o försöka skarva ikea's längder. Skulle ha gjort rätt från början! He%¤#$e!

Jag har problemet att hela skivan spricker sönder då den tar upp vatten vid diskbänken.

Något jag mycket länge sökt men inte hittat är den typ av gammaldags diskbänk i riktigt stål som har en stor, bred plåt på var sida om diskhoarna, vet någon om de fortfarande finns?

Har försökt hitta en begagnad men det är nästan omöjligt...

Så fort jag får tag på en sådan skall jag såga bort hela skiten och göra en riktig ram över bänken i ställetför laminerade skivor som alltid läcker eller spricker nära diskhon...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har problemet att hela skivan spricker sönder då den tar upp vatten vid diskbänken.

Något jag mycket länge sökt men inte hittat är den typ av gammaldags diskbänk i riktigt stål som har en stor, bred plåt på var sida om diskhoarna, vet någon om de fortfarande finns?

Har försökt hitta en begagnad men det är nästan omöjligt...

Så fort jag får tag på en sådan skall jag såga bort hela skiten och göra en riktig ram över bänken i ställetför laminerade skivor som alltid läcker eller spricker nära diskhon...

När vi "fuskrenoverade" köket för, säg, 10-20 år sedan så köpte vi just sådan diskbänk på Coop (av alla ställen). Gissar att de inte har sådant längre.

Men något sådant här kanske skulle fungera? rostfri diskbänk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

När vi "fuskrenoverade" köket för, säg, 10-20 år sedan så köpte vi just sådan diskbänk på Coop (av alla ställen). Gissar att de inte har sådant längre.

Men något sådant här kanske skulle fungera? rostfri diskbänk

Tackar!
Den skall jag kolla upp, såg ut som att den hade rätt djup också, synd att man inte kunde titta på den i butiken först bara...
Måste höra med coop här om det kanske är någonting de har möjlighet att ta hem.

Tidigare ägare har satt in något billigt skit här förut som inte ens har någon riktig plåt, nu har hela skivan rasat, tätade provisoriskt med silicon så att det förhoppningsvis åtminstone inte rinner ned i trossbotten...

Vis spisen sitter en ekstavslaminatskiva som jag tänkt återanvända de hela delarna på den sista biten.
(hörde mig för om stenskivor men märkligt nog verkar de bara finnas som beställningsvara och då blev priset närmare 7 000:- för en ensam rad... så det gick bort. I mitt tycket, mycket, mycket märkligt om det verkligen inte finns färdiga stenskivor som är bulksågade i färdiga längder som standard? Är ju enkelt att passa till med en diamantskiva sedan om det gjort det. (om någon skulle sälja billiga importerade bulksågade stenskivor som var polerade på en sida och passar till köksbänkar i tex 2 meter längder så kan jag garantera att den skulle få mycket sålt på kort tid här... Skall varenda jämrans skivatill alla kök som skall ha detta styckesågas kan jag förstå att det rimligen blir dyrt som knark... )).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar!
Den skall jag kolla upp, såg ut som att den hade rätt djup också, synd att man inte kunde titta på den i butiken först bara...
Måste höra med coop här om det kanske är någonting de har möjlighet att ta hem.

Tidigare ägare har satt in något billigt skit här förut som inte ens har någon riktig plåt, nu har hela skivan rasat, tätade provisoriskt med silicon så att det förhoppningsvis åtminstone inte rinner ned i trossbotten...

Vis spisen sitter en ekstavslaminatskiva som jag tänkt återanvända de hela delarna på den sista biten.
(hörde mig för om stenskivor men märkligt nog verkar de bara finnas som beställningsvara och då blev priset närmare 7 000:- för en ensam rad... så det gick bort. I mitt tycket, mycket, mycket märkligt om det verkligen inte finns färdiga stenskivor som är bulksågade i färdiga längder som standard? Är ju enkelt att passa till med en diamantskiva sedan om det gjort det. (om någon skulle sälja billiga importerade bulksågade stenskivor som var polerade på en sida och passar till köksbänkar i tex 2 meter längder så kan jag garantera att den skulle få mycket sålt på kort tid här... Skall varenda jämrans skivatill alla kök som skall ha detta styckesågas kan jag förstå att det rimligen blir dyrt som knark... )).

Min killgissning är att stenskivan i sig står för absolut största kostnaden ändå. Stenen kommer i många olika mått från stenbrotten.
Möjligen hade mindre bitar kunnat säljas billigare som bänkskivor (tänker mig att ju större desto dyrare), än man kan köpa idag. Mindre skivor går nog till möbler, klinker osv. Restbitar brukar man kunna komma över billigt också.
https://www.youtube.com/watch?v=3Zf_NSRSg_I

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hittar in min bilnyckel. Jag blir minst sagt galen på detta då jag annars har störtkoll på var mina grejer är!

