Spela 2 500 DOS-spel hos Internet Archive

Spela 2 500 DOS-spel hos Internet Archive

Den enorma samlingen PC-klassiker finns fritt tillgängligt hos internetarkivet och kan spelas direkt i webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Roligt för dem som inte själva har retro-PC eller vill/orkar köra Dosbox/VM lokalt Även om jag rekommenderar att alla har en MS-DOS baserad PC hemma

Jag ska lätt spela igenom Discworld! Försökte spela det som liten men förstod inget av vad som hände så nu kanske jag kan klara spelet

Helgen är räddad.

Skickades från m.sweclockers.com

discworld

Jösses va najs, perfekt fördriv ju! Tie Fighter, Pinball Fantasies/Dreams, Sensible soccer, Pirates, kings bounty osv...

Skrivet av Kenneth:

Jag ska lätt spela igenom Discworld! Försökte spela det som liten men förstod inget av vad som hände så nu kanske jag kan klara spelet

Roligt, men sjukt svårt om jag minns rätt. Ibland är en walkthrough i princip ett måste

Gillar man Discworld så vill jag rekommendera Simon the Sorcerer. Hade mycket kul med det spelet.

Har bara testat ett fåtal, men slogs direkt av hur sopiga de är jämfört med amiga-versionerna man spelade på den tiden.

Skrivet av Nioreh83:

Roligt, men sjukt svårt om jag minns rätt. Ibland är en walkthrough i princip ett måste

Jag vill också minnas det, men samtidigt var jag typ 8 år när jag spelade det sist. Borde klara mig (marginellt) bättre nu, annars får det bli en walkthrough

Pinbal Fantasies och Prince of Persia för att nämna några,

Alla verkar dock inte fungera felfritt. Testade tidigare i år och lyckades inte komma förbi menyn i ett spel. Facerollade tangentbordet och det enda som hände var att jag flyttades runt i menyn.

Senast redigerat 2019-10-15 17:36

Hugo, det är ett spel jag känner igen från barndomen, var i något TV program om jag vill minnas rätt.

Vissa spel laggade rätt rejält. i7 2600K@4.8Ghz och 2x8GB 2133Mhz DDR3.

Skrivet av puttey:

Hugo, det är ett spel jag känner igen från barndomen, var i något TV program om jag vill minnas rätt.

Dom hade det på barnprogrammet på TV4 på morgonen om jag minns rätt, ungarna kunde styra honom med knapparna på telefonen.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vissa spel laggade rätt rejält. i7 2600K@4.8Ghz och 2x8GB 2133Mhz DDR3.

Merparten av de 3D-baserade spelen är det rätt mycket bildspelsvarning på. Need for Speed är förvånansvärt svårstyrt i 9 FPS.

Skrivet av orjet:

Har bara testat ett fåtal, men slogs direkt av hur sopiga de är jämfört med amiga-versionerna man spelade på den tiden.

Ja, amiga med ECS och framför allt AGA hade mycket bättre grafik än pc med cga/ega innan vga slog igenom. Sen var ju många spel gjorda på amiga och portade till pc som också kan förklara försämringen.

Skrivet av JonasT:

Merparten av de 3D-baserade spelen är det rätt mycket bildspelsvarning på. Need for Speed är förvånansvärt svårstyrt i 9 FPS.

Och Tomb Raider, det kan frikostigt kallas spelbart 😆

***bort/mod***

Senast redigerat 2019-10-26 17:22: §7/piratkopiering

DOS spel ska man installera och inte spela i nån webbläsare. Det tar bort hela känslan av vad DOS spel är.

Skrivet av Rickosaurus:

Dom hade det på barnprogrammet på TV4 på morgonen om jag minns rätt, ungarna kunde styra honom med knapparna på telefonen.

Det bästa var när en stackars grabb ringde in och Hugo åkte rakt höger, eller rakt ut. Visade sig att killen hade telefon med sån där snurrskiva utan knappar.

Skrivet av Rickosaurus:

Föregångaren till Google Stadia

Det här är jättebra för att locka in fler till retro-scenen

Ett gäng gamla datorer hemma för gamla spel är bra att ha i vilket fall som helst.

Smutt, kan sitta och lira Duke Nukem 3D på jobbdatorn iom att det körs i webläsaren!

discworld 4 (den med varulvar) eller om det e 3an e ett av mina bästa spelminnen ja även de tidigare discworld 1a gången jag ser nån av dom som tillgängliga trevligt

Senast redigerat 2019-10-15 17:19

Testade Liero i webläsaren. Laggade så in i helvete.

Får man fråga hur de undviker att få massor DMCA anmälningar mot sig för piratkopiering? För tveksam till att de fått tillstånd av rättighetsägarna för alla 2500 titlarna eller sattsar de bara på att det är abandonware och rättighetsägarna helt enkelt inte bryr sig?

Jävligt bra för oss som inte har utrymmet för retrodatorer, min ligger tyvärr nere i förrådet

Känns som en perfekt match med Stadia, projekt Gutenberg för spel

Syndicate! woooo.
Har kvar cd fodralet men hittar inte skivan! Äntligen