Google Stadia får lanseringsdatum

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia får lanseringsdatum

Under hösten vill Google förändra spelindustrin för gott med den strömmande tjänsten Stadia. På evenemanget "Made by Google 19" avtäcks till slut när det släpps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"I vissa fall tror dock Google att upplevelsen kan bli rentutav bättre än att ha spelet installerat lokalt på en PC-dator eller spelkonsol. Detta gäller främst multiplayer-spel, där alla pågående spelsessioner kan kommunicera direkt med varandra på servern istället för att kommunikationen sker mellan spelarnas olika klienter."

HHahahhahahahhaahahahhahahahahahahahahahahahaahahahahhaahahahaahahahaha.

Ok, lite överdrivet. Men, vad fan kom igen? Mer rättvist, absolut. Vilken kanonkänsla att spela ett bilspel t ex där ingen tar en kurva korrekt eftersom vägen svängde, men det gjorde ingen annan spelare förrän de var 5m utanför banan.

Det här uttalandet i kombination med minuslatens måste vara något av de märkligaste uttalanden jag läst från ett teknikföretag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Utveckla gärna varför du tror att det kommer bli så dåligt

Permalänk
Avstängd

Okej, jag har inte förbeställt, kommer jag då kunna spela den 19 november från 99:- i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@trickeh2k: Utveckla gärna varför du tror att det kommer bli så dåligt

Vad är det största problemet med streaming? Latens. Är det något som verkligen är begränsat när det gäller multiplayerspel är det ju just latens. Hur MP-spel skulle vinna på detta framstår för mig helt obegripligt och ologiskt.

För att ytterligare förtydliga, vi har säkert alla spelat spel med hög ping, kanske lite packet loss. Det går att vänja sig och spela okey, något som absolut inte går att vänja sig vid och som blir en katastrofal upplevelse är inputlag. Finns allt i molnet istället för lokalt så ska alltså dina knapptryck och musrörelser skickas till molnet först, innan de registreras.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lego Master

@korvOlle:
Du behöver nog få tag i en Stadia-controller först.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

I en prenumerationstjänst hade jag förutsatt att hela spelutbudet ingick? Inte att man ska behöva köpa spelen? Lite som att netflix skulle ta 99kr i månaden men att man måste betala för det man vill se?! Hur ska dom ha det egentligen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Chris_Kadaver:

I en prenumerationstjänst hade jag förutsatt att hela spelutbudet ingick? Inte att man ska behöva köpa spelen? Lite som att netflix skulle ta 99kr i månaden men att man måste betala för det man vill se?! Hur ska dom ha det egentligen?

Viaplay har det så (en del gratis, annat måste betalas extra för (hyrfilm/köpfilm)). Och Xbox Live, där du måste betala för att kunna spela online, samt köpa spelen själv. Inget okänt koncept direkt. Men eftersom det jämförs med Netflix för spel, förstår jag varför folk blir besvikna. Tror dock att priset hade behövt vara någon eller två magnituder högre för att täcka alla tillgängliga spel också.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

I en prenumerationstjänst hade jag förutsatt att hela spelutbudet ingick? Inte att man ska behöva köpa spelen? Lite som att netflix skulle ta 99kr i månaden men att man måste betala för det man vill se?! Hur ska dom ha det egentligen?

Du slipper ju dock köpa hårdvaran samtidigt som du får vissa spel gratis (under perioder?) vilket nog ändå känns som helt okej deal.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

usch, undra hur länge man kan ha kvar sin hobby att köpa och bygga sin egen gaming PC? Blir ju inte riktigt samma att köpa en kontroller och sedan streama. Inget eget pillande alls

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trickeh2k:

"I vissa fall tror dock Google att upplevelsen kan bli rentutav bättre än att ha spelet installerat lokalt på en PC-dator eller spelkonsol. Detta gäller främst multiplayer-spel, där alla pågående spelsessioner kan kommunicera direkt med varandra på servern istället för att kommunikationen sker mellan spelarnas olika klienter."

HHahahhahahahhaahahahhahahahahahahahahahahahaahahahahhaahahahaahahahaha.

Ok, lite överdrivet. Men, vad fan kom igen? Mer rättvist, absolut. Vilken kanonkänsla att spela ett bilspel t ex där ingen tar en kurva korrekt eftersom vägen svängde, men det gjorde ingen annan spelare förrän de var 5m utanför banan.

Det här uttalandet i kombination med minuslatens måste vara något av de märkligaste uttalanden jag läst från ett teknikföretag.