Får väl reservnyckel till jobbet imorgon.... Och den har inget fjärrlås. Suck, i-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hittar in min bilnyckel. Jag blir minst sagt galen på detta då jag annars har störtkoll på var mina grejer är!

Får väl reservnyckel till jobbet imorgon.... Och den har inget fjärrlås. Suck, i-landsproblem.

Jackfickan, byxfickan, soffskarven eller på något bord. Eventuellt under en filt eller täcke. Typ vanligaste stället jag brukar tappa bort nycklar på. Men jag brukar hitta som bäst när jag städar, dvs inte när jag aktivt letar.

Kan ju också sitta kvar i bilen/bildörren
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jackfickan, byxfickan, soffskarven eller på något bord. Eventuellt under en filt eller täcke. Typ vanligaste stället jag brukar tappa bort nycklar på. Men jag brukar hitta som bäst när jag städar, dvs inte när jag aktivt letar.

Kan ju också sitta kvar i bilen/bildörren
Skickades från m.sweclockers.com

Har på mig samma byxor som i fredags då jag körde bilen sist. Har kolla både fritids-jackan och jobb-jackan. Kollat i båda bilar och garaget. Nyckeln ligger ALLTID i höger jackficka, så detta är minst sagt mystiskt.

Å andra sidan har jag en sambo som tycker om att flytta på mina saker och sedan glömma bort det....

Permalänk
Medlem

Grymt låg.

Gick isär från mina barns mamma 2017.
Vi haft en riktigt bra tid ihop, och när vi gick isär så pratade vi om att kämpa att hålla bra relation även efter, vilket vi haft.
Kunna glo på serier, träffas spontant med barnen liksom käka lite å umgås alla.

Så träffade jag en ny, vi är förlovade.
Förklarade grundligt att jag och mitt x har en bra kontakt pga barnen osv osv, vilket min tjej nu tycker är jättebra och jättekul.
Så vi 3 kunnat träffas bubbla, osv.

Så nu träffade mitt x en ny.
När vi skulle fira våran minsta på 3års kalaset, så träffade jag hennes nya.
Verkar trevlig och snäll, inget otalat alls med personen.
Dock stirrade han ihjäl mig när jag pratade me mitt x om våra barn (om de behövs kläder osv)

dagen efter kalaset så kom ett sms från henne om att vi enbart ska prata/ses/skicka sms om det gäller barnen samt en gång i veckan, om de ska vara fler ggr måste de vara akut.

Fine tänkte jag....
Och nu för någon vecka sen så frågade jag gällande julafton då jag har barnen.
frågade jag om jag skulle komma med båda barnen så dom får träffa henne å hennes kille en sväng, byta julklappar osv innna jag åker ner till mina föräldrar med barnen och firar julafton.
ICKE va svaret rakt av.
Det tycker inte hennes kille, så nu är varken jag eller mina föräldrar välkommna på barnens kalas, utan kalaset får bli två ggr...dvs dom firar barnen sen får jag fira själv med mina päron.

Så när barnens kusiner kommer osv, så är inte jag eller barnens farmor å farfar välkommna.
Morsan blev fan riktigt ledsen att inte kunna träffa sina barnbarn när alla andra är där.
Jag pratade med mitt x och frågade rakt ut att vill du själv ha det så här? eller är det han som bestämmer? då svarar hon inte.
sen så kläckte jag ur mig att har du ingen egen åsikt och vilja
"måste respektera han" va de korta svaret.

Så nu har man förlorat min närmaste vän jag haft i 13 år.
Det hela grundar sig att han hatar sitt x som han har barn ihop..och han kan inte acceptera att vi haft en bra kontakt.
Så deras problem går ut över mig å mitt x.

Så jag skrev sen till henne att varför kan inte han acceptera våran kontakt? det handlar om 2 st föddelsedagar per år och kanske 2h per tillfälle, men inget svar alls på det.

Ska bli intressant hur kuvad och isolerad hon kommer bli om han redan nu på ca 5-6 mån kan strypa kontakten med sina barns pappa och frysa ute mig & mina päron.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har problemet att hela skivan spricker sönder då den tar upp vatten vid diskbänken.

Något jag mycket länge sökt men inte hittat är den typ av gammaldags diskbänk i riktigt stål som har en stor, bred plåt på var sida om diskhoarna, vet någon om de fortfarande finns?

Har försökt hitta en begagnad men det är nästan omöjligt...

Så fort jag får tag på en sådan skall jag såga bort hela skiten och göra en riktig ram över bänken i ställetför laminerade skivor som alltid läcker eller spricker nära diskhon...

Min mamma har stenskiva. Det problemet är borta men det kostar ju.. Dessutom bör man inte ha det om man har småbarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Grymt låg.

