Intel fimpar 10 nanometer för stationärt – går direkt till 7 nanometer

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

AMD ligger redan på 7nm och Intel kommer ta ett tag innan de ens kan lansera något med det? Utöver det så är AMDs arch för tillfället bättre än den gamla Intel har (om de inte magiskt har något i bakfickan) så de kommer behöva utveckla.

16 som tycker om denna kommentar???

@Jacob , hur kan det kännas när SC-läsarna är så okunniga? AMD har 7nm??? När köpte AMD upp TSMC?? När jag läste senast så måste AMD köa för att få ut sina CPU.

ja, och 7nm != 7nm dessutom.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

AMD kommer ju knappast stå still i utvecklingen. AMD har 7mn nu och 2022 så skall de väl vara på 5nm, vilket är ungefär jämförbart med intel's nuvarande planer för 7nm (som inte finns än).

Så någon ledartröja för Intel blir det ju inte på något sätt.

Och en som kommer absolut inte ha en ledartröja är AMD. Vilken nod har de senast utvecklat?

Dessutom är det löjligt att trots "denna enorma ledning med 7nm" så har AMD inga CPU för bärbara. En skitnod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nej, de kräks över sådana kommentarer!

😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det kommer inte att hända de närmaste 20 åren. Intel's kassa är enorm. De har en stor fördel när de utvecklar både noden och mikroarkitektur.
De kan se vilka egenskaper passar ihop. AMD:s fiasko med mikrokod och frekvenserna kommer att sitta länge i våra skallar.

Vem vill ha en server CPU när de inte kan ens släppa en 100% fungerande CPU för oss vanliga???

Fast, såna här barnsjukdommar är som jag fattat det inte alls ovanligt de första månaderna vid nya större släpp innan allt sitter. Lite buggar som finns här och där osv

Jag menar...Sakerna fungerar ju för folk ute i stugorna, är mer om man vill justera, knepa och knåpa för maximal prestanda det finns problem här och där. Bara installerar man och kör fungerar grejerna liksom.

Så nu ska vi inte göra en höna av en fjäder för "fiasko" är grovt överdrivet från din sida tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dual-Tjur:

16 som tycker om denna kommentar???

@Jacob , hur kan det kännas när SC-läsarna är så okunniga? AMD har 7nm??? När köpte AMD upp TSMC?? När jag läste senast så måste AMD köa för att få ut sina CPU.

ja, och 7nm != 7nm dessutom.

Det känns ungefär tusen gånger värre när vissa SweClockers-medlemmar konsekvent väljer att vara direkt otrevlig mot andra i diskussioner och argumentationer. Lägg ned attityden och bete dig om du vill vara långvarig på sajten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Fast, såna här barnsjukdommar är som jag fattat det inte alls ovanligt de första månaderna vid nya större släpp innan allt sitter. Lite buggar som finns här och där osv

Jag menar...Sakerna fungerar ju för folk ute i stugorna, är mer om man vill justera, knepa och knåpa för maximal prestanda det finns problem här och där. Bara installerar man och kör fungerar grejerna liksom.

Så nu ska vi inte göra en höna av en fjäder för "fiasko" är grovt överdrivet från din sida tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

ZEN2 är inte fiasko. Men den har barnsjukdomar. Och hur AMD har hanterat dessa är ett fiasko. Och det kan sitta länge i skallen. Vem minns inte gtx970? De kunde ju ha lite lägre hastigheterna ur box helt en enkelt, och då skulle OEM tillverkarna ha lättare att sälja dessa.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Det känns ungefär tusen gånger värre när vissa SweClockers-medlemmar konsekvent väljer att vara direkt otrevlig mot andra i diskussioner och argumentationer. Lägg ned attityden och bete dig om du vill vara långvarig på sajten.

Jag ber om ursäkt att jag har varit "direkt otrevlig(?)" mot denna grupp "andra".

Permalänk
Medlem

Jag vill bara se grym single-coreprestanda som kan hållas under längre perioder, åtta kärnor räcker för mig och det får gärna vara energieffektivt. Vilken tillverkningsnod eller hur tillverkningen ser ut skiter jag fullständigt i. Kommer Zen 3 redan 2020 känns det som den kommer vara grym, hade varit kul om de lyckades para den med en modern Navi integrerad också, är ett grymt fan av datorer utan dGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tycker att det som serveras i ingressen, på silverfatet placerat direkt under rubriken på framsidan, räcker mer än väl. Som Andreas redan gått in på valde vi i själva rubriken att fokusera på det alla tecken pekar mot och har gjort under väldigt lång tid. Inklusive våra egna kontakter som talat om detta sedan i somras, men vars uppgifter vi inte kunnat få stärkta tidigare.