Jag tror vi saknar lite information om hur tekniken bakom är uppbyggd och hur man kan göra för att minimera och optimera inputlag. Det är lite mer än bara en enkel remote desktop. Jag tror Google har lagt ner ganska många miljoner dollar i RnD för att lösa de spontana farhågor gemene man har.

Jämför gamla tekniker som branch prediction i CPU kärnor där processorn hela tiden gissar vad den kommer att behöva gör härnäst och börjar arbeta på det innan den får det riktiga uppdraget. Eller NVIDIA DLSS där hela spel för-renderas i hög upplösning och AI-analyseras för att man sedan på drivrutinsnivå ska kunna skala upp både bildkvalitet och prestanda med hjälp av förkunskap av hur spelet ska se ut.

Grovt förenklat kan från varje situation i spelet förutspås en handfull saker som kan ske till nästa frame (en fram i 60FPS är 16,6ms), förrendera dessa, skicka över hela eller delar av dessa frames till klienten där nästa knapptryckning eller avsaknad av visar vilken förrenderad bild som ska visas. Med 10Mb/s bandbredd kan en hel del info skickas mer än bara en 1080P stream. Var förberedd för två kommande frames och du har 32ms latancy neutraliserat, vilket gör rätt stor skillnad.

Jag säger inte att det är dessa eller liknande tekniker, men på rak arm så finns det en massa fina knep man kan ta till utöver en remote desktop.

Säger inte att det kommer bli jättebra, eller kass. Säger bara att jag har ett öppet sinne för att det kan gå åt vilket håll som helst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nice! Jag är redo för RDR2 på Stadia! Förbokade Stadia redan i juni 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag tror vi saknar lite information om hur tekniken bakom är uppbyggd och hur man kan göra för att minimera och optimera inputlag. Det är lite mer än bara en enkel remote desktop. Jag tror Google har lagt ner ganska många miljoner dollar i RnD för att lösa de spontana farhågor gemene man har.

Jämför gamla tekniker som branch prediction i CPU kärnor där processorn hela tiden gissar vad den kommer att behöva gör härnäst och börjar arbeta på det innan den får det riktiga uppdraget. Eller NVIDIA DLSS där hela spel för-renderas i hög upplösning och AI-analyseras för att man sedan på drivrutinsnivå ska kunna skala upp både bildkvalitet och prestanda med hjälp av förkunskap av hur spelet ska se ut.

Grovt förenklat kan från varje situation i spelet förutspås en handfull saker som kan ske till nästa frame (en fram i 60FPS är 16,6ms), förrendera dessa, skicka över hela eller delar av dessa frames till klienten där nästa knapptryckning eller avsaknad av visar vilken förrenderad bild som ska visas. Med 10MB/s bandbredd kan en hel del info skickas mer än bara en 1080P stream. Var förberedd för två kommande frames och du har 32ms latancy neutraliserat, vilket gör rätt stor skillnad.

Jag säger inte att det är dessa eller liknande tekniker, men på rak arm så finns det en massa fina knep man kan ta till utöver en remote desktop.

Säger inte att det kommer bli jättebra, eller kass. Säger bara att jag har ett öppet sinne för att det kan gå åt vilket håll som helst.

10 Megabyte är galet mycket, det skulle innebära att typ 98% av världen inte kan använda Stadia (nu gissar jag, men har jävligt svårt att se att 100/100Mbit är vanligt). Jag köper att tenkiken kan fungera hyggligt i singleplayer, men det spelar ju ingen roll om du har förrenderrade händelser - du måste ju fortfarande skicka och ta emot en signal. Jag har 1Gbit hemma, jag har fortfarande t ex närmare 70-80ms till en server i Tyskland, eller mer (BF1).

Nu går de ju inte in på vilken typ av spel, men multiplayer så är det ju blixtsnabb aktion och reaktion beroende på vad andra gör. Att lyckas då gissa fram alla möjliga utgångar, skicka dessa och sedan ta fram rätt bildsekvens/aktion baserat på detta - samtidigt hos alla. Alltså, jag finner det väldigt otroligt att det fungerar bra i praktiken.

De kanske syftar till skissa och gissa i multiplayer dock, där funkar det väl säkert. Men, jag kanske bara är överdrivet skeptisk men det känns de försöka fuska sig runt fysikens lagar. Det kanske går? :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trickeh2k:

10 Megabyte är galet mycket, det skulle innebära att typ 98% av världen inte kan använda Stadia (nu gissar jag, men har jävligt svårt att se att 100/100Mbit är vanligt). Jag köper att tenkiken kan fungera hyggligt i singleplayer, men det spelar ju ingen roll om du har förrenderrade händelser - du måste ju fortfarande skicka och ta emot en signal. Jag har 1Gbit hemma, jag har fortfarande t ex närmare 70-80ms till en server i Tyskland, eller mer (BF1).