Gick isär från mina barns mamma 2017.
Vi haft en riktigt bra tid ihop, och när vi gick isär så pratade vi om att kämpa att hålla bra relation även efter, vilket vi haft.
Kunna glo på serier, träffas spontant med barnen liksom käka lite å umgås alla.

Så träffade jag en ny, vi är förlovade.
Förklarade grundligt att jag och mitt x har en bra kontakt pga barnen osv osv, vilket min tjej nu tycker är jättebra och jättekul.
Så vi 3 kunnat träffas bubbla, osv.

Så nu träffade mitt x en ny.
När vi skulle fira våran minsta på 3års kalaset, så träffade jag hennes nya.
Verkar trevlig och snäll, inget otalat alls med personen.
Dock stirrade han ihjäl mig när jag pratade me mitt x om våra barn (om de behövs kläder osv)

dagen efter kalaset så kom ett sms från henne om att vi enbart ska prata/ses/skicka sms om det gäller barnen samt en gång i veckan, om de ska vara fler ggr måste de vara akut.

Fine tänkte jag....
Och nu för någon vecka sen så frågade jag gällande julafton då jag har barnen.
frågade jag om jag skulle komma med båda barnen så dom får träffa henne å hennes kille en sväng, byta julklappar osv innna jag åker ner till mina föräldrar med barnen och firar julafton.
ICKE va svaret rakt av.
Det tycker inte hennes kille, så nu är varken jag eller mina föräldrar välkommna på barnens kalas, utan kalaset får bli två ggr...dvs dom firar barnen sen får jag fira själv med mina päron.

Så när barnens kusiner kommer osv, så är inte jag eller barnens farmor å farfar välkommna.
Morsan blev fan riktigt ledsen att inte kunna träffa sina barnbarn när alla andra är där.
Jag pratade med mitt x och frågade rakt ut att vill du själv ha det så här? eller är det han som bestämmer? då svarar hon inte.
sen så kläckte jag ur mig att har du ingen egen åsikt och vilja
"måste respektera han" va de korta svaret.

Så nu har man förlorat min närmaste vän jag haft i 13 år.
Det hela grundar sig att han hatar sitt x som han har barn ihop..och han kan inte acceptera att vi haft en bra kontakt.
Så deras problem går ut över mig å mitt x.

Så jag skrev sen till henne att varför kan inte han acceptera våran kontakt? det handlar om 2 st föddelsedagar per år och kanske 2h per tillfälle, men inget svar alls på det.

Ska bli intressant hur kuvad och isolerad hon kommer bli om han redan nu på ca 5-6 mån kan strypa kontakten med sina barns pappa och frysa ute mig & mina päron.

Vilket patetiskt litet as. Hoppas ditt ex tar sig en riktig funderare, skulle inte förvåna mig det minsta om det är en generellt kontrollerande typ (hustrumisshandlare i vardande). "Respektera honom"... tvi! En sådan förtjänar ingen respekt.

Lider med dig och dina föräldrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Grymt låg.

Gick isär från mina barns mamma 2017.
Vi haft en riktigt bra tid ihop, och när vi gick isär så pratade vi om att kämpa att hålla bra relation även efter, vilket vi haft.
Kunna glo på serier, träffas spontant med barnen liksom käka lite å umgås alla.

Så träffade jag en ny, vi är förlovade.
Förklarade grundligt att jag och mitt x har en bra kontakt pga barnen osv osv, vilket min tjej nu tycker är jättebra och jättekul.
Så vi 3 kunnat träffas bubbla, osv.

Så nu träffade mitt x en ny.
När vi skulle fira våran minsta på 3års kalaset, så träffade jag hennes nya.
Verkar trevlig och snäll, inget otalat alls med personen.
Dock stirrade han ihjäl mig när jag pratade me mitt x om våra barn (om de behövs kläder osv)

dagen efter kalaset så kom ett sms från henne om att vi enbart ska prata/ses/skicka sms om det gäller barnen samt en gång i veckan, om de ska vara fler ggr måste de vara akut.

Fine tänkte jag....
Och nu för någon vecka sen så frågade jag gällande julafton då jag har barnen.
frågade jag om jag skulle komma med båda barnen så dom får träffa henne å hennes kille en sväng, byta julklappar osv innna jag åker ner till mina föräldrar med barnen och firar julafton.
ICKE va svaret rakt av.
Det tycker inte hennes kille, så nu är varken jag eller mina föräldrar välkommna på barnens kalas, utan kalaset får bli två ggr...dvs dom firar barnen sen får jag fira själv med mina päron.