Hade uppgifterna varit mer osäkra håller jag med om att ett "Rykte:" eller en mer vagt formulerad rubrik hade kunnat vara på sin plats.

Jag tänker mig kanske en funktion som gör om all brödtext till rubrik för de som klagar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Tveksam till detta.
Ett stort problem för Intel är att deras 14nm utvecklats väl vilket gör att 10nm måste förfinas och leverera bl.a högre GHz och bättre yields.
Samma problem borde finnas för 7nm och vid den angivna tidpunkten så är det troligt att 10nm förfinats tillräckligt för att användas bredare genom sortimentet.
Jag är tveksam till att Intels 7nm process är mogen för en bred lansering vid det tillfället, det tar tid att finjustera en tillverkningsprocess.

7 nm ska använda fler EUV steg för att förbättra precision och yields, dvs den blir en krympt 10 nm utan de nackdelar 10 nm dras med.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av FredrikMH:

Jag tänker mig kanske en funktion som gör om all brödtext till rubrik för de som klagar

Och vi kallar funktionen "Daily Mail"!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dual-Tjur:

Precis. Själv är jag nöjd med intel's 14nm++ som fan. Kommer att uppgradera till 9900K snart.

Själv insåg jag läget och köpte en 3700x förra veckan - som är nästan 2000 spänn billigare än en 9900k - men trots det snabbare. Min 2500k får vila i frid i parts-bin efter 8 års trogen tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Och en som kommer absolut inte ha en ledartröja är AMD. Vilken nod har de senast utvecklat?

Dessutom är det löjligt att trots "denna enorma ledning med 7nm" så har AMD inga CPU för bärbara. En skitnod?

Men snälla. Vad är det du svarar på egentligen?`Läs inlägget jag svarar på och vad jag skriver. Hela ditt svar till mig är ju helt irrelevant för hela diskussionen.

1: AMD har ingen egen tillverkning så med det synsättet är det klart att Intel är och har varit "i evig ledning" ända sedan AMD knoppade av sin tillverkning till GloFo. Alltså blir det jag svarade på hissnande dumt: "Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD." är fel för att AMD inte har en egen tillverkning, men om vi för att få argumentet att gå ihop ponerar att TSMC's tillverkning är AMD's, så stämmer det ju inte heller eftersom TSMC's nod år 2022 minst kommer motsvara Intel's 7nm i pitch, så det är dubbelfel och det är klart att det måste få påpekas, ifall det nu är någon som läser det och tar det som en sanning.

2: Vad har laptops överhuvudtaget med detta att göra? Nyheten handlar ju om att Intel stannar på 14nm till 2022 på desktop. Laptops nämns vad jag kan se inte alls? Men för att ändå bemöta det så har det inte med noden att göra utan AMD har ju haft som strategi att låta processorer med integrerad grafik släpa efter en nod, vad det beror på vet jag inte men det kan ju vara så att det är mer avancerat att tillverka sådanna kretsar så man vill ha något beprövat där. Säger inte så mycket om 7nm annat än att AMD inte anser att det är en tillräckligt ingången nod än, men det har ju med tid att göra. Sen är det väl också så att det är kapacitetsbrist nu hos TSMC så de får prioritera de produkter som ger mest pengar, det är ju trotts allt ett vinstdrivande företag, så då får högmarginalprodikter som EPYC prioritet, samt att kretsarna med defekter kan användas till vanliga desktops. Inte så konstigt. Att de inte har lanserat 3950X än beror ju enligt flera rapporter på att Epyc säljer som smör och då är det bara dumt att plocka kretsar med 8 fullt fungerande chiplets till 3950X som de kommer ha mycket lägre marginaler på än om de förpackar det som Epyc-processorer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Själv insåg jag läget och köpte en 3700x förra veckan - som är nästan 2000 spänn billigare än en 9900k - men trots det snabbare. Min 2500k får vila i frid i parts-bin efter 8 års trogen tjänst.