Nu går de ju inte in på vilken typ av spel, men multiplayer så är det ju blixtsnabb aktion och reaktion beroende på vad andra gör. Att lyckas då gissa fram alla möjliga utgångar, skicka dessa och sedan ta fram rätt bildsekvens/aktion baserat på detta - samtidigt hos alla. Alltså, jag finner det väldigt otroligt att det fungerar bra i praktiken.

De kanske syftar till skissa och gissa i multiplayer dock, där funkar det väl säkert. Men, jag kanske bara är överdrivet skeptisk men det känns de försöka fuska sig runt fysikens lagar. Det kanske går? :>

Ursäkta typo, skulle vara 10megabit/sekund inte 10megabyte/sekund. Vill minnas att det var rekommendationen för tjänsten.

Nyfiken på hur tekniken faktiskt är uppbyggd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det här fungerar. Hur gött som helst att slippa köpa kraftfulla PC-komponenter eller en konsol för att spela. En stilren tunn och lätt laptop är allt som behövs. Bästa av allt är också att det blir ljudlöst, inget störande fläktljud!

Permalänk
Medlem

@Fluf: Ah, okey då verkar kraven mer rimliga. Men fortfarande så är det ju bara hastigheten, skulle vilja se svarstiden på en 10Mbitsanslutning till servrar utanför rikets gränser. Vissa operatörer är ju bättre än andra. Nåja, jag kan givetvis inget om tekniken men det ger sig en smula orealistiskt just nu åtminstone.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Jag bara tänker högt nu, men säg att du har 70ms i BF. Då ska din klient skicka info till servern om var du är, ditt hp osv, och servern ska sedan skicka ut den infon till alla de andra 59 spelarna (och de spelarna kan sitta på ännu högre ms).

Med Stadia så sker ju alla beräkningar lokalt inom serverfarmen, servern behöver inte vänta på något förutom spelarnas kontroll-input. Vilket jag antar att Google menar ger en känsla av lägre ms. Det kanske går att gissa lite i förväg också vad spelaren kommer att trycka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag har 1Gbit hemma, jag har fortfarande t ex närmare 70-80ms till en server i Tyskland, eller mer (BF1).

OT men 70-80ms är förbannat högt för trafik mellan Stockholm och Tyskland (antagligen Frankfurt). Säker på att något inte är galet hemma?

Jag har ungefär 25 ms till Frankfurt från Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@Fluf: Ah, okey då verkar kraven mer rimliga. Men fortfarande så är det ju bara hastigheten, skulle vilja se svarstiden på en 10Mbitsanslutning till servrar utanför rikets gränser. Vissa operatörer är ju bättre än andra. Nåja, jag kan givetvis inget om tekniken men det ger sig en smula orealistiskt just nu åtminstone.

Servrar för Stadia kommer att finnas i Sverige. Om du har fiber så lär det fungera utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man använda mus och tangentbord eller är det deras kontroll som gäller när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Servrar för Stadia kommer att finnas i Sverige. Om du har fiber så lär det fungera utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Och så länge man bara spelar med andra svenskar. Verkligheten för många andra runt om i Europa och världen är ju dock inte fiber, eller rimliga priser. Känns som en teknik för framtiden eller några få lyckliga med tillräckligt snabb uppkoppling. Men, tiden får utvisa! Jag kan ju ha galet fel och i så fall vore det ju riktigt häftigt (tekniken alltså, att ha fel är inte lika häftigt).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Servrar för Stadia kommer att finnas i Sverige. Om du har fiber så lär det fungera utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Så Google har smackat upp servrar i Sverige för endast Stadia?
Närmaste datacentret gällande deras GCP (som youtube snurrar i) är Finland.
Åtminstone som är tillgängligt för "allmänheten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReactoR:

@trickeh2k: Jag bara tänker högt nu, men säg att du har 70ms i BF. Då ska din klient skicka info till servern om var du är, ditt hp osv, och servern ska sedan skicka ut den infon till alla de andra 59 spelarna (och de spelarna kan sitta på ännu högre ms).

Med Stadia så sker ju alla beräkningar lokalt inom serverfarmen, servern behöver inte vänta på något förutom spelarnas kontroll-input. Vilket jag antar att Google menar ger en känsla av lägre ms. Det kanske går att gissa lite i förväg också vad spelaren kommer att trycka på.