Så när barnens kusiner kommer osv, så är inte jag eller barnens farmor å farfar välkommna.
Morsan blev fan riktigt ledsen att inte kunna träffa sina barnbarn när alla andra är där.
Jag pratade med mitt x och frågade rakt ut att vill du själv ha det så här? eller är det han som bestämmer? då svarar hon inte.
sen så kläckte jag ur mig att har du ingen egen åsikt och vilja
"måste respektera han" va de korta svaret.

Så nu har man förlorat min närmaste vän jag haft i 13 år.
Det hela grundar sig att han hatar sitt x som han har barn ihop..och han kan inte acceptera att vi haft en bra kontakt.
Så deras problem går ut över mig å mitt x.

Så jag skrev sen till henne att varför kan inte han acceptera våran kontakt? det handlar om 2 st föddelsedagar per år och kanske 2h per tillfälle, men inget svar alls på det.

Ska bli intressant hur kuvad och isolerad hon kommer bli om han redan nu på ca 5-6 mån kan strypa kontakten med sina barns pappa och frysa ute mig & mina päron.

Killen verkar ju fan sjuk i huvudet på något sätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Toivo83:

Grymt låg.

Gick isär från mina barns mamma 2017.
Vi haft en riktigt bra tid ihop, och när vi gick isär så pratade vi om att kämpa att hålla bra relation även efter, vilket vi haft.
Kunna glo på serier, träffas spontant med barnen liksom käka lite å umgås alla.

Så träffade jag en ny, vi är förlovade.
Förklarade grundligt att jag och mitt x har en bra kontakt pga barnen osv osv, vilket min tjej nu tycker är jättebra och jättekul.
Så vi 3 kunnat träffas bubbla, osv.

Så nu träffade mitt x en ny.
När vi skulle fira våran minsta på 3års kalaset, så träffade jag hennes nya.
Verkar trevlig och snäll, inget otalat alls med personen.
Dock stirrade han ihjäl mig när jag pratade me mitt x om våra barn (om de behövs kläder osv)

dagen efter kalaset så kom ett sms från henne om att vi enbart ska prata/ses/skicka sms om det gäller barnen samt en gång i veckan, om de ska vara fler ggr måste de vara akut.

Fine tänkte jag....
Och nu för någon vecka sen så frågade jag gällande julafton då jag har barnen.
frågade jag om jag skulle komma med båda barnen så dom får träffa henne å hennes kille en sväng, byta julklappar osv innna jag åker ner till mina föräldrar med barnen och firar julafton.
ICKE va svaret rakt av.
Det tycker inte hennes kille, så nu är varken jag eller mina föräldrar välkommna på barnens kalas, utan kalaset får bli två ggr...dvs dom firar barnen sen får jag fira själv med mina päron.

Så när barnens kusiner kommer osv, så är inte jag eller barnens farmor å farfar välkommna.
Morsan blev fan riktigt ledsen att inte kunna träffa sina barnbarn när alla andra är där.
Jag pratade med mitt x och frågade rakt ut att vill du själv ha det så här? eller är det han som bestämmer? då svarar hon inte.
sen så kläckte jag ur mig att har du ingen egen åsikt och vilja
"måste respektera han" va de korta svaret.

Så nu har man förlorat min närmaste vän jag haft i 13 år.
Det hela grundar sig att han hatar sitt x som han har barn ihop..och han kan inte acceptera att vi haft en bra kontakt.
Så deras problem går ut över mig å mitt x.

Så jag skrev sen till henne att varför kan inte han acceptera våran kontakt? det handlar om 2 st föddelsedagar per år och kanske 2h per tillfälle, men inget svar alls på det.

Ska bli intressant hur kuvad och isolerad hon kommer bli om han redan nu på ca 5-6 mån kan strypa kontakten med sina barns pappa och frysa ute mig & mina päron.

Så han e sååå avundsjuk på att du o ditt ex har en bra relation att han måste förstöra den..?

Vissa borde ju träffa psykolog var dag alltså....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vilket patetiskt litet as. Hoppas ditt ex tar sig en riktig funderare, skulle inte förvåna mig det minsta om det är en generellt kontrollerande typ (hustrumisshandlare i vardande). "Respektera honom"... tvi! En sådan förtjänar ingen respekt.

Lider med dig och dina föräldrar.

ja något är redigt fel med han, förstår varför han vart singel om man beter sig såhär.
sa liksom att vi kan ju vistas under samma tak 2h som vuxna människor då han själv har barn sen tidigare.

Skrivet av Mizzarrogh:

Killen verkar ju fan sjuk i huvudet på något sätt.

Skrivet av Campaigner:

Så han e sååå avundsjuk på att du o ditt ex har en bra relation att han måste förstöra den..?

Vissa borde ju träffa psykolog var dag alltså....

han har väl svårt å lita på henne, dålig självkänsla,...u name it
Det kan man milt säga....

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Grymt låg.