Snabbare när då? Vid samma klockfrekvens, i speciallaster. Möjligtvis.

Allt annat är 9900k klar vinnare i, speciellt överklockad till 5ghz (R3 är redan klockad till max)
Att säga att 3700x är snabbare än 9900k är en lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Själv insåg jag läget och köpte en 3700x förra veckan - som är nästan 2000 spänn billigare än en 9900k - men trots det snabbare. Min 2500k får vila i frid i parts-bin efter 8 års trogen tjänst.

Ah tror att 3700x bästa köpet just nu. Bara fixa nytt BIOS för att komma upp i bra clocks.

Funderade först på en 3600 men skulle nog gå 8 core ändå.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Själv insåg jag läget och köpte en 3700x förra veckan - som är nästan 2000 spänn billigare än en 9900k - men trots det snabbare. Min 2500k får vila i frid i parts-bin efter 8 års trogen tjänst.

Du kan inte jämföra dessa 2 cpuer ska du jämföra 3700x så gör det med 9700k el 9600k när det gäller spel.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Jag har märkt att det finns enormt många AMD fanboys här på swec.
Så fort någon pratar bra om AMD 100 likes direkt.
Det är ju bra att AMD konkurrerar med Intel så priserna kan sänkas för oss konsumenter det är vad det hela handlar om.
Ska man ha en speldator så är Intel bäst oasett tekniker osv osv alltså vem bryr sig hur en cpu är uppbyggd det som räknas i slutändan är ju fpsen för en gamer och priset.
Ska man ha en all around dator och gör videoredigeringar osv osv så ska man såklart ha en Amd i dagsläget.
Men spel och slösurf så är Intel bättre.
Prismässigt om man vill ha det billigt så kan jag inte påstå att Amd är mycket billigare om man ska ha det senaste och inte köra på gammalt såsom x470 istället för x570 då kan folk köra på deras gamla z370 brädor också och inte köpa nytt när de ska ha 9900K tex.
Oavsett vad så är det prestandan som styr och priset för många när de ska välja cpu.
För mig spelar inte 1k någon skillnad och eftersom jag spelar så väljer jag Intel alla gånger framför Amd.
Hade jag gjort annat än bara spela så Amd.
Nu kan ni börja hoppa på varandra igen

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tycker att det som serveras i ingressen, på silverfatet placerat direkt under rubriken på framsidan, räcker mer än väl. Som Andreas redan gått in på valde vi i själva rubriken att fokusera på det alla tecken pekar mot och har gjort under väldigt lång tid. Inklusive våra egna kontakter som talat om detta sedan i somras, men vars uppgifter vi inte kunnat få stärkta tidigare.

Hade uppgifterna varit mer osäkra håller jag med om att ett "Rykte:" eller en mer vagt formulerad rubrik hade kunnat vara på sin plats.

Det är precis av denna orsak som jag läser på SweC. Inside branchinfo ihopvägt med rykten och officiell info/marknadsföring och därefter analyserat av kunniga skribenter.

Själv är jag en fanboy av stora mått, jag har bytt sida otaliga gånger

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du kan inte jämföra dessa 2 cpuer ska du jämföra 3700x så gör det med 9700k el 9600k när det gäller spel.

Han kanske, till skillnad från dig, gör annat än att spela?

Och då skall man verkligen inte jämför en 3700X med en 9700k eller 9600K, det blir ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag har märkt att det finns enormt många AMD fanboys här på swec.
Så fort någon pratar bra om AMD 100 likes direkt.
Det är ju bra att AMD konkurrerar med Intel så priserna kan sänkas för oss konsumenter det är vad det hela handlar om.
Ska man ha en speldator så är Intel bäst oasett tekniker osv osv alltså vem bryr sig hur en cpu är uppbyggd det som räknas i slutändan är ju fpsen för en gamer och priset.
Ska man ha en all around dator och gör videoredigeringar osv osv så ska man såklart ha en Amd i dagsläget.
Men spel och slösurf så är Intel bättre.
Prismässigt om man vill ha det billigt så kan jag inte påstå att Amd är mycket billigare om man ska ha det senaste och inte köra på gammalt såsom x470 istället för x570 då kan folk köra på deras gamla z370 brädor också och inte köpa nytt när de ska ha 9900K tex.
Oavsett vad så är det prestandan som styr och priset för många när de ska välja cpu.
För mig spelar inte 1k någon skillnad och eftersom jag spelar så väljer jag Intel alla gånger framför Amd.
Hade jag gjort annat än bara spela så Amd.
Nu kan ni börja hoppa på varandra igen