Precis, det blir mer rättvist för alla men eftersom allt sker på servern innebär det istället input lag/delay istället för latency. Jag har spelat spel, lokalt på datorn med handkontroll via TVn. Hade inte slagit på game mode och det var en horribel, ospelbar upplevelse.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Du slipper ju dock köpa hårdvaran samtidigt som du får vissa spel gratis (under perioder?) vilket nog ändå känns som helt okej deal.

Jo man slipper installera spelen vilket tar tid, det är en fördel. Men det blir jävligt dyrt om man ska prova 10-20 spel innan du hittar ett som är tillräckligt bra för att spendera sin dyrbara tid på. Gratisspel brukar bli dyra om du värderar din tid du spenderar i förhållande till hur underhållen du blir. Det finns undantag men de är få.

Om de vill locka hela marknaden att överge konventionella PC-spel och konsolspel så tror jag det skulle krävas; 100:- i månaden och inga andra merkostnader för spelutbudet.

Jag trodde stadia hade potential att bli revolutionerande eftersom det är google vi pratar om... men de saknar kanske viljan att utmana övriga marknaden?

Jag är inte direkt besviken, eftersom jag inte bryr mig. Det är få spel jag uppskattar sett till hur mycket skit det finns där ute. Om jag ska spendera större summor så vill jag äga spelen. Att betala en prenumerationstjänst för att få hyra spel samtidigt som dom kallar det att "köpa spel"? Nej tack!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Så Google har smackat upp servrar i Sverige för endast Stadia?
Närmaste datacentret gällande deras GCP (som youtube snurrar i) är Finland.
Åtminstone som är tillgängligt för "allmänheten"

Servrar ska även finnas i deras Edge Nodes, som finns typ överallt verkar det som 🙂

Edit: Här finns kartor: https://peering.google.com/#/infrastructure

Jag kan inte säga exakt var servrarna till Stadia kommer att vara, det ska dock vara nära enligt Google.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Precis, det blir mer rättvist för alla men eftersom allt sker på servern innebär det istället input lag/delay istället för latency. Jag har spelat spel, lokalt på datorn med handkontroll via TVn. Hade inte slagit på game mode och det var en horribel, ospelbar upplevelse.

Vi får väl se. Tänker att nu när så många aktörer kommer in på denna marknaden så måste väl problemet med lagg vara mer eller mindre "löst". Annars kommer ju kunderna tappa förtroendet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hoppas verkligen det här fungerar. Hur gött som helst att slippa köpa kraftfulla PC-komponenter eller en konsol för att spela. En stilren tunn och lätt laptop är allt som behövs. Bästa av allt är också att det blir ljudlöst, inget störande fläktljud!

låter som en mardröm. Vad gör casual folk som ni ens här på en hårdvaru och överklocknings-fokuserad site som sweclockers? Varför skulle man vilja spela på en liten laptop med hög latens och lossy bildkvalite över en lokal kopia på en biffig dator med stor o snabb gaming monitor, hög uppdateringsfrekvens, lossless bild, ljud och direkt input till allt man gör?? Fattar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

låter som en mardröm. Vad gör casual folk som ni ens här på en hårdvaru och överklocknings-fokuserad site som sweclockers? Varför skulle man vilja spela på en liten laptop med hög latens och lossy bildkvalite över en lokal kopia på en biffig dator med stor o snabb gaming monitor, hög uppdateringsfrekvens, lossless bild, ljud och direkt input till allt man gör?? Fattar inte.

Varför tittar folk på Netflix istället för Blu-Ray? Jo, för att det fungerar bra och är smidigt.

Bara för att en tjänst inte passar dig innebär det inte att den är värdelös.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Viaplay har det så (en del gratis, annat måste betalas extra för (hyrfilm/köpfilm)). Och Xbox Live, där du måste betala för att kunna spela online, samt köpa spelen själv. Inget okänt koncept direkt. Men eftersom det jämförs med Netflix för spel, förstår jag varför folk blir besvikna. Tror dock att priset hade behövt vara någon eller två magnituder högre för att täcka alla tillgängliga spel också.

Skrivet av FredrikMH:

Du slipper ju dock köpa hårdvaran samtidigt som du får vissa spel gratis (under perioder?) vilket nog ändå känns som helt okej deal.

Stadia Premiere kostar 1400 kr plus du ska köpa spelen själv och betala 99kr/mån.
Hade detta kostat 99kr/mån med ett gigantisk spelbiblotek hade det varit mer intressant.
Tror detta kommer vara mer problem än det är värt.

För 1400kr kan jag spela spel i 30 månader på Xbox Game pass.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Köpa spelen? Innebär det att man kan ladda hem och spela offline? Annars förstår jag inte meningen med det jämfört med att köpa det någon annanstans. Kanske riktigt bra priser förstås.