Gick isär från mina barns mamma 2017.
Vi haft en riktigt bra tid ihop, och när vi gick isär så pratade vi om att kämpa att hålla bra relation även efter, vilket vi haft.
Kunna glo på serier, träffas spontant med barnen liksom käka lite å umgås alla.

Så träffade jag en ny, vi är förlovade.
Förklarade grundligt att jag och mitt x har en bra kontakt pga barnen osv osv, vilket min tjej nu tycker är jättebra och jättekul.
Så vi 3 kunnat träffas bubbla, osv.

Så nu träffade mitt x en ny.
När vi skulle fira våran minsta på 3års kalaset, så träffade jag hennes nya.
Verkar trevlig och snäll, inget otalat alls med personen.
Dock stirrade han ihjäl mig när jag pratade me mitt x om våra barn (om de behövs kläder osv)

dagen efter kalaset så kom ett sms från henne om att vi enbart ska prata/ses/skicka sms om det gäller barnen samt en gång i veckan, om de ska vara fler ggr måste de vara akut.

Fine tänkte jag....
Och nu för någon vecka sen så frågade jag gällande julafton då jag har barnen.
frågade jag om jag skulle komma med båda barnen så dom får träffa henne å hennes kille en sväng, byta julklappar osv innna jag åker ner till mina föräldrar med barnen och firar julafton.
ICKE va svaret rakt av.
Det tycker inte hennes kille, så nu är varken jag eller mina föräldrar välkommna på barnens kalas, utan kalaset får bli två ggr...dvs dom firar barnen sen får jag fira själv med mina päron.

Så när barnens kusiner kommer osv, så är inte jag eller barnens farmor å farfar välkommna.
Morsan blev fan riktigt ledsen att inte kunna träffa sina barnbarn när alla andra är där.
Jag pratade med mitt x och frågade rakt ut att vill du själv ha det så här? eller är det han som bestämmer? då svarar hon inte.
sen så kläckte jag ur mig att har du ingen egen åsikt och vilja
"måste respektera han" va de korta svaret.

Så nu har man förlorat min närmaste vän jag haft i 13 år.
Det hela grundar sig att han hatar sitt x som han har barn ihop..och han kan inte acceptera att vi haft en bra kontakt.
Så deras problem går ut över mig å mitt x.

Så jag skrev sen till henne att varför kan inte han acceptera våran kontakt? det handlar om 2 st föddelsedagar per år och kanske 2h per tillfälle, men inget svar alls på det.

Ska bli intressant hur kuvad och isolerad hon kommer bli om han redan nu på ca 5-6 mån kan strypa kontakten med sina barns pappa och frysa ute mig & mina päron.

Jag hade kastat ut vederbörande med huvudet före om det var min nya flickvän som betedde sig så mot mig och indirekt mina barn. Det spelar ingen roll hur småsint man är, det finns gränser och gränserna till trots så kan jag förstå om man tycker det är obekvämt men då får man bita i det sura äpplet då det faktiskt är självvalt att gå in i förhållandet. ALLA har en historia och den ska man respektera!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

ja... jag är ganska irriterad och less... vet inte vars man skall börja!

Kan ju ta det som fick bägaren att rinna över:

Beställde ett rtx 2080 på webbhallen för ett tag sedan, tillsammans med en nv-link. testade denna setup i datorn tillsammans med mitt andra rtx 2080. tyckte inte skillnaden var värd dom 9000 kr jag betalade för det så jag använde mej av ångerrätten... öppet köp eller vad man nu kallar det.

Sagt och gjort, fick den godkänd, packar ner allt försiktigt, med grafikkortet i botten på kartongen omgiven av plast och papper, virar in förpackningen med nv-link i papper och tejpar så det inte öppnas under frakten och nv-link bryggan far runt eller skadas i paketet. virar in det i bubbelplast och tejpar runt hela paketet och fyller på med papper i hela kartongen runt allt och lägger ner retursedel osv samt tejpar igen paketet. åker till posten och postar paketet.

ca 1,5 vecka senare får jag veta att pengar för grafikkortet är tillbaka satt till konto men inte en krona för nv-link. mailar och frågar vad som händer..

Får till svar: Det låg ingen nv-link i paketet.. mailar igen och igen och igen, men dom hävdar bara att det inte låg någon nv-link i paketet.

Jag vet till 1000% att jag packade ner det för jag hade lilltjejen som frågade vad det var jag packade ner, visade henne och även pappret "ångerblanketten" undrade hon vad det var så jag berättad det oxå för henne.

Webbhallen håller på att dom inte fått nått men jag VET att det låg i paketet.

Vad gör man? Känns fruktansvärt surt o behöva betala för att dom har sjabblat bort en nv-link och vill att jag ska betala för det.

Kan ju hända att dom slängt det för det var lätt och invirat t papper och plast... och litet..

Blir bara så trött... o sen massa strul med arbetet... suck.