Slösurf? Då är det varken Intel eller AMD med x86 man ska titta på, utan ARM.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Detta blir bara så dumt, kommer amd vara snabbare än intel om 10 år det är på den nivån det här. Köp den CPU som är snabbast för stunden, är intel snabbare 2021 köper vi den varför måste allt vara så märkesbestämt. Klart vi alla är fanboys men detta är ju pinsamt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@ågren @sKRUVARN @muSashi en rubrik kan inte innehålla hur mycket som helst och ändå vara läsbar, och här valde vi att fokusera på det som alla tecken pekar på: att Intel skippar desktop-specifik tillverkning på 10 nanometer och siktar på 7 nanometer istället.

Att Intel hävdar att de kommer lansera 10nm för desktop handlar troligtvis som vi nämner i brödtexten om att de lanserar bärbara 10nm i desktop-produkter. Då kan Intel hävda att 10nm finns för desktop, och det blir en definitionsfråga om man tycker att det är en korrekt klassificering. Jag tror de flesta tänker på desktop-specifika produkter när de tänker på Intel och 10nm för desktop.

Huruvida det är rätt eller fel är en diskussion vi kan föra i brödtexten, eller här i kommentarerna för den delen, men det får inte plats i rubriken. Att Intel påstår annat tar vi dessutom upp i ingressen som visas direkt under rubriken.

Glöm inte bort att en stor del av läsare bara läser rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Detta blir bara så dumt, kommer amd vara snabbare än intel om 10 år det är på den nivån det här. Köp den CPU som är snabbast för stunden, är intel snabbare 2021 köper vi den varför måste allt vara så märkesbestämt. Klart vi alla är fanboys men detta är ju pinsamt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att det hanlar så mycket om fanboyism eller märkeslojalitet i sig.

Finns väl de som skiter helt i märke, historia osv och bara tillar på den produkt som för stunden presterar bäst till deras ändamål samt till ett pris de kan leva med. Sedan har du såklart folk som är känslomässigt investerade i ett visst märke "för att det är det märket", och där kan jag hålla med om att det handlar om fanboys. Men det finns också de som väljer att stötta ett visst märke av marknadsmässiga själ. Av dem så finns det ju de som stöttar AMD just nu för att de gärna hjälper dem att komma ikapp Intel så att konkurrensen blir mer jämn, och priserna går ner, samt att de tycker att det är en extrem bedrift att AMD lyckats komma så nära Intel i spel, och gå om dem på andra områden, trots att Intel har 10 gånger så håga intäkter, och så finns det de som stöttar Intel för att de tycker att man "ska belöna den som är bäst" eller vad det kan vara, och struntar i att det kan få konsekvensen att AMD halkar efter igen och att priserna på Intel's processorer då kommer stiga kraftigt pga brist på konkurens. Men jag tycker inte att de är Fanboys, utan det gäller som sagt bara dem som prompt skall ha det ena eller det andra "för att det är det och det märket".

Mot den bakgrunden så är det kanske inte så konstigt att det blir mest glada tillrop när det går bra för AMD. De flesta ser nog helst att de blir lika stora som Intel och att produktern dememellan skiljer sig så lite åt att båda tvingas konkurrera med priser, eftersom det vore mest gynnsamt för våra plånböcker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shrudder:

Slösurf? Då är det varken Intel eller AMD med x86 man ska titta på, utan ARM.

Slösurf är kanske vettigt för 32-bit ARM.

64-bitars ARM (som är en helt ny design med en helt egen kodning av instruktioner) har redan visat sig vara totalt överlägsen x86, Apples A12 (har inte sett några tester på A13 än) har en IPC som är 50-60 % högre än Skylake/Zen2. Till och med ARMs Cortex A76, som mer handlar om prestanda/pris än rå prestanda, drar jämnt med Skylake/Zen2 i IPC (men den ändå långsammare då de klockar som max runt 3 GHz).

Det bästa som kan hända för oss konsumenter just nu om man önskar högre CPU-prestanda för skrivbordet är en snabb död för x86 så OS så programutvecklarna som siktar på desktop kan sätta fart med ARM64 övergången.