Edit: 1049 kr är inte nån förmögenhet, men eftersom jag har skickat varan tillbaka.. ja... suck

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

ja... jag är ganska irriterad och less... vet inte vars man skall börja!

Kan ju ta det som fick bägaren att rinna över:

Beställde ett rtx 2080 på webbhallen för ett tag sedan, tillsammans med en nv-link. testade denna setup i datorn tillsammans med mitt andra rtx 2080. tyckte inte skillnaden var värd dom 9000 kr jag betalade för det så jag använde mej av ångerrätten... öppet köp eller vad man nu kallar det.

Sagt och gjort, fick den godkänd, packar ner allt försiktigt, med grafikkortet i botten på kartongen omgiven av plast och papper, virar in förpackningen med nv-link i papper och tejpar så det inte öppnas under frakten och nv-link bryggan far runt eller skadas i paketet. virar in det i bubbelplast och tejpar runt hela paketet och fyller på med papper i hela kartongen runt allt och lägger ner retursedel osv samt tejpar igen paketet. åker till posten och postar paketet.

ca 1,5 vecka senare får jag veta att pengar för grafikkortet är tillbaka satt till konto men inte en krona för nv-link. mailar och frågar vad som händer..

Får till svar: Det låg ingen nv-link i paketet.. mailar igen och igen och igen, men dom hävdar bara att det inte låg någon nv-link i paketet.

Jag vet till 1000% att jag packade ner det för jag hade lilltjejen som frågade vad det var jag packade ner, visade henne och även pappret "ångerblanketten" undrade hon vad det var så jag berättad det oxå för henne.

Webbhallen håller på att dom inte fått nått men jag VET att det låg i paketet.

Vad gör man? Känns fruktansvärt surt o behöva betala för att dom har sjabblat bort en nv-link och vill att jag ska betala för det.

Kan ju hända att dom slängt det för det var lätt och invirat t papper och plast... och litet..

Blir bara så trött... o sen massa strul med arbetet... suck.

Edit: 1049 kr är inte nån förmögenhet, men eftersom jag har skickat varan tillbaka.. ja... suck

Tråkigt... men det finns många olika scenarion som kan ha utspelat sig.

Precis som du säger kanske dom har missat den då den var så väl paketerad, eller så finns det klåfingriga anställda som passade på? Vem vet. Dock så har du nu lärt dig att dokumentation av innehållet i form av video/bilder är ett måste. Surt att det ska behöva vara så men sån är verkligheten tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Grymt låg.

Gick isär från mina barns mamma 2017.
Vi haft en riktigt bra tid ihop, och när vi gick isär så pratade vi om att kämpa att hålla bra relation även efter, vilket vi haft.
Kunna glo på serier, träffas spontant med barnen liksom käka lite å umgås alla.

Så träffade jag en ny, vi är förlovade.
Förklarade grundligt att jag och mitt x har en bra kontakt pga barnen osv osv, vilket min tjej nu tycker är jättebra och jättekul.
Så vi 3 kunnat träffas bubbla, osv.

Så nu träffade mitt x en ny.
När vi skulle fira våran minsta på 3års kalaset, så träffade jag hennes nya.
Verkar trevlig och snäll, inget otalat alls med personen.
Dock stirrade han ihjäl mig när jag pratade me mitt x om våra barn (om de behövs kläder osv)

dagen efter kalaset så kom ett sms från henne om att vi enbart ska prata/ses/skicka sms om det gäller barnen samt en gång i veckan, om de ska vara fler ggr måste de vara akut.

Fine tänkte jag....
Och nu för någon vecka sen så frågade jag gällande julafton då jag har barnen.
frågade jag om jag skulle komma med båda barnen så dom får träffa henne å hennes kille en sväng, byta julklappar osv innna jag åker ner till mina föräldrar med barnen och firar julafton.
ICKE va svaret rakt av.
Det tycker inte hennes kille, så nu är varken jag eller mina föräldrar välkommna på barnens kalas, utan kalaset får bli två ggr...dvs dom firar barnen sen får jag fira själv med mina päron.

Så när barnens kusiner kommer osv, så är inte jag eller barnens farmor å farfar välkommna.
Morsan blev fan riktigt ledsen att inte kunna träffa sina barnbarn när alla andra är där.
Jag pratade med mitt x och frågade rakt ut att vill du själv ha det så här? eller är det han som bestämmer? då svarar hon inte.
sen så kläckte jag ur mig att har du ingen egen åsikt och vilja
"måste respektera han" va de korta svaret.

Så nu har man förlorat min närmaste vän jag haft i 13 år.
Det hela grundar sig att han hatar sitt x som han har barn ihop..och han kan inte acceptera att vi haft en bra kontakt.
Så deras problem går ut över mig å mitt x.

Så jag skrev sen till henne att varför kan inte han acceptera våran kontakt? det handlar om 2 st föddelsedagar per år och kanske 2h per tillfälle, men inget svar alls på det.

Ska bli intressant hur kuvad och isolerad hon kommer bli om han redan nu på ca 5-6 mån kan strypa kontakten med sina barns pappa och frysa ute mig & mina päron.

Tråkigt och de som indirekt drabbas är ju barnen =/
Okey att hennes nya är icke normalt funtad, tycker dock det är synd att ditt x inte vågar stå på sig.
För jag gissar att du kan ana att hon inte vill ha det som det är nu?
Det kommer bara bli värre om hon inte står på sig =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AvengedSevenfold:

Ledsen om detta inlägg är i tyngsta laget.
Allt känns så oerhört hopplöst och meningslöst. Lider sedan många år av svår dystymi, som är en form av kronisk depression. Sedan några år tillbaka slutade min medicin att ge effekt. Jag provade alla kategorier av mediciner mot depression, även en del som huvudsakligen är mot andra sjukdomar, men som kan ha effekt på depression. Inget hjälpte. Det enda som kvarstår nu är magnetbehandling som jag inte ens vet när den blir av. Även om den skulle fungera, så ger den ingen långtidsverkande effekt. Har ingen livskvalitet eller något att leva för. Kan inte heller ta mitt liv då jag inte vill utsätta mina föräldrar för den förlusten.
Måste vänta kanske en tio, femton år, vilket känns outhärdligt. För att parafrasera Metallica: Jag kan inte leva, jag kan inte dö. Kroppen är mitt fängelse.
Vet inte hur jag ska orka kämpa vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är viktigt att man fyller skallen med saker hjärnan får jobba med konstruktivt, såsom att om du kan går ut i skogen och liknande, länge och helst att man inte tar samma vägar hela tiden så att hjärnan vänjer sig vid omgivningen och inte längre jobbar med de nya intrycken. Det måste, baserat på min egen erfarenhet, vara skog och natur på något vis, urbaniserade miljöer fungerar inte lika bra, men det är bättre än att sitta hemma på en stol om man bara har det att välja på dock.

Försök att ta in intryck av konstruktiva saker runtomkring dig, tex natur, djur, skogen, etc så att hjärnan tvingas att dra fokus från cirkeln man annars faller in i.

Det tar tid, men som regel läker sådanhär ut något med tiden, i allafall såpass att man brukar kunna få vardagen att fungera.
Men det kan som du säger ta väldigt lång tid.

Det finns tyvärr inga botemedel men det jag skrev ovan har hjälp mig mycket på tiden det begav sig, idag har jag inte känt av det på många år.

(Tyvärr var jag för några år sedan med om att en bekant hoppade från en klippa, trots att han levt ett bra liv länge, med eget företag, familj, osv. Men han tyckte väl att det inte var samma nu när barnen växt upp och flyttat ut, osv. Han hade, tror jag också kombinationen av en sådan personlighetstyp där risken att man gör impulsiva saker också är högre (som regel lade han det på konstruktiva saker annars, men), så jag tror det kan varit därför, kändes ju dock litet ovant när man ena dagen stod och snackade elektriska dimmers och annat med honom och allt verkade helt som det skulle, sedan detta.).

Jag tror att det kommer att bli bättre med tiden, men det är som sagt omöjligt att säga när eller hur, men det är en process som sker långsamt över tid.
-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är viktigt att man fyller skallen med saker hjärnan får jobba med konstruktivt, såsom att om du kan går ut i skogen och liknande, länge och helst att man inte tar samma vägar hela tiden så att hjärnan vänjer sig vid omgivningen och inte längre jobbar med de nya intrycken. Det måste, baserat på min egen erfarenhet, vara skog och natur på något vis, urbaniserade miljöer fungerar inte lika bra, men det är bättre än att sitta hemma på en stol om man bara har det att välja på dock.

Försök att ta in intryck av konstruktiva saker runtomkring dig, tex natur, djur, skogen, etc så att hjärnan tvingas att dra fokus från cirkeln man annars faller in i.

Det tar tid, men som regel läker sådanhär ut något med tiden, i allafall såpass att man brukar kunna få vardagen att fungera.
Men det kan som du säger ta väldigt lång tid.

Det finns tyvärr inga botemedel men det jag skrev ovan har hjälp mig mycket på tiden det begav sig, idag har jag inte känt av det på många år.

(Tyvärr var jag för några år sedan med om att en bekant hoppade från en klippa, trots att han levt ett bra liv länge, med eget företag, familj, osv. Men han tyckte väl att det inte var samma nu när barnen växt upp och flyttat ut, osv. Han hade, tror jag också kombinationen av en sådan personlighetstyp där risken att man gör impulsiva saker också är högre (som regel lade han det på konstruktiva saker annars, men), så jag tror det kan varit därför, kändes ju dock litet ovant när man ena dagen stod och snackade elektriska dimmers och annat med honom och allt verkade helt som det skulle, sedan detta.).