Tyvärr kommer inte det hända i närtid, så just nu är x86 hålet vi grävt ned oss i kring skrivbordet ett rejält ankare mot snabbare CPUer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@HitGirls: absolut finns det de som bara läser rubrikerna, men det kan vi inte ta i beaktande. Alternativet är att hiva in hela nyheten i rubriken, och fjärma 99% av läsarna som får ont i huvudet av att titta på åbäket. Rubrik plus ingress sätter tonen och informerar tillsammans om vad nyheten handlar om, men inte ens med ingressen inräknad går det att få med alla väsentliga detaljer i en nyhet. Då får det vara en särdeles tunn eller konkret nyhet om det ska vara möjligt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte att det hanlar så mycket om fanboyism eller märkeslojalitet i sig.

Finns väl de som skiter helt i märke, historia osv och bara tillar på den produkt som för stunden presterar bäst till deras ändamål samt till ett pris de kan leva med. Sedan har du såklart folk som är känslomässigt investerade i ett visst märke "för att det är det märket", och där kan jag hålla med om att det handlar om fanboys. Men det finns också de som väljer att stötta ett visst märke av marknadsmässiga själ. Av dem så finns det ju de som stöttar AMD just nu för att de gärna hjälper dem att komma ikapp Intel så att konkurrensen blir mer jämn, och priserna går ner, samt att de tycker att det är en extrem bedrift att AMD lyckats komma så nära Intel i spel, och gå om dem på andra områden, trots att Intel har 10 gånger så håga intäkter, och så finns det de som stöttar Intel för att de tycker att man "ska belöna den som är bäst" eller vad det kan vara, och struntar i att det kan få konsekvensen att AMD halkar efter igen och att priserna på Intel's processorer då kommer stiga kraftigt pga brist på konkurens. Men jag tycker inte att de är Fanboys, utan det gäller som sagt bara dem som prompt skall ha det ena eller det andra "för att det är det och det märket".

Mot den bakgrunden så är det kanske inte så konstigt att det blir mest glada tillrop när det går bra för AMD. De flesta ser nog helst att de blir lika stora som Intel och att produktern dememellan skiljer sig så lite åt att båda tvingas konkurrera med priser, eftersom det vore mest gynnsamt för våra plånböcker.

Kan inte stötta nån bara för att de ska komma ikapp och få en sämre speldator själv.
Jag köper dator vart 5e-6e år och då byter jag rubb och stubb förutom gpu som uppgraderas efter hand och det ska hålla i 5-6 år framöver. Har inte ångrat mig 1 sekund sen jag köpte mitt 4790K som höll i 5 år och håller måttet än idag, hoppas att 9900K blir likadant framöver och håller minst lika mycket. När det gäller Amd på cpu sidan så har man varit tvungen att uppgradera mycket snabbare men kanske inte med dagens nya 3000 serie. För mig handlar det mer om vad man använder datorn till, spel eller annat.
Bryr mig inte alls om nano teknik osv osv. Vill ha hög fps bra kylning och kanske överklocka i framtiden om det kommer att behövas.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Detta är ju uppenbarligen fejk news...

10nm håller tidsplanen och släpps som planerat.... Det har ju Intel sagt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Imponerande vilken selektiv läsning det var här.

Selektiv läsning? Menas det att du valde att läsa artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Selektiv läsning? Menas det att du valde att läsa artikeln?

Jag skulle väl aldrig få för mig att avsätta min dyrbara tid åt att läsa artiklar för plebejer. Vanliga människor borde dock kanske stanna upp och resonera lite mer kring de motstridiga uppgifter som lämnats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Wow, det går verkligen inte särskilt bra för Intel R&D! Det är ju inte så länge sedan de hade mer än ett decenium som de hela tiden var minst ett processteg före alla konkurrenter.

Ska bli intressant att se om de utnyttjar sin enorma ekonomiska fördel gentemot AMD för fulspel som de gjorde när AMD var först med sin 64-bitars processor. Jag hoppas verkligen att de lägger pengarna på att komma ifatt med R&D istället ...

Det finns tyvärr indikationer på att Intel budgeterat för att blåsa 3 miljarder dollar"meet comp discount" (comp = competition):

Det borde vara olagligt (konkurrenshämmande), men antagligen inte.

Visa signatur

5950X, 3090