Jag tror att det kommer att bli bättre med tiden, men det är som sagt omöjligt att säga när eller hur, men det är en process som sker långsamt över tid.
-

Tack så hemskt mycket för att du delade med dig av vad som hjälpt dig, uppskattar det!

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Trodde jag skulle bli piggare när jag blev av med min hyperkalcemi i slutet av augusti (många har vittnat om att de blivit som en helt ny människa) men känner mig i princip fortfarande lika trött som vanligt på dagarna. Stiger upp vid 10-11 tiden och vilar & slösurfar sedan om vartannat fram till 5-6 tiden då jag börjar känna mig lite piggare. Gör i princip utöver det som absolut måste göras vilket för tillfället kan vara att kratta löv och forsla bort lövhögarna. Har en enorm backlog av spel och filmer och all tid i världen att spela och se film då jag inte är i något arbete men har ingen ork (eller lust) att spela eller se filmer. På kvällen fortsätter jag att slösurfa samt kanske spela lite och senare se på TV ett par tre timmar innan jag somnar vid 24 tiden. Och så där fortsätter det dag efter dag oberoende om det är vardag eller helg. Borde absolut också börja motionera men kommer mig inte för.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Trodde jag skulle bli piggare när jag blev av med min hyperkalcemi i slutet av augusti (många har vittnat om att de blivit som en helt ny människa) men känner mig i princip fortfarande lika trött som vanligt på dagarna. Stiger upp vid 10-11 tiden och vilar & slösurfar sedan om vartannat fram till 5-6 tiden då jag börjar känna mig lite piggare. Gör i princip utöver det som absolut måste göras vilket för tillfället kan vara att kratta löv och forsla bort lövhögarna. Har en enorm backlog av spel och filmer och all tid i världen att spela och se film då jag inte är i något arbete men har ingen ork (eller lust) att spela eller se filmer. På kvällen fortsätter jag att slösurfa samt kanske spela lite och senare se på TV ett par tre timmar innan jag somnar vid 24 tiden. Och så där fortsätter det dag efter dag oberoende om det är vardag eller helg. Borde absolut också börja motionera men kommer mig inte för.

Om Marty Feldman klarade det bör du också göra det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har problemet att hela skivan spricker sönder då den tar upp vatten vid diskbänken.

Något jag mycket länge sökt men inte hittat är den typ av gammaldags diskbänk i riktigt stål som har en stor, bred plåt på var sida om diskhoarna, vet någon om de fortfarande finns?

Har försökt hitta en begagnad men det är nästan omöjligt...

Så fort jag får tag på en sådan skall jag såga bort hela skiten och göra en riktig ram över bänken i ställetför laminerade skivor som alltid läcker eller spricker nära diskhon...

Hade precis samma problem när vi skulle renovera köket. Det finns nya. t.ex på Stala.se (du kan sätta hoarna var du vill) men de är inte direkt billiga. Jag valde att putsa upp och renovera den befintliga sjuttiotals bänken som fanns i köket. Blev riktigt bra.
Jag letade men hade också svårt att hitta bättre begagnade....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Hade precis samma problem när vi skulle renovera köket. Det finns nya. t.ex på Stala.se (du kan sätta hoarna var du vill) men de är inte direkt billiga. Jag valde att putsa upp och renovera den befintliga sjuttiotals bänken som fanns i köket. Blev riktigt bra.
Jag letade men hade också svårt att hitta bättre begagnade....

Jo, Problemet är att tidigare ägare redan hade kört den till tippen...
Jag har svurit mycket över det "nya ikea köket" kan jag säga... ha ha.
Rev ut delar av det det första jag gjorde.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är nästan alltid kul och äga en bil. Det är inte så kul när det visar sig att kamkedjan håller på att ge upp. Roligare saker kan man göra för dom pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawrgasm:

Det är nästan alltid kul och äga en bil. Det är inte så kul när det visar sig att kamkedjan håller på att ge upp. Roligare saker kan man göra för dom pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju i allafall trösta dig med att den inte gav upp mitt i en 90 graders sväng med bilen halvvägs ut på E4 mitt i rusningstrafiken som den gjorde för en polare för länge sedan... ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Det är nästan alltid kul och äga en bil. Det är inte så kul när det visar sig att kamkedjan håller på att ge upp. Roligare saker kan man göra för dom pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Kamkedjan bak eller fram på motorn?
Själv har jag kanske en fördelningslåda som måste bytas ut. Kostar ca 20-25k för en begagnad och sen ska jobbet göras också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare